Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Areal- og transportplan for Buskerudbyen
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Nye muligheter for private oppmålingsfirma Bjarne Pedersen, siviløkonom NHH styreleder GeoLofoten AS.
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Byggedagen Venke Moe Plan- og bygningssjef
Generelt om Randaberg Kommunen
Nye transportløsninger i Mjøsregionen Anne Karin Torp Adolfsen Fylkesråd 17. Januar 2014.
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Oppdrettsnæringa utvikles gjennom levende lokalsamfunn Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Gruppebesvarelser dag 1 Areal og næringsutvikling 12k strategiseminar 4-5. april 2006 – Langesund.
Norsk sentrumskonferanse 2010 Tilgjengelighet er nøkkelordet Gottfried Heinzerling.
DISTRIKTSLØFTET -BAKGRUNN FOR PROSESSEN -BAKGRUNN FOR KRAVET -VEIEN VIDERE.
Begrensninger og muligheter
AREALPROSJEKTET Felles overordnet
Regionplan Agder 2020 Presentasjon for Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Noen skeive blikk på byutvikling. Er vi i det hele tatt på ballen?
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Overordnet mål og sluttprodukt
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Rydding i arenaer Innspill fra ordførerne i Sandefjord, Larvik og Tønsberg kommuner Invitasjon til bedre interkommunalt samarbeid i Vestfold.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Partnerskapet som arena for styring og utvikling, - hvordan kan dette videreutvikles? Quality Spa & Resort Norefjell 21. april 2009.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
IKT i samfunnsutviklingen - kan IT og interkommunalt samarbeid være et alternativ til kommunesammenslutning? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
”Framtidig barnehagesituasjon i storbyene” Presentasjon av et utviklingsprosjekt for storbynettverk barnehager Henning Sunde, seniorrådgiver Asplan Viak.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
”Finansnæringen er sterkt konsentrert i Oslo og avgjørende for all næringsvirksomhet i Norge. Oslo er den suverent viktigste finansielle hub i Norge, og.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Regionale utfordringer og regionale planer Greta Johansen Plankonferansen Foto: Thor-Wiggo Skille.
God planlegging Rådgiver Marianne Siiri, seksjon for plan og miljø Dato
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Planstrategier og scenarier for Østfolds utvikling Elin Tangen Skeide fylkesplansjef 1.
Grendene Fokusgruppemøte 9. mai 016. Utfordringer Lite strukturerte grender Vansker med å nå frem til beslutninger. Vansker med innsikt og påvirkning.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Strategi for barnehage- og skolekapasitet
Fortetting med kvalitet
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring
Utgreiing av kommunestruktur
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Trysil- Utfordringer og muligheter.
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Vi får Vestfold til å gro
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Utviklingsprogram for byregioner
Fritidsbolig - status Status og måloppnåelse
Bruk av GIS i Trondheimsregionen
Frogn kommune har i tre avgrensede områder som er definert som hensynsone friluftsliv: Seierstenmarka, Sørmarka (fra Røys og mot Hvitsten) og Fuglesangåsen.
Utskrift av presentasjonen:

Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo

Status Sterk befolkningsvekst (det mest populære bofylket) Stor etterspørsel etter areal i kystsone og bynære områder Stor aktivitet innen bygg og samferdsel

Bygges verdifulle arealer ned i kommunene Avhengig av hvem man spør Rimelig god styring i strandsonen Allmenhetens ferdsel Befolkningsveksten må håndteres

Plass til flere Gal håndtering av veksten vil gjøre at vi sager over den grenen vi sitter på Det er plass til mange flere forutsatt at vi utvikler Vestfold riktig

Styrt fordeling av befolkning ? – Noen rammebetingelser Jernlovene –Folk velger selv hvor de vil bo –Bilen har flere fortrinn enn mange liker å innse Kommunestruktur og lokaldemokrati, ikke lett å være enig over lang tid Fra distrikt til by Store byer har vanligvis større tiltrekningskraft enn små byer (pendling til Oslo) Reguleringer og arealbegrensninger i kystsonen, høye priser, gir muligheter for innlandskommunene

Tette strukturer, plass til mange Fortsatt streng forvaltning av kystsone og viktige jordressurser …….. ”arvesølvet” Sats på senterutvikling, urbane kvaliteter med høy arealutnyttelse Indre del av Vestfold konkurransedyktig på pris, større tomter, attraktive friluftsområder, mulighet for husdyrhold osv.

Transport og areal Uten kollektivsatsning blir styringen av byutviklingen vanskelig Bysentrum som boligområder, næring og handel i utkantene (trenden har startet) Utviklingen av kollektivsatningen avgjør strukturene i årene som kommer – uten kollektiv - en spredt bilbasert struktur –Sterk kollektiv – sentrene kan overleve med både bolig og næring Å være en del av ”stor - oslos” arbeidsmarked er en fordel, sats på raskere kommunikasjon (jernbane)

Jernbane og E18 Ny utvidelse av ny E18 om få år? Skal veksten videre taes på tog eller nye store veianlegg?

Strandsonen Prognose: fortsatt sterkt vern Todelt forvaltning

Jordbruksarealene Prognose: nye markagrenser på linje med strandsonen Todelt forvaltning

Næringsarealer Vestfold ikke dårlig Samarbeid viktig, selskapsskatten ?

Forsvarseiendommene Friluftsliv Torp

En plan må følges, ellers er det vanskelig å styre utviklingen, dette er viktigere i pressområder enn i marginalområder

Lokalt/nasjonalt - forholdet mellom stat og kommune Systemforståelse Ulike politiske ståsted – finne løsninger mellom det lokale og den nasjonale Ikke mer katolsk enn paven

Hva så? Vil fortsatt være et område med høy temperatur Tror ikke det nasjonale nivået vil abdisere i arealpolitikken ”Vestfoldmiljøet” er dialogbasert. Dialog er trolig bedre enn eksempelvis å overføre disp. saker til staten Dette fungerer ganske bra i Vestfold Det er hyggelig å samarbeide med dere i kommunevestfold

Takk for oppmerksomheten