TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

Forskning.no: Erfaringer med et emnekart-basert nettsted Rådgiver Jon Solberg Norges forskningsråd.
Profilering, media og kommunikasjon Trav 2015: Synliggjøre næringens verdier Skape stolthet over sportslig kvalitet Formidle de gode sportslige resultatene.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
LEVEKÅRSDIMENSJONEN I PASIENTFORLØPET
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Pasienttransport – Møte SAFO Midt-Norge den 30.mars 2006
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Avslutning av arbeidsforhold på grunn av langvarig sykefravær
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Boligbyggs markedsleiestatistikk – 3. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo fortsetter å stige og ligger nå høyere enn det tidligere toppnivået fra 2002 Boligbygg.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Penger for publikasjoner – forskningspolitiske perspektiver Tom Colbjørnsen 11. mai 2007.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Side 1 Husbankens arbeid mot bostedsløshet Kriminalomsorgen Overgangsboligsamling Stavanger 13. – 14. mars 2006 Geir Barvik.
Innledning Av Rusbehandling Midt-Norge HF Seminar vurderingsinstansene
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Det integrerte universitetssykehuset i Trondheim
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Snåsa kommune Samarbeidskonferansen 2007 Hva skjer i kommunene og helseforetaket som påvirker framtidig samhandling? Blir det bedre tjenester og mer samhandling.
Modellkommunene Hva er unikt?
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Pasientreiser Status og tiltak for å bedre kvaliteten på reiser med rekvisisjon Regionalt brukerutvalg 12. desember 2016.
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Å gjøre de usynlige tjenestene synlige
Vedlegg 1 Varekostanalyse
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Standardisert pasientforløp Testikkelkreft
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
Utviklingsplan HMR HMR 2035
Innføring av Pakkeforløp for kreft
Regionalt brukerutvalg 5. februar 2018
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Regionalt brukerutvalg 5. februar 2018
Reduksjon av uønsket variasjon
Utskrift av presentasjonen:

TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008

TANKESMIA AS Bakgrunnsmateriell I analysen er det tatt utgangspunkt i Overordnet strategi for Helse Midt-Norge  Visjon  Verdigrunnlag  Hovedmål Kvalitetsstrategien  Strategiens mål

TANKESMIA AS Utvalg  Medieanalyse over en periode på 6 måneder: (22. september 2007 tom. 31. desember 2007) 106 medieklipp er analysert 106 medieklipp er analysert  Medieklippene er hentet fra Opoint – St. Olav Hospital HF sin medieklipptjeneste. Det er kun nyhetsoppslag publisert på nett som er inkludert i analysen Det er kun nyhetsoppslag publisert på nett som er inkludert i analysen Utvalget av artikler som blir presentert fra de enkelte mediene på internett varierer. Utvalget av artikler som blir presentert fra de enkelte mediene på internett varierer.  Utvalget er begrenset til Medier som er allment tilgjengelige, og som enten er riksdekkende, regionalt eller lokalt tilknyttet St. Olav Hospital HF sitt ansvarsområde Medier som er allment tilgjengelige, og som enten er riksdekkende, regionalt eller lokalt tilknyttet St. Olav Hospital HF sitt ansvarsområde

TANKESMIA AS Type medieoppslag N=106 Det er færre lederartikler og kommentarer i 2007, mens andelen leserbrev og kronikker går opp.

TANKESMIA AS Hvilke medier? N=106 Kraftig reduksjon av oppslag i lokale medier i Sør-Trøndelag, økning i de to andre fylkene. Det er ofte reduksjon i artikler om funksjonsfordeling som er årsak. Betydelig mer nasjonale oppslag, i hovedsak knyttet til medisinske tema der St. Olavs Hospital HF blir brukt som kompetansebase.

TANKESMIA AS TEMA – Hva skrives det om? N=106 Dette er en oversikt over hvordan kommunikasjonen opptrer og fokuset ligger på pasientbehandling (2006: 10%), men også økonomi blir mye omtalt (2006: 6%). Forskning er økt fra 6 til 12%. Lokalisering reduser fra 33% til 9%. Medisinsk tema økt fra 7%. Redusert tilbud/krise redusert fra 26% til 0.

TANKESMIA AS Medisinsk tema N=52 Mye stoff om livsstilssykdommer, mens temaene akutt behandling og kreft har mindre oppmerksomhet enn i Av andre saker har migrene, barneløshet og overgrep hatt noe fokus. Fokuset på medisinske tema er økt fra ca. 30% til 50% av alle artikler.

TANKESMIA AS OPPSUMMERING En sterk endring i tema; Lokalisering/funksjonsfordeling og redusert tilbud går kraftig ned, mens pasientbehandling, medisinsk tema og forskning får mer fokus. Økt nasjonalt fokus, men reduksjon i antall oppslag knyttet til lokale medier. Det har trolig sammenheng med endring i tema. Reduksjon i fokus på kreft og akutt behandling, økt fokus på livsstilssykdommer. Det kan se ut som St. Olavs Hospital HF i økende grad blir brukt av nasjonale medier som ekspertbank. St. Olavs Hospital HF har tilsynelatende hatt mer fokus på å presentere egen forskning i media, noe som også gir økt gjennomslag i nasjonale media.

