Bergen 9. mars 2006 Turid Ring Østensvig

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Vurdering for læring.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Lillehammer 25. September 2012
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
©Byrådsavdeling for oppvekst
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
VURDERING.
Sluttvurdering og resultater i Nordland
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Eksamen i Kunnskapsløftet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Nasjonale prøver.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Borre ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Li skole INFORMASJONSMØTE 10.Trinn VELKOMMEN!
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
skriftlig eksamen i norsk
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Vurdering i matematikk
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Møte om eksamen 2008 Innhold PAS og Extens Lokalt gitt eksamen, instruks Lunsj.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Utdanningssystemet sitt årshjul
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Bergen 9. mars 2006 Turid Ring Østensvig prosjektleder pedagogikk Den digitale skole

Djupedal vil ha fart på den digitale skolen Alle lærere og elever skal ha tilgang til en pc i løpet av denne stortingsperioden Digital allemannsrett Skolen har en jobb å gjøre med å integrere ikt i opplæringa Unngå museum Skolelederkonferansen ”Skolen i digital utvikling” Lillestrøm 17.11.2005 www.utdanning.ws

Kunnskapsløftet Ny reform i grunnopplæringen Høsten 2006 1.–9. trinn i grunnskolen 1. trinn i videregående opplæring Høsten 2007 10. trinn i grunnskolen 2. trinn i videregående opplæring Høsten 2008 3. trinn i videregående opplæring Opplæring i bedrift

Hva er nytt? Nye læreplaner i alle fag med tydelige mål for hva elevene skal kunne Mer vekt på tilpasset opplæring Lokal handlefrihet mht. lærings-metoder og organisering av skole-hverdagen Satsing på kompetanseutvikling for lærere, instruktører og skoleledere

Læreplanene i Kunnskapsløftet Kompetansemål - å kunne mestre De grunnleggende ferdighetene er integrert i kompetansemålene - å kunne uttrykke seg muntlig - å kunne uttrykke seg skriftlig - å kunne regne - å kunne lese - å kunne bruke digitale verktøy

Nytt begrep: Basiskompetanse Basiskompetanse er: Ferdigheter i engelsk Digital kompe-tanse Ferdigheter i lesing, skriving, regneferdig- heter og tallforståelse Lærings-strategier og motivasjon Sosial kompe-tanse Basiskompetanse og læringsplakaten skal samles i en ny del II til læreplanene

IKT kan ikke velges bort! Hva er da utfordringene? Læring, undervisning og eksamen må henge sammen! ”Den røde tråden” Samordning på tvers av skoletyper – ”følger eleven”

Hva er situasjonen i dag? For de fleste: Eksamen på papir Elevenes digitale verden For noen: Eksamen på PC MEN utskrift på papir Skolens digitale verden

Mål/Utfordringer Unntak: Eksamen på papir Regel: Heldigital eksamen Skolens digitale verden Regel: Heldigital eksamen Elevenes digitale verden

IKT og dokumentasjon Styringsdokumenter Digital kompetanse Hjelpemidler Digital eksamen Forberedelsesdel Formativ og summativ vurdering Åpen bok Sentralt/lokalt gitt Mappevurdering Utstyrsnivå Digital læringsbok Vurderingsordninger Læreplanene - taksonomi Skriftlig/muntlig

”Kompetanse” Fra St.meld. nr. 30 ”Evnen til å mestre en kompleks utfordring eller utføre en kompleks aktivitet eller oppgave” Hva man gjør og får til i møte med utfordringene. DeSeCos definisjon.

