Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Hva er psykisk utviklingshemming?
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Psykisk utviklingshemming Hvem har og hvem har ikke ?
Demens hos personer med utviklingshemming
Utredning av studenter med konsentrasjons- og lærevansker
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Unge & Rus.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
- en nyttig test i demensutredningen?
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Intelligens og intelligensutvikling
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Psykisk utviklingshemming Hvem har og hvem har ikke ?
Kroppsøvingsdidaktikk
Taushetsplikt for frivillige
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Kulturhistorisk perspektiv
”Når vi bestemmer selv”
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Impulsuka 2013 Kristiansand
Psykisk utviklingshemming Hvem har og hvem har ikke ?
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Ulikheter og variasjoner
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Foreldregruppe på Fillan barnehage
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Og.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
Hafjellseminaret våren 2012
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Seksuelle SMiso Rogaland.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Problemløsning.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Asperger syndrom og ADHD
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Utskrift av presentasjonen:

Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse Kognitiv svikt - konsekvenser for foreldrefunksjoner Kartlegging og vurderinger

Barneverntjenestens problem Barneverntjenesten spurte: hvorfor fungerer ikke veiledningen ? hvorfor kommer mor med så mange irrelevante spørsmål ? hvorfor har vi ikke blikkontakt ? kan det være at mor er psykotisk ?

SJ-Sak fra media 1 Barnet .. ” så da ikke ut til å lide noen direkte materiell nød.” Hun ”er totalt problemnektende.” ”Hun ville ikke fullt ut innse at B var rusmisbruker.” ”.. umoden og usikker, Det var vanskelig å føre en samtale med henne over tid, fordi hun stadig skiftet emne.” ”Hører ikke det vi andre sier, men avbryter oss stadig vekk.” Barnet var alene hjemme, hun gikk hjem. ” … hadde gått innom en nabo først for å fortelle om det inntrufne.” ”Dersom forholdet mellom henne og B skulle ta slutt, er jeg redd hun nokså ukritisk vil kaste seg i armene på en ny mann med disse trekk.” ”Jeg oppfattet klart at dette var en sviktende evne til planlegging, strukturering og organisering, ikke en sviktende vilje.”

SJ-Sak fra media 2 ”Det blir ikke mulig å engasjere henne i en samtale rundt rusmisbruk, mangel på jobbtilknytning, rollefigurproblemer, etc. Mor er ikke avvisende når jeg spør henne ut på slike temaer, hun ser rett og slett ikke ut til å forstå relevansen.”

SJ-Sak fra media 3 ”A har meget store problemer med å styre sin økonomi.” ”A har store problemer med å planlegge tiden.”

Lisbeth Pipping 4 år Mamma tar bort silkepapperet og upptäcker att jag valt fel burk, hon blir jättearg og puttar til mig så jag nästan ramlar om kull. Skriker åt mig att jag är dum som inte kan göra något rätt. Pappa er sur för korven spruckit och ”inte är potatisen genomkokt i dag heller.”

Lisbeth Pipping 5 år Lisbeth har fått maling på seg som ikke går av med vaskekluten Gör rentdär annat går bet. Gör blänkande rent utan att rispa, heter det i reklamen. ”Hon tar en bit stålull och doppar den i det heta vattnet. Sedan skrubbar hon mig med stålullen.”

Birgitta Nydahl Lööv 6 år ”Jag bytte nerkissade kläder, matade henne och lade hnne att sova middag när båda visarna pekade på 12.” ”..blev jag sjuk i hög feber och lat mig bäddas ner… Mor tröttnade snabbt på att ha ett sjukt barn i huset….. ”Sluta brocka”, sa hon och jag försökte låta bli att hosta.”

Psykisk utviklingshemning (ICD-10: F70-F79) Tilstand av forsinket eller mangelfull utvikling av evner og funksjonsnivå, som spesielt er kjennetegnet ved hemning av ferdigheter som manifesterer seg i utviklingsperioden, ferdigheter som bidrar til det generelle intelligensnivået, f eks kognitive, språklige, motoriske og sosiale. Jeg har henta dette fra ICD-10. At det finnes under psykiatridiagnosene betyr ikke at det er en psykiatrisk lidelse.

Psykisk utviklingshemning (ICD-10: F70-F79) fortsatt Graden av psykisk utviklingshemning blir vanligvis vurdert ut fra standardiserte intelligensprøver. Disse kan suppleres med skalaer som måler sosial tilpasning i et gitt miljø. Målene gir en tilnærmet indikasjon på graden av psykisk utviklingshemning. Diagnosen avhenger også av en samlet vurdering av de intellektuelle ferdighetene, bedømt av en erfaren kliniker. Referere til hun som lærer å lese i videregående skole og som øver nå som hun er blitt 20 år. Referere til han som har hatt et begrensa aktivt språk (eksressivt språk) inntil han var 19 år, og som nå prater og redegjør for det meste.

