2012 Finn din vei Finn din vei 2012 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Elevsamtalen i Færder videregående skole
Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
2 Leseferdigheter og lesevaner
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Vurdering for læring.
NESOs Formannskole klasse / 2014
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
- Hovedrolle eller birolle
Gutter i fokus Et Samhandlings Prosjekt Tannhelse- tjenesten
Senter for sjeldne diagnoser Erfaringer fra kurs for brukere over 40 år May Cicilie Voldhaug, Kurs og informasjonsrådgiver FoU-dag 05. april 2013.

Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Strategiarbeid i praksis
Nasjonalforeningen Os helselag i samarbeid med Os skole
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
”Det som ikke skulle skje” presentasjon av et anti-nasketiltak
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Veiledning av studenter
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Månedsbrev Smørblomst
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Evaluering av Reisverket
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Borre ungdomsskole
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
- Jenter i fokus Et Samhandlings Prosjekt Fysioterapeut Helsesøster
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Innledning NJFF lang erfaring med utdanning av instruktører og kursledere Kursheftet utarbeidet for å gi deg informasjon og kunnskap om det å utøve veilederrollen.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
- Ungdomsskolegutter inn som en ressurs i barnehagen.
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Talenter for fremtida, Midt Telemark
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Prosjekt Aktiv ungdom 16-24
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Karriereveiledning i grupper
Velkommen til informasjonsmøte om Eikeli VGS’ tilrettelegging for Fossums langrennsløpere og skiskyttere !
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Kompetanseplan oppvekst
Framtid - Samspill - Skaperglede
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

2012 Finn din vei Finn din vei 2012 2013

Tilbudet gis til: Hovedsakelig - Elever mellom 16 og 19 år. Som ikke har søkt skoleplass eller er i arbeid. Elever som har muligheter til å ta en utdanning på ordinær måte og komme seg i ordinært arbeid.

Eleven i sentrum – Gjennomgående mål Bygge opp eleven fysisk, psykisk og sosialt: Øke elevens tro på seg selv Øke sosial kompetanse Gjennom anerkjennelse – ved å bygge følelse av kjærlighet, selvverdi og selvrespekt

Hovedmål for eleven Finne veien tilbake til seg selv og sine egne ønsker Utvikle gode strategier for å kunne mestre både eget liv og skolehverdag Få bedre vaner i forhold til kosthold, fysisk form og helse Fullføre alle modulene

Delmål for eleven Bli kjent med seg selv og hva han/hun faktisk kan få til Få lagt et grunnlag for videre skolegang Erfare det å være en ordinær elev Utvikle grunn-leggende ferdigheter Ha lite fravær

Modul 1 – ”Hvem er jeg og hvem vil jeg være?” Modul 2: Kommunika-sjon og sosial- kompetanse Modul 3 – Oversikt over yrkes- og utdannings-muligheter Modul 4 - Planlegge en ungdoms-bedrift Modul 5 – Utprøving av yrkesvalg – praktisk utøvelse Modul 6 – Veien videre – utdanning eller jobb

Finn din vei 2012 - 2013

Bygger på blant annet følgende teorier: Veiledning Anerkjennelsesteori Gruppeteori Relasjonsteori

Evaluering og utvikling av tilbudet Starter med oppstart samtale med hver enkelt for å fange ståsted og videre fokus ved oppstart Egen evaluering fra, og sammen med, hver enkelt elev Evaluerer både moduler og tema sammen med gruppa Slutt evaluering av tilbudet

FINN DIN VEI Finne dine egne veivalg og målsettinger! 2012 - 2013 Finn din vei FINN DIN VEI Moduler: Modul 1 – ”Hvem er jeg og hvem vil jeg være?” Modul 2– Kommunikasjon og sosialkompetanse Modul 3 – Oversikt over yrkes- og utdanningsmuligheter Modul 4 –Planlegge en ungdomsbedrift Modul 5 – Utprøving av yrkesvalg – praktisk utøvelse Modul 6 – Veien videre – utdanning eller jobb Målsetning for tilbudet er å hjelpe deg med å: Få lyst til å gå på skolen igjen eller begynne å jobbe Få tilbake troen på deg selv Finne ut hva du skal bli Finne dine egne veivalg og målsettinger!