Nytt læreplanverk – LK06 Læreplan generell del Prinsipper og rammer for opplæringen Læringsplakaten innarbeides her. Hvordan arbeid med læringsstrategier, motivasjon og sosial kompetanse skal integreres i opplæringen. Læreplaner for fag

Kompetansemål og vurdering Hva elevene skal kunne Forventninger om hva elevene skal kunne mestre/utføre Verb som beskriver hva elevene er i stand til etter endt opplæring på et gitt trinn VURDERING Hva hver enkelt elev faktisk kan på et gitt tidspunkt Vurdere det hver enkelt elev har vist i praksis L97: Elevene skal øve seg på, trene seg i, arbeide med osv. LK06: Verb som ikke er gode i kompetansemål – verb som handler om læringsprosess eller om å ha kunnskap om noe. Bruker ikke uttrykk som ha kunnskap om, kjenne til, ha innsikt i fordi det er snakk om anvendt kunnskap, kjennskap, innsikt - og ferdigheter selvsagt.

Vurderingskriterier Utdanningsdirektoratet utvikler vurderingskriterier i fire fag for å prøve ut om overordnede kriterier på nasjonalt nivå kan bli et nyttig verktøy for lærere i deres arbeid med å utvikle lokale vurderingskriterier. Ad vurdering underveis: særlig hensynet til de svakeste – jf Klette & co Nasjonale vurderingskriterier skal ikke: angi innhold eller arbeidsmåter som ikke er nedfelt i læreplanen (Lp i Lp) forstås som en mistillit til lærerens profesjonalitet forstås som en innføring av karakterer på barnetrinnet ha for stort omfang hemme den lokale handlefriheten

Vurderingsordninger Styringsdokumenter Vurderingsordninger Opplæringsloven Forskrift til opplæringsloven Læreplanene Vurderingsordninger Formativ Summativ Lære- planene Forskrift til Opplæringsloven Opplæringsloven

Utdrag fra forslag til forskrift § 4-4 Vurderingsformer Elevar skal ha undervegsvurdering og sluttvurdering. Elevar skal ha vurdering med karakter i alle fag og i orden og i åtferd. Dei skal ha terminkarakter, standpunktkarakter og eksamenskarakter ved eksamen i faget. § 4-6 Terminkarakterar og standpunktkarakterar i fag for elevar Kva for fag som skal ha vurdering med karakter, er fastsett i Læreplan for Kunnskapsløftet. § 4-7 Grunnlaget for karakter i faga Grunnlaget for vurdering med karakter i faga er kompetansemåla slik dei er fastsette i Læreplan for Kunnskapsløftet. Karakteren skal gi uttrykk for kompetansen som eleven har oppnådd på tidspunktet når karakteren blir fastsett.

Utdrag fra forslag til forskrift Eksamen § 4-15 Generelle føresegner Læreplanen i det enkelte faget fastset om og eventuelt når i opplæringsløpet det skal vere eksamen i faget, om eksamen er obligatorisk eller skal trekkjast for elevar, eksamensforma og om eksamen skal vere lokal eller sentral. Eksamen kan vere skriftleg, munnleg eller praktisk eller kombinasjonar av desse formene. Eksamen skal vere i samsvar med Læreplan for Kunnskapsløftet. Læreplan for Kunnskapsløftet fastset kor mange eksamenar det skal vere på kvart årssteg innanfor kvart utdanningsprogram eller programområde. Ved trekking av fag til eksamen skal eleven få vite kva fag han eller ho skal prøvast i ein skoledag før eksamen. Denne skoledagen har elevane rett til å bruke som førebuingsdag til eksamen.

Utdrag fra forslag til forskrift § 4-23 Hjelpemiddel til eksamen Eksamen kan organiserast med eller utan hjelpemiddel. Tillatne hjelpemiddel må vere formålstenlege og relevante i forhold til eksamen og ikkje svekkje grunnlaget for å vurdere elevens eller privatistens eigen kompetanse. Læreplan for Kunnskapsløftet fastset kva for hjelpemiddel som er tillatne i kvart fag. Ved eksamen som er organisert med førebuingsdel eksamensdagen, kan notat som er utarbeidde i førebuingsdelen, takast med til eksamen. Ved munnleg og praktisk eksamen kan i tillegg til notat også anna relevant materiale takast med.

