ROLLELEK ”Lekens kjennetegn er at den er en frivillig aktivitet som barnet selv velger å delta i, leken er ”på liksom”, den ligger utenfor det vi oppfatter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Normer, verdier og holdninger
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Evaluering av oktober på blå
Presentasjonsteknikk
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Sosiologi i barnehagen
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Roman- og novelleanalyse
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
TIDLIG INNSATS Førskolealderen er ”de magiske årene” når det gjelder evne og kapasitet for læring av språk. Ingen annen tidsperiode gir så gode biologiske.
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Leken i et samfunnsperspektiv
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Utviklingsøkologiske modell
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin.
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
(Barne-og ungdomspsykologi)
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Kapittel 2: Episk diktning
OPERAPROSJEKTET.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
Kulturteori
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Aggresjon.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Deltakende læring.
Lekens betydning for læring av matematikk
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
S PRÅKFUNKSJONER Margareth Sandvik Jan Svennevig.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Kommunikasjon.
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

ROLLELEK ”Lekens kjennetegn er at den er en frivillig aktivitet som barnet selv velger å delta i, leken er ”på liksom”, den ligger utenfor det vi oppfatter som ”den virkelige” verden. Leken er lystbetont for barnet, den kan samtidig gi orden, spenning og være en forberedelse til voksen alder” (Rammeplanen side 51)

Vi har valgt disse hovedtemaene: Fra symbol- til rollelek Rollelek Metakommunikasjon Rollelekens funksjoner

5 lektyper Sansemotorisk lek Rollelek (symbollek, funksjonslek) Regellek Bevegelseslek Konstruksjonslek

Fra symbol- til rollelek Symbollek Funksjonslek Projiektiv lek Rollelek bygger ikke på projeksjon, men på identifikasjon.

Rollelek Interaksjon Rollelek utvikler sosiale ferdigheter ”late – som – om” Språk Identifisering Hvordan starter rollelek? Rolleleken styres av gitte rammebetingelser; materiell, fysisk miljø, sosialt klima,opplevelser, erfaringer

Materiell gradert etter muligheter for omforming Ustrukturert Fleksibelt Strukturert Blåleire Et stykke tøy Ball Ulike formings- Kongler Pistol materiell Steiner Barbie Et bord Komfyr

Metakommunikasjon Gregory Bateson skapte begrepet metakommunikasjon Innholdet formidles på en spesiell måte som motsier seg selv, dvs. formen dementerer innholdet

Late – som lekens signaler: - fekter med armer og ben - hever øynebryn - snakker med høy eller lav stemme - dirigerer hverandre - sender underforståtte meldinger om hvem som bestemmer og hva leken handler om

Språklige lekeformler som setter leken i gang, holder den gående og fører den i nye retninger: Direkte og indirekte oppfordring Direkte og indirekte instruksjonsform Direkte og indirekte sufflering Understrekning fabulering

” I late som leken forsøker barn å dikte en fortelling som handler om deres ønsker, drømmer, forbilder, fordommer og angst, men den forteller også en historie om makt og retten til å bestemme i barnegruppen” (Hangaard Rasmussen, 1996 side 52)

Han skiller mellom 2 nivåer metakommunikasjon: Schwartzman en amerikansk antropolog, har undersøkt små barns metakommunikasjon med særlig henblikk på maktforholdene i en lekegruppe Han skiller mellom 2 nivåer metakommunikasjon: Teksten Konteksten

Styrende og manipulerende utsagn som er fremtredende før, under og etter leken: Oppbyggende Forbindende Forkastende Oppløsende Definerende Aksepterende Ikke - aksepterende Bevarende Omformulerende

”De metakommunikative teknikker dukker opp på bestemte tidspunkter i leken, har sin spesielle intonasjon og ledsages av en bestemt mimikk som skal overbevise den andre om at leken utvikler seg i riktig retning” (Hangaard Rasmussen, 1996:55)

Rollelekens funksjoner Rolleleken er den dominerende virksomheten i barns utvikling og sosialisering i førskolealder, blir det hevdet i den kultur historiske skolen

Rollelekens funksjoner Bygger opp barnets kompetanse Tvinger barnet til å ta en annens perspektiv Øvelse i kreativitet, språkutvikling og abstrakt tenkning

Konflikt løsning og bearbeidning av opplevelser Sosiale systemer

Barn leker fordi det er morsomt å leke.(Rammeplan s.53)