Samhandlingsreformen og Øya helsehus

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Advertisements

Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Kommunen og samhandling - utfordringer
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Det sømløse helsevesenet – Erfaringer fra Trondheim
Stein Erik Halck Veileder
REHABILITERING Ved Helsehuset Sarpsborg
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
- Samhandlingsreformen –
Trondheim Helseklynge
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
Samhandlingsreformen – Prosjektdirektør Tor Åm
Forventninger til vegen videre
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Kommuneoverlege Madli Indseth
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Målet er å gi kronisk syke et kvalitativt bedre helsetilbud ved å etablere en systematisk samhandlingskjede mellom primær- og spesialist helsetjenesten.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Kst ekspedisjonssjef Tor Åm
KAN SAMHANDLINGSTILTAK REDUSERE ANTALLET KORRIDORPASIENTER?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Etablering av øyeblikkelig hjelp døgntilbud i Fosnes kommune Med fokus på et helhetlig pasientforløp og kompetansebygging Gardermoen 4 juni-14 Anne Johanne.
Det integrerte universitetssykehuset i Trondheim
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Mestring, muligheter og mening Framtidas omsorgsutfordringer.
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Vestfoldmodellen Sammen om rehabilitering 12-Kommunesamarbeidet i Vestfold.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Kommunalt ansvar for overgrepsmottak Høstkonferansen KS Sør-Trøndelag, Røros Leif Edvard Muruvik Vonen, ass. kommuneoverlege.
Samhandling Ambulerende team - Åpen omsorg Holmen
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Samhandlingsreformen i kommunene- Erfaringer fra Ski kommune
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
| Behov for ny statistikk i KOSTRA ved oppbygging av lokalmedisinske sentre Michael Kaurin Helsedirektoratet.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
Trondheim = samhandling
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Utskrift av presentasjonen:

Samhandlingsreformen og Øya helsehus Enhetsleder Birgit Reisch Samhandlingsreformen og Øya helsehus 04.04.2017 Trondheim kommune

Samhandlingsreformen Ny fremtidig kommunerolle Økt satsing på forebygging En pasientansvarlig person \ sykepleier Økt spesialisering i spesialisthelsetjenesten IKT og teknologi 04.04.2017 Trondheim kommune

Å stå til ansvar på nye måter Moralsk ansvar brytes mot regnskapsplikt ( helsepersonelloven § 6. Ressursbruk        Helsepersonell skal sørge for at helsehjelpen ikke påfører pasienter, helseinstitusjon, trygden eller andre unødvendig tidstap eller utgift.) Lojalitetskonflikt mellom hensynet til pasienter og systemet Vil samhandlingsreformen kreve enda større ansvarsbevissthet hos helsepersonalet? 04.04.2017 Trondheim kommune

Styring av utdanning Både helsepolitikk og utdanningspolitikk 1995 – lovforankring av retten og plikten til å forske. NOKUT – makt bak kravet om å forskningsforsterke kunnskapsgrunnlaget i sykepleierutdanningen. 04.04.2017 Trondheim kommune

Hovedutfordringen ? Integrasjon mellom kunnskap, holdninger og ferdigheter. Integrasjon MÅ først og fremst skje i praksis Tenkning om utdanning må fokuseres mot betydningen av situert og relasjonell erfaringsoppbygging. 04.04.2017 Trondheim kommune

Omsorgsmaskulinitet Vi kommer til å får en enorm rekrutteringsutfordring som ikke må drukne i omstillingspresset som følger av samhandlingsreformen. MENN I FAGET Norge 7% Danmark 4% Italia 24% 04.04.2017 Trondheim kommune

Hvordan blir det i fremtiden? Premisser Holdninger til eldre/alderdom Tidsånden Skremmebildet Forventningene Trygghet Rettighetsprespektivet Lovverket Kvalitet Organisering Behandlings-kjeden Duett eller duell Faglighet Kunnskaper Ferdigheter Økonomi 04.04.2017 Trondheim kommune

68’erne De som var studenter i 1968 Første barnekull av 68’erne Andre barnekull av 68’erne Barnebarn av 68’erne …..……. 04.04.2017 Trondheim kommune

