Forståelse av kreativ kompetanse, ideutvikling og innovasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Advertisements

Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Risløkka kompetansesenter
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Konseptualisering - bakgrunn
Lederutvikling og skreddersøm
Hege Rismoen Kort om Elverum kommune  innbyggere  implementerte system for IP 2005  alle fagavdelinger har et ansvar  systemkoordinator.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Historiefaget i skolen
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser

Velkommen til Erfaringsseminar november Gabelshus, Oslo
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
SPIR Idélab Bodø.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Innovasjonsledelse i idésamfunnet
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Rotary Youth Leadership Awards Lederseminar for ungdom fra 19 til 24 år Distrikt – 21. mars 2010 Sundvolden Hotell Arrangør: KOLSÅS ROTARY KLUBB.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Bachelor i Entreprenørskap - for de som er interessert i bedriftsetableringer INTRODUKSJON PROGRAMSTART Jon Erik Svendsen Fagansvarlig, Bachelor.
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
Hvordan jobber FINN med Organisasjon ≠ Innovasjon Det går utrolig fort! Brukermakten er reell!
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Dette er SMART.
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
Anna-Lena Østern, NTNU Hamarseminaret.
Timebox AS Timebox er et rådgivningsselskap som er spesialist på å bistå organisasjoner med Innovasjonsledelse, Etablering og Virksomhetsutvikling. Vi.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Sturla Bjerkaker VOFO Læring og Kompetanse 27. september 2013.
Velkommen til motivasjonsdag UB Ungt Entreprenørskap Troms Hugo Pettersen Espen Kirkvik.
Entreprenørskap Noen tall og begreper Erling Maartmann-Moe.
vil deltagerne lære blant annet:
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
«Bygge ny kommune» – et tilbud fra KS
Monica F. Petersson, Direktør rådgivning
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.
JOBBSKYGGING.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Perspektiver i sosiologien (Cuff, Sharrock, Francis, 1995) ”Strukturalisme” ”Mening og handling” Cuff, Sharrock og Francis’s skille.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
INNOVASJON OG ENTREPRENØRSKAP FOR DET GRØNNE SKIFTET
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Framtid - Samspill - Skaperglede
Oslo/Akershus Bandyregion arrangerer Trener 1
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Kreativitet.
Innovasjon i lokalarbeidet
Valgfaget design og redesign
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Forståelse av kreativ kompetanse, ideutvikling og innovasjon 1. Kursdag Kurs i Idéutvikling og innovasjon Fagansvarlig: Birgit H. Jevnaker Handelshøyskolen BI Inst for innovasjon og økonomisk organisering

Jevnaker/ide&innovasjonskurs AGENDA 1. kursdag Kursets mål Intro til kursets tema med begrepsavklaring og opplegg Hva vil jeg særlig lære om? Hvordan bruke kurset. Kursgodkjennelse: Fagoppgave Utfordringer i idéutvikling og innovasjon v/gjest dir. Peter Butenschøn, Norsk FORM og påtroppende president i ICSID Jevnaker/ide&innovasjonskurs

Jevnaker/ide&innovasjonskurs Kurset har som mål: Å gi deltakerne kompetanse i å forstå, tilrettelegge for, og delta i, ideutvikling og innovasjonsprosesser. Delmål: at vi som deltakere får trening og innsikt i å utvikle ideer og… får innsyn i reelle innovasjonsprosesser… som kan inspirere og danne erfaringer for videre kreativ bruk. Jevnaker/ide&innovasjonskurs

Jevnaker/ide&innovasjonskurs KURSOPPLEGG 1.del IDÉER: Innføring i… kreative prosesser, kreative kompetanser og kreative metoder… for utvikling og bearbeiding av idéer/konsepter. Formidling av kreative erfaringer. 2.del INNOVASJON: Søkelys på evnen til gjentakende… å mestre og tilrettelegge innovasjons-prosesser, samt bevisstgjøring av kritiske betingelser for kreativitet/innovasjon i org. & nettverk Jevnaker/ide&innovasjonskurs

Mange kreativitetsdefinisjoner For et bedriftsutviklingsformål er det fruktbart å fokusere på det som har minst to dimensjoner: NYHETSVERDI NYTTEVERDI i forhold til en bedriftskontekst m/en reell eller pot. markeds- og brukerorientering og et sett med interessenter Jevnaker/ide&innovasjonskurs

Jevnaker/ide&innovasjonskurs BEGREPENE KREATIVITET: Å skape noe nytt og nyttig INNOVASJON: Å realisere noe som oppleves som nytt Eks.: i forhold til organisasjoner, i forhold til marked Jevnaker/ide&innovasjonskurs

Innovasjon selger skepsis ”Who the hell wants to hear actors talk?” (H.M. Warner, Warner Brothers, 1927) ”We don’t like their sound, and guitar music is on the way out” (Decca Recording Co. rejecting the Beatles, 1962). Jevnaker/ide&innovasjonskurs

Vårt fokus i dette kurset er på kombinasjonen av: IDEUTVIKLING i form av en kreativ prosess i en organisasjon eller nettverk rudnt personer som spiller inn til, og med, bedrifter eller andre organisasjoner INNOVASJON i form av å iverksette de nye ideene/konseptene slik at noe nytt realiseres i en organisert kontekst (i næringsliv el evt annen skapende virksomhet der vi kan hente inspirasjon og innsikter) Jevnaker/ide&innovasjonskurs

Hvorfor viktig med dette doble perspektivet? Fordi vi i et bedriftsutviklingsperspektiv trenger å vite mer om både innovasjons-prosesser og deres kreative kilder. Den første fasen med ideutvikling og kreativitet er ansett som rotet men kritisk (og det kan være lite veiledning å få..) Evne til gjentakende ideutvikling og innovasjon er en pot holdbar konkurranse-faktor. Jevnaker/ide&innovasjonskurs

Begrepsavklaring: Innovasjon i relasjon til entreprenørskap Innovasjonsprosessen frembringer og realiserer det nye (obs ulik grad av nyhet). Entreprenørskap er en funksjon som innebærer å se og gripe de nye mulighetene på en virksomhetsrelatert og handlingsfremmende måte for å etablere/iverksette det nye. Glidende og overlappende begrepsbruk. Arbeidsdefinisjoner, ikke rette/gale def. Jevnaker/ide&innovasjonskurs

Begrepsavklaring: Oppfinnelse i relasjon til innovasjon Oppfinnelse er å finne opp noe nytt. Innovasjon er å sette oppfinnelser og andre kreative idéer/løsninger ut i livet. Jevnaker/ide&innovasjonskurs

GRAD av innovasjon - skille mellom bl.a.: GENUINE INNOVASJONS-PROSESSER Aktørene er aktive skapere i innovasjonsprosess INNOVASJONS-ADOPSJON: det å oppta en nyhet utenfra og implementere denne i organisasjonen. Skillet kan utviskes i praksis... Jevnaker/ide&innovasjonskurs

INNOVASJON - streben mot det ukjente nye & attraktive Hva er UTFORDRINGENE i det å utvikle idéer og innovere sett i ulike sammenhenger (kontekster), her hjemme og ...internasjonalt? Jevnaker/ide&innovasjonskurs

Hva har jeg lyst til å lære noe om i dette kurset... Jevnaker/ide&innovasjonskurs

Jevnaker/ide&innovasjonskurs FAGOPPGAVEN Se egen fil. Jevnaker/ide&innovasjonskurs