EN FLERKULTURELL SKOLE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Litt mer om PRIMTALL.
5 Kultur.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Kapittel 14 På tur i skogen
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Hurra for deg som fyller ditt år...
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
DEN FLERKULTURELLE SKOLEN
Historien om Lebara • Etablert 2001 • Ledende på mobilsamtaler til utlandet, selger mobiltelefoni og telekort • Sterk vekst – betydelig kundebase • Bred.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
1 1 Tallenes tale - Om innvandring, innvandrere, etterkommere og levekår Verden til venstre Alna og Bjerke SV 30. august 2008 Lars Østby
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Mangfold og det flerkulturelle samfunn
”Byggje –leve – bu” Nettverksamling for fagfelta rus/psykisk helse
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
FLERKULTURELL UTFORDRING OG RÅDGIVNING
Mangfold og fellesskap
EN FLERKULTURELL SKOLE
Samarbeid om mottak og bosetting av flyktninger Kommunekonferansen 10. februar 2009 Statsråd Dag Terje Andersen.
DEN FLERKULTURELLE SKOLEN
6 Kulturmøter.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Post 4, sykehuset Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Samarbeid for doblet bosetting av flyktninger Flyktningkonferansen i Bergen den 9. juni 2008 Statsråd Bjarne Håkon Hanssen.
Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene Møte med partiene Rita Kumar, utvalgsleder
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Kapittel 8 Hovedpunkter.
Hvorfor jobber PRESS med asyl?
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Gap mellom intensjon og handling?
Det norske utvandrersenteret
Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Kjønnsrelatert forfølgelse Vikram Kolmannskog, Juridiske Fakultet, UiO, 2010.
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Innvandrere og deres barn i Groruddalen og Søndre Nordstrand - Hvem er de og hvordan går det med dem? Foredrag ved konferansen ”Det nye VI” 13. Januar.
DEN FLERKULTURELLE SKOLEN
Det flerkulturelle samfunnet
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Barn – og kvinner som søker asyl Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og likestillingsdepartementet.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
BARNAS BARNEVERN 2020.
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
MR-utfordringer i migrasjons- og asylpolitikk Styreleder Trygve G. Nordby.
Mangfold – fra besvær til begjær Hvordan skape gode flerkulturelle arbeidsmiljø Arbeidsmiljøkonferansen i Ulvik, 6-7 oktober 2004 Forskningssjef.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Utskrift av presentasjonen:

EN FLERKULTURELL SKOLE 1AU 12.11.08 Mennesker 2 av Maibrit Bo, Danmark – brukt i brosjyre for psykisk helse

INNHOLD Begrepsbruk Innvandring Tap og vinning i migrasjonssituasjonen Ulike innlemmingsstrategier K S - HiØ

NØKKELBEGREPER En flerkulturell skole Tap og vinning i en migrasjonssituasjon Ulike innlemmingsstrategier K S - HiØ

Begrepsbruk Minoritet – majoritet Norsk – etnisk norsk Bindestreksidentitet Kindereggbarn Neger, pakkis, svart, svarting, Fremmedkulturell - fremmedspråklig Verdinøytrale begrep. Regjeringens forslag Hvem er innvandrer? (SSB) K S - HiØ

EN FLERKULTURELL SKOLE En flerkulturell barnehage og skole kjennetegnes av et personale som ser på det kulturelle og språklige mangfoldet som normaltilstanden, og som anvender dette mangfoldet som en ressurs. Kunnskapsdepartementet 2007 K S - HiØ

VI – OG DE ANDRE Hvordan er og lever en ”typisk nordmann”? Hvordan er og lever ”en innvandrer”? Kari Spernes HiØ

KS - HiØ

OPPGAVE ”Hybelleilighet til leie” Grupper på 4-5 personer Oppgave ark 1 (ca 10 – 15 min.) Oppgave ark 2 (ca 10 min) (utdeles når oppgavene på ark 1 er ferdige) Oppsummering i plenum K S - HiØ

