Hovedplan vei og trafikk 2013-2017 Orientering til bystyrekomiteen 5. februar 2013 Formål Innhold Behandling og oppføling 04.04.2017
Hovedplan vei og trafikksikkerhet 2007 Behandlet i Bystyret 2007 Referanse for vei- og trafikk i etterfølgende år, fulgt opp gjennom årsmeldinger og annen rapportering samt i rullerende økonomiplaner Tilhørende drifts- og vedlikeholdsstandard lagt til grunn for kontraktene. 04.04.2017
Hovedplan vei og trafikk 2013 - 2017 Rullering av 2007-planen Skal være basis for framtidig forvaltning av byens vei- og trafikkarealer, sentrum, torg og plasser osv. Omfatter veiansvaret innenfor virksomhet VNI Tilpasses nye mål (MRS) og rammebetingelser 04.04.2017
Forslag til hovedinnhold i plandokumentet Resultatvurdering av tiltak foreslått i forrige plan Veikapital og etterslep Bystrategi 2036 og utfordringer for vei- og trafikk Nye mål og rammebetingelser (styringssystem) Standard for drift og vedlikehold Forholdet til andre planer – samordningsbehov og spesielle problemstillinger 04.04.2017
Rullering Hovedplan 2007 innebærer Ser først litt tilbake Hvilke mål ble satt? Hva er oppnådd i perioden? Hvorfor gikk det ”galt” eller Hvorfor gikk det bra Behov for endring av kurs i forhold til nye mål? Nye rammebetingelser og nye utfordringer? 04.04.2017
Resultatvurdering 2007 - 2012 Mål for 2007-2012 Resultat Bevare/styrke infrastrukturkapital – ta igjen etterslep i løpet av 10-15 år Etterslep har økt i perioden Nytt graveregime for å redusere forfallsutvikling grunnet graving i vei Kontroll og ny Graveinstruks er gjennomført og fungerer ihht mål Høy standard i sentrum Oppnådd men prioritert på bekostning av andre oppgaver Bedre framkommelighet myke trafikanter i sentrumsområdene Kommunal overtagelse av fortau avvist Ny politivedtekt med kommunal myndighet vedtatt (2011/2012) Trygge skoleveier Endrede driftsrutiner om vinteren har gitt forbedringer 04.04.2017
Veikapital og etterslep 2013-2017 Oppfølging av 2007-planen Ajourføring av tidligere beregninger Komplettering og nye beregninger Drøfter mulige strategier Bystyrets vedtak om framlegging av etterslepsstrategi baseres på Hovedplanens dokumentasjon 04.04.2017
Veikapital og etterslep En strategi som skiller mellom gang/sykkelveier, boligveier og sentrumsgater? 04.04.2017
Etterslep og veikapital – negativ utvikling Postene Beregnet 2006 mill kr. Beregnet 2012 Merknad Veidekker 56,5 55 RoSy våren 2012. Forsterkning/masse-utskifting 40,1 44 Oppjustert beregning fra 2006. Rehabilitering av fortau 67,3 25 Gang- og sykkelveier 65 Registrering 2011, justert april 2012. Bruer (eks.bybrua) 28,3 15,4 Beregning fra Cabrim og justert vurdering 2012. Murer 9,1 8 Oppjustert beregning fra 2006 redusert for utført. Drenering mv. 12 Annet veiutstyr 3 Vurdert anslag våren 2012. Sum etterslep for veier og gater 210,4 227,4 04.04.2017
Etterslep og veikapital – mulig prioritering Eksempel på to vedlikeholdstiltak som gir vesentlig effekt: Høy standard på dekkene holder veidekket tett og hindrer vann i veikonstruksjonen Fungerende drenering med sluk og grøfter holder veikonstruksjonen stabil 04.04.2017
Status Byutvikling og nye sentrumsområder er bygget med høy standard Tilført mange nye anlegg med til dels komplisert drift 04.04.2017
Liv i byen – et godt sted å være Forutsetter tilgjengelighet og høyt servicenivå – den grå infrastrukturen må fungere….. 04.04.2017
Drøfting i forhold til hovedplanens strategi Byrommene (sentrum) må framstå med høy kvalitet også i fremtiden? Høyt driftsnivå på for eksempel renhold, gatevarme, snørydding med mer? Også nye anlegg med høy kvalitet har begrenset levetid 0-toleranse for etterslep vil kreve rask utbedring av feil for å forhindre utvikling av forfall 04.04.2017
Betydelig økning av arealer med gatevarme….. 04.04.2017
Bildetittel 04.04.2017 Vestibulum ante ipsum primis
04.04.2017
