8. November 2007 Arbeid med bistand Drammen 8. november 2008 Seksjonssjef Tron Helgaker Arbeids- og velferdsdirektoratet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Advertisements

Fellesforbundets industripolitiske konferanse 14.august 2009
Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Norske Landbrukstenester Landbruksvikarordninga Bakgrunn  Forskrift om tilskot til landbruksvikarverksemd  Fastsett 19. oktober.
Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Attføringsbedriftenes rolle i gode tider
”mot til å måle ” Terje Tønnessen SSØ-dagen, 29. januar 2009.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
Vi gir mennesker muligheter
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
ARR-seminar 1. november 2011 Arbeidsrettet rehabilitering i NAV Tron Helgaker, Seksjonssjef, Seksjon tiltak og virkemidler Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Videreføring / Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005 Tone.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Vi gir mennesker muligheter
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Avklaringspunkter målekort NAV Buskerud –
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Arbeid med bistand Rapportering.
Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008.
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV Vestfold Organisering av Arbeids- og velferdsetaten og lokalisering av forvaltnings- og pensjonsenheter.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Nye veier til arbeid – skreddersøm og brukermedvirkning Terje Olsen og Hege Gjertsen, Nordlandsforskning ASVLs fagkonferanse Gardermoen, 10. februar 2012.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Flyktningkonferansen 2008
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Noen «nyheter» NAV Nordland/Jack Inge. NAV, Side 2 Arbeidsmarkedet i Nordland  Fortsatt stort behov for kvalifisert arbeidskraft ( jfr
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Oslo Kommune og inkluderende arbeidsliv
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Arbeid er førstevalget
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Attføringsbransjen i Vestfold er i endring
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Fra leie til eie Økt gjennomstrømning i kommunale boliger
Implementering av IA- avtalen Oppgavebeskrivelse
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
1 Kommersialisering av FoU-resultater – FORNY - Informasjon fra programsekretariatet FORNY – Forum, Bergen Ola Børke, Programkoordinator.
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
Regjeringens tanker om fattigdom Framfylkingens nordiske fattigdomskonferanse Kjell Erik Øie Statssekretær
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
NAV mulighetenes marked
Arbeid og inkludering HMS konferansen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

8. November 2007 Arbeid med bistand Drammen 8. november 2008 Seksjonssjef Tron Helgaker Arbeids- og velferdsdirektoratet

Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet Føringer i statsbudsjettet for 2008 Arbeid med bistand Utvikling og status Nytt forsøk med Arbeid med bistand

Situasjonen på arbeidsmarkedet Bedringen i arbeidsmarkedet fortsetter Arbeidsledigheten fortsetter å synke Ved utgangen av oktober var det registrert 40 312 helt ledige og 80 492 yrkeshemmede Arbeidsledighetstallet for oktober tilsvarer 1,7% av arbeidsstyrken Sammenlignet med oktober i fjor viser ledigheten en nedgang på 13 118 personer – antall yrkeshemmede har en nedgang på 6 195 personer I løpet av oktober ble det registrert 38 519 ledige stillinger – en økning med 20% sammenlignet med tilsvarende periode i fjor

Utviklingen i helt ledige og yrkeshemmede

Fra 2008 - Samlet budsjettpost for arbeidsmarkedstiltakene post 76 Sammenslåing av poster (70, 71,73 og 74) I St.meld. nr. 9 (2006-2007) foreslår Regjeringen endringer som gjør at etatens tiltak og tjenester skal kunne tildeles ut fra hvilke behov den enkelte har, og ikke avhenger av hvilken inntektssikring vedkommende har rett på. Som et første skritt i denne retningen, samles dagens budsjettposter som finansierer arbeidsmarkedstiltak for ordinære og yrkeshemmede til en ny budsjettpost for arbeidsmarkedstiltak post 76 Tiltak for arbeidssøkere. Dette kan gi muligheter for økt fleksibilitet i Arbeids- og velferdsetatens tiltak og tjenester overfor ulike arbeidssøkere. Neste skritt vil være å få til de nødvendige endringer i regelverket som ligger til grunn for tildeling av tiltak og tjenester.

