– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Omdømmehensyn,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Overordnet strategi for innkjøp – kommuner i innkjøpssamarbeid
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Hvorfor Øko? •ØKO og Astma&Allergy (A&A) er i ferd med å bli et sterkt kategoribehov innen interiørmalinger (topp 3). Målgruppen er der, og vi er også.
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Service møte-trekanten
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Kjell Erik Øie Statssekretær
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Overordnet strategi for innkjøp – kommuner i innkjøpssamarbeid
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Miljø- og samfunnsansvar.
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Miljø- og samfunnsansvar.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Eierskap og Eierstyring.
Definere og velge hovedmål og delmål

Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Lederstil og Motivasjon.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
LP-modellen fra et rektorperspektiv
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Miljøfyrtårnsertifisering Å være et Miljøfyrtårn gir økonomisk gevinst og positiv markedseffekt.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Miljø- og samfunnsansvar.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Konferanse om Fairtrade og etisk handel i Sauda Gunn-Lise Jacobsen, KS Innkjøpsforum28. – 29. august 2008.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Framtid - Samspill - Skaperglede
Verktøy for å kartlegge holdninger
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
Evaluering av [prosjektnavn]
Hva er NRI? NRI er eid av kommunene Aurskog-Høland, Enebakk, Fet, Nittedal, Rælingen og Sørum Sørum kommune er vertskommune for NRI Finansieres ved et.
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Omdømmehensyn, samfunnsansvar og offentlige anskaffelser MYNDIGHETENE DIFI OFFENTLIG SEKTOR INNKJØPS- NETTVERK LEVERANDØRER

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Lov og forskrift om offentlige Anskaffelser Ønsket adferd Uønsket adferd Konkurranselovgivningen 2 Definert behov Behovs- dekning

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser 3 Riksrevisjonens funn Riksrevisjonens funn kan med stor sannsynlighet knyttes opp til: tilfeldig, mangelfull eller uhensiktmessig organisering mangel på anskaffelsesfaglig kompetanse og ferdigheter mangel på dedikerte ressurser mangel på anskaffelsesstrategi eller mangel på implementering av strategi for egen virksomhet mangel på ledelsesforankring

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser 4 Riksrevisjonens Dokument 1 sier også: ”Det kan se ut som at offentlige virksomheter verken har evne eller vilje til å følge lov og forskrift om offentlige anskaffelser eller benytte den anskaffelsesfaglige kompetansen som virksomheten innehar.” 4 år på rad har riksrevisjonen påvist store mangler i planleggingen, gjennom føringen og oppfølgingen av offentlige anskaffelser

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Bakgrunn 5 Knutepunkt Oppland er et prosjekt som er forankret i regjeringens handlingsplan for miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser Målet med Knutepunkt Oppland er å være en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ifølge Knutepunktets kommunikasjons- og handlingsstrategi skal knutepunktet blant annet arbeide for at offentlige oppdragsgivere skal føle det som et ansvar å bidra på sin måte Knutepunktet skal også kommunisere ”budskapet” på en måte som motiverer til positiv endring

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Mål 6 Å få alle offentlige innkjøpere til å inkludere krav til miljø- og samfunnsansvar i sine anbudskonkurranser og at disse kravene følges nøye opp i avtaleperioden At de offentlige innkjøperne får et godt omdømme, slik at de beste leverandørene ønsker å gi det offentlige gode tilbud, som overholder kravene til miljø- og samfunnsansvar At resultat og adferd, kombinert med riktig kompetanse og god kommunikasjon, har nødvendig ledelsesfokus, og synliggjort i virksomhetens anskaffelsesstrategier Skape eierskap til ”budskapet” – innarbeide samfunnsansvar og miljø- hensyn i offentlige anskaffelser

