Helsefagskolene; Hvorfor har ikke fagskolen en klar plassering i utdanningssystemet? Innlegg på årskonferanse for offentlige fagskoler Bergen 7. mai 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Nasjonal årskonferanse for de offentlige fagskolene 2013.
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Utvikling av partnerskapene i relasjon til faget utdanningsvalg Bente Volder, regionkoordinator for Nordre Sunnmøre.
System for godt læringsmiljø HMS for elevar. Mål: Skape eit godt læringsmiljø for alle Endres i topp-/bunntekst2.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
Nammo Raufoss Proprietary Information Orientering for Fagskoleutvalget FI 4. desember 2013 Lars Harald Lied / Nammo Raufoss AS Tekniske fag.
Uavhentede meldinger og Meldingsteller
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Betraktninger om lærlinger på sykehus!
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Innstegsstillingen i det norske karrieresystemet Svein Kyvik.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Sykepleiefaget i utvikling – eHelse i sykepleierutdanningen
Kapittel 19. Nasjonalisme
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
Inkluderingsutvalget
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Database for statistikk om høgre utdanning - Fagskoledata - RFF årskonferanse, Bergen mai 2013 Maren Saxe, rådgiver DBH-F.
Livet som fagskolestudent
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1 Forsvar AFP konferanse Sørmarka 13. september 2007 Innledning ved Hans O. Felix Forsvar AFP.
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Samfunnskontrakt for flere læreplasser Rett kompetanse 2013 Bergen LO-sekretær Trude Tinnlund.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Endres i topp-/bunntekst1 Finnmark fylkeskommune - Finnmark fylkeskommune - Dagens strategier – hvilke endringer ser en vil komme? Per Øyvind.
Maritim strategi - ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter maritim kompetanse 17. September 2014 Ove Trellevik. Maritimpolitisk talsmann. Næringskomiteen.
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Bakgrunn for prosjektet og forankring til konferansen.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Åpning av videreutdanningen ”Barnevern i et minoritetsperspektiv ” for alle høgskolene, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Fra Messina til Roma Romatraktatene: Euratom og EEC ( ).
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Nasjonale strategier? Krise og nye initiativ ( ) EDC, Messinakonferansen og Romatraktaten.
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Lønnsstatistikk og bruk av slik statistikk i lønnsforhandlinger Hebe Gunnes Seniorrådgiver NIFU/ styremedlem NTL forskningsinstitutter
Tradisjonelle arbeidsgivere eller svak relevans i utdanningene? Hvorfor sliter realistene mer enn ingeniørene på arbeidsmarkedet? Liv Anne Støren Frokostseminar.
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Utviklingen av norsk yrkesutdanning
Yrkesfagprogrammenes varierende forankring i arbeidslivet
Mandat og rammeverk for evalueringen
Læringsutbytte-debatt og høyere utdanning i endring
Faglig ledelse, hva er det?
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Are Solli og Kristian Ilner
Hva påvirker andelen ufaglærte i barnehager og pleie og omsorg?
Anna Hagen Tønder, Møte i Lied-utvalget Trondheim, 1. mars 2018
Kompetansebarometeret 2018
Jenter i elektrofag.
Utskrift av presentasjonen:

Helsefagskolene; Hvorfor har ikke fagskolen en klar plassering i utdanningssystemet? Innlegg på årskonferanse for offentlige fagskoler Bergen 7. mai 2013 Håkon Høst, NIFU Endres i topp-/bunntekst1

Ulike skoleslag med ulik bakgrunn Frem til 1960-tallet: et broket system av yrkesutdanninger med ulike næringers behov og tradisjoner Ulike inntakskrav (alder, praksis, gymnas) Ulik lengde (1-3 år) Uklar nivåplassering (sykepleie, sosionom, fagskolenivået/fagopplæring) Ulik aldersinnretning (hjelpepleier, landbruk, lok.fører) Ulik kompetanse (fagbrev, offentlige autorisasjon, eksamen) Endres i topp-/bunntekst2

