GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Språk og sosialisering
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
Roman- og novelleanalyse
Goffman, Garfinkel og Giddens
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Morfologi.
Språksystem og språkbruk
Morfologi.
Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker
Språklig norm og variasjon
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Maja Michelsen Norsk november 2010
Kritikk, analyse og vurdering Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold.
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Tekstkompetanse og skriveutvikling
MULTIMODAL ANALYSE VISUELL ANALYSE BILDEANALYSE
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hvordan leser ungdom nettaviser?
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Framtida nå – les og forstå!
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagen som språkarena
Tekst i ord og bilde Avisa som saktekst og sammensatt tekst
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Fortellinger som metode.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Deltakende læring.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Marit Holm Hopperstad Alt begynner med en strek Når barn skaper mening med tegning.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
NY VRI Nina og Ingvild.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Estetiske virkemidler
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Utskrift av presentasjonen:

GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Bilder/tegninger og virkelighet Bildet er særlig egnet til å beskrive hvordan noe ser ut Detaljerte bilder og tegninger (oppløsning, fargestyrke) oppfattes som mest viktig og mest naturtro/virkelig Fotografier forstås som nærere knyttet til virkeligheten enn tegninger 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Kan barn skape kunst? 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Hvorfor er det viktig å kunne uttrykke seg visuelt? Hva kan egentlig barns tegninger fortelle oss voksne? Hvordan kan voksne bidra til tegneglede hos barn? 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Hva bruker barn tegninger til? Representere verden (objekter i verden) – ”visuell kontroll” Forstå verden/definere verden – ”Å tenke med hendene” Skape egen identitet Uttrykke tanker, følelser og meninger Sosial kontakt Lek, undring og forståelse Uttrykke det som ikke kan sies verbalt Omdefinere forhold i verden f.eks sosiale roller Hentet fra www.barnekunst.no 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Hva er egentlig tegning? Tegning som iboende prosess Tegning som resultat av en modningsprosess Naturlig utvikling som gjelder alle? (Løwenfeld) Tegning er privat fenomen Tegning som kulturell praksis Sosiosemiotisk tilnærming (Kress/van Leeuwen, Hopperstad) Bildesosialisering Vi skaper mening ved hjelp av tegning Tegning er et kulturelt og kontekstuelt fenomen jf. normer for skriftlig/verbalt språk 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Tegneutviklingsfaser (V. Lowenfeld/B. Edwards) Skriblestadiet (2 år) Preskjematisk fase (3 år) Skjematisk fase (6 år) Gryende realisme (8 år) Pseudo-naturalistisk fase (12 år) Avgjørende/kritisk fase for videre utvikling, ”tegnekrisa” (14 år) Tegningene er hentet fra: http://www.learningdesign.com/Portfolio/DrawDev/kiddrawing.html 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Visuell grammatikk/bilderessurser Hentet fra kunstogdesign.no 14.09.07 Kress og van Leeuwen: Reading Images (1996) Normer/regler for organisering av bildeelementer Plassering/perspektiv Innramming Detaljer Blikk – kontakt eller observasjon Størrelse STOR = viktig (fremskutt) STOR = voksen Liten = mindre viktig (bakgrunn) Liten = barn Farger (konnotasjoner) (Geometriske) figurer Linjer, prikker, streker, rundinger Streker fra en figur til en annen kan vise handling/narrativitet (jf. verb) 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Bildefremstilling (analyse eller narrasjon?) 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Selvfremstillling og identitet 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Forholdet mellom tegninger/bilder og virkeligheten Bilder kan være både vrengbilder og speilbilder på verden Barns tegninger kan reprodusere stereotype (voksenskapte) syn på verden Eller snu verden på hodet/ se verden fra et nytt barneperspektiv Hentet fra www.nysgjerrigper.no 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold De voksnes oppgaver… Være gode forbilder (tegne selv?) Legge forholdene til rette for tegning Løfte fram tegningens budskap, imøtekomme barnets språkhandling Bruke tegning til noe annet enn som belønningsaktivitet Være bevisst på hvordan vi kommenterer og gir respons på barnetegninger Ha god tid! Bidra til småprating rundt tegning. Barn vil være opptatt av hvordan objekter kan representeres på best mulig måte! 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Kilder (og annet nyttig på nettet) Kjell Lars Berge: ”Semiotikk er uunnværlig” Nina Scott Frisch: ”Å løsne på knuten ”tegnekrisa”” Victor Lowenfeld/Betty Edwards: Drawing Development Bokomtale av Marit Holm Hopperstads: Alt begynner med en strek. kunstogdesign.no: Kan barns tegninger kalles kunst? Børnekulturforskning i Norden: Barnekultur Kirsten Ekern og Berit Zachrisen: Tegning som lek (om tegninger i barnehagen) Trine Solstad: Kontemplativ estetikk og kanoniserte tekster i lærebøker for 6-åringer (om illustrasjoner og tegninger i lærebøker, L97) Det internasjonale barnekunstmuseet (Oslo) Nysgjerrigper 1: Barn tegner forskere Nysgjerrigper 2: Hvorfor vokser det så mye hår på armene til Mathias? 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold