GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Bilder/tegninger og virkelighet Bildet er særlig egnet til å beskrive hvordan noe ser ut Detaljerte bilder og tegninger (oppløsning, fargestyrke) oppfattes som mest viktig og mest naturtro/virkelig Fotografier forstås som nærere knyttet til virkeligheten enn tegninger 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Kan barn skape kunst? 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Hvorfor er det viktig å kunne uttrykke seg visuelt? Hva kan egentlig barns tegninger fortelle oss voksne? Hvordan kan voksne bidra til tegneglede hos barn? 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Hva bruker barn tegninger til? Representere verden (objekter i verden) – ”visuell kontroll” Forstå verden/definere verden – ”Å tenke med hendene” Skape egen identitet Uttrykke tanker, følelser og meninger Sosial kontakt Lek, undring og forståelse Uttrykke det som ikke kan sies verbalt Omdefinere forhold i verden f.eks sosiale roller Hentet fra www.barnekunst.no 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Hva er egentlig tegning? Tegning som iboende prosess Tegning som resultat av en modningsprosess Naturlig utvikling som gjelder alle? (Løwenfeld) Tegning er privat fenomen Tegning som kulturell praksis Sosiosemiotisk tilnærming (Kress/van Leeuwen, Hopperstad) Bildesosialisering Vi skaper mening ved hjelp av tegning Tegning er et kulturelt og kontekstuelt fenomen jf. normer for skriftlig/verbalt språk 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Tegneutviklingsfaser (V. Lowenfeld/B. Edwards) Skriblestadiet (2 år) Preskjematisk fase (3 år) Skjematisk fase (6 år) Gryende realisme (8 år) Pseudo-naturalistisk fase (12 år) Avgjørende/kritisk fase for videre utvikling, ”tegnekrisa” (14 år) Tegningene er hentet fra: http://www.learningdesign.com/Portfolio/DrawDev/kiddrawing.html 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Visuell grammatikk/bilderessurser Hentet fra kunstogdesign.no 14.09.07 Kress og van Leeuwen: Reading Images (1996) Normer/regler for organisering av bildeelementer Plassering/perspektiv Innramming Detaljer Blikk – kontakt eller observasjon Størrelse STOR = viktig (fremskutt) STOR = voksen Liten = mindre viktig (bakgrunn) Liten = barn Farger (konnotasjoner) (Geometriske) figurer Linjer, prikker, streker, rundinger Streker fra en figur til en annen kan vise handling/narrativitet (jf. verb) 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Bildefremstilling (analyse eller narrasjon?) 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Selvfremstillling og identitet 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Forholdet mellom tegninger/bilder og virkeligheten Bilder kan være både vrengbilder og speilbilder på verden Barns tegninger kan reprodusere stereotype (voksenskapte) syn på verden Eller snu verden på hodet/ se verden fra et nytt barneperspektiv Hentet fra www.nysgjerrigper.no 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold De voksnes oppgaver… Være gode forbilder (tegne selv?) Legge forholdene til rette for tegning Løfte fram tegningens budskap, imøtekomme barnets språkhandling Bruke tegning til noe annet enn som belønningsaktivitet Være bevisst på hvordan vi kommenterer og gir respons på barnetegninger Ha god tid! Bidra til småprating rundt tegning. Barn vil være opptatt av hvordan objekter kan representeres på best mulig måte! 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Kilder (og annet nyttig på nettet) Kjell Lars Berge: ”Semiotikk er uunnværlig” Nina Scott Frisch: ”Å løsne på knuten ”tegnekrisa”” Victor Lowenfeld/Betty Edwards: Drawing Development Bokomtale av Marit Holm Hopperstads: Alt begynner med en strek. kunstogdesign.no: Kan barns tegninger kalles kunst? Børnekulturforskning i Norden: Barnekultur Kirsten Ekern og Berit Zachrisen: Tegning som lek (om tegninger i barnehagen) Trine Solstad: Kontemplativ estetikk og kanoniserte tekster i lærebøker for 6-åringer (om illustrasjoner og tegninger i lærebøker, L97) Det internasjonale barnekunstmuseet (Oslo) Nysgjerrigper 1: Barn tegner forskere Nysgjerrigper 2: Hvorfor vokser det så mye hår på armene til Mathias? 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold