Risikovurdering og risikohåndtering tilpasset mennesker med utviklingshemming Svein Øverland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utprøving og evaluering av psykoedukativ flere-familiegruppe for personer med kombinert psykisk lidelse og rusproblemer Et samarbeidsprosjekt mellom Allmennpsykiatrisk.
Advertisements

Hva er psykisk utviklingshemming?
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
STRESSMESTRING- Å TA VARE PÅ DEG SELV
Utredning av utviklingshemming hos voksne
| Veien til egen bolig NFU's konferanse 13. november 2007 | 1 Statusrapport om utviklingshemmedes levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet.
Helse og sykdomsbegrepet
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Seksuelle overgrep og tilbakefallsfare
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
- roller og forventinger
HVORDAN UTVIKLE PERSONSENTRERT OMSORG I PRAKSIS?
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
copyright kjellaug johannessen
”Når vi bestemmer selv”
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
”utviklingshemmede som bryter straffeloven" FoU konferansen 3 og 4 juni 2009 Forskning i klinisk praksis Erik Søndenaa, Phd.
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Anbefalinger for videre henvisning etter tuberkuloseundersøkelse med Mantoux-metode Smitteverndagene Folkehelseinstituttet 26. mai 2005 Brita Winje Rådgiver.
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
Aggresjonsperspektivet
ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen.
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
Årsaker og funksjon Svein Øverland
Samhandling og kommunikasjon
Behandling Etablere og bevare en alianse: En god behandlingsalianse virker klart positivt inn på forløpet og pasientens psykologiske funksjonsnivå Følg.
 Arbeidsforskningsinstituttet AS, 2006  The Work Research Institute  Forfatter/Author Kan ikke utviklingshemmede ha en vanlig jobb? Øystein.
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Forkjølelse Lege Rolf Møller
Kroppsfølelsen.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Norsk Monitor Synovate Norge.
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
Barnevernets målsetting og oppgaver
Svein Øverland og Siv Anita Aasnes Tsakem
Superbrukere Omsorgspartner Inger Lise Andersen.
Unge som begår seksuelle overgrep
Ny strategiplan mot hiv
Internasjonale menneskerettigheter
Livskvalitet og positiv psykologi. L i v s k v a l i t e t T i l f r e d s h e t Positiv affekt Optimisme Håp L y k k e Flyt Self-efficacy Resiliens.
AIDS2014: Menneskerettigheter Bjørg Sandkjær Seksjon for helse, Norad 29. oktober 2014.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
copyright kjellaug johannessen
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Spesialundervisning – en rettferdig praksis? Betydningen av sosiodemografiske faktorer for vedtak Marianne Nilsen Kvande NTNU Samfunnsforskning Besøksadresse:
Livsstil -et spørsmål om valg? Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog og stipendiat Frambu senter for sjeldne diagnoser.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Kjærestevold blant norske tenåringer Resultater fra prosjektet ”Safeguarding Teenage Intimate Relationships” (STIR) Per Hellevik Doktorgradsstipendiat.
Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR Psykisk helse hos mennesker med utviklingshemming.
Menn og seksualitet Psykolog Atle Austad IKST Torggt 9a, 0181 Oslo
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
Tor Arne Veie Fagrådgiver Sentral fagenhet for tvungen omsorg Brøset, St. Olavs hospital 360° risikovurdering og -håndtering [En ide, en plan og en modell]
Krisesenteret i Telemark
Nasjonal konferanse for regionale opplæringsteam - Tidlig Inn
Berit Lien seniorrådgiver
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
Avhør av særlig sårbare personer i straffesaker
Brystsmerter DEL 2 Diagnostikk Risikostratifisering
Hvordan jobbe videre etter at en risikoanalyse er foretatt?
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
EN RANDOMISERT KONTROLLERT STUDIE AV EFFEKTEN AV ICDP BLANT FAMILIER I NORGE – foreløpige planer og ideer for prosjektet. ICDP-NORDENS FORSKNINGSSEMINARIUM.
Voldsrisikovurdering Fra AVMAKT til HANDLEKRAFT
Utskrift av presentasjonen:

Risikovurdering og risikohåndtering tilpasset mennesker med utviklingshemming Svein Øverland

Hva er risiko? Sannsynligheten for at en gitt hendelse/atferd vil opptre og hvilke konsekvens/alvorlighetsgrad det vil ha

Hva er risikovurdering av ny vold? En individuell evalueringsprosess som: beregner risikoen for fremtidige vold og bidrar til tiltak som kan redusere eller kontrollere risikoen Målet er at det skal være nyttig Også for behandling

En risikovurdering bør svare på: Hva er sannsynligheten? I hvilke scenario? Hvilken atferd/skade er aktuell? Hva er forvarslene? Hvilke tiltak hjelper i ulike scenario?

