Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Evaluering av Graveinstruks
Orientering til bystyrekomite for byutvikling og kultur
2
Bystyrets vedtak oktober 2008
Rådmannen innstilte på godkjenning. Byutviklingskomiteen gjorde en tilføyelse til rådmannens forslag: Det forutsettes at erfaringene med praktisering av graveinstruksen evalueres etter 2 år. Alle større tiltakshavere inviteres til å delta i denne evalueringen. Bystyret føyde til: Første søknad om dispensasjon skal behandles politisk.
3
Prosjekt evaluering startet februar 2012
Deltagere: Energiselskapet Buskerud EB, Get Networks, Telenor, Drammen Fjernvarme, Drammen kommune (VA/VNI), Maskinentreprenørenes Forening (MEF) Rapportering fra arbeidet Alle har fått anledning til å avgi egen evaluering til evalueringsgruppen. Det er utarbeidet en felles ”oppsummeringsrapport” som skal gis tilslutning fra ledningseierne (klar innen utg av mai) Ledningseiernes egne rapporter blir vedlegg til fellesrapport
4
Ulike målsettinger – partsinteresser – kommer tydelig fram i evalueringen
Kommunens mål: ta vare på veikapital (stort etterslep ble sporet til graveskader) Behov for omfattende og bedre kontroll og…. Bedre hjemmel for å følge opp kontroll = ny graveinstruks Veiholders erfaringer Tilfredsstillende og omfattende kontroll med dokumentasjon Avvik og mangler faller dramatiske fra Graveskader er tilnærmet eliminert
5
Ulike målsettinger – partsinteresser – kommer tydelig fram i evalueringen
Ledningseiere Krav i ny graveinstruks gir vesentlige kostnadsøkninger ved istandsetting etter graving Fiberutbygging i jord er tilnærmet stanset Kommunen utviser lite skjønn (eller dispensasjoner) Entreprenørene Bedre forutsigbarhet i forhold til de tekniske kravene En del tungvinte krav til dokumentasjon av utførelse Ser at kostnadsøkningen er stor i forhold til tidligere
6
Sammenligning med andre kommuner
Administrasjonen har tett kontakt med sammenlignbare bykommuner - og nabokommuner Mange ”misunner” oss Graveinstruksen – flere bruker den som mal – eller kopierer den Håndhevelse gjennom kommunal kontroll varierer imidlertid stort avhengig av kommunens størrelse Ledningseierne hevder selv at andre har mindre strenge krav og/ eller utviser mer skjønn
7
Virkemidler for å stanse forfall
Strenge tekniske krav til istandsetting Forringelsesgebyr pr m2 avhengig av gravingens omfang (for å møte senskader) Garanti fra entreprenør – inspeksjon etter 3 år med krav om eventuelle utbedringer (setninger, sprekker…) Alle gravetillatelser logges i arkivene og følges opp.
8
Veien videre Administrasjonen
er enig i at graving i Drammen er blitt vesentlig dyrere – men det er en konsekvens av ønsket stans i forfall og mye ”ville” tilstander arbeider med kritisk gjennomgang av ulike krav – noen tillempninger vil bli fremmet i saken men det må være samsvar mellom regler og håndhevelse og kontrollen vil bli styrket – og veiledning vil øke
9
Formålet i Graveinstruks vil stå fast:
Sikre trafikanter og framkommelighet Hindre skade på kommunens anlegg og eiendommer Raske og kostnadseffektive prosesser for ledningseiere og entreprenører Sikre hensynet til nedlagte ledninger Unngå ulemper for naboer
10
Oppsummering: Etter ny graveinstruks: Etter evaluering?
Før ny graveinstruks: Kostnad graving Forfall vei Kostnad graving Forfall vei Kostnad graving Forfall vei
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.