Sammenheng drift, vedlikehold, rehabilitering Grå infrastruktur Vei- og gatenett, torg og plasser Forvaltning Administrasjon, styring og overvåking. Typiske eksempler er strategisk planlegging, håndheving av graveinstruksen, overvåking av luftkvalitet, utleie av torgareal, samspill med veinettets naboer og trafikanter. Drift Alle typer tiltak og arbeidsrutiner som er nødvendige for at en vei eller et veielement skal fungere som planlagt. Eksempel på oppgaver er brøyting, feiing, kantslått og sluktømming. Vedlikehold Alle typer tiltak som er nødvendige for å opprettholde veiens fysiske og tekniske egenskaper på et fastsatt kvalitetsnivå slik at man opprettholder infrastrukturkapital. Vedlikehold påvirker levetid. Eksempel på oppgaver er asfaltering, reparasjon av veiutstyr og rehabilitering av fortau. Nye tiltak Omfatter både fornyelse eller oppgradering av eksisterende infrastruktur og nyanlegg. 04.04.2017
Drøfting av standard for drift og vedlikehold Levert standard til brukere i dag Høy driftsstandard i forhold til andre kommuner Sikret gjennom kontrakt, kontroll bekrefter høyt nivå i forhold til kravene Kontraktene sikrer høy driftsstandard men når denne er betalt er det lite til vedlikehold innenfor dagens rammer Må dagens standard endres? Reduksjon av standard men for hvilke grupper? Større forskjell bydel – sentrum Vedlikehold på bekostning av drift 04.04.2017
Sammenlikning av standard for brøyting/strøing/salting av veger mellom utvalgte kommuner Trondheim Oslo Bærum Drammen VBT Brøyting: Hovedveger 8 cm/ 7 timer 5 cm/5 timer 3 cm/6 timer Start 4/4 cm Innen 8/6 cm (tørr/våt snø) Start 4/2 cm Innen 10/7 cm Boligveger 8 cm/15 timer 5 cm/9 timer 7/4 cm (tørr/våt snø) 6 timer Start 6/4 cm Innen 15/12 cm GS-veger, fortau 8 cm/7 timer (blir endret) 3 cm i sentrum 4 cm Som tilstøtende veg Strøing: 2 timer 1 time 5 timer 12 timer 4 timer Salting: 04.04.2017
Hva skal framtidig standard være? Det vil bli lagt fram egen sak for bystyret om fremtidig standard 04.04.2017
Mål og resultatkrav til VNI – Vei (økonomiplan) Vedtatte strategier i kommuneplanen Mål i økonomiplan 2013-2016 Måle- indikator Måle- metode Måle- frekvens Resultat Ønsket resultat Laveste akseptable resultat Ikke godkjent resultat Et bymiljø og en infrastruktur som er tilrettelagt for effektiv bruk og som etterspørres av befolkningen Tilrettelegge for et bærekraftig transportmønster for å redusere utslippene av klimagass. Bruk av sykkel Automatisk telling Årlig 5 % økning i 2012 Lik Nedgang Redusert bilbruk Automatisk telling Over 1 % reduksjon +1 til – 1% endring Over 1 % økning Kollektivbruk Automatisk telling fra operatører 4 % 3 % 2 % Sentrumsområder skal være attraktive for bruk og aktivitet. Sentrumsområder: Utleiegrad av offentlig grunn Parkeringsstatistikk Utleieavtaler Statistikk fra Drammen Parkering 5 % økning Idrettsanlegg, grøntområder og byens mark innbyr til økt bruk. Idrettsanslegg: Utleie av idrettsanlegg Prosentvis utleie, system etablert i 2012 Økning Byens mark Trafikktall på utfartssteder Etablert i 2012 Byens trafikkarealer skal ha god sikkerhet og framkommelighet i henhold til vedtatt standard. Avvik fra standard Trafikkulykke-statistikk Avviks-meldinger Rapporter fra politi, forsikrings-selskaper og helseforetak Utarbeide system for stikkprøve- kontroll Ikke større avvik enn 20 % i forhold til definert standard 04.04.2017
Utfordringer framover På den ene siden: Høye mål og store forventninger. Økt mengde infrastruktur. Byrom med krevende installasjoner. Må avveies mot Stramme økonomiske rammer Større forskjeller i standard? Etterslep også i byrommene? 04.04.2017
Andre utfordringer Strategi for overvannshåndtering i Drammen Spiraltunnelen Belysningsanlegg – over til lavenergi Samordning av ulike tiltak i veinettet innenfor Byutviklingsområdet – miljøvennlig transport Nye driftskontrakter fra 2014 – standard og form Videre ”opprydding” i veinett 04.04.2017
Framdrift behandling og oppfølging Hovedplan legges fram til behandling våren 2013 Delutredninger for behandling før sommeren: Strategi for etterslep (fra Bystyrets budsjettvedtak) Tilpasning av drifts- og vedlikeholdsstandard til økonomiske rammer Strategier for nye kontrakter 2014-2019 04.04.2017