Å leve med ADHD i familien

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
-ikke bare for zippylæreren…
ADHD Norge – Vestfold Tirsdag 4 mars-14
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Psykiske utfordringer ved MS
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Hønefoss politistasjon
Informasjonsdag om ADHD/ADD
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Fritidslederen min roper hjelp!
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Positiv ledelse av barn

Trygge foreldre – trygge barn
Barna våre- det beste vi har i livet!
Mestring og forebygging av depresjon
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Diagnose, erfaringer og utfordringer
Overskudd Trygghet Kjærlighet Respekt Lojalitet Nærhet Latter Omsorg Anerkjennelse Begeistring Felles interesser Tid for.
Utfordringer i familien
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Mestring og forebygging av depresjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Tanker om barnehagens læringsmiljø
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Foreldregruppe på Fillan barnehage
-ikke bare for zippylæreren…
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
HelART i Ulåsen barnehage
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Lyshovden Oppveksttun!
Fritid med Bistand.
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
VELKOMMEN TIL TEMAKVELD PÅ 1. TRINN
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KLASSELEDELSE.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Andre møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
POSITIV GRENSESETTING ”DE UTROLIGE ÅRENE” Cathrine Immerstein Lid Bente Serigstad 6.Mars 2013.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Asperger syndrom og ADHD
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Skole- hjem samarbeid.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Workshop for u-10 og u-12 Mandag 6/
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
R A U S H E T Gjennomføring av workshop (1)
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Å leve med ADHD i familien

DIAGNOSEN ER SATT MEDISINERING ER UTPRØVD TILRETTELEGGING I SKOLEN ARBEIDES DET MED

Å BYGGE GRUNNMUR Mestringsopplevelser og opplevelsen av å være verdifull! En funksjonshemming, ikke «slem», «lat», «dum» etc. Å bli sett og verdsatt for den man er og for sine styrker Ta frem forstørrelsesglasset om nødvendig og GI ROS!

PRINSIPPER OPPMERKSOMHETSVANSKER: En beskjed om gangen Blikkontakt ved beskjeder Tilpass omfanget av plikter og gjøremål Bruk tydelige delmål Bruk positiv oppmerksomhet aktivt Følg barnet tett opp Bruk positive konsekvenser etter gjennomføring av plikter og gjøremål IMPULSIVITET OG HYPERAKTIVITET: Overse avvikende atferd som ikke volder problemer for barnet eller andre – Å velge sine kamper Legg til rette for fysisk aktivitet Ha noen tydelige og klare regler som barnet kjenner Belønning for ønsket atferd Skift aktivitet før uroen Unngå situasjoner der barnet pleier å bli urolig Belønningssystemer for å trene impulskontroll Ro og oversikt i hjemmet

PRINSIPPER MOTIVASJON OG HUMØR Bruk mye tid på det barnet mestrer og er god på La barnet velge aktiviteter og vis interesse Samarbeid om regler og konsekvenser Gi mye støtte og oppmuntring Aksepter at yteevnen varierer Små delmål med belønning Unngå unødige konflikter og maktkamper. Snakk heller senere hvis barnet «låser seg» Reduser tidspress og stress Ha forståelse for funksjonsvanskene. Ikke «slem» eller «lat» Vurder hvor mye lekser barnet skal ha Tydelig og konsekvent

NYTTIGE RÅD VÆRE RAUS MED SEG SELV SØKE DEN NØDVENDIGE HJELPEN/AVLASTNINGEN

SØSKEN UTFORDRINGER Søsken som taper i kampen om foreldres oppmerksomhet Yngre søsken kan gå forbi barnet med ADHD i utvikling av ferdigheter Søskens behov for å bli sett og hørt Hvordan har de det? Hvordan forklare- hvordan forstå diagnosen? Hvordan leve med en bror eller søster som har ADHD?

SØSKEN KAN GJENSIDIG REGULERE HVERANDRE LÆRE AV HVERANDRE STØTTE HVERANDRE HA FELLES OPPLEVELSER LÆRE KONFLIKTLØSNINGER I LEK I LÆRING I SKOLE OG FRITID