20.03.13 Temasamling 4 Spesialitetsstruktur og -innhold 20 mars 2013 Spesialiseringsløpet Irene Sørås Prosjektleder spesialitetsstruktur og -innhold Sykehusavdelingen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Rekruttering til utdanning
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Etikkutvalg for fagskolen
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Temasamling Irene Sørås Temasamling 3 Radisson Blu Gardermoen 27 november 2012 Gjennomgang av spesialitetsstruktur og -innhold Oppsummering fra.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
ICF i undervisning og forskning.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Gjennomgang av spesialitetsstruktur og -innhold
Temasamling 4 20 mars 2013 Prosjekt spesialitetsstruktur og –innhold leger, Oppsummering fra arbeidsgruppene -og hva tenker Helsedirektoratet Hans Petter.
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
IS Temasamling 3 Radisson Blu Gardermoen 27 november 2012 Gjennomgang av legers spesialitetsstruktur og -innhold Hans Petter Aarseth Programdirektør.
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
Økonomiplan 2009 – 2012 Presentasjon av rådmannens forslag
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
Kari Jølle TIDLIG INN I PROSJEKTET VÆRT MED I PROSJEKTGRUPPEN VÆRT MED I ARBEIDSGRUPPEN I NAMDAL «FAGBREV PÅ JOBB»
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
INTRO.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Velkommen til et nytt skoleår!
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Praksisundervisning i helsefagutdanningene Aktivitetskrav for praksisplasser Utdanningsseminar
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
GLU 1-7 deltid, desentralisert og nettstøttet i samarbeid med UiR GLU 1-7 deltid, desentralisert og nettstøttet i samarbeid med UiR GLU 1-7 deltid, desentralisert.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Eksempel på utdanningsplan for LIS1
Retningslinjer for klinisk praksis
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Kvalifikasjonsrammeverk
Antall LIS 1 i spesialisering høsten 2017
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Hva skjer når læringsmålene for del 2 og 3 kommer?
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Om opprykk til førstelektor
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
NY SPESIALISTUTDANNING ALLMENNMEDISIN Fra ALU-MØTE
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Fylkesmannens oppgaver LIS 1 og LIS 3
Utskrift av presentasjonen:

Temasamling 4 Spesialitetsstruktur og -innhold 20 mars 2013 Spesialiseringsløpet Irene Sørås Prosjektleder spesialitetsstruktur og -innhold Sykehusavdelingen Helsedirektoratet | 1

Oppsummering fra arbeidsgruppene Utdanningsløpet Tre grep for bedre struktur på utdanningsløpet: Nasjonale og etterprøvbare læringsmål Bedre veiledning Bedre logistikk

Oppsummering fra arbeidsgruppene Utdanningsløpet Nasjonale krav og læringsmål Tydelige og gjennomgående nasjonale krav til arbeidsgiver og den enkelte kandidat Dreining fra å måle innsatsfaktorer til læringsutbytte Trinnvise læringsmål; objektive og etterprøvbare Loggbok med struktur

Oppsummering fra arbeidsgruppene Utdanningsløpet Mer vekt på veiledning Formalisert og obligatorisk veilederutdanning Veiledning bør bli meritterende og gis prioritet Krav om veiledning, både én-til-én- veiledning gruppeveiledning Krav til innhold i veiledning

Oppsummering fra arbeidsgruppene Utdanningsløpet Bedre logistikk Blokkansettelse i del 1 Forslag om blokk del 2 og 3 (dissens) Forslag om at relevante fag skal innom gruppe II Kvalitetssikring av utdanningssystemet Rapportering på kvalitet og produktivitet for arbeidsgiverne? Oppfølgingsmøter vha «boards»

Et «linjeskifte» Spesialiseringsløpet blir primært et utdanningsløp for kandidatene Vekt på å oppnå læringsmål som definerer læringsutbyttet for kandidatene Større vekt på veiledet praksis Fortsatt stor vekt på klinisk praksis og mester-svenn- prinsippet Spesialiseringsløpet struktureres bedre slik at tiden kan kortes ned Livslang læring: Utvikling av kompetanseområder Dette gir bedre utnyttelse av spesialistkompetansen i helseforetakene (færre leger under utdanning og flere i drift)

Spørsmål til diskusjon Hvordan gjøre «linjeskiftet» mulig? Hvordan dokumentere at læringsmålene er oppfylt?