Grunnleggende ferdigheter 2012 - 2013 Finn din vei Grunnleggende ferdigheter Grunnleggende ferdigheter er integrert i modulene der de medvirker til å utvikle kompetanse og egen utvikling. Grunnleggende ferdigheter forstås slik: Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig. Å kunne lese og regne. Å kunne bruke digitale verktøy. Kjennetegn for måloppnåelse. Eleven skal både muntlig og ved hjelp av IKT hjelpemidler: Kunne rapportere og informere andre på korrekt og hensiktsmessig måte. Kunne fylle ut skjemaer og utarbeide budsjett. Kunne kommunisere og legge til rette for dialog i møte med andre. Forstå innholdet i ulike tekster. Kunne beregne og vurdere kostnader. Ha tallforståelse. Utføre kontortekniske rutiner.

Modul 1 – ”Hvem er jeg og hvem vil jeg være?” 8 uker 2012 - 2013 Finn din vei Modul 1 – ”Hvem er jeg og hvem vil jeg være?” 8 uker Tema i modul 1: Egen forståelse av meg selv som person: Sosial kompetanse – Hvordan vil ”jeg” ha det sammen med andre? Helse – Hvordan ta vare på meg selv? Kosthold Fritid – Hvordan bygge nettverk Privat økonomi Hovedmål: Bygge opp eleven fysisk, psykisk og sosialt. Øke elevens tro på seg selv Øke sosialkompetanse Kunne omgås andre på en god måte Følge regler og avtaler Gi forståelse av kroppens behov for riktig kosthold og aktivitet Kjennetegn for måloppnåelse. Eleven skal: Ha tro på seg selv Klare å etablere et godt nettverk Klare å ta selvstendige valg Vite at andre verdsetter han/hun ut i fra egne prestasjoner, handlinger etc. Forstå og ta hensyn til kroppens behov for riktig kosthold og aktivitet

Modul 2: Kommunikasjon og sosialkompetanse 4 uker Finn din vei 2012 - 2013 Modul 2: Kommunikasjon og sosialkompetanse 4 uker Tema i modul 2: Sosialkompetanse – Hvordan vil ”jeg” ha det sammen med andre Kommunikasjon HMS (helse, miljø og sikkerhet) Hovedmål: Øke forståelsen for hvordan kommunikasjon påvirker oss. I møte med andre er det viktig å være oppmerksom på hva en trenger å lære for å vokse og utvikle seg i forhold til ¨være sammen og forstå hverandre” . Å få kunnskap om hvordan vi selv virker inn på samhandlingssituasjonen vil kunne hjelpe oss til å skape et bedre møte med andre. Kjennetegn for måloppnåelse. Eleven skal: Kunne omgås andre på en god måte. Respektere og overholde andres grenser. Sette grenser for seg selv og stå for dem. Vite hvem som har ansvar for hva i sitt eget liv, og ta ansvar for seg selv. Ha kunnskap om og ta hensyn til hvordan han/hun påvirkes og påvirker andre ved kommunikasjon? Ha kunnskap om og ta vare på egen og andres helse, miljø og sikkerhet.