Diagnostiske kriterier Redusert mental funksjon med en IQ mer enn to standardavvik (sd) under gjennomsnittet for aldersgruppa på IQ-tester Mangelfull tilpasning til miljøet Tilstanden debuterer før fylte 18 år (Gjærum og Grøsvik 2002 – i Hjerne og Atferd) Referere til hun som lærer å lese i videregående skole og som øver nå som hun er blitt 20 år. Referere til han som har hatt et begrensa aktivt språk (eksressivt språk) inntil han var 19 år, og som nå prater og redegjør for det meste.

Kognitive funksjoner oppmerksomhet hukommelse (koding, lagring, gjenvinning) ervervelse av kunnskap og erfaring informasjonsbearbeiding eksekutive funksjoner (regulerende/styrende) språk tenkning og bedømming problemløsning Gjærum og Grøsvik 2002 I Hjerne og Atferd I boka til Gjærum og Grøsvik viser disse å være gjensidig avhengige

Følelser Hanne Mathiassen: Boka om livet Jeg har følelser i meg, mange følelser som jeg vil ha. Følelser som gir kjærlighet og hat. Tusen følelser kjennes på kroppen min. Mine følelser sier ja. Følelser kommer til meg. Følelser er noe som mange har. Mange folk har følelser inne i seg og utenpå. Ja, alle har mange følelser med seg, alle folk har mange følelser nå. Referere til hun som lærer å lese i videregående skole og som øver nå som hun er blitt 20 år. Referere til han som har hatt et begrensa aktivt språk (eksressivt språk) inntil han var 19 år, og som nå prater og redegjør for det meste. Refere hun som sa lite og som ødela andres briller, som siden har lært seg å snakke og si i fra. Om hun som løste problemet med kjelen med blomkålsuppe som kokte over med å sette under ei rist da læreren ikke var til stede.

Intelligenskvotient-IQ Standardiserte skårer Basert på normalfordeling Gjennomsnittet for gruppen definert til 100 Standardavviket (sd) for gruppen er satt til 15 Normal variasjon er gjennomsnitt +/- 2 sd Normal variasjon mellom 70-130 IQ 97,5 % av alle barn i opplæringspliktig alder er over nedre grense for normalvariasjon

Intelligens – kulturelle variasjoner Intelligens er et relativt begrep Hva som er intelligens varierer fra kultur til kultur I afrikanske land kan det være praktisk kompetanse I orientalske land kan det være motivasjon og sosiale ferdigheter Jan Martin Sundet – tidsskrift for Norsk Legeforening nr.16:2001 : 121

Tilpasning til miljøet Måles ofte ved Vineland adaptive behavior scale Kommunikasjonsferdigheter Selvhjelpsferdigheter Sosial atferd Motorikk Atferdsproblemer Det er den enkeltes kompetanse og tilpasning som kartlegges. Dvs. om den enkelte selv utfører de handlinger som kartlegges. Det er nærpersoner som gir opplysningene om den enkelte.

Grader av utviklingshemming / mental retardasjon. Mild mental retardasjon, IQ 50-69 Lett psykisk utviklingshemming Moderat mental retardasjon, IQ 35-49 Moderat psykisk utviklingshemming World Health Organization International Classification of Deseases deler mental retardasjon inn i fire kategorier etter alvorlighetsgrad. Diagnostiseringen baserer seg på tester som måler kognitivt funskjonsnivå. I tillegg til kognitivtfunksjonsnivå er det vanlig å vurdere sosial kompetanse ved diagnostisering av mental retardasjon. I europeisk og nordamerikansk kulturer anbefales det i ICD-10 at det nyttes en spesiell test (Vineland Social Maturity Scale) for denne type kartlegging. Her kan nærpersoner til den det gjelder intervjues. Fokus er på hva den det gjelder vanligvis gjør i sitt daglige miljø. Ved bruk av ICD-10 kan også graden av atferdsavvik brukes for spesifisering av grad av mental retardasjon. Utviklingshemming som beskrevet i ICD 10 er ikke psykiatrisk sykdom til tross for at det er en del av det psykiatriske klassifikasjonssystemet. Det er svært varierende i hvor stor grad utviklingshemmede er blitt utredet og diagnostisert. Årsaker til dette kan være at svært mange tester i liten grad er tilpasset utviklingshemmede. Mange tester krever standardiserte testsituasjoner, under like forhold, samme type instruksjon, løse oppgaver mens man tar tiden osv. Personer med alvorlig og dyp retardasjon vil ikke kunne samarbeide på testens premisser, diagnose settes da på bakgrunn av klinisk skjønn. Jeg viser til ICD-10, men har ikke tenkt å gå nærmere inn på den her. Kjenner sikkert til den, og Eknes 2000 sier også noe om den.

