Noen undervisningsprinsipper laget på basis av uttalelser av

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Blooms taksonomi for kunnskap
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Veiledet lesing Mørkved skole
Rolighetsmoen barnehage
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Praksislærermøte GLSM-praksis
Kulturhistorisk perspektiv
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Bokpresentasjon Oslo.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Strategier og kompetanse
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Undersøkelseslandskap
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Cafédialog – elevmedvirkning
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Matematikk på mellomtrinnet
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Verktøy for å kartlegge holdninger
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Utskrift av presentasjonen:

Noen undervisningsprinsipper laget på basis av uttalelser av Alan Bell Tommy Eads Hans Freudenthal Egne kommentar hentet fra ulike hold.

Felles for alle teoretikere: Det finnes ingen enkle oppskrifter på undervisning . Undervisningen kan ikke planlegges i detalj på forhånd. Man må justere og tilpasse underveis. Det må være dialog mellom lærer og elev. Elevene må spille en aktiv rolle. Tradisjonell metode med forklaring og etterfølgende øving holder ikke mål.

Alan Bell Litt bearbeidet

Svakheter ved tradisjonell u.v. Den tradisjonelle undervisningen er for skjematisk og preget av drill og bruk av algoritmer og regler. Misforståelser bringes ikke fram i lyset og får derfor lov til å sperre for videre læring. Det brukes for liten tid til å diskutere og avklare innhold og mening av begrepene.

Svakheter forts. Elevene har for få anledninger til å samarbeide og dermed gjennomføre slik diskusjon. De oppgavene og problemstillingene som elevene får er kunstige og har liten relevans for livet utenfor skolen. Det er liten eller ingen kontakt mellom skolen og miljøet utenfor. Det ytre miljøet brukes ikke i matematikkundervisningen.

Anbefalinger Man bør ta utgangspunkt i en situasjon som ligger så nært opp til det virkelige liv som mulig. Det må utformes problemer eller oppgaver som inneholder viktige begreper. Fleksibilitet er viktig i denne fasen. Det må gis rom for spørsmål og utfordringer som elevene selv er opptatt av.

Anbefalinger forts. Av og til kan elevene selv utforme hele oppgaven. Elevene forsøker å løse problemet på egenhånd. "På egenhånd" betyr uten innblanding av lærer, ikke individuelt. Diskusjon i smågrupper er ønskelig. Først når de er godt i gang eller møter vansker griper læreren inn for å gi hint eller hjelp.

Stadier av utvikling hos læreren Regler Prinsipper Internaliserte handlingsmønstre

Anbefalinger forts. Etter at problemet er løst eller bearbeidet på en rimelig bra måte, må det foretas en oppsummering. Dette kan gjøres i form av klassediskusjoner eller på andre måter, slik som å bruke sjekklister, foreta selvvurdering eller utarbeidelse av begrepskart.

Anbefalinger forts. En høyest mulig intensitet i arbeidet og diskusjonene er ønskelige. Ulike kreative aktiviteter kan knyttes til arbeidet, slik som å utforme lignende problemstillinger eller skrive rapporter, kommentarer til hva man gjør og tenker, eller å lage en fortelling om arbeidet.

Instruksjonsprinsipper Tommy Eads. Instruksjonsprinsipper

6 temaer som gjentas: Aktiv deltakelse: studentene må delta aktivt i problemløsningen. Verbal interaksjon: studentene må snakke om den matematikken de lærer. Revisitasjon: viktige problemsituasjoner blir revisitert med jamne mellomrom. Uformelt språk: bruk av matematikkens formelle språk holdes på et minimum, og introduseres ikke før det er behov for det.

6 temaer forts. Lesing: studentene må lese som en del av det å lære matematikk. Generalisering: studentene gis anledning til å møte mange tilfelle som de kan generalisere ut fra.

