Samhandlingsreformen og Øya helsehus Enhetsleder Birgit Reisch Samhandlingsreformen og Øya helsehus 04.04.2017 Trondheim kommune
Samhandlingsreformen Ny fremtidig kommunerolle Økt satsing på forebygging En pasientansvarlig person \ sykepleier Økt spesialisering i spesialisthelsetjenesten IKT og teknologi 04.04.2017 Trondheim kommune
Å stå til ansvar på nye måter Moralsk ansvar brytes mot regnskapsplikt ( helsepersonelloven § 6. Ressursbruk Helsepersonell skal sørge for at helsehjelpen ikke påfører pasienter, helseinstitusjon, trygden eller andre unødvendig tidstap eller utgift.) Lojalitetskonflikt mellom hensynet til pasienter og systemet Vil samhandlingsreformen kreve enda større ansvarsbevissthet hos helsepersonalet? 04.04.2017 Trondheim kommune
Styring av utdanning Både helsepolitikk og utdanningspolitikk 1995 – lovforankring av retten og plikten til å forske. NOKUT – makt bak kravet om å forskningsforsterke kunnskapsgrunnlaget i sykepleierutdanningen. 04.04.2017 Trondheim kommune
Hovedutfordringen ? Integrasjon mellom kunnskap, holdninger og ferdigheter. Integrasjon MÅ først og fremst skje i praksis Tenkning om utdanning må fokuseres mot betydningen av situert og relasjonell erfaringsoppbygging. 04.04.2017 Trondheim kommune
Omsorgsmaskulinitet Vi kommer til å får en enorm rekrutteringsutfordring som ikke må drukne i omstillingspresset som følger av samhandlingsreformen. MENN I FAGET Norge 7% Danmark 4% Italia 24% 04.04.2017 Trondheim kommune
Hvordan blir det i fremtiden? Premisser Holdninger til eldre/alderdom Tidsånden Skremmebildet Forventningene Trygghet Rettighetsprespektivet Lovverket Kvalitet Organisering Behandlings-kjeden Duett eller duell Faglighet Kunnskaper Ferdigheter Økonomi 04.04.2017 Trondheim kommune
68’erne De som var studenter i 1968 Første barnekull av 68’erne Andre barnekull av 68’erne Barnebarn av 68’erne …..……. 04.04.2017 Trondheim kommune
Helsetjenesten i endring Den faglige utviklingen gjør det mulig og riktig; Å drive sykehus med færre senger og kortere liggetid Å tilby dagbehandling og ambulant behandling som alternativ til innleggelse på sykehus Jo færre senger, jo større press på utskriving 132 stengte senger på voksenavdelinger på St. Olavs hospital i jula 2008 04.04.2017 Trondheim kommune
Hva skjer i sykehusene? Kontaktflate sykehus og kommune > 27.000 innlegges hvert år på St.Olav fra Trondheim Bare 12 % legges inn av fastlegen 94 % av alle innleggelser på med.avd. er Ø.Hj. Det er 64 innleggelser per 100 personer over 80 år pr år 04.04.2017 Trondheim kommune
Årlig er det 3.800 innleggelser av personer 80+ fra Trondheim Antall re-innleggelser innen 28 dager er 23,5% for pasienter som ikke tidligere har mottatt hjemmetjenester Antall re-innleggelser for pasienter som hadde hjemmetjenester fra før, er 16,1% Det er faglig godt dokumentert at dagens innleggelser er nødvendige! Allikevel; Innleggelses-rater og utskrivningsmuligheter kan påvirkes! 04.04.2017 Trondheim kommune
Er alt pratet om samhandling egentlig et alibi for å overføre enda flere sykehusoppgaver til kommunene ? 04.04.2017 Trondheim kommune
Hva skjer i sykehussektoren? 1980; 19.697 senger i somatiske sykehus 2005; 12.948 senger i 1989; snitt liggetid 7,5 Dager 2006; snitt liggetid 6,0 2009 snitt liggetid 4,7 04.04.2017 Trondheim kommune
Konsekvenser for kommunehelsetjenesten – økt press mht; Logistikk, ressurser, behandling, rehabilitering og omsorg Strategier for å klare dette; Mer ambulant behandling Mer dagtilbud Mindre døgntilbud Krav til kompetanse, dialog og samhandling 04.04.2017 Trondheim kommune
Samhandlingsreformen Hva blir utfordringene i kommune Norge for å realisere reformen ? Hva har Trondheim gjort? 04.04.2017 Trondheim kommune
Eldreplanen for Trondheim kommune 2007 - 2015 Bystyret sa enstemmig under sin behandling av planen at den er framtidsrettet og visjonær. ” den tar viktige strategiske grep, og Bystyret mener modellen som tar utgangspunkt i helse- og velferdstrappen”. peker ut en riktig retning for eldreomsorgen i årene framover”. 04.04.2017 Trondheim kommune