Helsetjenesten i endring Den faglige utviklingen gjør det mulig og riktig; Å drive sykehus med færre senger og kortere liggetid Å tilby dagbehandling og ambulant behandling som alternativ til innleggelse på sykehus Jo færre senger, jo større press på utskriving 132 stengte senger på voksenavdelinger på St. Olavs hospital i jula 2008 04.04.2017 Trondheim kommune

Hva skjer i sykehusene? Kontaktflate sykehus og kommune > 27.000 innlegges hvert år på St.Olav fra Trondheim Bare 12 % legges inn av fastlegen 94 % av alle innleggelser på med.avd. er Ø.Hj. Det er 64 innleggelser per 100 personer over 80 år pr år 04.04.2017 Trondheim kommune

Årlig er det 3.800 innleggelser av personer 80+ fra Trondheim Antall re-innleggelser innen 28 dager er 23,5% for pasienter som ikke tidligere har mottatt hjemmetjenester Antall re-innleggelser for pasienter som hadde hjemmetjenester fra før, er 16,1% Det er faglig godt dokumentert at dagens innleggelser er nødvendige! Allikevel; Innleggelses-rater og utskrivningsmuligheter kan påvirkes! 04.04.2017 Trondheim kommune

Er alt pratet om samhandling egentlig et alibi for å overføre enda flere sykehusoppgaver til kommunene ? 04.04.2017 Trondheim kommune

Hva skjer i sykehussektoren? 1980; 19.697 senger i somatiske sykehus 2005; 12.948 senger i 1989; snitt liggetid 7,5 Dager 2006; snitt liggetid 6,0 2009 snitt liggetid 4,7 04.04.2017 Trondheim kommune

Konsekvenser for kommunehelsetjenesten – økt press mht; Logistikk, ressurser, behandling, rehabilitering og omsorg Strategier for å klare dette; Mer ambulant behandling Mer dagtilbud Mindre døgntilbud Krav til kompetanse, dialog og samhandling 04.04.2017 Trondheim kommune

Samhandlingsreformen Hva blir utfordringene i kommune Norge for å realisere reformen ? Hva har Trondheim gjort? 04.04.2017 Trondheim kommune

Eldreplanen for Trondheim kommune 2007 - 2015 Bystyret sa enstemmig under sin behandling av planen at den er framtidsrettet og visjonær. ” den tar viktige strategiske grep, og Bystyret mener modellen som tar utgangspunkt i helse- og velferdstrappen”. peker ut en riktig retning for eldreomsorgen i årene framover”. 04.04.2017 Trondheim kommune

OMSORGSTRAPPEN\ HELSETRAPPEN Helse- og velferds- Sentra ( sykehjem) Helsehus Hjemme- tjenester MESTRING OG LIVSKVALITET 04.04.2017 Trondheim kommune

OMSORGSTRAPPEN\ HELSETRAPPEN - Helse-og velferds- sentra sykehus - Helsehus Sykehus sykehus Sykehus - Hjemme- tjenester Diagnoser MESTRING OG LIVSKVALITET 04.04.2017 Trondheim kommune

Hvorfor har Trondheim satset på Helsehus? 04.04.2017 Trondheim kommune

Trondheimsmodellen Forbedring av kommunikasjonen mellom ulike tjenestenivå i helsetjenesten og implementering av intermediær behandling i et sykehjem kan medføre bedre helse- og omsorgstjenester for eldre pasienter. Effekter på kort og lang sikt 04.04.2017 Trondheim kommune

INTERMEDIÆRAVDELINGEN 20 plasser samarbeid mellom Trondheim kommune og St.Olavs hospital. Spleiselag inntakskriterier behandlings tilbud Startet i 2002 04.04.2017 Trondheim kommune

Randomisert kontrollert studie ved Søbstad sykehjem Størrelse: - 130 pasienter, 65 i hver gruppe basert på antall reinnleggelser - 25 % forskjell i antall reinnleggelser med alpha 0.05 og beta 0.20. Inkludert 142 (72 - 70) Delphi-teknikk for å lage inklusjonskriterier Pas. ble meldt til Søbstad hvor kriteriene ble kontrollert av sykepleier Randomsiering ved Klinisk forskningsenhet, Det med. fak. mens pas. lå på St.Olavs Alle data basert på systematisk journalgjennomganger på St.Olavs og i Trondheim kommune Et utall av prosedyrer! 04.04.2017 Trondheim kommune

