Oppdragets formål Formålet med samfunnsanalysen er å bringe frem forskningsbaserte vurderinger av de direkte og indirekte ringvirkninger av sykehusetableringen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Arkitekturpolitikk i Oppland fylkeskommune Hvorfor og hva?  Legg til en tekst •Regjeringens handlingsplan fra 2009: Arkitektur Nå!
UU og Fylkesmannens rolle
Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Inndeling av vegnettet
- Samhandlingsreformen –
Sykehuset Innlandet i dag  6 somatiske sykehus  2 psykiatriske sykehus  5 distriktspsykiatriske sentra  2 lokalmedisinske sentra  Fordelt på flere.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
KONSEKVENSUTREDNINGER AV NYE BYGGEOMRÅDER I SJØ
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
Embetsoppdrag 2004 Resultatområde Regional planlegging Resultatkrav: Fylkesmannen skal påse at nasjonal politikk formidles og ivaretas i behandlingen av.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Ny sykehusstruktur i Innlandet 1 Planprosessen 2 Spesielt om samfunnsanalysen Prosjektdirektør Roger Jenssen, Sykehuset Innlandet Innlegg for Regionrådet.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Planstrategi som nytt verktøy
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
Planbestemmelser.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Arbeidet med ny kommuneplan Karlsøy kommunestyre
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Maridalen – gang-sykkelveg
Prehospitalt Har anestesisykepleieren sin plass her?
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Kontaktutvalget for næringslivet 19. mars 2012 – Rådmann Osmund Kaldheim.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Nytt dobbeltspor Oslo – Ski Follobanen
Devoldholmen.
Sykehuset Innlandet HF Arbeidet med fremtidig sykehusstruktur i Innlandet  Regionrådet for Hamarregionen Prosjektdirektør Roger Jenssen 21. oktober 2014.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Årsmøte Modum Næringsråd Modum Næringsråd Vi skal bidra til at bedrifter og næringsdrivende i Modum har best mulig rammebetingelser og utviklingsmuligheter.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
God planlegging Rådgiver Marianne Siiri, seksjon for plan og miljø Dato
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Mulighetenes Oppland Program 10: :30 PlanOppland 10: :00 Regional planstrategi/Fylkesstatistikk 11: :30 Kommunal planstrategi, Gausdal.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Mulighetsanalyse for bedret godstransportavvikling over Kongsvinger Anbudskonferanse, Hamar 5. Juni 2014.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Helsehensyn i planlegging - Orientering om ny veileder Anne Sofie Lauritsen Rådgiver.
Regional plan for fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv i Akershus
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Bærekraftig hytteutvikling?
Overordnede strategier v/folkehelserådgiver Gun Kleve
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Fortetting med kvalitet
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
SPR for SBATP og jordvern Sissel Tørud, Landbruksavdelingen
Kommunemøter RPBA - om RTP
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Kvar skal handel og kjøpesenter bli plassert i byane og bygdene våre?
Utskrift av presentasjonen:

Oppdragets formål Formålet med samfunnsanalysen er å bringe frem forskningsbaserte vurderinger av de direkte og indirekte ringvirkninger av sykehusetableringen, med utgangspunkt i de modeller som det besluttes at skal utredes. Det er også viktig å få belyst hvordan modellene kan utløse regional utvikling i bred forstand og et vekstpotensial for lnnlandet, utover den direkte effekten av selve etableringen, og i hvilken grad de tre foreslåtte modellene bidrar til dette. Oppdraget skaI ha lnnlandsperspektiv, der virkninger for lnnlandet skal sees på helhetlig - ikke med fokus på fylkesgrenser. (lnnlandet defineres som Hedmark og Oppland fylker).

Alternative analysemodeller 1. For null-alternativet foreslås scenario 1 i strategisk fokus en videreutvikling av dagens nettverksmodell. 2. Den andre modellen tar utgangspunkt i Sykehus lnnlandet HF sitt styrevedtak med utgangspunkt i ett akuttsykehus mer fylkesgrensen på øst- eller vestsiden av Mjøsbrua.

