Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Miljøfyrtårnsertifisering Å være et Miljøfyrtårn gir økonomisk gevinst og positiv markedseffekt.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Miljøfyrtårnsertifisering Å være et Miljøfyrtårn gir økonomisk gevinst og positiv markedseffekt."— Utskrift av presentasjonen:

1 Miljøfyrtårnsertifisering Å være et Miljøfyrtårn gir økonomisk gevinst og positiv markedseffekt

2 Hva er Miljøfyrtårn? Miljøfyrtårn er Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere sin miljøinnsats og vise samfunnsansvar Miljøfyrtårn stiftelsen ble etablert i 2003 Miljøfyrtårn er godkjent av Miljøverndepartementet, og støttes gjennom tilskudd over statsbudsjettet for å være en nasjonal miljøsertifiseringsordning Sertifikatet er anerkjent av myndighetene ved offentlige innkjøp Målet er å redusere miljøbelastningen ved å systematisere og effektivisere miljøhensynet i bedriften

3 Hvilke gevinster kan en bedrift oppnå ved å bli sertifisert? Deres virksomhet vil oppfylle det offentliges innkjøpskrav til miljøsatsning Det vil være muligheter for reduserte innkjøpskostnader ved en innkjøpsanalyse Mulighet for mindre sykefravær i bedriften – ved at de ansatte kan få et bedre arbeidsmiljø ved gjennomgang av ergonomi, lys, luft og estetikk En Miljøfyrtårnsertifisering gir ofte økt konkurransefortrinn i markedet – en markedsføringsverdi som viser et miljøengasjement Bedriften blir lettere godkjent som leverandør til bedrifter som har fokus på miljø – noe som er en viktig del av det å bli sertifisert

4 Avfallsreduksjon og miljøvennlig avfallshåndtering Lavere miljøbelastning ved bruk av riktige produkter og tjenester Økt engasjement og positiv innstilling fra medarbeidere Bli en mer attraktiv arbeidsplass som tar vare på miljøet! 7 av 10 mellom 20-30 år ønsker å arbeide i en bedrift som har en sterk miljøprofil Bedre omdømme, gir flere kunder Grønn virksomhet tiltrekker nye kunder Redusert energibruk kan ofte være et resultat av en sertifisering Hvilke gevinster kan en bedrift oppnå ved å bli sertifisert?

5 Følge opp nye miljørutiner i hverdagen Miljøanalyse Handlingsplan Rapport Implementering Godkjenning Sette nye forbedrede mål for egne miljøprestasjoner. Resertifisering etter 3 år Oppstart Samarbeid med konsulent Hvordan fungerer en MFT prosess? Arbeidsmøter Sertifisering

6 Hovedområder i en sertifiseringsprosess HMS INNKJØP ENERGITRANSPORT AVFALL

7

8 Ta kontakt med Ann-Kristin Fossum for en avtale. +47 4697 1515 eller send mail på akf@greenfocus.noakf@greenfocus.no


Laste ned ppt "Miljøfyrtårnsertifisering Å være et Miljøfyrtårn gir økonomisk gevinst og positiv markedseffekt."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google