”Baseline characteristics” 142 pasienter (Søbstad – St.Olavs) Antall pasienter 72 - 70 Alder (mean) 80,6 – 81,3 Alder (median) 81,5 - 81,0 Har ektefelle 16 - 15 ADL 2,24 – 2,05 Hjertesykdom 22 – 20 Fraktur/kontusjon 14 – 12 Infeksjon 13 - 16 Lungesykdom 5 – 6 04.04.2017 Trondheim kommune

Resultater etter 6 måneder Søbstad (72 pas) St. Olavs (70 pas) Samme tendens holder seg etter 12 måneder Døde (p=0,15) 12,5 % 20,0 % Reinnlagt (p=0,02) 20,3 % 35,7 % Bistand hjemme (p=0,37) 50,0 % 62,9 % Klarer seg selv (p=0,01) 26,6 % 10,0 % BMC Public Health 2007,7:68) 04.04.2017 Trondheim kommune

Konklusjonene Færre reinnleggelser Flere pasienter klarer seg selv ute kommunale tjenester Laver dødelighet både etter 6 og 12 måneders oppfølging. Kostnadseffektivt. ISBN 978-82-471-7314-5 hvis noen ønsker å bestille rapporten 04.04.2017 Trondheim kommune

ØYA HELSEHUS 04.04.2017 Trondheim kommune

ØYA HELSEHUS Trondheim kommune – korttidsavdelinger og forvaltningskontor En felles enhet fra NTNU og Trondheim kommune – Edda legesenter En avdeling fra HiST - Avdeling for Sykepleie (ASP) Et institutt fra NTNU – Institutt for Samfunnsmedisin (ISM) 04.04.2017 Trondheim kommune

Øya helsehus Trondheim kommune – korttidsplasser Helse- og velferdskontor En felles enhet fra NTNU og Trondheim kommune – Edda legesenter En avdeling fra Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for Sykepleie (ASP) Et institutt fra NTNU – Institutt for Samfunnsmedisin (ISM) Sit kaffe og kiosk Frisørsalong Fotklinikk 04.04.2017 Trondheim kommune

Øya helsehus Teoretisk kan alle 96 pasientrom ha 2 pasient 96 pasientrom – budsjett for 116 pasienter Ca. 110 årsverk og dobbelt så mange ansatte Høye forventninger til tilbudet fra pasienter, pårørende og sykehus 04.04.2017 Trondheim kommune

HELSEHUS Bare korttidsopphold Rehabilitering Intermediær Utredning Behandling Avlastning Bufferplasser ( sykehjemspasienter) 04.04.2017 Trondheim kommune

Legges vekt på tverrfaglighet Forsterket behov for legetjenster Oppgradert med utstyr til behandling samhandling med alle nivåer i helse- og omsorgtrappen og helsetjenesten forøvrig 04.04.2017 Trondheim kommune

Årsverk ca. 110 ( ca. 200 personer) 4 årsverk lege 4 Fysioterapi 4 ergoterapi 0,5 logoped 0,6 aktivitør Ca. 45 sykepleiere Ca. 45 hjelpepleiere\omsorgsarbeider 5, 3 i Administrasjonen 04.04.2017 Trondheim kommune

Antall pasienter 01.01.09 115 Innlagt totalt 640 LO 174 Reist hjem 345   Reist hjem 345 Reinlagt St.Olav 40 Mors 81 04.04.2017 Trondheim kommune

04.04.2017 Trondheim kommune

04.04.2017 Trondheim kommune

Visjon for helsehusets virksomhet Med fokus på pasientens og samfunnets beste skal Øya helsehus videreutvikle gode og helhetlige omsorgs- og behandlingstilbud på tvers av forvaltningsnivå, utdanningsnivå og profesjoner HiST Avd for sykepleie St. Olavs hospital "Øya helsehus" Andre avd HiST Andre fakultet NTNU Andre sykehjem/ soner Andre avd St. Olavs hosp Trondheim kommune NTNU DMF 04.04.2017 Trondheim kommune

