Organisatoriske aspekter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samling 2. Kompetanseprogram for handels- og servicenæringen i omstillingskommuner.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Velkommen til SMB-dagen 2004!
Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.
Vi rekrutterer markedets fremste talenter.
Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?
Standardisert arbeid.
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
Bedrift IMF EMF Kunder Ansatte Interaktiv markedsføring.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
OPAD stormøte/ BK1 Samordning - dvs. endring - av administrasjonen er nøkkelen til suksess Birger Kruse NVH.
IKT Orkide Ledelse og Skole
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Service møte-trekanten
Klassifisering av tjenester. Kvalitet, kundetilfredshet og lønnsomhet.
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Om å få det til!.
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
av Line Lervik Olsen, Handelshøyskolen BI
”Klubbens indre liv og vekst”
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Markedsstruktur - teori og empiri
10. Organisasjoners effektivitet
RHS veiledning Bakgrunn: Behovsundersøkelse høst 2000 Veiledningsped 3vt utdanning- des 2001/ februar personer Opprettet grupper fra høst 2001.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Utvikling av en konkurransedyktig tjeneste
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Evans-kap-13R.Vaagan JBI/HiO1 Evans et al (2000) Management Basics for Information Professionals, ch. 13 Performance, quality and control Kvalitet: fra.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Kommunen som arbeidsgiver
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Lederstil og Motivasjon.
Motivasjon i arbeidsforhold
Refleksjoner over funn i ARK
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Vi vil «være sammen»; for barna…
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Skranker i arbeidslivet
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Omdømmebygging for kristne friskoler: Hvordan sikre at skolen oppnår og bevarer en positiv differensiering? Prof Magne Supphellen.
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
“Gode kundeopplevelser” Workshop ved Stavanger Kulturhus 14
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Organisatoriske aspekter Serviceledelse Organisatoriske aspekter

Agenda 11:15 - 11:45: Case: Club Med ”Changing with the times” Diskusjon og oppsummering. 11:45 - 12:00: Intro til organisatoriske aspekter. 12:15 - 13:00: Org. aspekter på ledelsesnivå og ansattnivå.Sammenhengen ml. personaltilfredshet og lønnsomhet. 13:15 - 14:00: Internmarkedsføring, personaltilfredshet og arbeidsmiljø. 14:00 - 14:20: Oppsummering.

Organisasjonen Færre små bedrifter - flere store kjeder i meglerbransjen Franchising Fordeler/ulemper ”Riv pyramidene” (Janne Carlzon) Empowerment - delegering av beslutningsmyndighet Gapmodellen (Parasuraman, Zeithaml og Berry) Seleksjon av ansatte versus segmentering Serviceklima (Schneider) Serviceescapes (Bitner)

The Service Profit Chain Operating strategy and service delivery system Emp. RET. Rev. GROWTH PROF. Cust. SAT. Cust. LOY. Intern. SQ Emp. SAT. Ext. SERV.VA. Emp. PROD.

The Gap Model of Service Quality WOM Pers. Needs Past Exp. Exp. Service Service Delivery Trans. of Percept. into SQ Spec. Mgt.Perc. of Consumer Exp. Ext. Com. to Consumers Perc. Service MARKETER GAP 1 GAP 2 GAP 3 GAP 5 GAP 4

Kvalitetsgapene Gap 1: Ikke vite hva kundene forventer Gap 2: Service standarder som ikke reflekterer ledelsens oppfatning av kundenes forventninger Gap 3: Service leveranse som ikke matcher spesifikasjoner Gap 4: Ikke levere det som er lovet Gap 5: Erfaringer - forventninger = tjenestekvalitet (Zeithaml, Parasuraman og Berry 1985; 1988; 1990)

The Extended Gap Model of Service Quality Markedsorientering Gap 1 Gap 2 Gap 5 Kommunikasjon oppover Materielle ting Ant. nivå i bedriften Pålitelighet Response Tjenestekvalitet som bedriftsfilosofi Tillit Målsetting Empati Gjennomføringspotensiale Oppgavestandardisering

