ORGANISASJONSUTVIKLING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Historien om ”Mauren og Løven” (klikk for å fortsette...)
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Samfunnskunnskap - Makt
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Strategiarbeid i praksis
Inkludering (av jenter) i idretten – et antropologisk perspektiv
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Sosiologi i barnehagen
Betydning av prosjektkompetanse
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
11. Legitimitet og makt Påstandene:
8 Mål og strategier Påstandene:
1. Innledende påstander om organisasjoner
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
Klubblisens v2.0 Introduksjon Per-Mathias Høgmo. Introduksjon Klubblisens introdusert i Norge 2003 Delvis videreutvikling av den da 10 år gamle ”profflisensen”
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lysebu seminar November 2008 Carl Henrik Knutsen.
ORGANISASJONSUTVIKLING
Felteksperiment - OU. Eksperiment Test av en teori, dvs. test av noe som foreligger forut for eksperimentet. Eksperimentet blir dermed styrt av teorien.
OU.
Barns læring, voksnes ansvar!
Om organisasjoner.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
1 March 2010 STRATEGISK PLAN Revidert ROTARY INTERNATIONAL “ This is a changing world. We must be prepared to change with it” Paul Harris, 1935.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Fysisk aktivitet og pust yoga Et nytt prosjekt i DI Gruppen.
"God bagasje på livets reise."
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Søkekonferanse som metode i folkehelsearbeid
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Lek og Læring i barnehagen
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Modellkommunene Hva er unikt?
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Planleggingens utfordringer
Kvalitative forskningsmetoder
Historiske forløpere Frenologien Frenologien ”Animalsk magnetisme” (Mesmer) ”Animalsk magnetisme” (Mesmer) Tidlige pedagogisk-psykologiske kontorer (for.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
Hva er “beste praksis” styrearbeid og hvordan komme dit? Styreakademiet.
Planleggingens utfordringer Professor Tor Medalen Institutt for by- og regionplanlegging NTNU
Kjærestevold blant norske tenåringer Resultater fra prosjektet ”Safeguarding Teenage Intimate Relationships” (STIR) Per Hellevik Doktorgradsstipendiat.
Lederstiler.
Lekens egenverdi.
DRI1002-V05 7. seminar 14. mars Arild Jansen , AFIN
Organisasjonsteorier i et historisk perspektiv
1. Innledende påstander om organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
1. Innledende påstander om organisasjoner
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
12. Organisasjonsutvikling
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

ORGANISASJONSUTVIKLING Framveksten

Kurt Lewin Opphavsmannen til begrepet ”aksjonsforskning”, dvs tett sammenheng mellom praksis og teoriutvikling. Reiste til USA for å unngå å måtte arbeide i nazismens tjeneste. Var etter krigen blant de forskerne som ønsket å få svar på hvorfor nazismens fikk så mange tilhengere. Opphavsmann til skillet mellom autoritær, demokraktisk og laissez-faire ledelse. Var inspirert av det psykologiske og sosial perspektiv på arbeidet som ble introdusert i Hawthorne prosjektet ca. 15 år tidligere. Deltok i dannelsen av den sosio-tekniske skole.

”Den sosio-tekniske skole” Bygger på systemtankegang: de ulike delene i et system kan ikke ses isolert fordi de står i et gjensidig forhold til hverandre. ”Alt påvirker alt” Tavistock-studiene i Sør-England. Innføring av ny teknologi i kullgruver Brøt ned den sosiale strukturen i arbeidsgruppene Gav en rekke utilsiktede og uheldige virkninger på trivselen og effektiviteten. Skadevirkningene var ikke en nødvendig og uomgjengelig følge av den nye teknologien. Det tekniske systemet gir visse valgmuligheter når det gjelder tilrettelegging av arbeidet, slik at viktige menneskelige behov kan ivaretas.

Hawthorne –prosjektet Hawthorne - en avdeling av Western Electric. Forskningsresultat: Dersom de sosiale relasjoner mellom arbeiderne neglisjeres, vil arbeiderne oppleve frustrasjoner og problemer som vil slå negativt ut, bl.a. på produktiviteten.

Elton Mayo - grunnlegger av «human relations» skolen Stabiliteten i samfunnet er truet som følge av bruddene på sosial bånd mellom folk som skjedde som ledd i industrialiseringen og masseforflyttingen av mennesker fra små, tette lokalsamfunn til de store byene. Arbeidsplassen bør ifl. Mayo være stedet der de sosiale reintegrasjon burde finne sted.

Forskernes mål Fremme demokrati gjennom systematisk arbeid for å påvirke lederes demokratiske sinnelag. Gruppetrening for ledere vokste fram. Lederne skulle få innsikt i de sosial relasjoner som finns i en organisasjon.

Fokus i utviklingsarbeidet I starten: Fokus på gruppa og individet i den forstand at deltakerne i et treningsopplegg kunne komme fra ulike virksomheter. Men mange erfarte at læring oppnådd i en treningssituasjon ikke uten videre kunne overføres til egen bedrift. Fordi de andre aktørene i bedriften fylte sine rolle på samme måte som før. Derfor: Et skifte i fokus, over mot bedriften som helhet. Tanken om organisasjonsutvikling ble skapt.

Organisasjonsutvikling (OU) ? Beckhardt, 1969: OU er en planlagt aktivitet som omfatter hele organisasjonen, men styres av toppledelsen og som tar sikte på å øke organisasjonens effektivitet og forbedre dens helsetilstand gjennom planlagt prosessintervensjon under bruk av atferdsvitenskapelige kunnskap. ( Beckhardt, 1969)

Endring av læringssituasjonene Det ble viktig å skape treningssituasjoner der de som skulle arbeide sammen i det daglige kunne inngå. Behov for å trene andre enn lederne, siden perspektivet ble utvidet til bedriften som helhet.

3 typer def. av OU Def. som primært dreier seg om å dekke virksomhetens behov for effektivitet, vekst og tilpasning til miljøet. Def. som er retta mot personlig vekst og utvikling for medarbeiderne. Def. som både tar hensyn til bedriftens krav om produktivet og de tilsattes behov for personlig vekst og utvikling.

OU: Planlagte aktiviteter Trening i gruppearbeid Utvikling av lederstil m/rollespill Konfrontasjonsmøter Bringe personer med ulike oppfatninger til å bevege seg imot en felles plattform som kunne danne grunnlag for praktisk handling. Intervju-undersøkelser Rådgivning, rolleanalyser og organisasjonsanalyser

Konfrontasjonsmøter Definere problemer, vanskeligheter og spenninger i organisasjonen Diskutere og bearbeide de problemene Utarbeide forslag til hva som kan gjøres for å løse eller redusere problemene

Organization development (OD) is a response to change, a complex educational strategy intended to change the beliefs, attitudes, values, and structure of organizations so that they can better adopt to new technologies, markets, challenges, and the dizzying rate of change itself. (Bennis, 1969)

OD can be defined as a planned and sustained effort to apply behavioral science for system improvement, using reflexive, selv-analytic methods. (Schmuck and Miles, 1971)

OD is a process of planned change - change of an organization’s culture from one which avoids an examination of social processes (especially decision making, planning and communication) to one which institutionalizes and legitimizes this examination (Burke and Hornstein, 1972)