ROLLELEK ”Lekens kjennetegn er at den er en frivillig aktivitet som barnet selv velger å delta i, leken er ”på liksom”, den ligger utenfor det vi oppfatter som ”den virkelige” verden. Leken er lystbetont for barnet, den kan samtidig gi orden, spenning og være en forberedelse til voksen alder” (Rammeplanen side 51)
Vi har valgt disse hovedtemaene: Fra symbol- til rollelek Rollelek Metakommunikasjon Rollelekens funksjoner
5 lektyper Sansemotorisk lek Rollelek (symbollek, funksjonslek) Regellek Bevegelseslek Konstruksjonslek
Fra symbol- til rollelek Symbollek Funksjonslek Projiektiv lek Rollelek bygger ikke på projeksjon, men på identifikasjon.
Rollelek Interaksjon Rollelek utvikler sosiale ferdigheter ”late – som – om” Språk Identifisering Hvordan starter rollelek? Rolleleken styres av gitte rammebetingelser; materiell, fysisk miljø, sosialt klima,opplevelser, erfaringer
Materiell gradert etter muligheter for omforming Ustrukturert Fleksibelt Strukturert Blåleire Et stykke tøy Ball Ulike formings- Kongler Pistol materiell Steiner Barbie Et bord Komfyr
Metakommunikasjon Gregory Bateson skapte begrepet metakommunikasjon Innholdet formidles på en spesiell måte som motsier seg selv, dvs. formen dementerer innholdet
Late – som lekens signaler: - fekter med armer og ben - hever øynebryn - snakker med høy eller lav stemme - dirigerer hverandre - sender underforståtte meldinger om hvem som bestemmer og hva leken handler om
Språklige lekeformler som setter leken i gang, holder den gående og fører den i nye retninger: Direkte og indirekte oppfordring Direkte og indirekte instruksjonsform Direkte og indirekte sufflering Understrekning fabulering
” I late som leken forsøker barn å dikte en fortelling som handler om deres ønsker, drømmer, forbilder, fordommer og angst, men den forteller også en historie om makt og retten til å bestemme i barnegruppen” (Hangaard Rasmussen, 1996 side 52)
Han skiller mellom 2 nivåer metakommunikasjon: Schwartzman en amerikansk antropolog, har undersøkt små barns metakommunikasjon med særlig henblikk på maktforholdene i en lekegruppe Han skiller mellom 2 nivåer metakommunikasjon: Teksten Konteksten
Styrende og manipulerende utsagn som er fremtredende før, under og etter leken: Oppbyggende Forbindende Forkastende Oppløsende Definerende Aksepterende Ikke - aksepterende Bevarende Omformulerende
”De metakommunikative teknikker dukker opp på bestemte tidspunkter i leken, har sin spesielle intonasjon og ledsages av en bestemt mimikk som skal overbevise den andre om at leken utvikler seg i riktig retning” (Hangaard Rasmussen, 1996:55)
Rollelekens funksjoner Rolleleken er den dominerende virksomheten i barns utvikling og sosialisering i førskolealder, blir det hevdet i den kultur historiske skolen
Rollelekens funksjoner Bygger opp barnets kompetanse Tvinger barnet til å ta en annens perspektiv Øvelse i kreativitet, språkutvikling og abstrakt tenkning
Konflikt løsning og bearbeidning av opplevelser Sosiale systemer
Barn leker fordi det er morsomt å leke.(Rammeplan s.53)