De viktigste endringene Kari Moxnes, Studieavdelingen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Advertisements

Abildsø skole - Eksamen 2014.
Cristin-rapportering 2011
Rekruttering av rektor og ledelse
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
CV Curriculum Vitae.
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
RETTIGHETER OG PLIKTER - ansettelsesforhold i Bærum kommune
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Stavanger offshore tekniske skole Kalhammarvn. 54, 4007 Stavanger
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Mads Lomholt (usit/sas/lipk) Nytt i Windows 7 Åpne dokumentformat.
| 1 Øyeblikkelig hjelp Prosjektdirektør Jon Hilmar Iversen Helsedirektoratet –
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Arbeid med bistand Rapportering.
Endringer i NIFs lov og regelverk som har betydning for klubbene Arne Mathisen ass. gen.sekr.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Orientering om eksamensperioden, klageadgang og russtid
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
VELKOMMEN Karriereveiledning på LAV Vitnemål Samordna opptak Eksamen
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
ILPs arbeid for å styrke forskerutdanningen Innlegg på møte i NMBUs forskningsavdeling, 10. januar 2015 Petter Næss, professor i planlegging i byregioner,
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
Ny likepersonsordning
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
3 Marius Stub.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
PROSJEKT VÅREN 2014 I løpet av våren 2014 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Informasjonsmøte om utveksling Tema Hva, hvorfor, hvem, hvordan Søkning og uttak til utveksling Godkjenning av fag og eksamener Stipend/lån.
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001) Frist for levering av skriftlig rapport fastsettes av hver enkelt gruppelærer med seneste.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Ny som universitetslærer
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Dag Wiese Schartum, AFIN
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

De viktigste endringene Kari Moxnes, Studieavdelingen 01.04.09 Revidert PhD-forskrift vedtatt US 5. mars 2009 trer i kraft 1. april 2009 De viktigste endringene Kari Moxnes, Studieavdelingen 01.04.09

Revisjon av PhD-forskriften: De viktigste endringene 5. mars 2009 vedtok UMBs styre en revidert PhD-forskrift for UMB: Forskrift for graden philosophiae doctor ved UMB av 5. mars 2009 Forskriften erstatter PhD-forskriften av 7. desember 2006, og trer i kraft 1. april 2009 NB! Nye opptaksregler (§ 5-1) trer i kraft 1. januar 2010 Universitetsstyret vedtok også Veiledning om bedømmelse av PhD-graden ved UMB som retningslinjer for bedømmelseskomiteer ved UMB som erstatter bruken av ”Veiledning om bedømmelse av norske doktorgrader, anbefalt av Universitets- og høgskolerådet 22. mars 2007” Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften De viktigste endringene kort oppsummert: Kvalitetssikring av PhD-programmet Krav om kurs i forskningsetikk – gjelder for alle tatt opp etter 1. april 2009. (Ikke krav til bestemt antall stp.) § 8-2. Karakterkrav - emner i opplæringsdelen: Minst C og i gjennomsnitt B eller bedre. § 8-3. Krav til at avhandlingen, når den består av flere artikler/manuskripter, skal inneholde et sammenfattende kapittel som bla. dokumenterer sammenhengen i avhandlingen. § 10-1 Innarbeidet at Avtalen regulerer kvalitetsmessige krav til veiledningen. § 9-4. Tydeligere og tidligere språkavklaring for avhandlingen (§ 5-3 og § 10-5), prøveforelesningen og disputasen § 18-3 og § 19-2. Hovedregel: Engelsk eller norsk – søke om annet språk Modernisering/justering av forskriften vedr. rettighetsproblematikk, lagring av forskningsdata, oppføring av forfatteradresse, og publisering og registrering av doktorgradsavhandlingen. §§ 6-1, 10-3, 10-4 inkl. Ad, 10-7, 10-8, 17-1 inkl. Ad. Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften De viktigste endringene kort oppsummert: Framskynding av opptak / forbedret opptaksprosedyre Trer i kraft fra 01.01 2010 Opptak skal være innvilget før oppstart. § 5-1. ”Oppstart” definert i Ad 5-1. Hvorfor: Kvalitetssikre opptaket, unngå oppstart-problemer for PhD- studentene Tilhørende endringer: Parallell behandling av ansettelse som stipendiat og opptak til PhD-studiet Rutineendring: Søknad om opptak til PhD-studiet sendes inn og behandles før oppstart. Nytt søknadsskjema PhD-studiet - tilpasset endret rutine Samordning av prosedyrer og arbeidet til innstillingsråd og (leder av) Forskningsutvalg Trinnvis innføring - dialog og informasjon i forkant Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften De viktigste endringene kort oppsummert: Tydeliggjøring av ansvar og rollefordeling Hele forskriften: Klarere beskrivelser av hvem som har ansvar for hva Spesielt: Klargjøring av bedømmelseskomiteens ansvar og oppgaver Tilhørende endring: ”Veiledning om bedømmelse av PhD-graden ved UMB” Vedtatt som retningslinjer for bedømmelseskomiteer ved UMB, av universitetsstyret 5. mars 2009 – gjelder fra 1. april 2009 Erstatter bruken av: ”Veiledning om bedømmelse av norske doktorgrader, anbefalt av Universitets- og høgskolerådet 22. mars 2007” Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften: De viktigste endringene (Blå eller rød tekst er nytt innhold) Kap. 3 Ansvar for PhD-utdanningen § 3-1 Universitetsstyret har det overordnede ansvaret for PhD-utdanningen ved UMB og gir selv regler for organiseringen. § 3-2 I de tilfeller hvor instituttet er beslutningstaker avgjør instituttstyret selv ansvarsfordelingen mellom ulike instituttorganer. Kap. 5. Opptak § 5-2 Opptak skjer fortløpende gjennom hele året. Det enkelte institutt er formell opptaksmyndighet. Søknad om opptak sendes til UMB, på fastsatt søknadsskjema, og skal være innvilget ved oppstart. (Bestemmelsen ”Skal være innvilget ved oppstart” trer i kraft fra 01.01.10) Ad 5-2 Med oppstart menes tiltredelsesdato (prosjektansatte stipendiater, både interne og eksterne, samt universitetsstipendiater), dato for oppstart av gradsarbeidet ved UMB (kvotestipendiater og stipendiater med andre typer stipend som ikke innebærer ansettelse) eller dato for oppstart av gradssamarbeidet med UMB-ansatt veileder. Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften: De viktigste endringene (Blå eller rød tekst er nytt innhold) § 5-3 Søknad om opptak skal inneholde: Dokumentasjon av den utdanningen som skal ligge til grunn for opptaket Forenklet beskrivelse av prosjektet (vedlegg) Redegjørelse for nødvendig infrastruktur Eventuelt ønske om bruk av annet språk enn engelsk eller norsk i avhandlingen Forslag til hovedveileder Oversikt over finansieringskilder Kap. 6. Avtale § 6-1 PhD-utdanningen skal formaliseres senest 6 måneder etter opptak i form av en skriftlig avtale. Avtalen inngås mellom PhD-student, veiledergruppe og det instituttet som PhD-studenten er tatt opp ved, eventuelt også med eksterne institusjoner. Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften: De viktigste endringene (Blå eller rød tekst er nytt innhold) Kap. 8. PhD-programmet § 8-2 Opplæringsdelen skal inneholde emner tilsvarende 30 til 70 studiepoeng. Emner i opplæringsdelen skal være på 300 (master-) eller 400 (PhD) nivå. Et kurs i forskningsetikk skal inngå i opplæringsdelen. Avlagt eksamen eldre enn 10 år kan normalt ikke godkjennes. NB! ”Et kurs i forskningsetikk…” gjelder for PhD-studenter som tas opp etter 1. april 2009. § 8-3 Det skal utarbeides en utdanningsplan innen 6 måneder etter opptak. Utdanningsplanen skal lages i samarbeid med veiledergruppen og skal inneholde: Fullstendig prosjektbeskrivelse for forskningsoppgaven Fremdriftsplan for gjennomføring av forskningsdelen Fremdriftsplan for gjennomføring av opplæringsdelen inkludert emnebeskrivelser Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Laveste tallekvialent som gir B i snitt =3,5 Revisjon av PhD-forskriften: De viktigste endringene (Blå eller rød tekst er nytt innhold) § 8-4 For å få godkjent opplæringsdelen må resultatet på emner som er tatt ved UMB eller andre læresteder i Norge, og som er bedømt med bokstavkarakter, være minimum C og i snitt B eller bedre. Andre emner inngår ikke i snittberegningen, men godkjennes dersom de er bestått. **************************** Kommentar: Karaktergjennomsnittet skal regnes ut på følgende måte: 1. Hver bokstavkarakter erstattes av en tallekvivalent, A=5, B=4, C=3, D=2, E=1. 