04.04.2017 Trondheim kommune

Ledelse i helsetjenesten Hvilke faglige og ledelsesmessige utfordringer kommer i kjølevannet av samhandlingsreformen? 04.04.2017 Trondheim kommune

Ledelsesperspektiv Hvem har hovedansvaret for å legge til rette slikt at vi holder oss innefor lov og avtaleverk ? Hvordan sette ansatte i stand til å utøve en kvalitativ god tjeneste? 04.04.2017 Trondheim kommune

BAKGRUNN Krav om internkontroll i forhold til lovverket. Helsepersonelloven, pasientrettighetsloven. Kvalitetsforskriften. osv 04.04.2017 Trondheim kommune

HENSIKTEN / PASIENRELATERT Høy standard på tjenesteutøvelsen til pasientene, vi ønsker bestepraksis Unngå unødige innleggelser i sykehus 04.04.2017 Trondheim kommune

HENSIKTEN / PERSONALRELATERT Kompetente medarbeidere Spennende arbeidsplass, ansatte tar ansvar for å utvikle faget Resertifisering i fht. lovverk / forskrifter medikamenthåndtering hj.pl. og oms.arb. 04.04.2017 Trondheim kommune

Nye og bedre måter å bruke helsefaglig kompetanse Mer kompetent helsepersonell inn der det største volumet av pasienter er. Økt andel helsepersonell i sykehjemmene og hjemmesykepleien. En generell oppgradering av kompetansen til de som arbeider nærmest pasientene. Det største pasientvolumet er innenfor det grønne området i modellen. Det er pasienter som bor hjemme, ofte kronisk syke og/eller eldre, som er avhengige av en kompetent, smidig og individuelt tilrettelagt helsetjeneste. Samtidig møter ofte disse pasientene den laveste helsefaglige kompetansen. Helsepersonell trekkes mot spesial­avdelinger, for eksempel operasjon /anestesi /intensiv på sykehusene og spesial­avdelinger for alvorlig syke og døende (hospice) eller rehabilitering på sykehjemmene.   For å kunne løse samhandlings­utfordringene må mer kompetent helsepersonell inn der det største volumet av pasienter er, samt en generell oppgradering av kompetansen til de som arbeider nærmest pasientene. Både kommunene og sykehusene vil trenge flere sykepleiere med spesialutdanning. Det er for eksempel innenfor de tradisjonelle utdanningene som onkologi, geriatri eller rehabilitering, men også innefor de nye klinisk rettede utdanningene. 04.04.2017 Trondheim kommune

Ledelse Ledernes viktigste oppgave bør være å skaffe tilveie en trygg og høy kvalitativ pasientbehandling og sykepleie, rekruttere og beholde en førsteklasses arbeidsstyrke, og skape en kultur for eksepsjonell gode prestasjoner og resultater. Etterspørsel etter sikkerhet og kvalitet på pasientresultater er viktigere enn noen gang. 04.04.2017 Trondheim kommune

Hva blir utfordringene ? Gi samhandlingsreformen et innhold . Klare å fylle det rommet som ”blir ledig” når 2.linjetjenesten reduserer liggetida og sengetallet. Komme i forkant for de med langsomt funksjonsfall i hjemmet. Gjøre kommunehelsetjenesten attraktiv for studenter Helsekommuner ? 04.04.2017 Trondheim kommune

prioritere arbeidet med elektronisk samhandling i forvaltningen Dette at 1. og 2. linje tjenesten ikke snakker samme elektroniske språk er et hinder for effektiv samhandling Vi må bruke vår makt og myndighet til å påvirke utviklingen av tjenesten mot ”beste praksis” 04.04.2017 Trondheim kommune

LEDERE MÅ For å håndtere de store utfordringen helsetjenesten står ovenfor kreves dyktige og modige ledere. 04.04.2017 Trondheim kommune

Uten samhandling og brobygging blir det ikke utvikling ! Takk for oppmerksomheten 04.04.2017 Trondheim kommune