Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva skjer når læringsmålene for del 2 og 3 kommer?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva skjer når læringsmålene for del 2 og 3 kommer?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hva skjer når læringsmålene for del 2 og 3 kommer?
Helse Midt-Norge RHF Helse Nord RHF Helse Vest RHF Helse Sør-Øst RHF 1 Hva skjer når læringsmålene for del 2 og 3 kommer? Informasjon til mottaksprosjektene i helseforetakene Ansvarlig redaktør: Prosjektleder Elisabeth Arntzen Versjon: 1.0 / 22. februar 2018

2 HVEM – HVA - NÅR HVA skal gjøres HVEM har ansvaret Frist 1
Læringsmålene for de 43 spesialistutdanningene forskriftsfestes. Helsedirektoratet 2 Læringsmålene, utdypende tekst til læringsmålene, anbefalte læringsaktiviteter/ læringsformer og vurderingsformer fra Helsedirektoratet legges inn i en mal i Excel for hver spesialitet. LIS-prosjektet 3 Malen for hver spesialitet sendes til alle helseforetak/sykehus. Regionale utdanningssentrene 4 Helseforetakene/sykehusene legger sine læringsaktiviteter, vurderingsformer, læringsarena (hvor LIS kan oppnå læringsmålene) og tidsplanen inn i malen for hver spesialitet. Helseforetakene/ sykehusene 5 Læringsaktivitetene, vurderingsformene osv legges inn i kompetanseportalen/ Dossier Helseforetakene/ sykehusene

3 Hva den ferdig utfylte malen i Excel kan brukes til
utgjøre den generelle utdanningsplanen for hver enkelt spesialitet benyttes ved søknad om godkjenning som utdanningsvirksomhet for den enkelte spesialitet gir oversikt over hvilke læringsmål LIS må oppnå utenom egen virksomhet grunnlag for arbeidet med å overføre LIS fra dagens spesialistutdanning til ny modell fra 1. mars 2019 legges til grunn for oppsettet i kompetanseportalen (IKT-verktøyet for LIS/ Dossier).

4 Brukerveiledning for å legge læringsaktiviteter mv inn i malen
Rad 1-7: Her fylles inn navn for spesialiteten. Eksempel: Hud- og veneriske sykdommer. I tillegg legger HF/sykehuset inn informasjon på godkjenner, dato etc.

5 Læringsmål, utdypende tekst og anbefalte lærings-aktiviteter (kolonne A-G)
Kolonne A: Kryss [X] gjør at det kan filtreres på læringsmål for spesialiteten. Kolonne B: Spes/LM-kode Spesialitetens læringsmålskode (tre-bokstavs forkortelse av spesialitetsnavn. Eks. HUD (Hud- og veneriske sykdommer) Kolonne C: LM Id Læringsmålets unike kode. Eksempel: 1,2,3 osv Kolonne D-E: Tema/område Her er teksten lagt inn fra spesialistforskriftens vedlegg II Kolonne F-G: Utdypende tekst – Anbefalte læringsaktiviteter Her er anbefalinger fra Helsedirektoratet lagt inn.

6 Læringsform/ læringsmetode, læringsaktiviteter og vurderingsform (kolonne H-J)
Kolonne H: Læringsform/ læringsmetode Syv ulike valg kan hentes fra nedtrekks-menyen NB! Én læringsform pr læringsaktivitet! Kolonne I: Læringsaktivitet Beskriv læringsaktiviteten for aktuell læringsform. Dersom det er flere læringsaktiviteter per læringsform for ett læringsmål – legg inn flere rader med læringsaktiviteter. NB! Dersom læringsformen ikke er aktuell - slett den. Kolonne J: Vurderingsform Syv ulike valg kan hentes fra nedtrekks-meny. NB! En vurderingsform pr læringsaktivitet!

7 Læringsform/ læringsmetode
Definisjon: Læringsform/ læringsmetode: viser til en bestemt måte eller metode for å lære. Eksempel: Klinisk tjeneste, internundervisning, gruppeveiledning, kurs, e-læring/digital læring, simulering/ferdighetstrening mv NB! Læringsform/læringsmetode markert med gult ivaretas av LIS-prosjektet. Kurs: Her vil navn på landsomfattende kurs som skal gjennomføres likt i hele landet bli lagt inn av LIS-prosjektet. Oppgi tittel/navn/kurseier på kurs dere selv velger i tillegg. E-læring: Her vil navn på det som skal gjennomføres landsomfattende bli lagt inn av LIS-prosjektet. Oppgi tittel/ navn/ kurseier på det dere selv velger i tillegg. Simulering/ ferdighetstrening: Her vil navn på det som skal gjennomføres landsomfattende bli lagt inn av LIS-prosjektet. Oppgi type simulerings/ ferdighetstrening og hvor det gjennomføres i dag, hvis dere velger noe i tillegg.

8 Læringsaktivitet: Læringsaktivitet: er en definert avgrenset aktivitet (teoretisk eller praktisk) med et intendert læringsutbytte. En læringsaktivitet er en operasjonalisering av læringsformen, og bør si noe om hva LIS skal gjøre, omfang/arbeidsmengde, type kurs etc. Eksempel 1: Eksempel 2:

9 Læringsarena og tidsplan (kolonne K-P)
Kolonne K: Læringsmålet (LM) kan oppnås i eget HF Fire ulike valg kan hentes fra nedtrekks-meny. NB! Svaralternativ NEI betyr at det må inngås avtale med annen virksomhet. Kolonne K-N: Helseforetak, enhet, avdeling/klinikk Ved [JA] : Legg inn navn på HF/sykehus/avdeling/klinikk/enhet etc. hvor LM kan oppnås. Ved [NEI]: Oppgi i hvilken annen virksomhet læringsmålet evt kan oppnås. NB! Brukes for å forenkle videre planlegging av hvor læringsmålet/aktuell læringsaktivitet kan oppnås). Kolonne O: Er det inngått avtale mellom HF-et og annen virksomhet Velg i nedtrekks-meny mellom (JA/NEI/Ikke aktuelt). Dersom det allerede finnes en avtale med annen virksomhet skrives dette i kommentarfeltet Q. Kolonne P: Tidsplan Hvis ønskelig kan det legges inn forventet varighet for å oppnå læringsmålet (gjelder i tilfeller der LIS må ha sin tjeneste for en periode i annen virksomhet.

10 TIPS: For å få en samlet oversikt bør malen i Excel brukes både for de kliniske læringsmålene og FKM læringsmålene Data fra kolonne K «kan læringsmålet oppnås i eget HF» for hver spesialitet i regionen, samles i felles dokument for videre bearbeidelse. Se presentasjon: Regionalt utdanningssenter vil bidra til at nødvendige avtaler kan benyttes for opphold utenfor egen virksomhet. Har du spørsmål: Ta kontakt med leder av det regionale utdanningssenteret i egen region. Mail kan også sendes til prosjektleder LIS-prosjektet Informasjon om LIS-prosjektet legges ut på:


Laste ned ppt "Hva skjer når læringsmålene for del 2 og 3 kommer?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google