Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Advertisements

Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Regional utvikling i Sør-Trøndelag Fylkeskommune - IKT-infrastruktur i Sør-Trøndelag Pål M. Dahlø - Leder IKT-programmet - Prosjektleder IKT-infrastruktur.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Fønix Kompetansenett AS
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Melding til Stortinget…
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Bosetting Nina Gran.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
FIRST LEGO League i Molde ?
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Oppsummering. Hovedinntrykk Pilotkommunene tar utfordringen og viser stort engasjement. Mange konstruktive innspill for videreutvikling av både prosjektet.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Utbygging av infrastruktur for hurtiglading Miniseminar Gardermoen Asbjørn Johnsen.
Barnehagereformen gjennomføres i Trondheim! Sluttspurten, Gardermoen
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Regionale forskningsfond
Erfaringer fra Kompetanseutviklingsprogrammet Sveinung Skule, Fafo Erik Døving, SNF.
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
OmrådeFag Minst 30 studie- poeng i faget 0-29 studie- poeng i faget Sum lærere som underviser i faget, årstrinn % som ikke oppfyller kompetanse-
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Formål Gi en bred oversikt over EVU-aktiviteten blant lærere og instruktører i grunnopplæringen i 2003 Deltakelse Omfang og tidsbruk Innhold, organisering,
Ungdomstrinn i Utvikling 4. samling i pulje 2
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
Regionsamling HVL Oslo Nord
Regionsamling HVL Oslo Nord
DeKomp Midtfylke/Ringeriksregionen
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang, kvalitet, relevans –20 innstilt –Seks avslått - kan søke på nytt ved evt ny utlysning i løpet av våren 08 –En søker får mulighet til å konkretisere søknaden ytterligere Søknadssum fra til Tildelingssum fra til Erfaringsdelingskonferanse januar-08 Forhåpentligvis ny utlysning vår-08

Nettverk for kompetanseutvikling – videreutvikling Enklere formål – koordinering, informasjons-spredning, tilbudskompetanse og overslag til grunnutdanningen av lærere Fra har de nasjonale sentrene koordineringsansvar for ”fagnettverk”: Norsk, matematikk, naturfag, engelsk og andre fremmed-språk, estetiske fag, pedagogisk bruk av IKT Nettverk for skolebibliotek og læremiddelkunnskap Øvrige nettverk beholdes som før Perspektiv ut strategiperioden 2008 Tildelinger for 2007/2008 fra kr – kr, samlet 3,4 mill kr Tettere kopling mot direktoratets læreplanmiljø

Rapportering fra fylkesmennene september Oppfølging av forutsetningene knyttet til lokal forankring 2.Lokale og regionale samarbeidsfora 3.Bruk av øremerkede midler til videreutdanning

Oppfølging av forutsetningene knyttet til lokal forankring Fylkesmennene har informert om forutsetningene og sjekket at disse er ivaretatt 11 fylkesmenn har ikke holdt tilbake midler for noen skoleeiere I de resterende 7 fylker er midlene holdt tilbake for totalt 62 offentlige skoleeiere og 20 private skoleeiere pga manglende orientering fra skoleeier Midlene er holdt tilbake for totalt 6 skoleeiere pga ikke tilfredsstillende forankring i planene

Regionale samarbeidsfora Regionale samarbeidsfora eksisterer i alle fylker unntatt ett Flere steder ikke spesifikt knyttet til Kunnskapsløftet eller kompetanseutviklingsstrategien Møtehyppighet: 1-2 til 4-6 møter årlig Temaer: strategi og rammer, lokale behov, samordning av tiltak, samarbeid mellom skoleeiere og UH, bruk av øremerkede midler, informasjons- og erfaringsutveksling, m.m.

Regionale fora - representasjon Skoleeierne ofte representert regionvis KS representert i de fleste fylker unntatt tre Lærerorganisasjoner representert i alle fylker unntatt ett Tilbydersiden representert i alle fylker [unntatt Vestfold og Oslo/Akershus] EO, FUG og partene i arbeidslivet bare representert i ett fylke:

Bruk av øremerkede midler til videreutdanning Fordeling mellom de to fagene i tråd med sentrale føringer 2,3 mill ubrukte midler Nær 2000 lærere i videreutdanning (usikre tall) Stort frafall underveis i prosessen, særlig innenfor 2. fremmedspråk I 3 fylker kanaliseres midlene delvis direkte til tilbyder Årsaker til manglende påmelding/gjennomføring: –Ikke behov –Ikke tilbud lokalt –Vanskelig å gjennomføre ved siden av jobb –Svak tilrettelegging for gjennomføring –Tilbudene stopper hos rektor (lærere kjenner ikke til muligheten)

Bruk av øremerkede midler – oppsummering Mange lærere får videreutdanning Utfordringer knyttet til å bruke midlene etter intensjonen Uforutsigbarhet for alle parter Relativt svak deltakelse og gjennomføring?