Modul 3 – Oversikt over yrkes- og utdanningsmuligheter 5 uker Finn din vei 2012 - 2013 Modul 3 – Oversikt over yrkes- og utdanningsmuligheter 5 uker Tema i modul 3: Yrkeskunnskap Utdanningsmuligheter Finne ut hvilke yrker som virker interessante for meg Hvordan finne ledige jobber, skrive en søknad og gjennomføre et intervju Hovedmål: Utvidet kunnskap om yrkes - og utdanningsmuligheter Klare å ta valg (tre alternative yrker) for videre fordypning Få kunnskaper om hvordan finne ledige stillinger og skrive søknad Føle seg fortrolig med å intervjues til en stilling. Kjennetegn for måloppnåelse. Eleven skal: Ha kartlagt egne interesser Ha oversikt over noen interessante yrker. Ha oversikt over mulige utdanningslinjer. Ha fått informasjon om tilretteleggingsmuligheter. Ha praktisk kunnskap om å finne jobb, skrive søknad og gjennomføre et intervju

Modul 4 - Planlegge en ungdomsbedrift 5 uker Finn din vei 2012 - 2013 Modul 4 - Planlegge en ungdomsbedrift 5 uker Kjennetegn for måloppnåelse. Eleven skal: Ta i bruk kreative prosesser Bruke samarbeid og gruppedynamikk Få trening i organisering og arbeidsfordeling Vise god evne til å kommunisere Få trening i problemløsing Ha mot og vilje til å lære gjennom å prøve og feile Hovedmål: Elevene arbeider ut fra en reell idé og realiserer denne gjennom produksjon, markedsføring og salg. Bruke det de har lært i de andre modulene for å planlegge og realisere en ungdomsbedrift. Ha utbytte av veiledning Få bevissthet om informasjonsinnhenting og hente noe informasjon Få bevisstgjøring om, og bruke ulike presentasjonsteknikker Ta ansvar Få økt selvtillit og trygghet til å stole på egne avgjørelser

Modul 5 – Utprøving av yrkesvalg – praktisk utøvelse 11 uker Finn din vei 2012 - 2013 Modul 5 – Utprøving av yrkesvalg – praktisk utøvelse 11 uker Mulige løsninger for utprøving av yrkeslivet: Via Ungdomsbedrift Via linjer på skolen Avtale med aktuell bedrift Hovedmål: Muligheter for å få prøve seg i aktuelt yrke for å se om valgt yrke passer. Kjennetegn for måloppnåelse. Eleven skal: Kunne argumentere for og i mot valget Ha tatt valg i forhold til utdanning og/eller yrke. Ha lagd seg mål og fremdriftsplan for modul

Modul 6 – Veien videre – utdanning eller jobb 8 uker Finn din vei 2012 - 2013 Modul 6 – Veien videre – utdanning eller jobb 8 uker Tema i modul 6: Evaluering av egen målsetning Verktøy til egen motivasjon og mestring Ny fremdriftsplan og målsetning Evaluering av ”Finn din vei” Hovedmål: Kartlegge om målsetningen er oppfylt – er veien videre klar? Gi verktøy til egen motivasjon og mestring. Lage egen fremdriftsplan og målsetting. Kjennetegn for måloppnåelse. Eleven skal: Evaluere egen målsetting med ”Finn din vei”. Ha laget en fremdriftsplan og målsetting. Ha oversikt over verktøy og støttepersoner for videre målsettingsarbeid. Gi en evaluering av tilbudet ”Finn din vei”.

Samling/info Oppdrag Livet 08:50-09:00 Pause 09:00 - 10:00 FDV   15. - 19. april Opplegg Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Uke 16 Ansatte: NN Klokkeslett Utplassering A/D C M/D A D/A 07:50 - 08:50 Samling/ innledning Samling/info Oppdrag Livet 08:50-09:00 Pause 09:00 - 10:00 Oppgaver Oppdrag livet Oppgaver - Oppdrag Livet Mat Frøydis/ Oppgaver - Oppdrag Livet 10:00 - 10:10 Mat NN 10:10 - 10:55 Lunsj/ oppgaver Lunsj forberedelser/ Oppgaver 10:55 - 11:25 Mat pause 11:25 - 12:25 Aktivitet/gym/tur Aktivitet 12:25 - 12:30 12:30 - 13:30 Oppgaver eget studievalg Eget studievalg oppgaver/ Styrkerom 13:30 - 13:40 13:40 - 14:40 Avslutting dagen Praktiske oppgaver/ Loggføring/beskjeder

Erfaringer fra skoleåret 2012/-13

Ansatte: Ved oppstart: Fra 18. april 2013: Leder i 100% - Veileder, sosionom 3 ansatte veiledere med varierende bakgrunn i ca 60% - Lærer, sykepleier, med tilleggsutdanning innen psykososialt arbeid barn og unge, coaching etc Fra 18. april 2013: 260 % - Nyansatt i 100% med militær-bakgrunn.