Arbeidsmarkedstiltak post 76 Det er foreslått om lag 40 000 plasser i gjennomsnitt per måned Av disse er om lag 11 800 plasser til ordinære arbeidssøkere Innvandrere, ungdom og langtidsledige er prioriterte målgrupper 350 til oppgavedifferensiering i Oslo kommune Høy innsats overfor innvandrere inkl introduksjonsdeltakere Om lag 28 200 plasser til yrkeshemmede Som et ledd i strategiplan for arbeid og pskisk helse styrkes innsatsen overfor arbeidssøkere med psykiske lidelser med 200 plasser + personellressurser til veiledning og oppfølging. Spesielt innrettes mot oppfølgings og formidlingsrettede tiltak i ordinært arbeidsliv. Tidlig innsats I tildelt ramme er det satt av midler tilsvarende om lag 4500 plasser til Handlingsplan mot fattigdom Nivået er om lag en videreføring fra 2007, men pga ledigheten er betydelig redusert og antall yrkeshemmede viser en nedgang, innebærer nivået en markert styrking.

Nye tiltak og virkemidler - en stor implementeringsjobb for NAV Nye tiltak og virkemidler høsten 2007 og 2008: Tidsubestemt lønnstilskudd gjøres landsdekkende fra 2008 Avvikling av ”uførepensjon som lønnstilskudd” og ”reaktivsering som lønnstilskudd for uførepensjonister” Tilretteleggingsgarantien gjøres landsdekkende fra 2008 Utdanningspermisjoner/vikariater - forsøk høsten 2007 IA plasser høsten 2007 Kvalifiseringsprogrammet høsten 2007 Nytt Avklaringstiltak fra 2008 Nytt Oppfølgings - og formidlingstiltak fra 2008 Kjøp av helse- og rehabiliteringsplasser høsten 2007 Ny langtidsledighetsgaranti fra 2008 Avvikling av ventestønad fra 2008 Forsøk unge funksjonshemmede overgang utdanning/arbeid AU-reiser i sin helhet i NAV Forsøk Arbeid med bistand

Arbeid med bistand – 31.12.06 Antall tilretteleggere 624 Antall AB-enheter 176 Antall deltakere 5 157 personer

Utbyggingen av Arbeid med bistand – antall deltagere Siden oppstart har det vært en kontinuerlig utbygging av Arbeid med bistand: Utgangen av 2003: 2 800 deltagere Utgangen av 2004: 3 226 deltagere Utgangen av 2005: 4 030 deltagere Utgangen av 2006: 5 157 deltagere Ved utgangen av september 2007 er det: 5 396 personer deltar på Arbeid med bistand 881 personer deltar på Arbeid med bistand i kombinasjon med et annet tiltak Totalt deltar om lag 6 300 personer på Arbeid med bistand Arbeid med bistand utgjør nå et stort og viktig tiltak

Veiledende antall deltagere per tilrettelegger Det veiledende antall deltakere per tilrettelegger er 12 Antallet må vurderes i forhold til deltakernes oppfølgingsbehov Lokalt avtales antall deltakere per tilrettelegger i samarbeidsavtalen mellom Arbeids- og velferdsetaten og tiltaksarrangøren

Arbeid med bistand – Nytt forsøk med alternative finansieringsmodeller

Bakgrunn Stortingsmelding nr 9 (2006-2007) Arbeid, velferd og inkludering: Regjeringen foreslår ingen endringer i regelverket for Arbeid med bistand, men det skal iverksettes et forsøk med nye finansieringsformer for tiltaket. Henvisning til. ECONs undersøkelse - tiltaket har relativt svake langtidseffekter En utfordring at arbeidssøkeren ikke forblir i det ordinære arbeidslivet Etter utvidelse av målgruppe fra 01.01.2006 vil det være store variasjoner i bistandsbehovet hos deltakerne Fra 01.01.2006 ble målgruppen for tiltaket utvidet til å omfatte alle yrkeshemmede med behov for oppfølging og tilrettelegging.