The Extended Gap Model of Service Quality Teamarbeide Arbeidstilpasning Gap 3 Gap 4 Gap 5 Materielle ting Pålitelighet Response Tillit Empati Teknologi tilpasning Opplevd kontroll Kontrollsystemer Rollekonflikter Rolletvetydighet Horisontal kommunikasjon Tilbøylighet til å love mer enn en kan holde

Potensielle årsaker for sviktende tjenestekvalitet Opplever kundene at tjenesten møter eller overgår deres forventninger? Ja Fortsett å måle kunders forventninger og opplevelser Nei Nei Har ledelsen en nøyaktig forståelse av kundenes forventninger? Rett på feilen Ja Nei Er de nødvendige forutsetningene for å møte eller overgå kundenes forventninger til stede? Rett på feilen Ja Nei Møter eller overgår tjenesten standarden? Rett på feilen Ja Nei Er informasjonen kommunisert til kundene riktig? Rett på feilen

Internmarkedsføring ..alle de aktiviteter som gjennomføres for å skape de vilkår som motiverer medarbeiderne til å yte en engasjert og effektiv innsats både internt og ved kundekontakter (Lund, Knudsen og Thomsen 1986) grunntanken: interne og eksterne kunder

Jobbtilfredshet versus kundetilfredshet kundetilfredshet: en funksjon av opplevd ytelse, forventninger og avkreftelse. Forventninger er avledet av den enkelte kundes normer. personaltilfredshet: arbeidsplassens opplevde evne til å legge forholdene til rette for oppfyllelse av den enkelte ansattes viktige jobbverdier (Locke 1976).

Kundetilfredshet

Personaltilfredshet Turnover Jobbverdier Fravær Personaltilfredshet Utbrenthet Oppfyllelse av jobbverdier Lojalitet -wom,blir

Faktorer som påvirker personaltilfredshet Øk.komp. Arb. marked Fys. arbm. Bedr.image Evner og komp. Pers.loj. Vekst og sikkerh. Sos.integr./gr.samh. Pers. tilfredsh. Kundetilfredh. Rettferdigh. Rollekonf./uklarh. Ind. kar. Overor./arbt. Prod. salgs-/serv.evn.

Turnover Frivillig Ufrivillig Gå inn Forlate Gå inn Forlate Frivillig i en organisasjon, dvs. enten bli akseptert som medlem eller ansatt 2. Frivillig forlate en organisasjon, som når man slutter for en ny jobb i en annen organisasjon 4.Ufrivillig bli innlemmet i en organisasjon, som f.eks. innkallelse til førstegangstjeneste 3.Ufrivillig forlate en organisasjon, dvs. oppsigelse eller ufrivillig pensjonering

Kor e’ alle (service)helter hen? ambisiøs effektiv jobbkunnskap kunnskapssøkende høy arbeidsmoral liker å løse problemer selvmotiverende

Hvordan skape servicehelter? arbeidsmiljø anerkjennelse medbestemmelse incentivsystem

Bedriftens ansvar utdanning respekt personalpolitikk

Personalpolitikk: Man (lederne) må ta vare på de personene som gjør og vil det beste for bedriften. De som virkelig er gode, de må motiveres for å bli. De to viktigste måtene er å motivere på er å gi ros, og gi en konkurranse dyktig lønn De (lederne) må jo også være tøffere når det gjelder å luke bort ”ugresset” blant de ansatte. For at denne bedriften skal bli mer anerkjent, så må man ha flere personer som bryr seg om jobben sin og vil det beste for sin arbeidsgiver. (Andreassen og Selnes, 2001)

Test deg selv - Viktige begreper Kan du redegjøre for: Organisatoriske aspekt som er viktige for lønnsomhet gj. lojale kunder. Interne kunder versus eksterne kunder Internmarkedsføring Performance Organisasjonskultur Personaltilfredshet Turnover og fravær Postive og negative konsekvenser av personaltilfredshet. Sammenhengen mellom personaltilfredshet, kundetilfredshet, lojalitet og lønnsomhet.