Aktiv deltakelse Studentene har større tilbøyelighet til å være aktive enn før. Materialet presenteres på en måte som oppmuntrer dette. ("Hva skjer hvis ... ?”]

Verbal interaksjon Studentenes kommunikasjon er blitt endret. ("Hva skjer hvis ... ?") Det blir bedre læring når det åpnes for diskusjon. I skriftlig materiale kan det være vanskelig å avsløre misforståelser. Diskusjoner gir anledning til å korrigere slike.

Eksempel fra arbeid med funksjonwer. Studentene forfølger egne idéer ved å gjøre små endringer på grafene. Mange studenter er omtrentlige i omtale og tenkning om grafer. De har ofte liten erfaring i bruk av akser med ulik målestokk. Bruk av kalkulatorer tvinger fram endring i dette. Beste metode er å be dem beskrive det de har gjort.

Verbal interaksjon forts. To grunner for at verbal interaksjon er essensielt: Det gir informasjon om hva studenter tenker. Det tillater å forme tanker som går i riktig retning. Kommentarer gir anledning til å skape læringstilfelle.

Revisitasjon av problemer Begreper og ferdigheter må brukes for å læres. Samme problem kan presenteres i ulke sammenhenger. F.eks. kan én type likninger komme fram i ulike sammenhenger.

Revisitasjon av problemer forts. Nye ideer kan fremmes i kjente sammenhenger. Ofte er både sammenhengen og ideen ny. Gir mulighet til å lære ting som man ikke har forstått tidligere (akkomodasjon).

Uformelt språk Holdes på et minimum. Formelle definisjoner gjør matematikken mer abstrakt enn den egentlig er. En rekke studenter tapes for matematikken på grunn av dette. Definisjoner som første introduksjon til et matematisk tema, er uforenlig med nye ideer om matematikkundervisning.

Lesing De fleste lærebøker er lite lesevennlige. Studenter har vanskelig for å forstå viktigheten av å lese. Må motiveres.

Generaliseringer Matematikk angripes best via problemer. For at problemer skal føles relevante, må de presenteres i et forståelig språk. Instruksjonsfilososfien kan best beskrives som eksperimentell.

Skifte i undervisning. Roller

Tradisjonell lærer Oppgavegiver Manager Forklarer

Den nye lærerrollen Medstudent Ressursperson Rådgiver

Den tradisjonelle lærerens aktiviteter Utstiller Drill-leder Øvingsleder

Aktivitetene i den nye lærerrollen Diskusjonsleder Forsker Problemløser

Den tradisjonelle elevrollen Absorbere Gjenkalling Lytting Følge regler

Den nye elevrollen Abstrahere Reflektere Analysere Snakke Generalisere Gi retning Ta sjanser Inngå i nettverk

Idéer fra Freudenthal-instituttet RME = Realistic Matheamtics Education.

Ledet gjenoppdagelse Elevene må møte matematikken som en gjenoppdagelse av ting som allerede er funnet. Dette må skje under veiledning, ellers vil elevene kjøre seg helt fast eller bruke alt for lang tid.

Tankeeksperimenter i underivisningsplanlegginga. Vi prøver å forutse hva elevene kan komme til å gjøre - og hva de vil forstå.

HTL = hypothetical learning tra-jectory - hypotetisk læringsspor Gjetning om hvordan elevenes tenkning og læring vil utvikle seg. 3 komponenenter: Læringsmålet. Læringsaktiviteten. Den hypotetiske læringsprosessen.

Sjekkpunkter: Læres det som er forutsatt ? Bruker elevene de strategiene som man mente de skulle gjøre ? Finner elevene fram til de ideene man ønsker de skal finne ? Er elevene interessert ? Var læringsprosessen effektiv ? Holdt tidskjemaet ?

Er dette lett å få til ? SIMON: Det eneste som er sikkert er at undervisningen ikke vil bli som planlagt ! Oppleggene må altså alltid revideres.

Læringsheksagonet