OMSORGSTRAPPEN\ HELSETRAPPEN Helse- og velferds- Sentra ( sykehjem) Helsehus Hjemme- tjenester MESTRING OG LIVSKVALITET 04.04.2017 Trondheim kommune
OMSORGSTRAPPEN\ HELSETRAPPEN - Helse-og velferds- sentra sykehus - Helsehus Sykehus sykehus Sykehus - Hjemme- tjenester Diagnoser MESTRING OG LIVSKVALITET 04.04.2017 Trondheim kommune
Hvorfor har Trondheim satset på Helsehus? 04.04.2017 Trondheim kommune
Trondheimsmodellen Forbedring av kommunikasjonen mellom ulike tjenestenivå i helsetjenesten og implementering av intermediær behandling i et sykehjem kan medføre bedre helse- og omsorgstjenester for eldre pasienter. Effekter på kort og lang sikt 04.04.2017 Trondheim kommune
INTERMEDIÆRAVDELINGEN 20 plasser samarbeid mellom Trondheim kommune og St.Olavs hospital. Spleiselag inntakskriterier behandlings tilbud Startet i 2002 04.04.2017 Trondheim kommune
Randomisert kontrollert studie ved Søbstad sykehjem Størrelse: - 130 pasienter, 65 i hver gruppe basert på antall reinnleggelser - 25 % forskjell i antall reinnleggelser med alpha 0.05 og beta 0.20. Inkludert 142 (72 - 70) Delphi-teknikk for å lage inklusjonskriterier Pas. ble meldt til Søbstad hvor kriteriene ble kontrollert av sykepleier Randomsiering ved Klinisk forskningsenhet, Det med. fak. mens pas. lå på St.Olavs Alle data basert på systematisk journalgjennomganger på St.Olavs og i Trondheim kommune Et utall av prosedyrer! 04.04.2017 Trondheim kommune
”Baseline characteristics” 142 pasienter (Søbstad – St.Olavs) Antall pasienter 72 - 70 Alder (mean) 80,6 – 81,3 Alder (median) 81,5 - 81,0 Har ektefelle 16 - 15 ADL 2,24 – 2,05 Hjertesykdom 22 – 20 Fraktur/kontusjon 14 – 12 Infeksjon 13 - 16 Lungesykdom 5 – 6 04.04.2017 Trondheim kommune
Resultater etter 6 måneder Søbstad (72 pas) St. Olavs (70 pas) Samme tendens holder seg etter 12 måneder Døde (p=0,15) 12,5 % 20,0 % Reinnlagt (p=0,02) 20,3 % 35,7 % Bistand hjemme (p=0,37) 50,0 % 62,9 % Klarer seg selv (p=0,01) 26,6 % 10,0 % BMC Public Health 2007,7:68) 04.04.2017 Trondheim kommune
Konklusjonene Færre reinnleggelser Flere pasienter klarer seg selv ute kommunale tjenester Laver dødelighet både etter 6 og 12 måneders oppfølging. Kostnadseffektivt. ISBN 978-82-471-7314-5 hvis noen ønsker å bestille rapporten 04.04.2017 Trondheim kommune
ØYA HELSEHUS 04.04.2017 Trondheim kommune
ØYA HELSEHUS Trondheim kommune – korttidsavdelinger og forvaltningskontor En felles enhet fra NTNU og Trondheim kommune – Edda legesenter En avdeling fra HiST - Avdeling for Sykepleie (ASP) Et institutt fra NTNU – Institutt for Samfunnsmedisin (ISM) 04.04.2017 Trondheim kommune
Øya helsehus Trondheim kommune – korttidsplasser Helse- og velferdskontor En felles enhet fra NTNU og Trondheim kommune – Edda legesenter En avdeling fra Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for Sykepleie (ASP) Et institutt fra NTNU – Institutt for Samfunnsmedisin (ISM) Sit kaffe og kiosk Frisørsalong Fotklinikk 04.04.2017 Trondheim kommune
Øya helsehus Teoretisk kan alle 96 pasientrom ha 2 pasient 96 pasientrom – budsjett for 116 pasienter Ca. 110 årsverk og dobbelt så mange ansatte Høye forventninger til tilbudet fra pasienter, pårørende og sykehus 04.04.2017 Trondheim kommune
HELSEHUS Bare korttidsopphold Rehabilitering Intermediær Utredning Behandling Avlastning Bufferplasser ( sykehjemspasienter) 04.04.2017 Trondheim kommune
Legges vekt på tverrfaglighet Forsterket behov for legetjenster Oppgradert med utstyr til behandling samhandling med alle nivåer i helse- og omsorgtrappen og helsetjenesten forøvrig 04.04.2017 Trondheim kommune
Årsverk ca. 110 ( ca. 200 personer) 4 årsverk lege 4 Fysioterapi 4 ergoterapi 0,5 logoped 0,6 aktivitør Ca. 45 sykepleiere Ca. 45 hjelpepleiere\omsorgsarbeider 5, 3 i Administrasjonen 04.04.2017 Trondheim kommune