Vi bagatelliserer risiko Generelt Hos oss selv Og hos våre pasienter/klienter/brukere Men risikovurderinger kan gjøre behandling mer effektiv og nyttig

Risikovurdering av mennesker med utviklingshemming Atferd hos mennesker med utviklingshemming påvirkes i større grad av samspill med omgivelsene enn hos andre Risikoen for at utviklingshemmede residiverer er derfor i langt større grad avhengig av deres omgivelser enn hos andre overgripere

Kontroll mistes gradvis

Fra etterpå til i forkant av

Ulike tilnærminger til risikovurdering Kliniske risikovurderinger Aktuariske risikovurderinger Strukturerte kliniske vurderinger

Aktuariske verktøy Static 99 RRASOR (Rapid Risk Assessment for Sex Offence Recidivism)

RRASOR Antall tidligere seksualforbrytelser Alder (under 25) Forholdet til offeret (ikke i familie) Offerets kjønn (gutt)

Strukturerte kliniske vurderinger HCR- 20 Historical-Clinical-Risk Management-20 (Norsk versjon ved Rasmussen, Jakobsen & Urheim, 2002) SVR- 20 Sexual Violence Risk – 20 (Norsk versjon ved Nøttestad & Goksøyr, 2004)

HCR-20 (Historiske ledd): H 1. Tidligere voldsatferd H 2. Tidlig debut med voldshandlinger H 3. Ustabilitet i forhold H 4. Problemer i arbeid og sysselsetning H 5. Rusmisbruk H 6. Alvorlig psykisk lidelse H 7. Psykopati H 8. Tidlig mistilpasning H 9. Personlighetsforstyrrelse H 10. Tidligere vilkårsbrudd

Hva med utviklingshemming? HCR-20 og SVR-20 har vist seg å ha prediktiv validitet for ikke seksuelle og seksuelle overgrep av mennesker med utviklingshemming I tillegg anbefales det å benytte et aktuarisk risikovurderingsinstrument

Tilpasninger: Ledd i HCR-20 og SVR-20 viser ofte til problemer i relasjon, arbeid/skole og regelbrudd Dette er områder som ofte er problematiske for mennesker med utviklingshemning Risikovurdering av mennesker med utviklingshemming krever derfor kunnskap både om utviklingshemming og risiko Det finnes etter hvert flere retningslinjer for dette

Diagnostikk og screening DASH2 ADD DBC-A Vineland DM-ID DC-LD Wechsler

Noreik og Grunfeld, 1998 Fra 1980-96 ble det gjennomført 3343 rettspsykiatriske undersøkelser Ved 294 undersøkelser ble diagnosen psykisk utviklingshemning stilt Mens antallet rettspsykiatrisk undersøkte var stigende perioden, var prosentandelen med psykisk utviklingshemning nokså konstant. De fleste var siktet for sedelighetsforbrytelser, deretter ildspåsettelse Omtrent halvparten var tidligere straffet Hver fjerde i kategorien ”mangelfullt utviklede sjelsevner”

Vi ser kun en liten del av gruppa Obs: De fleste med psykisk utviklingshemming lever vanlige liv, er ikke til skade for noen og bryter ikke loven

ARMIDILLO Assessment of Risk and Manageability of Individuals with Developmental, Intellectual or Learning Limitations who Offend

ARMIDILLO Et strukturert klinisk intervju Særlig vektlegging av miljøets betydning Fokus både på risikofaktorer og beskyttende faktorer Stabile faktorer hos den vurderte Akutte faktorer hos den vurderte Stabile faktorer hos miljøet/personalet Akutte faktorer i miljøet/personalet

Fra dikotom til analog vurdering Avgjort en beskyttende faktor En mulig Ikke et problem Kan øke risiko Avgjort en risiko- -2 -1 +1 +2