Tegneseriestripe ”Påsan” Are Kalvø 1996: Kunsten å være neger Kari Spernes - HiØ

Norsk innvandringshistorie Innvandring i middelalderen Selektiv innvandringskontroll (1800 tallet) Innvandring før og etter 1975 Argumenter som brukes for å gjennomføre innvandringsrestriksjoner? Konkurranseargumenter (1200, 1600, 1975) Fremmedfiendtlige argumenter (Uønskede grupper; 1600, 1800, 1975) Utenrikspolitiske argumenter (sikkerhetshensyn) Integreringsproblemer Trussel (muslimene vil overta) K S - HiØ

Innvandrerbefolkningen i prosent av hele befolkningen 1. januar 2008 I dag består innvandrerbefolkningen av nær 460 000 personer. Denne gruppa utgjør 9,7 prosent av befolkningen. Kari Spernes HiØ

Innvandrerbefolkningen etter landbakgrunn 1970 - 2008 Om lag 56 000 personer kommer fra andre nordiske land, 57 000 fra resten av Vest-Europa og Nord-Amerika, 48 000 fra de ti nye EU-landene i Øst-Europa, 52 000 fra resten av Øst-Europa og 246 000 fra Tyrkia og land i Asia, Afrika og Sør- og Mellom-Amerika. Kari Spernes HiØ

De 15 største innvandrergruppene i Norge – 1. januar 2007 Kari Spernes HiØ

De 15 største innvandrergruppene i Norge 1. januar 2008 Kari Spernes HiØ

Årsak til innvandring Kari Spernes HiØ

Begreper knyttet til personer som har flyktet fra forfølgelse, fengsling eller krig Flyktning: Personer som er på flukt av forskjellige årsaker, f.eks. krig, uroligheter eller menneskerettighetsovergrep. Overføringsflyktning: En person som har fått flyktningstatus av FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) og som UNHCR ber om bosetting for. Fra 2005 har kvoten vært på 1000 plasser. (Treårig kvote) Asylsøker: Person som ber myndighetene om beskyttelse og anerkjennelse som flyktning. Personen kalles asylsøker inntil søknaden er avgjort. Opphold på humanitært grunnlag: Samlebegrep på flere typer tillatelse til å oppholde seg i Norge, som gis etter en individuell vurdering til personer som ikke fyller kravene for å få asyl. Opphold på humanitært grunnlag gis til personer som har behov for internasjonal beskyttelse eller når andre sterke menneskelige hensyn taler for at de bør få bli i landet. K S - HiØ

Dagens innvandringspolitikk Lov om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (Utlendingsloven) § 5: Med utlending forstås i denne loven enhver som ikke er norsk statsborger Innstamming av asylpolitikken 3. sept. 2008 K S - HiØ

Hva forstår vi som tap … som vinning … i migrasjonssituasjonen? VINNIG Kari Spernes, HiØ

Migrasjonsprosessen Kari Spernes - HiØ Hjemlandet Reisen Det nye landet Kari Spernes - HiØ

HJEMLANDET Situasjonen i landet Gode/vonde minner Nettverk Eiendeler Avskjed!? Kari Spernes, HiØ

REISEN I eget hjemland Transitt Mål - landet K S - HiØ

I NORGE Grensen Politiet Asylmottaket Ventetid Glad/trist melding Ny ventetid Bosetning K S - HiØ

ET NYTT LIV I ET NYTT HJEMLAND Foreldrenes situasjon Tap Vinning Barnas situasjon Kari Spernes, HiØ

UTFORDRINGER Hvordan kan vi i skolen bidra til å gjøre tapsopplevelsene mindre og vinningsopplevelsene større? Kari Spernes, HiØ

Innlemmingsstrategi !? Hva betyr det å innlemmes i et samfunn? Styrt innenfra / utenfra Kan innlemmingsstrategiene være forskjellige på ulike nivåer? Mikro – barnet og familien Meso – barnehagen, skolen og lokalsamfunnet Makro – kommune/stat utdanningssystemet/utdanningspolitikken Kari Spernes - HiØ

