Matematikkvansker AU, 10. oktober.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettverksamling i matematikk
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
-ikke bare for zippylæreren…
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
STUDIESPESIALISERING 2012/2013
-ikke bare for zippylæreren…
”DYSLEKSIVENNLIG SKOLE”
Noen utfordringer for skolene
Henvisning til PP-tjenesten
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Regler for å ta ett år i utlandet som utvekslingselev
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Praksislærermøte GLSM-praksis
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Borre ungdomsskole
i:SEE Conceptual Learning DA
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Tidlig innsats i matematikk
SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Tilpasset opplæring i matematikk
Matematikkvansker.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker - Skiftetøy - Påkledning - Tur.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
L ÆREFORUTSETNINGER OG AUTOMATISERING B JØRN E INAR B JØRGO N EVROPSYKOLOG 1.

MATEMATIKK 1. trinn.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Matematikk-kurs for foresatte som vil hjelpe sine barn.
«Utviklende læring i matematikk»
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Modul 1 – Lavt presterende – Hva betyr det?
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Engebråtenmodellen.
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Utskrift av presentasjonen:

Matematikkvansker AU, 10. oktober

Definisjon Matematikkvansker: begrepet brukes om elever som ikke får tilstrekkelig utbytte av undervisningen i faget. Eleven mangler den kontinuerlige faglige utviklingen som må til for å mestre faget. Prestasjonene ligger under et visst nivå Dyskalkuli: brukes når det er snakk om en spesifikk vanske, dvs. at eleven har normalt evnenivå, normal fungering ellers og har hatt normal undervisningssituasjon , men fortsatt ikke greier å følge klassen. Jfr. dysleksi

Årsaker til matematikkvansker Evnenivå – medfører også problemer i andre fag Emosjonelle forhold – angst, negativ holdning, trøtthet, umotiverte Konsentrasjonsvansker Pedagogiske forhold – metoder, materiell, språk, miljøpersoner

Forebygging Arbeid med tallforståelse Forståelse av de fire regneartene- ikke bare hvordan, men hvilken operasjon Variasjon i beregningsmåter Geometri og statistikk i dagliglivet Ikke for mye spiralprinsipp Mindre blyant- papirutregning Repetisjon Lek og spill for å utvikle matematisk forståelse Bruk av konkreter Valg av lærestoff – lov å velge bort

Kjennetegn – hva bør jeg se etter som lærer? Dårlig tall-, språk- og romoppfatning Svak motorikk og kroppsoppfatning Uklar høyre/venstredominans Gjør de samme feilene om igjen Dårlig korttidshukommelse Lette å avlede, dårlig konsentrasjon Ofte prestasjonsangst Lese- og skrivevansker

Nettsider om matematikkvansker www.matematikk.org - lærersiden www.statped.no eller søk på Sørlandet kompetansesenter på google www.matematikksenteret.no Søk på matematikkvansker på google