forskningsinfrastrukturer – hvorfor fagbibliotekene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Biblioteket som det elektroniske forlag: Digitale Utgivelser ved UiO Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek for medisin og helsefag.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Muligheter og prioriteringer Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger mars 2012 Nina Karlstrøm og Christine Rostgaard.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Digitalt innhold og nettbaserte tjenester Bibliotekplankonferanse Ole G. Evensen Universitetsbiblioteket i Bergen.
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Utfordringer med forskningsdata i nasjonal forskningsinfrastruktur
NTNU, May 2009 ntnu.no/cb m 1 Våre utfordringer Espen Henriksen.
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Publisering i åpne arkiv - status Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Offshore Artic Data Collaboration Project (OADC) Møte i Faglig forum for Barentshavet og områdene utenfor Lofoten, Polarmiljøsenteret, Tromsø,
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Geodata i Statistisk sentralbyrå
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Open Access Journals Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Fram i lyset, tydeleg Åpen publisering Fagfellevurdering Forskningsformidling MiST oktober 2014 Randi Tyse Eriksen NTNU Universitetsbiblioteket.
Dias 1 Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet DK-CLARIN status WP 5.
Grid Computing AliEn og Condor. Hvem, hva, hvor Jeg heter André Waage Sørensen Er tilknyttet Alice prosjektet på CERN Jobber med Grid teknologier som.
Elektronisk fakturering mellom bedrifter Oversikt over den internasjonale utviklingen Arild Haraldsen‏ Adm. Dir. NorStella Vice Chair UN/CEFACT BUREAU.
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
ASECAP the key transport stakeholder in a changing EU transport environment Norway's contribution on the tolling roads in Europe as an ASECAP member Kallistratos.
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Hilde Johannessen Universitetsbiblioteket i Agder
Meta-analyser og systematiske oversikter
Miria Grisot og Margunn Aanestad
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
Universitetsdirektørens ledergruppe 10. januar 2017
Forskningsstøtte ved UBA
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
A review of exploration activity and results on the NCS
Research Data Management and DMP
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
BIBSYS-konferansen mars 2019 Erling Fossan
Digital bevaring av kulturarven
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater
Karin Rydving Universitetsbiblioteket i Bergen
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

forskningsinfrastrukturer – hvorfor fagbibliotekene E-Science og forskningsinfrastrukturer – hvorfor fagbibliotekene bør engasjere seg Almuth Gastinger Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet (NTNU) Det 73. norske bibliotekmøte 21. mars 2012

Forskernes arbeidsmåter og behov e-Science (eVitenskap) Forskningsinfrastrukturer (virtuelle forskningsomgivelser - VRE) Fagbibliotekenes rolle Utfordringer Bibliotek og e-Science i Norge e-Science og forskningsinfrastrukturer i Norden og Europa Oppsummering

Forskernes arbeidsmåter og behov (1) Mer tverrfaglig arbeid/forskning Arbeid i team og samarbeid med andre institusjoner Virtuell kommunikasjon Mengden av fritt tilgjengelig informasjon øker voldsomt (data/information overflow) Stort antall informasjonssøkeverktøy Nye former for formidling av forskningsresultater og nye publikasjonskanaler (f.eks. Open Access) Komplisert opphavsrett Bruk og gjenbruk av forskningsresultater for både egne og andre fagområder

Forskernes arbeidsmåter og behov (2) Nye måter å søke/finne nødvendig informasjon (Google, profesjonelle og sosiale nettverk) Behov for å finne informasjon enkelt og rask («cross-repository searching» og intuitive brukergrensesnitt) Behov for langtidsarkivering av data og publikasjoner Behov for profesjonell forvaltning av digital informasjon (lagre, arkivere, bevare data og gjør dem tilgjengelige for fremtidig forskning) Bruk av elektroniske medier varierer fortsatt fra fag til fag

Visualisation of the internet from the Opte Project

e-Science Definisjon: John Taylor (1999): ”E-Science is about global collaboration in key areas of science, and the next generation of infrastructure that will enable it.” Malcolm Atkinson (n.d.): ”The term 'e-Science' denotes the systematic development of research methods that exploit advanced computational thinking .”