Modernisering gjennom standardisering Et allment trekk ved utdanningssystemer Inntakskrav, lengde, struktur, pensum, overgang til høyere nivå Standardisering preges av ulike nasjonale tradisjoner og særtrekk Tyskland/Frankrike som standard kontraster Yrkestradisjonen vs allmenntradisjonen Endres i topp-/bunntekst3

Standardisering av yrkesutdanningen Steen-komiteen Schønberg-komiteen Reform 94 Fellestrekk: Allmennskolen utgangspunktet for standardisering Lengde, alder, pensum, vertikal mobilitet Endres i topp-/bunntekst4

Den tekniske fagskolen Tyskland: bygde på fagarbeidertradisjonen Frankrike: bygde på tidligere skolegang Norge: mest orientert mot det tyske Men svak fagarbeidertradisjon gjorde at skoleslaget ikke fikk en klar profil Løse koplinger til allmennutdanning, arbeidslivet og fagopplæring (Sakslind 1992) Endres i topp-/bunntekst5

I arbeidslivet Behov for å fylle tomrommet mellom ingeniøren som var i ferd med å bli akademisert og arbeideren Et behov for en praktisk basert profesjonalisme – erkjent av bedriftene Likevel ikke et klart avgrenset rom Teknisk fagskole verken et krav i forhold til oppstigning Eller noe som beskyttet mot ingeniørenes «nedstigning» i dårlige tider

Ingen klar plass i dagens utdanningssystem Delvis en mellomutdanning, dels overlappende med og konkurrerende med høyskoleutdanning Ikke standardisert, formell kompetanse for høyskolestudier, men realkompetansevurdering Bygger i hovedsak på fagbrev Endres i topp-/bunntekst7

Helse og sosial Sykepleierutdanningen Hjelpepleierutdanningen Det skolemessige forrang fremfor det praktiske (fransk?) Sykepleierprofesjonen anerkjente aldri hjelpepleierutdanningen eller hjelpepleierne Sykepleien var «vitenskapsbasert», hjelpepleien «praksisbasert» Endres i topp-/bunntekst8

Evangs visjon nedkjempet Bjørnsonkomiteen St.meld. 13 Ingen forbindelse mellom basisutdanning og høyskoleutdanning Voksenutdanning og videreutdanning i hjelpepleien Videreutdanning i operasjonsteknikk skapte konflikt Reform 94 fjernet videreutdanningene Endres i topp-/bunntekst9

Fagskoleutdanning i helse og sosial Mange aktører; Sosial- og helsedirektoratet, Kommuneforbundet, Helse- og sosialforbundet, lærerne Ikke NSF Som i teknisk fagskoleutdanning så mange et behov for å fylle rommet akademiseringsprosessen etterlot seg Langt fra et rådende syn Sykepleierne ville profesjonalisere hele pleiefeltet Endres i topp-/bunntekst10

Praksis ikke samme status som i det tekniske felt Praktisk profesjonalisme ikke samme klang i helse og sosial Behov for faglig videreutvikling av hjelpepleiere/helsefagarbeidere Den enkeltes eller tjenestenes? Vanskelig å se økte karrieremuligheter med fagskole i dagens system Ingen ledige mellomlederposisjoner Profesjonsdominansen for sterk Endres i topp-/bunntekst11

I utdanningssystemet Fagskolen et eget nivå? Bygger i hovedsak på lavere yrkesutdanning, men ikke et krav Ingen standardisering i forhold til verdsetting i forhold til høyere utdanning Ikke fradrag: 2+1 eller 2+2, men Endres i topp-/bunntekst12

Hvem bestemmer? Utdanningssystemet ikke rasjonelt eller autonomt Avhengig av sentrale aktørers oppslutning I helse og sosial er dette først og fremst profesjonene, ikke administrativ makt som bestemmer Definerer feltet faglig sett Fagskole som gradvis heving av den enkelte? Konsolidering av fagarbeidernivået Endres i topp-/bunntekst13

Politisk vilje til endring? Politikerne vil ha et utdanningssystem som henger sammen Y-veier foreslått Trenger rekruttering Endres i topp-/bunntekst14