2. Tallekvivalenten multipliseres med antallet poeng for emnet og de enkelte produktene av poeng og tallekvivalent summeres for de emnene som inngår. 3. Produktsummen divideres med totalt antall poeng som inngår i samlingen av aktuelle emner. 4. Kvotienten regnes ut med én desimal. 5. Gjennomsnittskarakteren blir den bokstavkarakteren som har heltallet i kvotienten som tallekvivalent, etter at vanlig forhøyningsregel er brukt. Laveste tallekvialent som gir B i snitt =3,5 Uttrykt som en formel blir dette: Laveste tallekvialent som gir B i snitt =3,5 Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften: De viktigste endringene (Blå eller rød tekst er nytt innhold) Kommentar til karakterregel i § 8-4, forts: Emner som skal inngå ved beregning av karaktergjennomsnitt: Emner som er tatt ved UMB eller andre læresteder i Norge, og som er bedømt med bokstavkarakter. Emner som ikke skal inngå ved beregning av karaktergjennomsnitt: ”Andre emner”: Emner bedømt med bestått/ikke bestått, emner tatt ved utenlandske universiteter, emner bedømt med tallkarakter… (Disse emnene godkjennes dersom de er bestått). Beregningsreglene for karaktergjennomsnittet blir publisert på PhD-weben Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften: De viktigste endringene (Blå eller rød tekst er nytt innhold) Utfyllende bestemmelser til § 8-4 (om karakterregler) Ad 8-4 Bestemmelsen i § 8-4 gjøres også gjeldende for PhD-studenter som er tatt opp ved UMB i perioden 01.01.07-01.04.09, og som i følge gjeldene PhD-forskrift i denne perioden, har hatt krav om B eller bedre på alle emner i opplæringsdelen. Å gi bestemmelsen tilbakevirkende kraft har juridisk dekning, da bestemmelsen er til gunst for PhD-studentene tatt opp i perioden. Karakterkravet for studenter som er tatt opp til PhD-studier ved UMB før 1. januar 2007, er C eller bedre for emner avsluttet før 1. april 2009. Med ”avsluttet” menes dato for eksamen, dato for innlevering av avsluttende oppgave, eventuelt gjennomføring/innlevering av siste obligatoriske aktivitet/arbeid som hører til emnet. PhD-studenter som har oppnådd karakteren C, D, E, F eller ”ikke bestått” i et emne i opplæringsdelen, kan ta ny eksamen enten i perioden for utsatt eksamen og ny prøve, eller ved neste ordinære eksamen. Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften: De viktigste endringene (Blå eller rød tekst er nytt innhold) Utfyllende bestemmelser til § 8-5 (om godkjenning av opplæringsdelen) Ad 8-5 Instituttet godkjenner opplæringsdelen på grunnlag av dokumentasjon (karakterutskrifter/vitnemål) som PhD-studenten legger frem, for kurs som inngår i godkjent utdanningsplan. PhD-studenten skal også dokumentere hvordan karakterkravet i § 8-4 oppfylles. Kommentar: Dokumentasjonskravet flyttes fra veileder til PhD-student Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften: De viktigste endringene (Blå eller rød tekst er nytt innhold) Kap. 9 Veiledning og tilknytning til forskermiljø § 9-1 Arbeidet med doktoravhandlingen skal foregå under individuell veiledning. Det skal være en veiledergruppe som består av minst to forskere. § 9-2 Veiledere skal ha doktorgrad eller tilsvarende kompetanse. § 9- 3 Fra veiledergruppen skal det oppnevnes en hovedveileder som skal være ansatt ved UMB. (Det har vært krav om minst 2 UMB-ansatte veiledere.) Hovedveileder har ansvar for at PhD-studenten har jevnlig kontakt med sine veiledere. Veiledergruppen har et felles ansvar for den faglige oppfølging av PhD-studenten og skal legge til rette for at studenten deltar regelmessig i et aktivt forskermiljø med seniorforskere og andre PhD-studenter. § 9-4 Utdanningsplanen skal ligge til grunn for veiledningen. PhD-student og veiledere plikter å holde hverandre løpende informert om alle forhold av betydning for gjennomføringen av studiet og veiledningen. Kvalitetsmessige krav til veiledningen er regulert i gjeldende avtale om PhD-utdanningen (jf. Kap. 6). Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften: De viktigste endringene (Blå eller rød tekst er nytt innhold) Kap. 10. Avhandlingen § 10-1 (andre avsnitt:) Avhandlingen kan bestå av flere delarbeider (artikler eller manuskripter). Dersom dette er tilfelle, skal avhandlingen også inneholde et kapittel som i et helhetlig perspektiv sammenfatter og sammenstiller de problemstillinger og konklusjoner som legges frem i delarbeidene, og som dokumenterer sammenhengen i avhandlingen. PhD-studenten skal være eneforfatter av sammenfatningen. (Kommentar: Men veileder(e) kan kommentere og komme med innspill) Avhandlingen skal inneholde to korte sammendrag; ett på norsk og ett på engelsk. § 10-2 I de tilfeller hvor PhD-studenten ikke er eneforfatter, skal både PhD-studentens og medforfatternes bidrag presiseres ved innlevering av avhandlingen, i form av signerte forfattererklæringer. Det er PhD-studentens ansvar å innhente disse erklæringene. Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften: De viktigste endringene (Blå eller rød tekst er nytt innhold) Kap. 10. Avhandlingen forts. § 10-3 PhD-studenten plikter å lagre forskningsdata i henhold til UMBs retningslinjer for dette. § 10-4 PhD-studenten skal føre opp Universitetet for miljø- og biovitenskap som (en av) adresse(ene) på publikasjoner og andre arbeider som inngår i doktorgradsarbeidet. Dette gjelder også arbeider som helt eller hovedsakelig er utført under PhD-utdanningen, men som publiseres senere. § 10-5 Avhandlingen skal skrives på engelsk eller norsk. Dersom PhD-studenten ønsker å benytte et annet språk, skal det være søkt om dette ved opptak, jf. § 5-3. § 10-7 (andre avsnitt) En eventuell avtalt utsettelse av tidspunktet for offentliggjøring/publisering skal ikke være av lengre varighet enn 4 måneder. Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften: De viktigste endringene (Blå eller rød tekst er nytt innhold) Kap. 13 Oppnevning av bedømmelseskomité § 13-1 Til å bedømme avhandlingen oppnevner rektor på fullmakt fra universitetsstyret, og etter forslag fra instituttet, en komité med minst 3 sakkyndige medlemmer. Veiledere eller medforfattere kan ikke være medlemmer av bedømmelseskomiteen. Komiteen skal settes sammen slik at: - begge kjønn, såfremt mulig, er representert - to av medlemmene er uten tilknytning til Universitetet for miljø- og biovitenskap, hvorav minst et av medlemmene bør komme fra en anerkjent utenlandsk institusjon - ett av medlemmene skal være tilsatt ved UMB i fast stilling, og er også komiteens administrator - alle medlemmene har doktorgrad eller tilsvarende bedømt førstekompetanse Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften: De viktigste endringene (Blå eller rød tekst er nytt innhold) Kap. 13 Oppnevning av bedømmelseskomité Utfyllende bestemmelser til kapittel 13 Ad 13-1 Studieavdelingen sender det formelle oppnevningsbrevet til bedømmelseskomiteens medlemmer, og skal samtidig informere om UMBs gjeldende regelverk for PhD-graden. Komiteens administrator har ansvaret for å organisere komiteens arbeid og sørge for at tidsrammen for arbeidet overholdes, og deltar for øvrig i komiteens arbeid på linje med øvrige medlemmer (med mindre han/hun er oppnevnt utelukkende som administrator). Administratoren skal samordne komiteens innstilling, orientere de øvrige medlemmene om disputasens struktur og avklare arbeidsdelingen mellom komitémedlemmene under disputasen. Hvis særlige grunner taler for det, kan UMB oppnevne, blant egne ansatte, en egen administrator av komiteen som ikke deltar i den faglige bedømmelsen av avhandlingen, i tillegg til de tre sakkyndige medlemmene. Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften: De viktigste endringene (Blå eller rød tekst er nytt innhold) Kap. 14 Innlevering av avhandlingen § 14-1 Når en PhD-student ønsker å få avhandlingen sin bedømt, skal 5 innbundne eksemplarer av avhandlingen leveres instituttet, sammen med signerte originale erklæringer fra eventuelle medforfattere. Kommentar: Tidligere stod det at en måtte søke om å få levere avhandlingen, men det har ikke vært praktisert. PhD-studenten fyller nå ut skjemaet ”Submission of PhD thesis”, og legger det ved avhandlingen når den leveres. Skjemaet inneholder blant annet spørsmål om ønsket språk/målform på vitnemål. Skjemaet lastes ned fra PhD-websidene til UMB. Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften: De viktigste endringene (Blå eller rød tekst er nytt innhold) Kap. 16 Bedømmelseskomiteens uttalelse om avhandlingen § 16-1 Komiteen avgir en felles, begrunnet uttalelse til instituttet PhD-studenten er tatt opp ved (basert på kriteriene i § 10-1 og § 15-1), om hvorvidt avhandlingen er verdig til å forsvares for doktorgraden. Komiteens uttalelse skal foreligge innen 3 måneder etter at avhandlingen er innlevert, og senest 25 virkedager før planlagt disputas. Det skal gå klart fram av konklusjonen i uttalelsen hvorvidt komiteen: - Godkjenner avhandlingen for disputas (jf. § 16-4) - Ikke godkjenner avhandlingen for disputas, men tillater omarbeiding (jf. § 16-5) - Ikke godkjenner (dvs. underkjenner) avhandlingen (jf. § 16-6). Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften: De viktigste endringene (Blå eller rød tekst er nytt innhold) Kap. 16 Bedømmelseskomiteens uttalelse om avhandlingen § 16-5 Dersom komiteen finner mindre mangler ved avhandlingen og dermed foreløpig ikke godkjenner den for disputas, kan komiteen tillate at avhandlingen innleveres i omarbeidet versjon én gang. Komiteen bør kommentere hvilke områder avhandlingen må forsterkes på (uten at anbefalingen kan oppfattes som en forsikring om godkjennelse ved ny bedømmelse). Omarbeidingen skal kunne gjøres innen rammen av maksimalt 6 måneders arbeidsinnsats. Komiteen setter i samråd med student og veileder, frist for innleveringen. § 16-6 Dersom komiteen finner at dyptgripende endringer vedrørende teori, hypotese, materiale og/eller metode, er nødvendige for at arbeidet skal kunne anbefales til disputas, skal komiteen ikke anbefale innlevering av samme avhandling i omarbeidet versjon for ny bedømmelse. I slike tilfeller (underkjenning) kan komiteen tillate innlevering av ny avhandling én gang. Ny innlevering kan skje tidligst 6 måneder etter at bedømmelseskomiteens vedtak ble fattet. Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften: De viktigste endringene (Blå eller rød tekst er nytt innhold) Kap. 16 Bedømmelseskomiteens uttalelse om avhandlingen Utfyllende bestemmelser til kapittel 16 Ad 16-2 En enstemmig uttalelse fra bedømmelseskomiteen har status som vedtak, og behandles ikke av flere instanser, med mindre PhD-studenten i sine merknader fremmer krav om det. Ved dissens i komiteen har uttalelsen status som en innstilling. Studieavdelingen ved UMB fremmer i så fall saken for universitetsstyret, som fatter vedtak (jf. §16-2). Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften: De viktigste endringene (Blå eller rød tekst er nytt innhold) Kap. 17 Offentliggjøring av avhandlingen § 17-1 … hvis godkjent avhandling leveres: - 12 eks til studieavdelingen - En elektronisk versjon av avhandlingen (eventuelt bare introduksjonen og sammenfatningen) i pdf-format for arkivering I tillegg utføres en elektronisk registrering av avhandlingen hos "Dissertations & Theses (Proquest )" av Universitetsbiblioteket for miljø- og biovitenskap. Kap. 18 Prøveforelesning § 18-1 …Emnet bør ikke hentes fra sentrale problemstillinger i doktorgradsarbeidet. § 18-3 Prøveforelesningen skal foregå på engelsk eller norsk, med mindre bedømmelses­komiteen godkjenner et annet språk. Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften: De viktigste endringene (Blå eller rød tekst er nytt innhold) Kap. 19 Forsvar av avhandlingen / disputas § 19-2 Disputasen skal foregå på engelsk eller norsk med mindre bedømmelseskomiteen godkjenner et annet språk. § 19-5 Disputasen skal være en faglig diskusjon mellom opponenter og doktorand vedrørende problemformuleringer, metodisk, empirisk og teoretisk grunnlag, dokumentasjon og fremstillingsform. Det bør legges spesiell vekt på å få etterprøvd holdbarheten av viktige konklusjoner som doktoranden har trukket i sitt arbeid. De problemstillinger som opponentene velger å forfølge, behøver ikke være begrenset til de som er omtalt i komitéinnstillingen. Opponentene bør bestrebe seg på – så langt det er mulig – å gi diskusjonen en form som gjør at også de som ikke har lest avhandlingen eller kjenner fagfeltet inngående, kan følge diskusjonen. Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene

Revisjon av PhD-forskriften: De viktigste endringene (Blå eller rød tekst er nytt innhold) Kap. 21 Tildeling av graden (kreering), vitnemål og diplom § 21-2 Vitnemål utferdiges fortløpende. Vitnemål skal inneholde opplysninger om tittelen på avhandlingen, tema for prøveforelesning, emner i opplæringsdelen, veiledere og bedømmelseskomiteens medlemmer. Revidert PhD-forskrift gyldig fra 1. april 2009 – De viktigste endringene