Masteroppgave i IKT i læring Innlevert av Linda Ree. Høsten 2003

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Fra prøving og feiling til
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Pedagogisk analyse.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
KLASSELEDELSE.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Læreren som læringsleder
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Kroppsøvingsdidaktikk
Den autentiske læringsdialogen
Kvalitativ metode i markedsforskning
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Lærerutdanning som fjernundervisning
Bokpresentasjon Oslo.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
Avdeling for sosionomutdanning
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Prosjekt og forskningsrapport
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Didaktiske analysekategorier
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
BEVEGELSESGLEDE.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ulikheter og variasjoner
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Kvalitative og kvantitative metoder
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Modellkommunene Hva er unikt?
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Opp mot høyden - erfaringer med distribuerte læringsmiljø i skolen © ELEN JOHANNA INSTEFJORD, 2005.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Relasjonskompetanse på Skeie skole
IKT for læring Mattias Øhra.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Velkommen til Apalløkka
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Fra det tradisjonelle til det virtuelle klasserom: - Lærerens rolle på en ny læringsarena Masteroppgave i IKT i læring Innlevert av Linda Ree. Høsten 2003 Høgskulen Stord/Haugesund

Bakgrunn Siden slutten av 1990 tallet, stor økning i, og interesse for, nettbasert undervisning. Kompetansereformen. Livslang læring. Konsekvens Undervisningen må være fleksibel. Klasserom erstattes av pc og datamaskinmediert kommunikasjon. Det er grunn til å tro at de nye rammefaktorene bidrar til å legge nye premisser for lærerrollen.

Problemstilling En god lærer er og blir en god lærer, enten det gjelder undervisning F2F eller over nett (Kristiansen). Flinke F2F lærere vil ikke nødvendigvis bli flinke nettlærere (Draw og Riding, 2002). Basert på dette, er forskningsspørsmålet utformet: Hvordan vil nettlærere beskrive forskjellen mellom det å være klasseromslærer og nettlærer?

Teori Nettlærerrollen blir studert i forhold til klasseromslærerrollen. Jeg har laget en modell i forsøk på å forklare hvordan (lærer)rollen blir til:

Teori fortsetter… Begrunnelse Undervisning og læring har vanligvis blitt analysert i forhold til en generell didaktisk relasjonsmodell.

Teori fortsetter… Begrunnelse Ulike undersøkelser som har som mål å kartlegge viktige kriterier for et godt læringsmiljø, viser mange fellestrekk: Elever i videregående skoler: oppfattet forhold knyttet til trivsel/ sosialt miljø som den viktigste faktoren. Videre hevder de at læringsmiljøet i klassen blir mest påvirket av lærerens evne til å motivere for læring. (http://www.halden.vgs.no/gallup2003/elever_foresatte.htm) Kursdeltakere i voksenopplæring (VUC og KOMVUX, 1996) fremholder lærerens evne til å engasjere og motivere, samt at det sosiale samarbeidet mellom kursdeltakerne er godt, som de viktigste aspektene for å skape et godt læringsmiljø. Med bakgrunn i undersøkelsene, har jeg valgt å sette fokus på motivasjon og fellesskap. Sett i forhold til tradisjonell undervisning. I forhold til teorier og erfaringer knyttet spesielt til nettbasert læringsmiljø.

Teori fortsetter… Motivasjon Motivasjon angir drivkreftene bak atferd, hvilke behov en gitt atferd tilfredsstiller, el. hvilke mål den er rettet mot. Indre, selvbestemte motiv. Ytre, instrumentelle motiv. I følge Deci og Ryan (1985) har vi tre medfødte psykologiske behov som er viktig for motivasjon, Behovet for: Selvbestemmelse Kompetanse Tilhørighet

Teori fortsetter… Motivasjon John Keller (2000) sin ARCS modellen angir fire kategorier som må tilfredsstilles kontinuerlig for å skape og opprettholde motivasjon over tid: Attention - Oppmerksomhet Relevance - Relevans Confidence - (selv)tillit Satisfaction – tilfredshet Lee (2000) skisserer seks kritiske faktorer som påvirker studentens motivasjon i et nettbasert læringsmiljø: Geografisk spredning Tekstbasert og asynkron kommunikasjon Teknologiferdigheter Hypermedia og Internett Kursinnhold og læringsaktiviteter Støtteservice

Teori fortsetter… Fellesskap I denne undersøkelsen er Wenger (1998) sin teori om praksisfellesskap valgt som en forklaringsramme for sosial læring i et fysisk læringsmiljø. Deltakelse er en kritisk faktor for et praksisfellesskap og muligheten til å forhandle mening. Nettbaserte læringsfelleskap har samme mål som praksisfellesskapet: å utvikle medlemmenes evner og å bygge og utveksle kunnskap, samt å bygge følelse av fellesskap. TD defineres innen konteksten av interaksjon i et undervisningsopplegg, som funksjonen av struktur, dialog og student autonomi (Moore, 1993).

