Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang, kvalitet, relevans –20 innstilt –Seks avslått - kan søke på nytt ved evt ny utlysning i løpet av våren 08 –En søker får mulighet til å konkretisere søknaden ytterligere Søknadssum fra til Tildelingssum fra til Erfaringsdelingskonferanse januar-08 Forhåpentligvis ny utlysning vår-08
Nettverk for kompetanseutvikling – videreutvikling Enklere formål – koordinering, informasjons-spredning, tilbudskompetanse og overslag til grunnutdanningen av lærere Fra har de nasjonale sentrene koordineringsansvar for ”fagnettverk”: Norsk, matematikk, naturfag, engelsk og andre fremmed-språk, estetiske fag, pedagogisk bruk av IKT Nettverk for skolebibliotek og læremiddelkunnskap Øvrige nettverk beholdes som før Perspektiv ut strategiperioden 2008 Tildelinger for 2007/2008 fra kr – kr, samlet 3,4 mill kr Tettere kopling mot direktoratets læreplanmiljø
Rapportering fra fylkesmennene september Oppfølging av forutsetningene knyttet til lokal forankring 2.Lokale og regionale samarbeidsfora 3.Bruk av øremerkede midler til videreutdanning
Oppfølging av forutsetningene knyttet til lokal forankring Fylkesmennene har informert om forutsetningene og sjekket at disse er ivaretatt 11 fylkesmenn har ikke holdt tilbake midler for noen skoleeiere I de resterende 7 fylker er midlene holdt tilbake for totalt 62 offentlige skoleeiere og 20 private skoleeiere pga manglende orientering fra skoleeier Midlene er holdt tilbake for totalt 6 skoleeiere pga ikke tilfredsstillende forankring i planene
Regionale samarbeidsfora Regionale samarbeidsfora eksisterer i alle fylker unntatt ett Flere steder ikke spesifikt knyttet til Kunnskapsløftet eller kompetanseutviklingsstrategien Møtehyppighet: 1-2 til 4-6 møter årlig Temaer: strategi og rammer, lokale behov, samordning av tiltak, samarbeid mellom skoleeiere og UH, bruk av øremerkede midler, informasjons- og erfaringsutveksling, m.m.
Regionale fora - representasjon Skoleeierne ofte representert regionvis KS representert i de fleste fylker unntatt tre Lærerorganisasjoner representert i alle fylker unntatt ett Tilbydersiden representert i alle fylker [unntatt Vestfold og Oslo/Akershus] EO, FUG og partene i arbeidslivet bare representert i ett fylke:
Bruk av øremerkede midler til videreutdanning Fordeling mellom de to fagene i tråd med sentrale føringer 2,3 mill ubrukte midler Nær 2000 lærere i videreutdanning (usikre tall) Stort frafall underveis i prosessen, særlig innenfor 2. fremmedspråk I 3 fylker kanaliseres midlene delvis direkte til tilbyder Årsaker til manglende påmelding/gjennomføring: –Ikke behov –Ikke tilbud lokalt –Vanskelig å gjennomføre ved siden av jobb –Svak tilrettelegging for gjennomføring –Tilbudene stopper hos rektor (lærere kjenner ikke til muligheten)
Bruk av øremerkede midler – oppsummering Mange lærere får videreutdanning Utfordringer knyttet til å bruke midlene etter intensjonen Uforutsigbarhet for alle parter Relativt svak deltakelse og gjennomføring?