Om å ta ut ungdomsretten som voksenrett

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Inntak og søknad om spesialundervisning
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Voksenopplæringens overganger
Informasjon fra Inntakskontoret Rådgiverkonferansen Klaus Eriksen Inntaksleder.
Rådgiversamling på Stiklestad
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Oppfølgingstjenesten
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Startkurs for nye rådgivere 2010
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
Barns rettigheter regulert i de generelle bestemmelsene.
Fra grunnskole til videregående.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Samarbeid OT/NAV/skole
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Orientering om søking til skole og læreplass
Orientering om søking til skole og læreplass Informasjon ved overgang grunnskole – videregående opplæring.
Formidlingsfasen Søknadsfrist til læreplass/opplæringsplass 1. mars. Søkning på nettsiden I tillegg må alle sendes personlig søknad.
Overgangsregler. Inntaksgrunnlaget til videregående trinn 1 (Vg1) (§ 24-2) Andre fremmedspråk på videregående skole ( § 24-3 og 24-4)
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Tilpasset opplæring/ spesialundervisning
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Søking Søknadsbehandling/ Veiledning Realkompetansevurdering/ Vurdering Realkompetansevurdering/ Vurdering Opplæringsbehov Tilpasset opplæring Dokumentasjon.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Fortrinnsrett til videregående opplæring
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Forskriften har regler om
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Inntak Inntakskalender 2015
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Prosjekt Aktiv ungdom 16-24
Samarbeid med NAV for elever med store funksjonsnedsettelser ved Steinkjer videregående skole.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne (Minoritetsspråklige) Bente Kvam Fagleder tilbudsstruktur.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Opplæring i helseinstitusjoner Landssamling på Hamar 15. og 16. september 2010.
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne Torfinn Kvello Verdal vgs.
Utdanningsprogram/programområde over 2 år
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Utskrift av presentasjonen:

Om å ta ut ungdomsretten som voksenrett

Om å ta ut ungdomsretten som voksenrett Om lovbestemmelsen § 3-1 9. ledd Ungdom med rett til vidaregåande opplæring etter paragrafen her kan, etter søknad og når det ligg føre særlege grunnar, i staden få vidaregåande opplæring etter § 4A-3. (§ 3-1 9.ledd) Bestemmelsen om overføring av opplæringsrett gjelder fra 1.8.2008 Hva er særlige grunner – hvilke momenter bør vurderes? Søkerens alder 20-24 år Søkeren er i arbeid og kan derfor vanskelig nyttegjøre seg opplæring i henhold til § 3-1. Eller andre grunner som tilsier at søkeren trenger en mer tilpasset opplæring enn det som følger av § 3-1

Om å ta ut ungdomsretten som voksenrett Hvordan vil saksbehandlingen gjennomføres ? Søkeren må få rådgivning og hvilke konsekvenser valget har. Søkeren sier fra seg retten til spesialundervisning, skyss og OT. Søkeren kan kun påberope seg rettigheter etter § 4A-4. Søkeren burde få orientering om andre muligheter for tilpassing av opplæringen innenfor ungdomsretten. Hovedreglene vil fremdeles være at ungdommene får opplæringen sin etter § 3-1. De bør være klar over at det ikke er gitt at de får innvilget søknaden. Søknaden sendes fagenheten for videregående opplæring. Det skal foretas en individuell vurdering av hver søknad ut fra de grunnene som oppgi for å ta ut retten etter § 4A-3.

Om å ta ut ungdomsretten som voksenrett Vedtak om å innvilge eller å avslå søknad om å ta ut ungdomsretten som voksenrett er et enkelt vedtak og kan påklages. Det er ikke kommet søknader etter § 3-1 9.ledd, så det er vanskelig å si hvilken praksis fylkeskommune vil legge seg på. 3. Hvilken tilpasning kan en få etter § 4A-3 ? 1. Timetallet kan reduseres i forhold til læreplanens krav. 2. Deltakeren har krav på realkompetansevurdering og en opplæring som skal bygge opp mot ønsket sluttkompetanse. 3. NAV kan i sterkere grad bidra med praksisplass og andre tiltak som en del av opplæringen. ( Som i OT ?) 4. Opplæringen kan ha andre former enn klasseromsopplæring. Nettstudier Gruppesamlinger