Forskningsinfrastrukturer (1) Definisjon: A VRE helps researchers in all disciplines manage the increasingly complex range of tasks involved in carrying out research It will provide a framework of resources to support the underlying processes of research on both small and large scales, particularly for those disciplines which are not well catered for by the current infrastructure. VREs will add value to the research process across all disciplines by complementing and inter-working with existing resources and by being flexible and adaptable to changing requirements. The approach being taken is based on an architecture which is extensible and supports the resources needed by individual research teams. Torsten Reimer & Annamaria Carusi http://www.jisc.ac.uk/media/documents/publications/vrelandscapereport.pdf

Forskningsinfrastrukturer (2) “A set of online tools, systems and processes interoperating to facilitate or enhance the research process within and without institutional boundaries.” Key elements: Research administration Resource discovery & access management Data creation, use and analysis Collaboration and communication Research publication, curation and preservation Dr Michael Fraser http://users.ox.ac.uk/~mikef/rts/vre/img2.html

Forskningsinfrastrukturer (3) “A platform for internet-based collaborative working that enables new ways of collaboration and a new way of dealing with research data and information”. Allianz working group for virtual research environments http://www.allianzinitiative.de/fileadmin/user_upload/2011_VRE_Definition.pdf

Fagbibliotekenes rolle (1) Utgangspunkt: FREMME FORSKNING, undervisning og læring. Støtte informasjonstilgang – tilby uniforme og brukervennlige systemer for å få enkel og rask tilgang til publikasjoner og forskningsdata Støtte publiseringsprosesser – tilby alternative publiseringsmåter (Open Access) Langtidsarkivering Fremskaffe metadata slik at informasjon, publikasjoner og data er bedre søkbare

Fagbibliotekenes rolle (2) Hjelpe ved opphavsrettproblemer og spørsmål til åndsverksloven Koble publikasjoner og forskningsdata (primærdata) Ansvarlig for forskningsdokumentasjonssystemer / institusjonelle arkiv, (evt. drift) Fremme forskernes informasjonskompetanse One key area for libraries: “offering excellent tools to search, analyse, and visualise data in repositories …” Thomas Reimer (JISC) at Deutsche Bibliothekartag 2011

Utfordringer Stadig endring av brukeratferd og informasjonsbehov Raske IKT-utviklinger Ethvert bibliotek må avgjøre sitt bidrag selv (vil være forskjellig, avhengig av finansielle, tekniske og personelle ressurser) Behov for ny kompetanse og ny kunnskap ved bibliotekene Behov for fremragende ledelse Tettere samarbeid mellom forskerne, systemansvarlige, bibliotekene og universitetsledelsen Hvem betaler for utviklingene? Markedsføring og «advocacy» – på alle nivå i alle former fra alle bibliotekansatte

Ikke et eneste ord om bibliotek! Situasjon i Norge (1) Program «eVitenskap - Infrastruktur, teori og anvendelser (EVITA)» 2006 - 2015 → «eVitenskap handler om utvikling av nye arbeidsformer og forskningsmetoder med basis i nødvendig elektronisk infrastruktur for å håndtere store mengder digitale data.» Norges Forskningsråd: Nasjonal strategi for forskningsinfrastruktur 2008, oppdatert 2012 (Verktøy for forskning del I) Nasjonalt forskningsnett i Norge (UNINETT AS) NorGrid (Norwegian GRID Initiative) 2007/2008 NorStore (Norwegian Storage Infrastructure) 2007 Ikke et eneste ord om bibliotek!

Situasjon i Norge (2) Nasjonal satsing på forskningsinfrastruktur (INFRASTRUKTUR) Norsk veikart for forskningsinfrastruktur (to nylig aksepterte prosjekter involverer bibliotek) http://www.forskningsradet.no/servlet/Satellite?c=Nyhet&pagename=infrastruktur%2FHovedsidemal&cid=1253973200279&p=1224697900480 INFRA-dagen 2012: Forskningsrådets konferanse om forskningsinfrastruktur http://www.forskningsradet.no/prognett-infrastruktur/Artikkel/INFRAdagen_2012_Den_nasjonale_rollen/1253969533795?lang=no

Situasjon i Norge (3) UB Bergen: e-Science eksplisitt nevnt i strategi- og handlingsplan; UB er ressurs for Europeisk prosjekt CLARIN; en prosjektsøknad «Digitale fulltekstarkiv UBB» Nasjonalbiblioteket, UB Oslo, UB Tromsø og NTNU UB: e-Science implisitt nevnt i strategidokumenter NTNU UB: ny handlingsplan (sett med satsningsområder) under utarbeidelse UB Stavanger: arbeid med ny strategi- og handlingsplan? De fleste universitet og høgskoler med et institusjonelt arkiv