Samfunnsanalysen bør ha med en vurdering av utviklingen over tid, med effekter ved etablering av nytt sykehus år 2025, år 2035, år 2045, år Følgende tema og problemstillinger skal vurderes: Næringsliv, sysselsetting og kompetanse Samlet effekt for vekst i lnnlandet og bidrag til avlastning av den forventede veksten i Oslo­-området Virkningene på sysselsettingen -i basisvirksomheten (sykehussektoren) -i avledet virksomhet (vare- og tjenesteleverandører til sykehusene) -i øvrig næringsliv og offentlig tjenesteyting

Konsekvenser for sykehusets rekrutteringsmuligheter til ulike faggrupper ved ny lokalisering, herunder den forskningspregede virksomheten Sykehuset som kompetansemotor for - medisinteknologisk utvikling - innovasjon i innlandet - oppbygging av tilliggende kompetansemiljøer - høyskolene og mulig universitetsetablering Konsekvenser for sysselsetting, kompetanse og næringsliv for byer som får redusert sitt sykehustilbud, herunder helsefaglig kompetanse og annen kompetanse på høyskolenivå. Omfanget av pasientlekkasje, særlig i fløyområdene i lnnlandet, som følge av endret kvalitet i tilbudet og endrede reiseavstander til sykehus

Befolkningsstruktur- og utvikling og bosettingsmønster Konsekvenser for befolkningsstruktur- og utvikling og bosetting i berørte kommuner og for lnnlandet som helhet når det tas hensyn til rekruttering, pendling og tilflytting. (Både kommuner som får sykehusetablering og kommuner som mister sykehus + samlet effekt. Effekter av samhandlingsreformen kan ha innvirkning her.) Ringvirkninger på bosetting av nye arbeidsplasser som etableringen fører med seg.

Transport og klima Konsekvenser for transporttilbudet til ansatte, pasienter, pårørende og leverandører til sykehuset, herunder ambulansetjenesten En vurdering av transportsituasjonen sett fra pasientens ståsted («pasientene i sentrum»,«opplevd trygghet») En analyse av reisemiddelvalg med tanke på responstid Virkningen av lengre arbeidsreiser Virkningen for distriktene av lengre reiseavstander Eventuelle forskjeller for hvordan universell utforming kan i varetas i transporttilbudet Klimaregnskap for samlet transportarbeid.

Arealbruk, miljø og romlig struktur Arealbehov Samlet arealbehov for nytt sykehus Arealbehov for framtidig utvidelse - sykehusets eget behov Arealbehov for tilliggende helseindustrielt miljø Antatt (øvrig arealbehov som utløses i nærområdet ved etablering av nytt sykehus, herunder areal til samferdselsformål, boliger, offentlig- og privat service m.v. (SI bør fremskaffe deler av dette på forhånd)

Virkninger for stedet hvor nytt sykehus blir etablert og virkninger for øvrige byer, tettsteder og omgivelser By/tettstedsutvikling Virkninger for aktivitet i bysentra (handel/kultur/undervisning/nye arbeidsplasser) Virkninger for boligmarkedet Virkninger for andre offentlige tjenestetilbud (barnehage, skole, eldreomsorg m.v.)

Energi og klima Virkninger for valg av klimavennlige energiløsninger Virkninger for kollektivtrafikktilbudet Natur- og kulturmiljø Virkninger for ivaretagelse av: landbruksområder verdifulle natur- og friluftsområder/landskap viktige kulturmiljøer øvrige miljøhensyn (forurensning, støy, m.v)

lnfrastruktur Virkninger for utløsning av behov for ny/bedret infrastruktur Veg Jernbane Gang/sykkelveger/turveger Kollektivknutepunkt og samordning mellom ulike transportformer Vurdering av trafikksikkerhet Øvrig infrastruktur (vann, avløp, elektrisitet, mobilnett m.v.)

Folkehelse Nærhet til andre samfunnsfunksjoner (Skole, barnehage, «enkel hverdag») Muligheter for å sykle eller gå til arbeid eller besøk Omgivelseskvaliteter - estetikk/landskap/sosiale møteplasser Universell utforming som premiss for utformingen av bygg, anlegg og transportløsninger. Konsulenten må på selvstendig grunnlag finne riktig nivå på analysen under dette tema, med tanke på at senere konsekvensutredninger skal utrede de fysiske virkningene ved konkrete alternativer.

Beredskap og samfunnssikkerhet Lokaliseringens betydning for Sykehuset som faktor i beredskapen Betydningen av sykehusets lokalisering for Forsvarets evne til å løse sine oppgaver i en krisesituasjon Andre tema Dersom tilbyder mener at vesentlige aspekter eller tema ikke fanges opp punktene ovenfor skaI tilbyder på selvstendig og kritisk grunnlag foreslå at analysen suppleres i nødvendig grad. Tilsvarende, dersom tilbyder mener at noen av punktene over kan samordnes eller at noen tema er mindre viktige for analysen eller er svært vanskelige å utrede på en god måte, kan tilbyder i sin oppdragsforståelse forklare og begrunne dette.