Innlemmingsstrategi og ideologi Kan det være sammenheng mellom innlemmingsstrategi og ideologi? Hvilken sameksistens er ønskelig? pluralisme assimilering (mangfold) (likhet) Kari Spernes - HiØ

Ulike Innlemmingsstrategier segregering assimilering Kari Spernes - HiØ

Segregering Påtvunget segregering Valgt segregering (separatisme) Bosetningsmønster Arbeidsforhold Politiske sammenheng Tanker om repatriering (hjemsending) Valgt segregering (separatisme) Tar kun del i den opprinnelige kulturen Barna skjermes fra ”ytre” kulturpåvirkninger Er fremdeles der man var ved ankomst til Norge. Kari Spernes, HiØ

Assimilering Fullstendig identitetsbytte. Gir avkall på opprinnelig kultur. Kari Spernes, HiØ

Integrering - Oppgave Dann grupper på 3-5 personer Bruk dere selv til å illustrere begrepet integrering (10 min.) Vi velger den gruppa som vi mener best illustrer begrepet Hvorfor ble denne gruppa valgt? Kari Spernes, HiØ

Integrering - inkludering Forandringer i integreringsbegrepet i offentlige dokumenter fra 1973 og fram til i dag Integrere seg / inkludere dem Engen: Integrerende sosialisering Kari Spernes, HiØ

Hvilken innlemmingsstrategi gir best resultat? Slik lykkes innvandrerbarna Internasjonal undersøkelse – 13 deltakerland deriblant Norge Viser fire ulike ”typer” Kari Spernes, HiØ

Den diffuse typen Verst ute å kjøre er den diffuse typen - som verken kjenner seg hjemme i foreldrenes kultur - eller i den norske. Denne gruppen - som scorer lavt både på livskvalitet og skoletilpasning - utgjør i Norge 27,1 prosent. - De mangler etnisk identitet, og risikerer å utvikle antisosial atferd. De har liten kontakt med foreldrenes tradisjon. Men de er også negative til det nye landet. For eksempel behersker de språket dårlig. Dette er ungdommer som kan få atferdsproblemer og som ofte sliter med dårlig psykisk helse. Kari Spernes, HiØ

Den etniske typen Dette er ungdom som først og fremst orienterer seg mot sin opprinnelige kultur. De snakker sitt eget språk, har venner fra egen etniske gruppe og behersker ofte vertssamfunnets språk dårlig. Den etniske typen scorer bra på psykisk helse, men dårlig når det gjelder tilpasning på skolen og i samfunnet for øvrig. 29,5 prosent. Kari Spernes, HiØ

Den nasjonale typen Den nasjonale typen passer bare 14,6 prosent av ungdommene i den norske delen av undersøkelsen. Det er de som går helt opp i den nye nasjonale identiteten, på bekostning av den opprinnelige kulturen. De bryr seg lite om familien, snakker så å si bare vertslandets språk og er utelukkende sammen med kamerater fra det nye landet. Men de scorer ikke høyt på livskvalitet, og greier seg heller ikke spesielt bra. Kari Spernes, HiØ

Integreringstypen Den største gruppen - som jevnt over klarer seg bra - hører til integreringstypen. Dette er ungdom som respekterer sine foreldre, men som også gjør bruk av vertslandets kultur. De velger seg det beste fra begge verdener, og scorer høyt på selvtillit, tilpasning og livskvalitet. Nesten halvparten av de 8000 ungdommene tilhører denne gruppen. I Norge derimot, gjelder det bare rundt 28,5 prosent Kari Spernes, HiØ

OPPGAVE Hvordan brukes integreringsbegrepet i barnehage og skole? Hvilken innlemmingsstrategi tror dere er den mest vanlige i skolen? Er det et bevisst valg av strategi? Er strategien styrt innenfra eller utenfra? Kari Spernes, HiØ