Teori fortsetter… Fellesskap Moore (1989) skiller mellom tre typer interaksjon: student-innhold interaksjon student-instruktør interaksjon student-student interaksjon Hillman, Willis og Gunawardena (1994) utvider med en fjerde: student-grensesnitt interaksjon. Interaksjon i et nettbasert læringsmiljø kan foregå ved å lese andres meldinger, legge inn egne meldinger, respondere på andres meninger og dele egen informasjon med andre (Jung et. al, 1999). Gilly Salomons femtrinns modell skisserer det forventede, naturlige forløpet fra begynnelse til slutt i et nettbasert undervisningsopplegg: Trinn 1 – Tilgang Trinn 2 - Online sosialisering Trinn 3 – Informasjonsutveksling Trinn 4 – Kunnskapsbygging Trinn 5 – Utvikling

Teori fortsetter… Fellesskap Tu og McIsaac (2002) vektlegger tre dimensjoner som har positiv effekt på sosialt nærvær i et nettbasert miljø: Sosial kontekst Nettbasert kommunikasjon Interaksjon Følelsen av sosialt nærvær angir i hvilken grad en opplever andre menneskers tilstedeværelse når en samhandler i et nettbasert miljø (Tu og McIsaac, 2002). Sosialt nærvær er med å bygge følelse av fellesskap (Sense of Community) i et nettbasert miljø.

Metode Behovet for en grundig beskrivelse av fenomenet førte til at kvalitative forskningsmetoder ble det naturlige valget i denne undersøkelsen. Intervju var hovedinstrument, i tillegg ble observasjon av aktivitet på undervisningsplattform gjennomført. En intervjuguide ble utarbeidet med utgangspunkt i problemstillingen.

Metode fortsetter… Utvalgskriterier Strategiske utvalg er benyttet, det vil si at informantene er valgt ut på en måte som er hensiktsmessig i forhold til problemstillingen. For å sikre en viss mulighet til å kunne sammenligne data fra de forskjellige intervju, ble noen kriterier satt: Har vært (er) lærer i klasserommet i minst 2 år. Er nettlærer (varierende stillingsstørrelse) nå, ingen krav til erfaring. Underviser (i matematikk, naturfag, norsk eller engelsk) på videregående nivå som nettlærer.

Metode fortsetter… Gjennomføring av intervju På grunn av at informantene befant seg innefor et stort geografisk spredt område, var telefonintervju eneste alternativ. Hvert intervju ble transkribert fortløpende, før et nytt intervju ble gjennomført. For å fremheve tekstenes meningsinnhold utarbeidet jeg en sammenfattet versjon av intervjuene ordnet etter kategorier.

Empiri I analysen ble det lagt vekt på å fortelle lærerens egen historie. Observasjon En del av arbeidet med denne undersøkelsen har dreid seg om å observere det nettbaserte læringsmiljøet. Synkrone kommunikasjonsverktøy hadde svært beskjeden rolle i undervisningsoppleggene. Observasjonene avdekket at det i de fleste tilfeller var en lærer som svarte, og at diskusjonen mellom flere nettstudenter uteble.

Empiri fortsetter… Intervju - Identifiserte tema Atskillelse gir fleksibilitet Fleksibiliteten betyr i praksis at nettlærerne velger å dele opp arbeidstiden i flere bolker fordelt utover dagen. Skriftlig kommunikasjon dominerer Det er viktig å være konkret og tydelig. Skriftlig kommunikasjon kan hemme den spontane, personlige kommunikasjonen. På den andre siden kan den fremme mer presise og reflekterte spørsmål, ytringer eller besvarelser. Fag i fokus Overveiende bruk av skriftlig kommunikasjon. Lærerens egen interesse for faget. Pensum/eksamensfokus hos nettstudent/nettlærer. Fagfokus fører til at nettlærer får best kontakt og blir mest kjent med de aktive nettelevene.

Empiri fortsetter… Intervju - Identifiserte tema Et dyadisk fellesskap fordi: to informanter mangler tilgang på kommunikasjonsverktøy på læringssplattformen. Nettstudentene viser liten interesse for å kommunisere med hverandre, selv om de har mulighet til det via de verktøy som er tilgjengelig på plattformen. Nettlærerne selv vegrer seg for å introdusere og ta i bruk kommunikasjonsverktøyene. Motivasjon på nett gjennom skriftlige tilbakemeldinger Nettlærer velger formuleringer og ordbruk som fremmer positive læringserfaringer.

Empiri fortsetter… Drøfting Motivasjon Nettlærer er opptatt av å motivere i forhold til nettstudentens behov for kompetanse. Nettstudenten må ha god motivasjon i utgangspunktet og være aktiv og engasjert for å opprettholde motivasjon over tid. Fellesskap Nettlærer er opptatt av å være tilgjengelig for dialog. Finner ikke eksempler på samhandling og interaksjon på høyere nivå i forhold til Gilly Salmon sin modell.

Empiri fortsetter… Nettlærerrolle og undervisningskontekst Nettlærerne i denne undersøkelsen underviser på videregående skole i fag som gir studiekompetanse.

Empiri fortsetter… Oppsummering Nettlærer = faglærer Nettlærer prioriterer en-til-en relasjon med nettstudentene Nettlærer kan legge til rette for fellesskap – Nettstudent må delta for å skape fellesskap.