Eksamen – utfordringer Er opplæringslov, forskrift til opplæringslov og læreplanene harmoniserte Læreplaner Taksonomi Formulering av oppgaver Hjelpemidler Åpen bok – digital læringsbok ”Renset” PC

Eksamen – utfordringer Sentralt eller lokalt gitt Forberedelsesdel 2 A4 sider notat (i dag) Mapper Vurdering av mappen til eksamen Mappen som utgangspunkt for eksamen  Eksamensordning som lar seg gjennomføre

Eksempler fra Den digitale skole Forsøk med IKT i samfunnskunnskap - Mappevurdering Forsøk innen rettslærefagene – digital læringsbok og mappevurdering IKT i realfag – Multiple Choice Bergensmodellen - Malakoff vgs - mappevurdering med digital eksaminasjon

Forsøk Arendal vgs Rettslære Samfunnskunnskap Utarbeider digital læringsbok gjennom året Heldigital eksamen med digital læringsbok som hjelpemiddel Samfunnskunnskap Mappevurdering gjennom året Eksamen med ekstern sensur av ett mappearbeid kombinert med muntlig høring i gruppe (sentralt gitt tema) Arendal vgs

IKT i realfag – Mandal vgs Målet var å ta i bruk IKT på fagets premisser Elevene skal ikke jobbe med data, men med faget Hva skjedde? Elevene la etter kort tid bort papir og blyant Våren 2005 leverte samtlige 3mx-elever terminprøven digitalt

Erfaringer Elevene lærer IKT ”gratis” Elevene viser glede over fine presentasjoner som kan deles med andre Elevene bruker mer tid på matematikk Elevene er mer aktive Mer variert undervisning Mandal vgs

2MX Mandal vgs

Bergensmodellen - grunnskolen Forsøk med alternative eksamensformer Eksamen 2006-2008 Bruk av IKT og digital læringsbok som hjelpemiddel Sentralt gitt eksamensoppgave Vurderingen Besvarelsen leveres digitalt Elevene presenterer besvarelsene for sensorene

Evaluering av forsøket -05 Eksamensansvarlige Faglærere ”Det har vært meget nyttig for skolen å gjennomføre slik eksamen. Vi er helt avhengige av en slik løsning for å fortsette vår digitale satsning... Vi ser lyst på framtida....” ”dette har fungert meget bra på alle måter.. det har vært en faglig og pedagogisk utfordring, men dette er fremtiden så her er det bare å fortsette dette viktige arbeidet... veldig positive reaksjoner fra elevene.........” Elever Sensorer ” Synes dette er helt fantastisk. En viktig motivasjonsfaktor for veldig, veldig mange elever! Fortsett med dette, og vær ikke redd for at elvene ikke lærer nok! For vi lærer mer enn noen gang!!!!” ”Jeg forstår hva alle skriver - fantastisk! Alle er likeverdige, for det vises ikke om de har ekstra tid/datahjelp (f.eks. dyslektikere) - flott! Jeg slipper å dra på postkontoret flere ganger, og det blir billigere for samfunnet! Jeg er udelt positivt til dette…”

Kommentarer fra elevene ” Synes dette er helt fantastisk. En viktig motivasjons faktor for veldig, veldig mange elever! Fortsett med dette, og vær ikke redd for at elvene ikke lærer nok! For vi lærer mer enn noen gang!!!!” ” Ordningen ble ikke prøvd ut før eksamen, mye tid gikk pga dette under eksamen. Om det skal være læringsbok må det sies i fra i begynnelsen av året, ikke to måneder for skoleslutt. ” Digital eksamen, samt den digitale læreboken har bidratt til mye bedre oversikt over mine notater gjennom året. Jeg husker bedre og finner fortere frem i de tingene vi har vært i gjennom. Veldig bra!!!” ” Det skulle vært mer beredskap for de som fikk fucka PC!!!!!!”

Den digitale skole våren 2006 60 skoler har meldt seg på - ca halvparten ungdomsskoler Nye undervisnings- og vurderingsformer Flere leverandører av programvare til skolene Nasjonale sikkerhetsløsninger, FEIDE og Sikkerhetsportalen

Takk for oppmerksomheten www.skolenettet.no/digitalskole