Hvorfor bli Miljøfyrtårn?. Miljøfyrtårn God økonomi! God omdømmebygging! Kvalifiserer ved offentlige innkjøp!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
TØR DU FORTSETTE? Ulovlig samarbeid og lempning. Ulovlig samarbeid og lempning 1. Ulovlig samarbeid kan gi fengselsstraff 2. Lempningsordningen – en mulighet.
Advertisements

Oppsummering kontrollaksjoner i 2010 Byggavfallskonferansen februar 2011 Qno Lundkvist /Klif og Astrid Holte/Fylkesmannen i Hordaland Klima-
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Læring på arbeidsplassen
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2012 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2010.
Kompleksiteten i arbeidet vil øke dramatisk for bilbransjen de neste årene. For å imøtekomme denne utfordringen må fokus økes på følgende områder;
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Kjell Arne Skagemo Miljørådgiver i Sarpsborg kommune 3. april 2017
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
”Sikre bilskadereparasjoner”
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
Varsling om kritikkverdige forhold
Møte i OOBF 2009 Forholdet mellom merkeverksteder og frittstående verksteder v/Torhild Luise Barlaup.
NY PKK Tor Simonsen.
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
Mal for sykkelregnskap Nettverksamling for særskilt utvalgte sykkelbyer på Vestlandet Torstein Bremset Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Innsamlingssystem for brukte smøreoljer m.v. Innspill fra Norsk forening for farlig avfall (NFFA) i møte med SFT 3. mars 2008.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Matrikulering av veigrunn og gråsoneveier
Erfaringskonferanse – sosial dumping Skanska sine erfaringer
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus
Oslo og Omegn Bilbransjeforening 80 år!
Anne-Grethe Pettersen avd
Kontrollaksjon hos NBF medlemmer
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Status på restitusjon og hvile Presentasjon for Sikkerhetsforum den
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
1 1 Møte med Statens vegvesen Vegdirektoratet 2. mai 2007 Tilbakemeldinger fra drift- og vedlikeholdsutvalget i EBA Kjell Inge Davik.
Miljøfyrtårn i idretten Treningen på gjørmete gress igjen… Hvor er vinteren?
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Regional transportplan Agder
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Sverre A. Larssen, BNL Oslo,
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Oppsummering bransjedialog HMS/SHA – (gjennomføring)
Flere barnehagelærere!
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Kunnskaps- og ressursmangel i næringen? Tom Ivar Myhre HMS/KS-direktør BackeGruppen
Prosjekt nr: 057EHovedprosjekt, 2HKI vår Hovedprosjekt vår 2002 Tittel:RMC på web Title:RMC goes to web.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
Lars Gangås Statens naturoppsyn
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Sykkelbynettverket, Oslo Lars Erik Sira, Statens vegvesen, Miljøpakken Sykkelbynettverket 2. februar 2015 v/ Lars Erik Sira,
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Hvordan sikre sunne arbeidsforhold i bygg og anlegg.
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Forhandlinger Privatpraktiserende fysioterapeuter Anne Tøndevold, rådgiver KS Forhandling og tariff ASSS kommunehelsenettverk, Sandnes 30 april 2010.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Miljøfyrtårn Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere sin miljøinnsats og vise samfunnsansvar. Å være Miljøfyrtårn.
1 Arbeidsmiljø ved avløpsanlegg Fagdag i regi av Driftsoperatørforeningen i Rogaland Sola, 11. mars 2010.
Resultater fra delprosjekt 1:
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Anti-korrupsjon.
Såkornprosjekt 2016, erfaringer og resultater
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor bli Miljøfyrtårn?

Miljøfyrtårn God økonomi! God omdømmebygging! Kvalifiserer ved offentlige innkjøp!

Useriøse og uautoriserte aktører vår «verste» konkurrent Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i NBF

Useriøse/uautoriserte Alvorlig for bransjen, fordi: –Ubalanse i konkurransesituasjonen –Ødelegger bransjens omdømme

Useriøse skal vekk Alle "vet" at omfanget av uautoriserte og useriøse er stort Lite data på omfang Generelt opplever vi at tilsynene ikke tar dette på alvor

SITUASJONEN Medlemsundersøkelse 2014

Hovedfunn Svært mange useriøse 90 prosent kjenner til verksteder som driver useriøst eller ulovlig –Snittet er å kjenner til tre Mange årsverk I nesten halvparten av tilfellene jobber det mer enn fire personer hos de ulovlige

Hva driver de med? Mest enkle reparasjoner, men også: 3 av 10 driver med avanserte mekaniske reparasjoner 1 av 5 reparerer store karosseriskader 4 av 10 lakkerer uten egnet utstyr eller lokaler

Snuskete drift Driver svart Ikke godkjent Følger ikke hms-regelverk Ikke egnede lokaler

Tilsynene prioriterer de seriøse ved tilsyn/kontroller Tilsynene prioriterer de seriøse

HVA HAR VI GJORT?

Møter og innspill Har hatt jevnlig dialog med tilsynene Oppfordret til endret fokus, og merinnsats Videreformidlet tips fra Men vi kommer ingen vei…

NBF krever Statens Vegvesen må få hjemmel til å bøtelegge og stenge useriøse/uautoriserte verksteder som grovt bryter forskriften –For å sikre effekt av tilsyn Tilsynene må prioritere de useriøse/uautoriserte –For å kunne føre tilsyn med et stort nok antall Tilsynene må gjennomføre felles kontroller –For å øke effekt av tilsyn

Politisk nivå Det trengs politiske signaler fra departement til tilsynene Gjennomfører møter i: –Samferdselsdepartementet 17. januar: lunken tilbakemelding, "dette er en politisak" Skrevet nytt brev og avventer tilbakemelding –Klima- og miljødepartmentet 29. januar: forstod problemstillingen –Justisdepartementet 10. mars: positive signaler –Dialog med Finansdepartementet

Oppfordring Hold egen sti ren –Pass på underleverandører (bilpleie)! Meld inn tips om useriøse til NBF –E-post: Vi garanterer anonymitet Ta gjerne opp problemstilling lokalt –Lokale tilsynsmyndigheter