Antall pasienter 01.01.09 115 Innlagt totalt 640 LO 174 Reist hjem 345 Reist hjem 345 Reinlagt St.Olav 40 Mors 81 04.04.2017 Trondheim kommune
04.04.2017 Trondheim kommune
04.04.2017 Trondheim kommune
Visjon for helsehusets virksomhet Med fokus på pasientens og samfunnets beste skal Øya helsehus videreutvikle gode og helhetlige omsorgs- og behandlingstilbud på tvers av forvaltningsnivå, utdanningsnivå og profesjoner HiST Avd for sykepleie St. Olavs hospital "Øya helsehus" Andre avd HiST Andre fakultet NTNU Andre sykehjem/ soner Andre avd St. Olavs hosp Trondheim kommune NTNU DMF 04.04.2017 Trondheim kommune
04.04.2017 Trondheim kommune
Ledelse i helsetjenesten Hvilke faglige og ledelsesmessige utfordringer kommer i kjølevannet av samhandlingsreformen? 04.04.2017 Trondheim kommune
Ledelsesperspektiv Hvem har hovedansvaret for å legge til rette slikt at vi holder oss innefor lov og avtaleverk ? Hvordan sette ansatte i stand til å utøve en kvalitativ god tjeneste? 04.04.2017 Trondheim kommune
BAKGRUNN Krav om internkontroll i forhold til lovverket. Helsepersonelloven, pasientrettighetsloven. Kvalitetsforskriften. osv 04.04.2017 Trondheim kommune
HENSIKTEN / PASIENRELATERT Høy standard på tjenesteutøvelsen til pasientene, vi ønsker bestepraksis Unngå unødige innleggelser i sykehus 04.04.2017 Trondheim kommune
HENSIKTEN / PERSONALRELATERT Kompetente medarbeidere Spennende arbeidsplass, ansatte tar ansvar for å utvikle faget Resertifisering i fht. lovverk / forskrifter medikamenthåndtering hj.pl. og oms.arb. 04.04.2017 Trondheim kommune
Nye og bedre måter å bruke helsefaglig kompetanse Mer kompetent helsepersonell inn der det største volumet av pasienter er. Økt andel helsepersonell i sykehjemmene og hjemmesykepleien. En generell oppgradering av kompetansen til de som arbeider nærmest pasientene. Det største pasientvolumet er innenfor det grønne området i modellen. Det er pasienter som bor hjemme, ofte kronisk syke og/eller eldre, som er avhengige av en kompetent, smidig og individuelt tilrettelagt helsetjeneste. Samtidig møter ofte disse pasientene den laveste helsefaglige kompetansen. Helsepersonell trekkes mot spesialavdelinger, for eksempel operasjon /anestesi /intensiv på sykehusene og spesialavdelinger for alvorlig syke og døende (hospice) eller rehabilitering på sykehjemmene. For å kunne løse samhandlingsutfordringene må mer kompetent helsepersonell inn der det største volumet av pasienter er, samt en generell oppgradering av kompetansen til de som arbeider nærmest pasientene. Både kommunene og sykehusene vil trenge flere sykepleiere med spesialutdanning. Det er for eksempel innenfor de tradisjonelle utdanningene som onkologi, geriatri eller rehabilitering, men også innefor de nye klinisk rettede utdanningene. 04.04.2017 Trondheim kommune
Ledelse Ledernes viktigste oppgave bør være å skaffe tilveie en trygg og høy kvalitativ pasientbehandling og sykepleie, rekruttere og beholde en førsteklasses arbeidsstyrke, og skape en kultur for eksepsjonell gode prestasjoner og resultater. Etterspørsel etter sikkerhet og kvalitet på pasientresultater er viktigere enn noen gang. 04.04.2017 Trondheim kommune
Hva blir utfordringene ? Gi samhandlingsreformen et innhold . Klare å fylle det rommet som ”blir ledig” når 2.linjetjenesten reduserer liggetida og sengetallet. Komme i forkant for de med langsomt funksjonsfall i hjemmet. Gjøre kommunehelsetjenesten attraktiv for studenter Helsekommuner ? 04.04.2017 Trondheim kommune
prioritere arbeidet med elektronisk samhandling i forvaltningen Dette at 1. og 2. linje tjenesten ikke snakker samme elektroniske språk er et hinder for effektiv samhandling Vi må bruke vår makt og myndighet til å påvirke utviklingen av tjenesten mot ”beste praksis” 04.04.2017 Trondheim kommune
LEDERE MÅ For å håndtere de store utfordringen helsetjenesten står ovenfor kreves dyktige og modige ledere. 04.04.2017 Trondheim kommune
Uten samhandling og brobygging blir det ikke utvikling ! Takk for oppmerksomheten 04.04.2017 Trondheim kommune