Organisasjonsutvikling
Organisasjoner er i stadig omstilling Nye medlemmer Har med seg ny kunnskap og nye holdninger Diffusjonsprosesser Nye ideer spreier seg i samfunnet og også til den aktuelle organisasjonen Konflikter Løsninger på for eksempel personkonflikter gir grunnlag for nye grupperinger eller arbeidsmåter Problemløsning Folk utvikler nye metoder når de arbeider Regelbruk Gjennom praksis justeres reglene og organisasjonen
Leavitts diamant Omverdenen Mål Struktur Sosiale systemer Teknologi
Forandring som en Maktbasert prosess Empirisk rasjonell prosess Holdningsbasert læreprosess
OU – strategier Ekspertstrategien Prosesstrategien
Hovedtyper av omstillingsprosjekter Styringsform Ovenfra og ned Nedenfra og opp Arbeidsprosessen Planlagt Fremvoksende
Sentrale trekk ved en OU-prosess Helhetlig endringsforsøk Aktiv deltakelse fra de som berøres Lokal aktivitet i grupper og avdelinger Planmessig arbeid Ledelsen støtter prosessen Arbeidet er orientert mot mennesker mer enn løsninger Dobbel målsetting: både effektivitet og bedret arbeidssituasjon Konkrete problemer og mål utvikles og velges underveis
http://www-bo.hit.no/~tarberg/ou/v2001/ou-p-v01.htm ¨