Prisstrategier Kapittel 14.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Shapiro og Varian (1998): Network effects (se
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Markets for Factor Inputs
Markeder med asymmetrisk informasjon
Prisstrategier Kapittel 14.
Styrearbeid i Norwegian
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Anvendelse av verktøyene
Konkurransevirkemidlene PRIS
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Produktvalg Læringsmål:
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Eksterne virkninger og offentlige goder
Module 4: Company Investment Decisions Using the WACC
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Markedsføring i det 21. århundre:
Anvendelse av verktøyene
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Forelesning i mikroøkonomi.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Segmentering og målgruppetenkning
Sannsynlighet og kombinatorikk
LUT2, høst 2008 Høgskolen i Vestfold
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 8 Kapitalkostnad.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Hva er penger? Penger er gyldig betalingsmiddel for økonomiske transaksjoner. Både sedler og bankkort regnes som penger Penger har tre funksjoner i økonomien.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Bedriften er en, eller en av få, produsenter og tar hensyn til at produktprisen er en funksjon av X; p= p(X), som faller når tilbudet øker p’(X)
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Monopol og markedsmakt
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Markedsføring.
Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
Kapittel 10 Monopol 1.
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Game Theory and Competitive Strategy
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 14 Prissetting.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Strategisk markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Prisstrategier Kapittel 14

Dagens tekst: Hva er egentlig pris Fastsettelse av pris for første gang Pristilpasninger som følge av omgivelsesendringer og nye muligheter Å initiere og svare på prisendringer

Hva er egentlig pris? Prisen man tar for et produkt er den delen av markedsføringsmiksen som skaffer bedriften inntekter De andre delene, produkt, promosjon og distribusjon er alle kostnadsdrivende elementer. Pris er ikke bare hva vi finner på en prislapp. Prisen for en vare eller tjenester finner sin form gjennom: Pris direkte oppgitt i kroner og øre (selvsagt) Renter (eks. banklån) Gebyrer (eks. bomstasjonen) Avgifter (eks. semesteravgift) Premier (eks. forsikring)

Å fastsette produktets pris Bedriften kan fastsette produktets pris på ulike måter, men en analytisk fremgangsmåte er å foretrekke. Kotler og Keller presenterer en 6-trinns prosess for prisfastsettelse: 1) Fastsette målsetningen med prisen 2) Vurdere etterspørselen 3) Estimere kostnader 4) Analysere konkurrentenes kostnader, priser og tilbud 5) Velge en prissettingsmetode 6) Fastsette den endelige prisen

1) Fastsette målsetningen med prisen Bedriften kan ha 5 ulike mål for prissettingen Overlevelse Profittmaksimering Maksimering av markedsandel Maksimering av markedsskumming Bli ledende på produktkvalitet Imidlertid viktig at nytteverdien gjenspeiles i prisen

2) Vurdere etterspørselen Ulike prisnivåer vil gi ulike etterspørselsnivåer og dermed innvirke ulikt på bedriftens mål. Viktig derfor å ta hensyn til: Prissensitivitet Estimering av etterspørselskurver Priselastisitet Figure 14.2

3) Estimere kostnader Figure 14.4 Etterspørselsforhold setter den øvre grense for produktets pris Kostnader setter den nedre grense (med mindre man vil selge med tap) Kostnadstyper og produksjonsnivå Faste kostnader Variable kostnader Totale kostnader Gjennomsnittskostnader Akkumulert produksjon – erfaringskurven Kostnader som følge av differensierte markedstilbud Activity-based costing Målgruppebaserte kostnader Figure 14.4

4) Analysere konkurrentenes kostnader, priser og tilbud Hva er konkurrentenes posisjon i forhold til vår? Hvordan bør prisen gjenspeile forskjeller i posisjon? Bør vi ta lavere pris? Høyere pris? Samme pris? Hva er konkurrentenes sannsynlige kostnader?