ARMADILLO: stabile dynamiske risikofaktorer for klienten: Holdning til og enighet med nærpersonalet mht. veiledning, bistand Seksuelt avvik Overopptatthet av seksuelle forhold og mangler i sosial seksualkunnskap Offervalg og offeranskaffelse/forføring Emosjonell mestringsevne Relasjonelle ferdigheter etc

1. Changes in social relationships Acute Dynamic Items (Environmental Factors) Presence -2 to +2 Recent Change (+, 0, -) Critical Item? 1. Changes in social relationships 2. Personnel or monitoring changes 3. Situational changes 4. Changes in victim access 5. Changes in access to intoxicants 6. Unique considerations TOTAL SUB-SECTION SCORE: TOTAL SECTION SCORE:

ARMADILLO: akutte dynamiske risikofaktorer for klienten: Forandring i holdninger eller atferd ovenfor personale eller behandlingstiltak Forandringer i hans overopptatthet av seksuelle forhold Forandringer i offertilgang Emosjonelle forandringer, forandring i reguleringen av emosjoner Endringer i bruken av mestringsstrategier Forandringer i den psykiske helsetilstanden

1. Changes in attitude or behaviour toward supervision or treatment Acute Dynamic Items (Client Factors) Presence -2 to +2 Recent Change (+, 0, -) Critical Item? 1. Changes in attitude or behaviour toward supervision or treatment 2. Changes in preoccupation 3. Changes in victim-related behaviours 4. Changes in emotional state or regulation 5. Changes in ability to use coping strategies 6. Changes to mental health status and other unique considerations (e.g., access to intoxicants) TOTAL SUB-SECTION SCORE:

ARMADILLO: stabile dynamiske risikofaktorer hos personal og omgivelser: Holdninger overfor m.m.puh som er overgripere Kommunikasjonen blant nærpersonene Nærpersonenes konkrete kunnskap om overgriperen Konsistensen i nærpersonenes veiledning og bistand Omgivelsesmessig konsistens etc

1. Attitude towards intellectually disabled individuals Stable Dynamic Items (Environmental Factors) Presence -2 to +2 Recent Change (+, 0, -) Critical Item? 1. Attitude towards intellectually disabled individuals 2. Communication among supervisory staff 3. Client specific knowledge by supervisory staff 4. Consistency of supervision 5. Situational consistency 6. Unique considerations TOTAL SUB-SECTION SCORE:

ARMADILLO: akutte dynamiske risikofaktorer hos personal og omgivelser: Forandringer i sosiale relasjoner Endringer i personell eller i tilsynet fra personalet Omgivelsesmessige endringer, (bolig, dagtilbud og lignende) Endringer i tilgangen på offer Endringer i tilgang på rusmidler Spesielle forhold

1. Attitude toward and compliance with supervision Presence -2 to +2 Recent Change (+, 0, -) Critical Item? 2. Attitude toward and compliance with treatment 3. Sexual deviance 4. Inappropriate preoccupation 5. Victim selection and acquisition / grooming 6. Emotional coping ability 7. Self-Efficacy 8. Relationship skills 9. Substance abuse 10. Impulsivity 11. Use of violence or threats towards self or others 12. Mental health and other unique considerations

Atferd avhenger av tolkning

Den klassiske ABC-modellen ACTION BELIEF CONSEQUENCE snuble ”deres skyld” Sinne, anklage ”typisk meg” Skam, selvbebreidelse

ABC- samspill i institusjon Petter ser og hører personalet le på vaktrommet Personalet trekker igjen gardinen og rister på hodet til Petter C B Petter tolker at de ler av ham ”Typisk, de ler av meg bak min rygg” Personalet tolker Petter som masete. ”Typisk, han maser igjen” Petter stirrer inn og banker på døren til vaktrommet Personalet ser at han er oppjaget og forstyrrer rapporten

Tolkning og ferdigheter Eks: ”jeg ble dyttet” KAOS

Susan Hayes, 2005 "..there is no area of investigation concerning the person with ID in the criminal justice system that is NOT in need of further research".

Vi bruker bilbelte selv om vi ikke tror vi blir påkjørt hjem ikveld Vi bruker bilbelte selv om vi ikke tror vi blir påkjørt hjem ikveld. Vi betaler brannforsikring selv om vi blåser ut lysene, og vi har bilforsikring selv om vi er verdens beste sjåfører. Men vi forbereder oss ikke på at barnet vår får trøbbel!