Temasamling 4 Spesialitetsstruktur og -innhold 20 mars 2013 Spesialiseringsløpet Irene Sørås Prosjektleder spesialitetsstruktur og -innhold Sykehusavdelingen Helsedirektoratet | 1
Oppsummering fra arbeidsgruppene Utdanningsløpet Tre grep for bedre struktur på utdanningsløpet: Nasjonale og etterprøvbare læringsmål Bedre veiledning Bedre logistikk
Oppsummering fra arbeidsgruppene Utdanningsløpet Nasjonale krav og læringsmål Tydelige og gjennomgående nasjonale krav til arbeidsgiver og den enkelte kandidat Dreining fra å måle innsatsfaktorer til læringsutbytte Trinnvise læringsmål; objektive og etterprøvbare Loggbok med struktur
Oppsummering fra arbeidsgruppene Utdanningsløpet Mer vekt på veiledning Formalisert og obligatorisk veilederutdanning Veiledning bør bli meritterende og gis prioritet Krav om veiledning, både én-til-én- veiledning gruppeveiledning Krav til innhold i veiledning
Oppsummering fra arbeidsgruppene Utdanningsløpet Bedre logistikk Blokkansettelse i del 1 Forslag om blokk del 2 og 3 (dissens) Forslag om at relevante fag skal innom gruppe II Kvalitetssikring av utdanningssystemet Rapportering på kvalitet og produktivitet for arbeidsgiverne? Oppfølgingsmøter vha «boards»
Et «linjeskifte» Spesialiseringsløpet blir primært et utdanningsløp for kandidatene Vekt på å oppnå læringsmål som definerer læringsutbyttet for kandidatene Større vekt på veiledet praksis Fortsatt stor vekt på klinisk praksis og mester-svenn- prinsippet Spesialiseringsløpet struktureres bedre slik at tiden kan kortes ned Livslang læring: Utvikling av kompetanseområder Dette gir bedre utnyttelse av spesialistkompetansen i helseforetakene (færre leger under utdanning og flere i drift)
Spørsmål til diskusjon Hvordan gjøre «linjeskiftet» mulig? Hvordan dokumentere at læringsmålene er oppfylt?