Antall elever: Startet med ca. 5 elever 27. august, og ble i løpet av september/oktober 18 elever. I dag 16 elever Inntak fortløpende gjennom året

Utfordringer: Sammensetning av gruppa Sosial angst ADHD/ADD «Deprimert» Utagering Adferd Meget lav tro på egenverdi Meget lav egen motivasjon Få eller ingen ønsker/drømmer/tanker/lyst til aktivitet

Utplassering: 10 elever har forsøkt utplassering i bedrift Fungerer bra for 4 elever: Ei jente – 3 dager i barnehage kl 8 – 14 En gutt – 3 dager i butikk kl 8 – 12 Ei jente – 1 dag i hudpleie (tidligere butikk) kl 9 – 14 Ei jente – 4 dager i uken ettermiddager i SFO For de andre har utplassering ikke fungert pga sosial angst, dårlig selvtillit, skulk Trenger tettere oppfølgning for å stå i utplasseringen

Hva har fungert og hvorfor? Flertallet av elevene møtt til avtalte tider Økt fysisk aktivitet – med utfordringer om å prøve nye aktiviteter 4 elever fungerer på utplasseringsplassen Kartlagt kompetanse i fagene norsk, matematikk og engelsk Gjennomført samtaler med ungdommene Gitt struktur Voksne som er «der» for dem Individuelt tilpasset Matlagningstimer med veileder og elevers lunsj forberedelser – gir elevene mestring

Finn din vei 2013 - 2014

Hvordan stabilisere og forbedre tilbudet? Bemanning for å ivareta målsetning (260% - ca 18 elever) Gjennomføre veiledningssamtaler med elevene en gang pr uke Kompetanseutvikling via veiledning, kurs etc. Mer tid til samarbeid og samordning innad i ansatt gruppa Utvikle bedre rutiner og samarbeid både internt på skolen og ekstern (NAV, BUP, DPS, barnevern) Bedre muligheter for utnytting av lokaler, uteareal, eksterne muligheter for å øke variasjon og læringsmuligheter

Hvordan stabilisere og forbedre tilbudet? Fokus på gruppesammensetning Unngå for stor aldersspredning – skape mer samhold Ta hensyn til diagnoser ved sammensetning Skaffe til veie utredninger fra BUP/PPT eller be om dette før oppstart – gir oss bedre forhåndskunnskaper om enkelt individer Få jenter gjør at de føler seg «alene», styrke jentegruppa Psykososialt miljø for elever og ansatte – vært mye konflikter og angst Mye utagering og ødeleggelser – viser liten respekt for andre og andres eiendeler

Hvordan stabilisere og forbedre tilbudet? Sammen med Oppfølgningstjenesten: Vurdere søkere før opptak - gruppesammensetning Klarere informasjon ved før inntak Elevens mål ved å starte opp Gruppesammensetning Prøvetid – 14 dager Klare mål som må innfris – eks oppmøte, deltagelse Konsekvenser når eleven ikke følger opplegg eller for uønskede handlinger Utestengelse Opphør av tilbud

Hvordan stabilisere og forbedre tilbudet? Øke forutsigbarheten for elever og ansatte: Stram struktur – økt forutsigbarhet Holdninger overfor andre, respekt for hverandre og ansvar for egne handlinger Leseferdigheter – nødvendig for å tilegne seg kunnskap Fysisk aktivitet og kosthold – bra for psykisk og fysisk helse