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Utfordringer Det finnes et ikke aktivert potensial for bedret interesse og kompetanse om kravene til miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser Tendens til at mange gjennomfører anbud ”slik man alltid har gjort det”. I verste fall betyr det kameraderi, penger under bordet m.m. Offentlige innkjøpere skal kunne se at deres handlinger har innvirkning på resultatet For å bli en samfunnsnyttig forbruker som etterspør varer som er tilvirket etter høye etiske og sosiale standarder, må fokus rettes mot å implementere de rette strategier, planer og tiltak For å oppnå et forbruk og en produksjon som er bærekraftig, trenger vi også et oppegående leverandørmarked Kommunene skal opptre slik at allmennheten har tillit til at offentlige anskaffelser skjer på en samfunnstjenlig måte 7

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Hva er omdømme ?? 8 Summen av oppfatninger Egne opplevelser Hva media og andre sier Virksomhetens kommunikasjon Avhengig av resultater og adferd

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Omdømme og anbefalinger henger sammen 9 En virksomhet blant de 20 med best omdømme vil 2 av 10 anbefale virksomheten mens 4 av 10 vil nekte å støtte den En virksomhet blant de 20 med dårligst omdømme vil 7 av 10 anbefale virksomheten

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Hva er hemmeligheten bak et godt omdømme 10 Forbedre både virkelighet og oppfatning Kommunikasjon er nødvendig for å kapitalisere på den gode virkelighet og overvinne den dårlige oppfatning Virkeligheten må forberedes for å minimere risiko for omdømmetap

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser For bedrifter er produkter/tjenester viktigst 11 For offentlige virksomheter er samfunnsrollen viktigst -Behandler publikum riktig - Opptrer etisk - Er å stole på - Viser god dømmekraft - Tar miljøansvar - Bidrar til samfunnets utvikling - Støtter gode formål -Behandler publikum riktig - Opptrer etisk - Er å stole på - Viser god dømmekraft - Tar miljøansvar - Bidrar til samfunnets utvikling - Støtter gode formål 21,9 % - Tilfredsstiller kundens behov - Produkter og tjenester har høy kvalitet - Høy verdi for pengene - Ansvar for sine produkter og tjenester - Tilfredsstiller kundens behov - Produkter og tjenester har høy kvalitet - Høy verdi for pengene - Ansvar for sine produkter og tjenester

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Oppsummert om omdømme: 12  Omdømme er summen av oppfatningene målgruppen(e) har om dere  Omdømme skapes gjennom alt dere gjør og sier – og alt som sies om dere  Hemmeligheten bak et godt omdømme: - Gjør det som er rett og la det bli kjent  Med godt omdømme går dere på grønt  Med et godt omdømme tåler dere kriser

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Graden av modenhet, forpliktelse og evne til endring 13 TID Hørt om endringen Kjenner til hoved- innholdet i endringen Forståelse for hvordan endringen vil påvirke egen arbeidsdag Vurdering av hvordan endringen vil påvirke egen arbeidsdag Er motivert/har en positiv holdning og er villig til å legge ned en innsats for å arbeide med og implementere endringen Mestrer/behersker innholdet i endringen, og oppfatter dette nå som normalen Tar initiativ og eierskap til å få innført en optimalisert endring Visjon, Strategi og Handlingsplaner Er ikke motivert/har en negatig holdning til endringen og vil ikke legge ned en innsats for å arbeide men og implementere endringen Motsetter seg endringen Hvor er offentlig sektor i dette bilde ?

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser 14

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Se hele nettsiden på: Alt presentasjonsmateriell er selvfølgelig trykket på papir fra klimanøytral produsent og har opprinnelsesgaranti og FSC sertifikat. Papiret bærer EU Ecolabel (EU blomsten). Papirprodusent er også ISO 9706 sertifisert Nedenfor finner dere ”et nettbilde” fra nettsiden til Knutepunkt Oppland 15

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser

17 VISJON: Perfection consists not in doing extraordinary things, but doing ordinary things extraordinarily well

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser 18 Sagt om å lære: Det vi må lære før vi kan gjøre det, det lærer vi ved å gjøre det ! Aristoteles, gresk filosof For det vi vet med sikkerhet er at ……..

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser 19

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN ! Knutepunkt Oppland Arve Sandvoll, prosjektleder /