Finansieringssystem og intern budsjettfordelingsmodell for Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) 4. desember 2012 økonomisjef NVH Jan Aldal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
NAVN Allmøte SIFO 11.november 2010 Strategiske utfordringer for organisasjon og prosjektledelse.
Finansieringsmodellen 2002 – 2014 – 20?? OU-seminaret februar Dag K. Bjerketvedt 1 amanuensis HiT.
Resultatindikatorer 2013 I de følgende fire foilene er resultatindikatorene som skal benyttes i årsplan listet opp og det er gitt en nærmere.
Til bruk for fakultetene, instituttene og SPS i forbindelse med forberedelse og opplegg til høstens styringsdialogmøter og arbeid med langtidsplan
9 prinsipper og 1 regneark:
Eierskap og styring i høyere utdanning
Statsbudsjettet 2008 Charlotte Rustad Nettverkskonferansen 11. oktober 2007.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Noen utdanningspolitiske temaer i NPH-perspektiv Arne J. Eriksen sekretær for NPH.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Fridadata til finansieringssystemet
1 ForskningsResultater og Informasjon for Dokumentasjon av forskningsAktiviteter.
Frida ved UiB Cecilie Ohm.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
STRATEGISKE UTFORDRINGER - SETT FRA UMB FELLES STYRESEMINAR 4. SEPTEMBER 2008 KNUT HOVE REKTOR.
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Penger for publikasjoner – forskningspolitiske perspektiver Tom Colbjørnsen 11. mai 2007.
Om den nye basisfinansieringsordningen for instituttsektoren Spesialrådgiver Johs. Kolltveit, Norges forskningsråd, leder for NTL avd
Finansieringssystemet
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Økonomi- og planavdelingen, april 2008 Intern finansieringsmodell.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
FoU-muligheten i høgskolesektoren Stipendiattørken – en ytterligere svekkelse av FoU- utviklingen i høgskolesektoren Kielseminar Dag K. Bjerketvedt.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansiering – et overblikk Møte med KUF-komitéen 10. mars 2014 Universitetsdirektør Tor A. Aagedal.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
STATSBUDSJETTET 2009 Stprp Omfordeling RBO 400 Rev nasjonalbudsjett 6056 Sum Lønns- og prisstigning Studieplassendringer.
Finansieringssystemet – erfaringer og ønsker Høgskoledirektør Audun Rivedal Dialogkonferanse 16. september 2014.
2009 Regnskap og resultater
1 Analyser totaløkonomi Controllerforum 29. april 2008.
RESULTATBASERT FINANSIERING 17. FEBRUAR 2005 Seunn Smith-Tønnessen, HiA.
Finansiering av grunnutdanning i helseforetakene v/seniorrådgiver Helga Festøy.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
Budsjettfordeling og budsjettering 2016 Økonomiforum 25.september 2015.
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
Ny budsjettfordelingsmodell UiT 2018
Planleggingsrammer 2018 og Økonomistatus pr juli 2017
Framtidig Rammefordelingsmodell (RFM)
Fakultets- og instituttøkonomien – en innledende gjennomgang
Viderefordelingsmodell IV
BUDSJETT 2008 Prosess Budsjettforslag
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Budsjettfordelingmodell IMB
Balansert omstilling for utvikling
av statlig finansiering 2009.
Nye retningslinjer internfakturering
Forslag til ny intern budsjettfordelingsmodell
Statsbudsjett 2011 Med prognose for FSG, 25. oktober 2010
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Fakultets- og instituttøkonomien – en innledende gjennomgang
Økonomirapport til fakultetsstyremøte
Ny modell for budsjett-fordeling internt på HiOA
UiT Norges arktiske universitet
Kort om organisasjonens økonomi
Utskrift av presentasjonen:

Finansieringssystem og intern budsjettfordelingsmodell for Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) 4. desember 2012 økonomisjef NVH Jan Aldal ass. økonomidirektør UMB Hans Chr. Sundby

Økonomiregime i sektoren

Inntekter Kostnader Overskudd UT INN Regnskap for U&H-sektoren Eksterne inntekter 68 mill kroner Overskudd Kostnader Bidragsaktivitet uten NFR 98 mill kr Kostnader NFR 183 mill kr Kostnader Avregning NFR Oppdrags-aktivitet (OA) Tildeling fra KD 982 mill kr ”Statsoppdrag fra Stortinget” Kostnader Avregning BFV - ”skyldig KD” eller underforbruk/mindreforbruk Bidrags-aktivitet (BA) Bevilgnings- finansiert virksomhet (BFV) Øvrige inntekter 103 mill kr Sum mill kroner Bidrags-aktivitet (BA)

Finansieringssystem kontra budsjettfordelingsmodell

KDs FINANSIERINGSSYSTEM FOR U&H-SEKTOREN

 Innført i 2002, enkelte endringer underveis  Fra 2010 to hovedkomponenter  Resultatbasert – 40 %  Utdanningsinsentiver  Forskningsinsentiver  Langsiktige prioriteringer og strategiske midler – 60 %  Herunder blant annet:  SAK-midler - Samarbeid, arbeidsdeling og faglig konsentrasjon  Rekrutteringsstillinger  ”Basis” KDs finansieringssystem - I