TANKESMIA AS Hvem profilerer St. Olavs Hospital HF? Utviklingen viser at kommunikasjonen blir mer ledelsesorientert, i hovedsak er det knyttet til Helse Midt-Norge HF. Det er flere i gruppen ”andre ansatte” som legger grunnlaget for omtalen. Andre grupper ikke direkte tilknyttet helseforetakene går ned.

TANKESMIA AS Hvem tar tilsynelatende initiativet til oppslaget? N=106 Både St. Olavs Hospital HF og Helse Midt-Norge RHF er betydelig mer aktiv, mens de øvrige gruppene er mindre aktiv i forhold til å legge grunnlaget for omtalen.

TANKESMIA AS Omdømme/medieprofil – hvem bygger det?  Ledelsen ved St. Olavs Hospital HF er betydelig mindre profilert, mens Helse Midt-Norge RHF er betydelig mer profilert i  Andre ansatte ved St. Olavs Hospital HF er betydelig mer profilert.  Tillitsvalgte er mindre profilert, noe som trolig har sammenheng med reduksjon i fokuset på funksjonsfordeling.  Utenforstående i gruppen ”Politikere” og ”Andre” går ned, noe som betyr at helseforetakene ”eier” media mer enn tidligere.  Helseforetakene er betydelig mer aktive som avsender, mens journalister ser ut til å ha mindre behov for å kommentere og sette egne tema på dagsorden. Også politikere og andre er mindre aktive som initiativtakere.

TANKESMIA AS St. Olavs Hospital HF i media -De lokale medienes nettutgaver er ulikt utviklet, og kan dermed gi et skjevt utvalg når det brytes ned på det enkelte foretak. -Antallet medier varierer i de ulike foretakenes nedslagsområde, noe som også påvirker utvalget. N=105 Omtalen av Røros og Orkdal går ned, noe som kan ha innvirkning på reduksjonen i lokaliseringssaker. St.Olavs Hospital dominerer ikke minst gjennom oppslag knyttet til forskning og helsetema.

TANKESMIA AS Kvalitet N=106 Kvalitet er et av de mål Helse Midt-Norge har for sin virksomhet. Hvordan brukes mediene for å synliggjøre dette for St. Olavs Hospital HF? Her fortsetter en positiv utvikling over flere år, men nå med en markant forbedring. En sannsynlig årsak er skiftet av tema som går i retning mer målstyrt kommunikasjon og synliggjøring av kompetanse.

TANKESMIA AS Omdømme til foretakene i St. Olavs Hospital HF I 2005 var det 26 % av oppslagene som styrket omdømmet, mens 52% bidro til å svekke omdømmet. I 2006 var det litt bedre og i 2007 har det vært et markant skifte i omtalen av St. Olavs Hospital HF. N=106

TANKESMIA AS Hvordan reageres det på negative oppslag? N=13 Kun tre saker ga utslag på denne variabelen. Det gjør at utvalget er for lite til å gi et troverdig resultat og er dermed utelatt.

TANKESMIA AS Omdømme Positive artikler for omdømmet følger ofte positive oppslag for kvalitet. Kraftig reduksjon i fokuset på Røros Sykehus og Orkdal Sykehus, noe som forklarer reduksjonen i fokuset på lokalisering og funksjonsfordeling. Fravær av funksjonsfordeling og lokaliseringsdebatter reduserer negative oppslag. Økt fokus på pasientbehandling, medisinske tema og synliggjøring av kompetanse og forskning virker positivt på omdømmet.

TANKESMIA AS Pasient trygghet Påvirker artikkelen pasientenes følelse og inntrykk av trygghet? I tråd med den generelle positive utviklingen ser vi også her en positiv utvikling over de to årene dette er målt. Synliggjøring av faglig kompetanse og forskning, fravær av offentlig diskusjon om funksjonsfordeling og økonomisk usikkerhet påvirker dette.

TANKESMIA AS Ansattes motivasjon Hvordan påvirker artikkelen ansattes motivasjon målt i forhold til artiklenes inntrykk av stabilitet, anerkjennelse, faglige muligheter og arbeidsmiljø På dette området er det også en svært positiv utvikling. Reduksjon i medieomtale knyttet til lokalisering og funksjonsfordeling, økonomisk usikkerhet og økt faglig synliggjøring gjør store utslag.

TANKESMIA AS Troverdighet hos eier Målt i forhold til hvordan en artikkel påvirker eiernes inntrykk av måloppnåelse i forhold til økonomi, pasientbehandling og ventelister.

TANKESMIA AS Hvem er tilsynelatende mottaker? N=106 I 2007 er det en sterk nedgang i artikler rettet mot bevilgende myndigheter og foretakene. Det har igjen sammenheng med reduksjon i fokuset på funksjonsfordeling og interne forhold.

TANKESMIA AS Konklusjoner  Analysen viser en svært positivt utvikling i forhold til 2005 og Det skyldes i hovedsak følgende faktorer: redusert fokus på funksjonsfordeling og lokalisering i lokale medier i Sør-Trøndelag. redusert fokus på funksjonsfordeling og lokalisering i lokale medier i Sør-Trøndelag. mindre fokus på utbygging av St. Olavs Hospital og økonomiske rammer for dette. mindre fokus på utbygging av St. Olavs Hospital og økonomiske rammer for dette. Økt fokus på å synliggjøre kompetanse gjennom forskning, pasientbehandling og medisinske tema Økt fokus på å synliggjøre kompetanse gjennom forskning, pasientbehandling og medisinske tema