Mål Målet med forsøket er å utvikle finansieringsmodeller som på sikt kan bidra til: Å øke overgangen til ordinært arbeidsliv for deltagerne At deltakerne beholder jobben i ordinært arbeidsliv En ny finansieringsordning for Arbeid med bistand skal: Finansieringen skal knyttes til deltager ikke tilrettelegger Ta hensyn til at deltakerne har ulikt behov for oppfølging, både når det gjelder intensitet og varighet Gi incentiv til fast og varig ansettelse i ordinært arbeidsliv og sikre at deltagerne følges opp også etter ansettelse i ordinært arbeidsliv Ikke fremme en skjevfordeling av arbeidssøkere ved inntak til tiltaket gjennom at arbeidssøkere som antas å best arbeidsevne foretrekkes fremfor arbeidssøkere som har behov for omfattende bistand for å komme i arbeid

Innretting av forsøket Det skal prøves ut to nye modeller for finansiering av Arbeid med bistand Høy og lav tilskuddssats etter deltagers behov for tjenester og bonus ved fast ansettelse etter gjennomført prøvetid Finansiering etter antall timer med oppfølgingsbistand og bonus ved fast ansettelse etter gjennomført prøvetid Prosjektet skal ha en varighet på to år Oppstart i løpet av 1. kvartal 2008 Det skal være knyttet minimum to tiltaksarrangører til hver modell

Modell A – Høy og lav sats etter behov og bonus Brukerne vil ha ulikt behov for oppfølging: Behov for oppfølging og tilrettelegging for å få eller beholde arbeid Omfattende behov for oppfølging og tilrettelegging for å få eller beholde arbeid To varianter av Arbeid med bistand basert på omfanget av tjenester Forskjellige kravspesifikasjoner med ulikt krav til antall deltagere For behov for oppfølging og tilrettelegging settes et tak på maksimum 15 deltakere For omfattende behov for oppfølging og tilrettelegging settes et tak på maksimum 6 deltakere NAV må ved henvisning til tiltaket presisere hvilken variant som bestilles

Modell A forts. Før henvisning må NAV i samarbeid med bruker kartlegge brukerens behov – antatt omfang av tjenestene Trekantsamtale hvor bruker, NAV og tilrettelegger deltar før henvisning til tiltak – gjensidig avklaring av forventninger Tilrettelegger og deltager utarbeider oppfølgingsavtale – angir type, omfang og varighet på oppfølgingen Oppfølging skal dokumenteres gjennom rapportering med avtalen som utgangspunkt Som et incentiv til å øke overgangen til og å beholde arbeid skal det utbetales en bonus ved fast ansettelse av deltageren etter gjennomført prøvetid

Modell A – Økonomisk utforming Tilskuddet skal følge deltager – ikke tilrettelegger Nivået på tilskuddet vil være ulik: For brukere med behov for oppfølging og tilrettelegging vil tilskuddet utgjøre kr. 3.400,- pr måned For brukere med omfattende behov for oppfølging og tilrettelegging vil tilskuddet utgjøre kr. 8.500,- pr måned NAV vil kjøpe henholdsvis 15 og 6 tiltaksplasser for de to variantene Utbetaling av tilskuddet: Et tilsagn hver måned for de godkjente tiltaksplassene Tiltaksarrangør må sende inn et refusjonskrav påfølgende måned Det foretas en avregning ift faktisk utnyttelse av plassene

Modell A – Økonomisk utforming forts. I tillegg til tilskuddet pr deltager pr måned vil det utbetales en bonus til tiltaksarrangør når en deltager blir fast ansatt i en ordinær bedrift etter gjennomført prøvetid i en fast stilling Bonusen vil utgjøre et engangsbeløp på kr. 8 000,- uavhengig av deltakerens behov for tilrettelegging og oppfølging Bonusen vil utbetales på bakgrunn av eget refusjonskrav med vedlagt dokumentasjon