5) Velge en prissettingsmetode Hvordan prisen konkret fastsettes kan ta utgangspunkt i 7 ulike fremgangsmåter: Markup-pricing Tar utgangspunkt i kostnadene og legger til en fast ”markup faktor”. Eks. Enhetskostnad = 200 kr. Markup faktor = 20% = 0.2 Pris = 200*1.2 = 240 kr. Prising basert på forventet avkastning (ROI) Figure 14.6

Pris basert på opplevd nytteverdi Flere og flere bedrifter benytter denne formen for prismekanisme. Man vurderer hvor stor nyteverdi produktet har for kunden, og hva kunden er villig til å betale for å motta denne verdien. Er således ikke direkte knyttet til kostnadene ved produktet. Eksempler er kjente merkevarer, hvor det er de symbolske verdiene som ofte vurderes som attraktive og som dermed driver prisen oppover. Kan selvsagt og ta utgangspunkt i instrumentelle verdier, og da ofte knyttet til det utvidede produktkonsept. Verdiprising Høy kvalitet til lav pris er typisk for slike prissettingsregimer Eks. Ikea

Prissetting basert på Auksjonsprinsippet Going-rate prising Prisen baseres i hovedsak på prisen konkurrentene tar i markedet. Betyr imidlertid at man kan ta mer, mindre eller det samme som konkurrentene, men utgangspunktet for vurderingen er hvilke priser som er gjeldende i markedet. Bensinpriser er et eksempel på slik prising, det samme er ofte rentene på banklån. Prissetting basert på Auksjonsprinsippet Auksjonsprinsippet slik vi kjenner det er ofte at den som byr høyest for produktet Dvs. økende pris Andre typer eksisterer, eksempelvis: Synkende pris Kun ett forsøk (Anbud) Anvendes i større grad i kjøp mellom bedrifter enn mellom bedrifter og forbrukere.

6) Fastsette den endelige prisen I denne siste fasen av prissettingsprosessen fastsettes prisen. De ulike prissettingsmetodene påvirker bedriftens fremgangsmåte ved prissetting, men før den endelige prisen settes må enda noen faktorer vurderes: Påvirkning fra markedsføringsmiksen? Kan vi som følge av vår omfattende annonsering ta en høyere pris? Kan vi som følge av høy kvalitet ta høyere pris? Bedriftens generelle prisstrategi Avviker prissettingen fra bedriftens strategi generelt sett? Priser som signaliserer deling av risiko og gevinst Hvordan påvirker vår prissetting tredje part? Distributører? Detaljister?

Pristilpasninger når forholdene endres Ofte selges et produkt over lengre tid, på ulike geografiske steder, i forskjellig mengde, osv, osv, Bedrifter har derfor som regel ikke en fast pris, men en prisstruktur som gjør at prisen tilpasses disse variasjonene i omgivelser og konkurranseforhold. Noen slike pristilpasninger er: Geografisk prising Rabatter og bonuser Promosjonsprising Prisdiskriminering Prissetting basert på Produktmiksen

Promosjonsprising Loss-leader pricing Special-event pricing Cash rebates Low-interest financing Longer payment terms Warranties and service contracts Psychological discounting

Prisdiskriminering Basert på Kundesegment Produktform Image Kanal Lokalisering Tid Yield pricing

Prissetting basert på produktmiksen Denne formen for prisvurderinger er særdeles viktig, og har ulike aspekter: Prisvurderinger ift. produktlinjen som helhet Prisvurderinger ift. tilleggsytelser Captive-product prising Todelt prising Prising av bi-produkter Prising av produktsystemer (product bundling) (Dette er omtalt i kapittel 12 i læreboken)

Å initiere og svare på prisendringer Å initiere prisreduksjoner Kan skyldes ulike forhold, men er alltid forbundet med feller: Lav-kvalitetsfellen Kundene tror lavere pris indikerer lavere kvalitet Skjør markedsandel fellen Man kan få større markedsandel, men lavere lojalitet. Kundene forsvinner hvis en konkurrent senker prisene yterligere. Grunne-lommer-syndromet Andre konkurrenter kan kutte prisene bli med i en priskrig. Kanskje har disse lengre overlevelsesevne på grunn av større kontantreserver (større lommer)

Table 14.5: Profits Before and After a Price Increase Å initiere prisøkninger Vellykkede prisøkninger er en strak vei mot høyere profitt, fordi det innvirker direkte på resultatet uten å gå via et kostnadselement. Table 14.5: Profits Before and After a Price Increase Before After Price $ 10 $10.10 (a 1 percent price increase) Units sold 100 Revenue $1000 $1010 Costs -970 Profit $ 30 $ 40 (a 33 1/3 percent profit increase)

Ulike årsaker til prisøkninger Cost inflation Anticipatory pricing Overdemand Delayed quotation pricing Escalator clauses Unbundling Reduction of discounts

Reaksjoner på konkurrenters prisendring Figure 14.7

Markedslederens respons på konkurrenters prisendringer Beholde nåværende pris Beholde nåværende pris og øke nytteverdien Redusere prisen Øk prisen og øk kvaliteten Introduser en lavprisversjon for å ta kampen

Til neste gang: Les kapittel 15 og 16