KDs finansieringssystem – II UMB og NVHs FORDELING I KDs MODELL Utdannings- insentiver Forsknings insentiver- Resultatbasert- omfordeling (RBO) Langsiktige prioriteringer og strategiske midler UMB 136 mill. kroner 20 % NVH 42 mill. kroner 16 % UMB 62 mill. kroner 10 % NVH 63 mill. kroner 24 % UMB 481 mill. kroner 70 % NVH 153 mill. kroner 60 %

”Stortinget gir løyvinga som ei økonomisk ramme til institusjonane. Løyvinga skal dekkje alle aktivitetar og oppgåver institusjonane har som ikkje er eksternt finansierte. ……… …Det er styret ved den einskilde institusjonen som er ansvarleg for å forvalte midlane på ein god måte, og aktivitetsnivået må tilpassast den økonomiske ramma.” KDs finansieringssystem – III

 Skal sikre institusjonene en langsiktig og stabil finansiering, samt ivareta særtrekk ved institusjonene og historiske prioriteringer  Noen av midlene kan rettes mot strategisk viktige områder  rekrutteringsstillinger, nye studieplasser, utstyr, prosesser for økt samarbeid, arbeidsdeling og fagligkonsentrasjon (SAK) ol. Langsiktige prioriteringer og strategiske midler

 Beregnes på bakgrunn av avlagte 60-studiepoengs- enheter (STE)  Faste satser dvs. åpen ramme.  6 kategorier i forhold til kostnadsnivå på studiene  Fra kroner til kroner per 60-STE  Det gis en ekstra stimulans på bakgrunn av antall utvekslingsstudenter  Antall uteksaminerte kandidater er ikke med Utdanningsinsentiv

Utdanningsinsentiv - II

 Modell for omfordeling innen sektoren  resultatbasert omfordeling (RBO) Forskningsinsentiv IndikatorerVektingSatser for 2012 (i kroner) Doktorgradskandidater0, per doktorgradskandidat EU-tildeling0, per kr i EU-midler NFR-tildeling0,22145 per kr i NFR-midler Publiseringspoeng0, per publiseringspoeng

UMBs finansieringssystem for instituttene ”BUDSJETTMODELLEN” – ”GUFS”

Prinsippmodell - GUFS 50 %27 %18 % 5 % Institutt G Grunn- bevilgning U Undervisningstildeling F Forsknings- tildeling S Strategisk (A+B+C+D) Sum Resultatbasert undervisnings- tildeling Inter- nasjonalisering Resultatbasert forsknings- tildeling Institutt A Institutt B Institutt C Sum institutter

 Baserer seg på historikk og strategiske prioriteringer over tid  Særskilte tildelinger til nye studieplasser Grunnbevilgning

 Den resultatbaserte undervisningstildelingen baserer seg på de kategorier KD benytter i sin tildeling overfor UMB.  Omfordelingsmodell  Utreisende utvekslingsstudenter Undervisningstildeling

Forskningstildeling

 Ivareta behovet for i perioder å kunne gi en strategisk tildeling i forbindelse med:  å sikre strategisk viktig nivåheving knyttet til utvalgte deler av aktiviteten  å sikre eller opprettholde aktivitet innen viktige, men små miljøer  å iverksette strategiske planer  å støtte oppstart av aktiviteter i påvente av at aktiviteten gir uttelling over de resultatbaserte delene av budsjettmodellen  Et viktig poeng med denne delen er å kunne ivareta de skjønnsmessige vurderinger som ikke kan ivaretas gjennom en modell. Strategiske tildelinger

Øvrige budsjettmidler til instituttene

 Sentre og avdelinger  Historisk tildeling  Styrevedtatte kutt eller økninger  Sentrale fellesposter  Aktivitetsbasert Hvordan fordeles øvrige budsjettmidler

NVHs finansieringssystem for instituttene

 Hovedtrekkene følger prinsippene i KD sin modell samt struktur i tildelingsmåte (basis, utdanning og forskning)  Tilpasninger ut fra NVH sin egenart (profesjonsutd.) og driftsmodell (kostbar infrastruktur).  Større avvik:  ingen incentiv studiepoeng siden instituttene samarbeider tett i produksjon av veterinær- og dyrepleierstudenter  betydelig lavere incentivsatser på forskningskomponentene  Sum: høy basisfinansiering og lite resultatutsatte rammer

Veien videre?

 Følg KD sine prinsipper, parametere og satser i størst mulig grad  rammestyring,  resultatbasert tildeling  tre hovedkomponentene (forskning, undervisning og basis)  en basiskomponent basert på historiske tildelinger  Alt dekningsbidrag tilfaller instituttet prosjektene tilhører  Sentre i størst mulig grad brukerfinansiert.  Klinikker bør i prinsippet finansieres likt, men det anbefales at implementering utsettes til samlokalisering på Ås. Vår anbefaling

 Rammestyring  Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet (BOA)  Modell for beregning av indirekte kostnader (dekningsbidrag)  Budsjetteringsprinsipper for  Felles avdelinger  Felles poster  Sentre og klinikker  Fakulteter Viktige overordnede prinsipper

 fra 2014: for å sikre en rask og effektiv samkjøring av organisasjonen og der midler deles ut på like vilkår?  gradvis tilpasning til 2019: mykere samkjøring der individuelle vedtatte satsninger/ressursbruk gradvis erstattes av vedtak i NMBU sine beslutningsorganer?  fra 2019: fordi det er ulike kostnadsnivå og forutsetninger så lenge en driver på ulike campus? Innfasing av ny budsjettfordelingsmodell?