Modell B – Antall timer med oppfølgingsbistand og bonus Deltakerens antatte behov for antall timer med oppfølgingsbistand legges til grunn for vurdering av bistandsbehovet Tilskuddet skal dekke tiden tilrettelegger bruker på: Individuell veiledning og oppfølging av bruker Veiledning og oppfølging av arbeidsgiver hvor deltager er utplassert eller ansatt Reisetid i forbindelse med oppfølgingen Minimumskrav om at hver tilrettelegger skal bruke 95 timer pr måned (60%) til oppfølging som definert over

Modell B – forts. Det legges til grunn at hver tiltaksdeltaker har behov for 11 timer oppfølging pr måned i snitt – det må foretas en individuell vurdering av om antall oppfølgingstimer den enkelte bruker har behov for avviker fra snittet Det settes et tak på maksimum 15 deltagere pr tilrettelegger NAV må kartlegge omfanget av brukerens behov for oppfølging og tilrettelegging – med bakgrunn i denne kartleggingen må det vurderes om behovet avviker fra 11 timer pr måned Trekantsamtale hvor bruker, NAV og tilrettelegger deltar før henvisning til tiltak – gjensidig avklaring av forventninger

Modell B – forts. NAV lokal sender en bestilling til tiltaksarrangør med et anslag på behov for antall oppfølgingstimer Oppstartsmøte med NAV, bruker og tilrettelegger – komme frem til et endelig anslag på behov for antall oppfølgingstimer i samarbeid Tilrettelegger og deltager utarbeider oppfølgingsavtale – angir type, omfang og varighet på oppfølgingen Oppfølging skal dokumenteres gjennom rapportering med avtalen som utgangspunkt

Modell B – Antall timer med oppfølgingsbistand og bonus forts. Avdekkes det at deltageren har behov for færre eller flere oppfølgingstimer enn først anslått justeres dette underveis Justeringene må bygge på rapportering og dialog mellom NAV, bruker og tiltaksarrangør Tiltaksarrangør skal rapportere på antall timer som er benyttet til oppfølging for hver deltager hver måned Som et incentiv til å øke overgangen til og å beholde arbeid skal det utbetales en bonus ved fast ansettelse av deltageren etter gjennomført prøvetid i fast stilling

Modell B – Økonomisk utforming Tilskuddet skal følge deltager – ikke tilrettelegger Minimumskrav til at tilrettelegger bruker 95 timer hver måned til oppfølging Det legges til en grunn en kostnad pr time kr 550,- NAV kjøper 95 timer pr tilrettelegger pr måned – et tilsagn hver måned på de avtalte timene Tiltaksarrangør må rapportere på tidsbruk overfor den enkelte deltager og sende inn refusjonskrav hver måned – beløpet avregnes ift faktisk fakturerte timer

Modell B – Økonomisk utforming forts. I tillegg til tilskuddet pr deltager pr måned vil det utbetales en bonus til tiltaksarrangør når en deltager blir fast ansatt i en ordinær bedrift etter gjennomført prøvetid i en fast stilling Bonusen vil utgjøre et engangsbeløp på kr. 8000,- Bonusen vil utbetales på bakgrunn av eget refusjonskrav med vedlagt dokumentasjon

Oppfølging av forsøket Oppnevnes en bredt sammensatt referansegruppe ledet av Arbeids- og inkluderingsdepartementet, med representanter fra: Arbeids- og velferdsdirektoratet NAV fylke/lokal Tiltaksarrangørenes interesseorganisasjoner Forsøket skal evalueres av ekstern evaluator Arbeids- og inkluderingsdepartementet sender ut brev til tiltaksarrangørene med informasjon om forsøket og ber om bistand til å finne tiltaksarrangører som er interessert i å delta Interesserte tiltaksarrangører skal kunne velge hvilken av modellene de ønsker å prøve ut