ICD-10: F 70 Lett psykisk utviklingshemning IQ anslagsvis mellom 50 og 69 (hos voksne, mental alder fra 9 til under 12 år), fører vanligvis til lærevansker i skolen. Mange voksne er i stand til å arbeide, ha gode sosiale forhold og gjøre en samfunnsnyttig innsats. Inkl:"feeble-mindedness" (evneveikhet) og mild psykisk utviklingshemning

ICD-10: F71 Moderat psykisk utviklingshemning IQ anslagsvis mellom 35 og 49 (hos voksne, mental alder fra 6 til under 9 år), fører vanligvis til markert utviklingshemning i barndommen, men de fleste kan læres opp til å utvikle noen grad av uavhengighet i det å sørge for seg selv, oppnå adekvat kommunikasjon og noen skoleferdigheter. Voksne vil trenge varierende grad av støtte for å kunne leve og arbeide ute i samfunnet. Inkl:moderat mental retardasjon

Normalfordeling a – normalforde- lingskurven b – prosentiler c – stanineskårer (prøveklasser) d – IQ utfra Wechsler e - Delskårer hos Wechsler

Intelligens og stabilitet

WISC-R/WISC III/WAIS (ny WASI) Generell Evneprøve Generell evneprøve - WISC er en bredspektret evneprøve som består av 12 deltester. Hver delprøve har mange ulike oppgaver og er bygd opp slik at de letteste oppgavene kommer først og de vanskeligste etter hvert. Testen er delt i to med seks delprøver i hver, en verbaldel som krever muntlige svar og en utføringsdel som krever handlinger til svar. Funksjoner som WISC kan si noe om kan f.eks. være: Verbale (språklige) evner, evne til å tenke abstrakt, praktiske evner, evne til å forstå ut i fra informasjon fra synet, hukommelse/ minne, konsentrasjonsevne, rom- og retningssans, sosial forståelse osv. Det er imidlertid viktig å se testresultatene i sammenheng med annen informasjon om barnet.

Hvorfor evnetester/Wisc? I sakkyndighetsvurderingene skal en undersøke: * Tilbyr foreldrene et stimulerende miljø? * Har foreldrene ferdigheter til daglig stell? * Har foreldrene ferdigheter til å stimulere språk, lek, sosiale ferdigheter, selvhjelpsferdigheter? * Klarer foreldrene å takle ”vanskelig” atferd hos barna? Evnetester/Wisc kan si noe om foreldrenes forutsetninger for disse ferdighetene.

Wisc R Jente 6,5 år

Wisc-R gutt 11,5 år

Leiter –R (laget for barn uten talespråk) Utviklet US /normer/ingen planer om norske normer MÅL:Nonverbale kogn. Ferdigheter/funksjoner i alder 2-21 år Deltester: Perseptuell resonering Visuell resonering Hukommelse Oppmerksomhet To batterier med 10 deltester hver. Visuell resonering og Oppmerksomhet og hukommelse + ulike typer vurderingsskalaer (test, foreldre, lærer/bhg, og barn) Begrunnelse: Behov for å identifisere kognitive avvik for små barn (lavt gulv) Kunne måle små endringer i kognitive ferdigheter, mål på IQ uavhengig av språk og motoriske ferdigheter. Behov for evnevurdering som kan brukes i overgang til videregående og inn i arb.liv Non verbal instruksjon (kun korte prompt som supplement) ellers vise, gester, pantomime Administrasjonen tar mellom 30 og 90 min.

Leiter Eksempel

Tilpasning til miljøet - Vineland Kommunikasjonsferdigheter Selvhjelpsferdigheter Sosial atferd Motorikk Ev.Atferdsproblemer

Vineland Eksempel Domener Tilpasning Kommunikasjon ADL Sosialisering Motoriske ferdigheter Subdomener Reseptivt språk Ekspressivt språk Skriftlig Personlig stell I hjemmet I samfunnet Relasjoner Lek og fritid Problemløsning Grovmotorikk Finmotorikk

Evnevurdering og karakterer i skolen A1

Evnevurdering og karakterer i skolen A2 Grunnskolen KRL 2 Norsk hovedmål skriftlig 2 Norsk sidemål skriftlig F Norsk muntlig 2 Matematikk 1 Engelsk skriftlig F Engelsk muntlig 3 Samfunnsfag 2 Natur og miljø 2 Kunst og handverk 3 Musikk 4 Kroppsøving 4 Videregående grunnkurs Norsk skriftlig 2 Norsk muntlig 3 Engelsk 2 Matematikk 1 Naturfag 2 Kroppsøving 3 Bransjelære/tegningsforståelse 3 Terrengarbeid/tekniske anlegg 2 Mur, puss, stein og betong 3 Trekonstruksjoner og trestillas 2

Evnevurdering og karakterer i skolen B1 Psykologen skriver: ”Resultater fra WISC-r viser til nedsatte generelle kognitive evner i området for mild psykisk utviklingshemming. …….. Samtidig viser resultatet fra WISC-r at hun har tillærte ferdigheter og informasjon som ligger høyere enn andre deltester.”

