Strategi 2: Strategiprosesser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Hvordan berede grunnen for de gode………
Knut Haanæs, Ph.D. 26. Januar, 2000 Handelshøyskolen BI
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Ulike typer verdiskaping, effektivitet og innovasjon
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
ABC – D el 2 Styringspakken
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
8 Mål og strategier Påstandene:
5. Organisasjoner, individer og grupper
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Sesjon 5: Implementering av strategi
Sesjon 2: Strategi og innovasjon
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Sesjon 9: Oppsummering Knut Haanæs Handelshøyskolen BI Knut Haanæs.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering
Anvendelse av verktøyene
Forretningskonsept og forretningsplaner
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Oppsummering av FOU - prosjekt
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Pål Berg Handelshøyskolen BI
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
innovasjon i Infrastruktur
Innovasjon Innovasjon
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Knut Haanæs1 Sesjon 7: Strategiske endringsprosesser Knut Haanæs, Ph.D Handelshøyskolen BI.
MAKT OG ORGANISASJONER
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
IPR (Immaterielle Rettigheter): Hva kan IN gjøre for deg? UT-konferansen oktober 2013 Turid Buvik.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Det strukturelle perspektivet
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Verdikjedeintegrasjon
12. Organisasjonsutvikling
3. Organisasjonsstruktur
INF 9650 Informasjonsledelse
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Selge et produkt eller en tjeneste
Strategisk markedsføring
Forelesningsfoiler HRS6002, 7. forelesning
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Strategi 2: Strategiprosesser Knut Haanæs, Ph.D Førsteamanuensis Handelshøyskolen BI Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Strategy 1 Frem- gangs- måte Mål m/kurset Intro til innhold Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Målsetning, strategi 2 Strategiske prosesser, sett fra et dynamisk perspektiv. Tre verdikonfigurasjoner--samt ressursbaserte perspektiv--er sentrale strategiske modeller Se på kompleksitet, læring og avveininger over tid i organisatoriske systemer. Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Oppsummering (Svein Ribe-Anderssen) Tema Dato 5/1 Fra strategi som analyse til strategi som prosess 12/1 Strategi og innovasjon 19/1 Organisasjonslæring (Bent Erik Bakken) 26/1 Kompleksitet og kaosteori (Trond Rieber Knudsen) 2/2 Implementering av strategi (Øystein Fjeldstad) 9/2 Scenarieanalyse i strategiarbeidet (Bent Erik Bakken) + case 1 Endringsprosesser 16/2 23/2 Motstand mot forandring (Steinar Bjartveit) + case 2 1/3 Oppsummering (Svein Ribe-Anderssen) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Kursmateriale Barney, Jay B.: Gaining and sustaining competitive advantage. Addison Wesley, 1997. Artikkelsamling: Strategiske Prosesser og Implementering Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Evaluering SIV 63105 Case 1 (20%) SIV 63106 Case 2 (20%) SIV 63106 Prosjektoppgave (60%) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Onsdag, 10:00-11:30, rom 32-25, evt. etter forelesning Veiledning www.bi.no/users/fgl95002/strategi2.htm knut.haanes@bi.no Onsdag, 10:00-11:30, rom 32-25, evt. etter forelesning Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Prosjektoppgave (1) En vellykket innovasjonsbedrift (pre 1996) (Velg én, max 10 sider) (1) En vellykket innovasjonsbedrift (pre 1996) Beskriv hvordan bedriften oppsto og kommersialiseringsprosessen. Identifiser andre bedrifter som ble etablert omtrent samtidig med liknende produkter i samme marked. Hva skjedde med disse, og hvordan skiller “deres” bedrift seg fra konkurrentene? Hvordan karakterisere deres bedrift sin strategi? (2) Internett skaper nye bransjer Identifiser en ny bransje som oppstår som resultat av Internett. Finn ut hvem som er etablert og hvordan bedriftene skiller seg fra hverandre. Beskriv deres strategier. Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Strategi 2 Frem- gangs- måte Mål m/kurset Intro til innhold Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Hva er strategi? Hvordan bedrifter bruker knappe ressurser til å skape økonomisk verdi på unik måte: Posisjonering i bransjen (konkurranse og samarbeid) Mobilisere materielle og immaterielle ressurser Aktiviter som passer sammen (verdiskaping) Innovasjon og spesialisering Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Strategi har med.. Proaktivitet; ikke akseptere skjebnen eller ta utfallet for gitt Konkurranse; ikke glemme hva konkurrentene vil gjøre Begrensede ressurser Koordinering; ikke glemme hvordan aktiviteter passer sammen Handlinger og valg Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Typer strategi Faktisk strategi Ønsket strategi Formulert strategi Ikke realisert strategi Faktisk strategi Oppstått strategi Mintzberg and Waters (1985) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

(konkurransekrefter) Elementer i strategi Bransje (konkurransekrefter) Prosesser (implementering, læring, endring, innovasjon) Aktiviterer (verdiskaping) Ressurser (kompetanse og nettverk) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Hvordan forstå strategi Taktiske trekk PLAN Mønster Perspektiv PROSESS POSISJONERING Source: Mintzberg (1987) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Strategi-områder Strategisk nivå Strategisk fokus Interne Generiske Forretningsenhet Konsern Interne synergier og portefølje Generiske strategier Konkurranse Strategisk fokus Konsern allianser Operative allianser Samarbeid Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Nivåer av strategi KONSERN STRATEGI Portefølje Synergier FORRETN. ENHETS STRATEGI Konkurranse- posisjon Produkt- portefølje Verdiskaping Marketing Finans HR Logistikk Produksjon FUNKSJONELL STRATEGI Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Hvordan skapes verdi? Formidling Produksjon Problemløsning Basert på Stabell og Fjeldstad (1998) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Annen type informasjon Informasjonsgoder * Kostbare å utvikle * Nesten gratis å reprodusere * Nærmest gratis å distribuere * Viktig med eierskap * Erfaringsgoder (må prøves) * Mer info=> knapphet på oppmerksomhet * Gjenstand for nettverkseffekter * Markedets forventninger styrer produktets suksess Software Bøker Rapporter Databaser Annen type informasjon Handelshøyskolen BI Knut Haanæs Kilde: Varian og Shapiro (1998)

Verdinettverk “Klubber” Skaper verdi gjennom formidling “Alle” er kunder Verdi = tjeneste + medlemsskap i klubben Tjenestens verdi avhengig av “eksternalitet” To faser: “Rollout” og drift Verdiskapning samtidig (ikke sirkel, ikke linje) Standardisering forenkler overvåking og sammenkopling Lagdelt og samproduserende bransjestruktur Vertikal og horisontal innovasjon Kilde: Stabell og Fjeldstad (1998) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Source: Stabell and Fjeldstad (1998) Problemløsning * Ulik info og kunnskap * Unike problemer * Ikke linje, men sirkler * Intens koordinering * Generell info henting * Utnytte kompetanse * Ulike disipliner / spesialiteter * Primær = Støtte aktiviteter * Renomme driver tilgang * Referanser / sub-kontrahering Verdiverkstedet Source: Stabell and Fjeldstad (1998) LØSER PROBLEMER Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Immaterielle ressurser Typer ressurser ALLOKERES: TRADISJONELL KAPITAL MOBILISERES: INTELLEKTUELL KAPITAL RESSURSER Materielle ressurser Immaterielle ressurser Relasjons-baserte Løwendahl (1993); Haanes and Lowendahl (1997) Kompetanse-baserte Kunnskap Databaser Renommé Renommé Ferdigheter Rutiner Lojalitet Lojalitet Evner Kultur Relasjoner Relasjoner STRUKTURELL KAPITAL: Kontrollert av organisasjonen HUMAN KAPITAL: Kontrollert av individer Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Hva er kompetanse? Kunnskap Kompetanse (“Å kunne noe som kan brukes til noe”) Ferdigheter Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Former for konkurranse Dell Panasonic Cott Cola Storebrand Norsk Hydro Schumpeter innovasjon Coca-Cola Unilever Rimi/Rema ABB IBM Høy Operatør Dynal Xerox (desktop) Autodisplay Apple Konkurranse intensitet Kontraktør “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer Kreatør “Economic spillovers” Diffusion av nye ideer Lav Tid Bransjens utvikling over tid Kilde: Haanes og Fjeldstad Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Strategi 2 Frem- gangs- måte Mål m/kurset Intro til innhold Handelshøyskolen BI Knut Haanæs