Situasjon i Norge (4) CRIStin (Current Research Information SysTem In Norway ): «Forskningsinformasjonssystemet CRIStin er et verktøy for forskere og forskningsmiljøer i Norge for å registrere og profilere publikasjonsdata, prosjekter, enheter og kompetanseprofiler.»

e-Science i Norden og Europa NordForsk: “eScience globaliseringsinitiativ” (fom 2011) http://www.nordforsk.org/no/programs/programmer/escience/copy_of_escience-globaliseringsinitiativ ESFRI – European Strategy Forum on Research Infrastructures http://ec.europa.eu/research/infrastructures/index_en.cfm?pg=esfri

Oppsummering (1) Bærekraftige vitenskapelige informasjonsstrukturer bare akseptert om de gir merverdi for forskerne. Forskere med forskjellig atferd og behov – nødvendig med ulike tjenester basert på brukerkrav. Tjenester må være integrert i forskernes vanlige arbeidsprosesser. Informasjons/bibliotekstjenester må være lett tilgjengelige i alle faser i forskningsprosessen. Kvalitetssikring er viktig og bruk av tjenestene må være intuitiv. Markedsføring og «advocacy» er avgjørende, likeså samarbeid.

Oppsummering (2) Mange fagbibliotek i Norge ennå uten definert bilde av sin rolle i e-Science. Bevisst på at de har en rolle, men bare vage strategier og noen få tiltak. Nasjonalbiblioteket, fagbibliotekene, UHBR og Bibliotekforeningene (NBF/NFF) må jobbe for en felles strategi som grunnlag for spesifikke utviklinger i de enkelte bibliotek. Må ta kontakt og samarbeide med Norges Forskningsråd og e-Science-prosjektene som allerede finnes.

References Allianz-AG Virtuelle Forschungsumgebungen (2011). Definition Virtuelle Forschungsumgebung. http://www.allianzinitiative.de/fileadmin/user_upload/2011_VRE_Definition.pdf   ARL (2007). American Association of Research Libraries. Agenda for Developing E-Science in Research Libraries. http://www.arl.org/bm~doc/ARL_EScience_final.pdf Atkinson, M. (n.d.). e-Science Envoy. http://www.rcuk.ac.uk/research/xrcprogrammes/prevprogs/Pages/e-Science.aspx Fraser, M. (2004). Supporting Virtual Research Environments: how can we help? http://users.ox.ac.uk/~mikef/rts/vre/img0.html eVitenskap - Infrastruktur, teori og anvendelser (EVITA) http://www.forskningsradet.no/servlet/Satellite?c=Page&pagename=evita%2FHovedsidemal&cid=1226485583544 NVFI (2010). Norsk Veikart for Forskningsinfrastruktur 2010. http://www.forskningsradet.no/servlet/Satellite?c=Page&cid=1253959647542&pagename=infrastruktur%2FHovedsidemal Reimer, T. & Carusi, A. (2010).Virtual Research Environment Collaborative Landscape Study. http://www.jisc.ac.uk/media/documents/publications/vrelandscapereport.pdf Simpson, P. (2007). Libraries supporting e-Science. Combining cultures. http://eprints.soton.ac.uk/48098/ Taylor, J. (1999). Defining e-Science. http://www.nesc.ac.uk/nesc/define.html

Punkter fra INFRA-dagen2012: «Infrastruktur legger grunnlaget for kvalitet i forskning» (Arvid Hallén – adm. direktør i Forskningsrådet) «Infrastrukturene vi investerer i må gjøres nasjonalt og internasjonalt tilgjengelige» (Tora Aasland) Flere etterspurte mer langsiktig tenkning og langsiktige tiltak for å sikre data. Problemstillinger: struktur/organisering av data, standarder for datainnsamling og lagring, «privacy protection», langtidsarkivering, stadig økende lagringsbehov. Behov for en klarere policy på hvor mye av de ulike data som skal bevares/lagres og hvor lenge. Ulike forskersamfunn bygger ulike infrastrukturer. Det er ulike mål, interesser, standarder og praksis. Men det er lignende behov for løsninger (langtidslagring, juridiske aspekter, autentisering, opplæring etc). Ved spørsmål henvend dere til Live Kvale livekvale@gmail.com

TAKK! © Mike Ostresh