Evnevurdering og karakterer i skolen B2 Grunnskolen KRL 2 Norsk hovedmål skriftlig 2 Norsk sidemål skriftlig Norsk muntlig 2 Matematikk 1 Engelsk skriftlig 1 Engelsk muntlig 2 Samfunnsfag 2 Natur og miljø 2 Kunst og handverk 4 Musikk 3 Kroppsøving 4 Videregående grunnkurs Norsk skriftlig 2 Norsk muntlig 3 Engelsk 2 Matematikk 2 Naturfag 2 Kroppsøving 3 Humanbiologi 3 Helsefag 3 Sosialfag 3 Form og farge 4

Funn i undersøkelse av psykisk utviklingshemmede mødre De roser barnet mindre De snakker mindre til barnet De har mindre blikkontakt med barnet De imiterer barnets lyder mindre De styrer i mindre grad barnets lek Mørch m.fl.1993

Kari Killên`s 7 foreldrefunksjoner, må vurderes i sammenheng med kognitive funksjoner: (Kari Killên: Sveket (2004:187) Evne til å oppfatte barn realistisk Evne til realistiske forventninger om de behov hos voksne barnet kan dekke Evne til realistiske forventninger til barns mestring Evne til å engasjere seg positivt i samspill med barnet Evne til empati med barnet Evne til å prioritere barnets mest grunnleggende behov framfor egne. Evne til å bære egen smerte og aggresjon uten å måtte avreagere på barnet Jag skulle vara stor och duktig: finnes tegn på kogn.svikt?

Vurdering av Omsorgssvikt på vurderingstidspunktet Omsorgssvikt når barnet viser utfordrende atferd Om det vil oppstå alvorlige problemer når barnet tar igjen foreldrene Mørch m.fl.1993

Vurdering av Om sannsynligheten for svikt i omsorgen vil fortsette Om betingelsene for væremåtene til foreldrene vil være de samme over tid Reaksjonsmåter i forhold til frustrasjoner Om foreldrene lærer av kurs og veiledning Om foreldrene kan tilegne seg kunnskaper om barnestell Mørch m.fl.1993

Hjelpeapparatets mulighet for å tilpasse hjelpen til foreldrenes forutsetninger Har hjelpeapparatet kunnskap og ferdighet til å lære opp de psykisk utviklingshemmede foreldrene Finnes de øvrige ressurser som kreves Vil nødvendig hjelp kunne gis over år Samtykker foreldrene Mørch m.fl.1993

Norsk undersøkelse 1993 Spørreskjema til ledende helsesøstre. Burde vært sendt til flere instanser. Klar underrapportering 93 barn hadde én psykisk utviklingshemmet foreldre 33 barn hadde to foreldre med psykisk utviklingshemming 38 av barna bor hos sine biologiske foreldre 43% av barna framstår som utviklingshemmet

Dansk undersøkelse 1994 56% av mødrene har IQ over 68. Disse har ikke psykisk utviklingshemming og burde derfor ikke vært med i undersøkelsen 44% av mødrene har evner i området 69-50 og vurderes som lett psykisk utviklingshemmet. 4 % har evner under 50 og har moderat psykisk utviklingshemming. (Du’r utviklingshæmmede som forældre ? Jytte Faureholm 1994)

Booth and Booth 2000 Skift fokus fra risikofaktorer til kilder for resilience. Det er ingen klar sammenheng mellom foreldrekompetane til hva barna utvikler seg til. Nettverket har stor betydning. De voksne har gode følelser for sine foreldre med lærevansker (til tross for mangler i barndommen) Sosial ekskludering av barn av foreldre med lærevansker gir grunn til å se mer på omgivelsene/miljøet rundt enn å fokusere på foreldrenes begrensninger.

Litteratur og lenker Booth, Tim and Wndy Booth: Against all odds: Growing up with parents who have learning difficulties. Mental Retardation Vol38 No1.1-14 Feb 2000 Hålogaland lagmannsrett dom 2003-11-10 LH-2003-00310 Lööv, Birgitta Nydahl: Jag skulle vara stor och duktig. I boka Barn till förädrar med utvecklingsstörning av Barbro Mindberg 2003 Mørch, Skår, Andersgaard og Syse: Seksualitet og psykisk utviklingshemming. AdNotam 1993 Pipping, Lisbeth: Kärlek och stålull Gothia Förlad 2004 Psykisk utviklingshemmede som foreldre http://www.dagbladet.no/dinside/2005/05/21/432341.html Dynamisk testing http://www.inap.no/artikler/ahansen03.pdf