”De er de mest ordentlige, hardt arbeidende, dyktige, seriøse typene som finnes på denne jord. Men fyttirakkeren for et liv.” YAVUZ KURT HMS-dag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Vernetjenesten Kristiansund Hovedverneombudet.
Grunnopplæring i arbeidsmiljø. Januar/februar 2011 Innledning
Motivasjon.
Generelt ved medarbeidersamtaler
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
KLASSELEDELSE.
Selvfølelse vs selvtillit
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
NESO Formannsskole Ledelse
Omstilling uten nedbemanning
- roller og forventinger
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Lørenskog Idrettsforening
eksempler på HMS-faktorer:
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Teambygging og fasilitering
Arbeidsglede! En analyse av fenomenet arbeidsglede slik det oppleves av operasjonssykepleiere. etw/sept./2007.
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
Læringsmiljø Bunntekst.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Samhandling leder/verneombud
"God bagasje på livets reise."
MEG OG MIN DOWNLINE. FØRINGER TIL HJELP/SELVHJELP. Få en vellykket organisasjon.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Planlegge og prioritere tiltak
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Vi vil «være sammen»; for barna…
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Forebygging og tiltak. Hva gjør oss langtidsfriske? Innflytelse på arbeidssituasjonen Å føle seg sett, hørt og verdsatt Å oppleve arbeidet som meningsfylt.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Håndbok for psykososialt arbeidsmiljø / årlig kartlegging i Vest-Agder fylkeskommune Oslo,
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

”De er de mest ordentlige, hardt arbeidende, dyktige, seriøse typene som finnes på denne jord. Men fyttirakkeren for et liv.” YAVUZ KURT HMS-dag 200906 - Institutt for indremedisin KR Kyvik, Bedriftshelsetjenesten - UiB

ET STED – EN STIL – EN STEMNING

psykososialt arbeidsmiljø PSYKO … deg selv og din rolle SOSIALT … sammen med andre mennesker ARBEIDSMILJØ handler om: samspill med medarbeidere hvordan arbeidet er organisert hvilken kultur som preger arbeidsplassen kontroll over arbeidet personlig utvikling

”Skal du ta fra noen helsa, er det bare å sørge for å ta knekken på arbeidsgleden deres…. Har vi det ille på jobb, rammer det ”sjela” vår.” Asbjørn Grimsmo Arbeidsforskningsinstituttet (AFI)

personer og roller leder medarbeider vilje til å forandre og forbedre mulighet til å forandre og forbedre … god makt innsikt og empati evne til åpenhet, til å inkludere og informere mot til å gå i front, ta avgjørelser, skjære gjennom, sette grenser medarbeider arbeidsglede initiativ og kreativitet bli sett og hørt tilhørighet, delaktighet toleranse for endring, avvik og uenighet lojalitet og pliktfølelse respekterer vedtak humor og vennlighet

personer og roller leder medarbeider de ”umulige” oppgavene, avmakt og utmattelse ensom rolle mellom bark og ved angst for egen utilstrekkelighet nedprioritering av lederoppgaver maktspill eksklusjon og isolasjon medarbeider uro pga. uklare signaler, ”meningsløse” oppgaver eller forskjellsbehandling fri bane pga. uklare grenser utmattelse og resignasjon ensomhet og isolasjon illojalitet og unnaluring destruktiv opposisjon, sladder og sabotasje

personer og roller Et GODT arbeidsmiljø … jeg mestrer arbeidsoppgavene jeg får positive tilbakemeldinger faglig utvikling jeg blir tatt på alvor jeg er trygg på kolleger jeg stoler på sjefen det går an å ta opp problemer

personer og roller Et GODT arbeidsmiljø … (forts.) uenighet er lovlig en følelse av rettferdighet min stemme blir hørt alle får de samme mulighetene alle får en sjanse … men alle kan ikke alltid få det samme folk er vennlige mot meg, og jeg mot dem god stemning

Behovet for trygghet innsikt, oversikt … forutsigbarhet posisjonering revir ……

samspillet ”Et godt nok arbeidsmiljø innebærer toleranse for Et arbeidsmiljø preges av … ulike personligheter, verdier, humør ulik vektlegging av forhold på jobben ulik oppfatning av jobben og jobbens betydning ulike vaner og måter å utføre jobben at kommunikasjon ofte er en vanskelig kunst ”Et godt nok arbeidsmiljø innebærer toleranse for ulikheter mellom oss … og grenseoppganger for hva som tolereres og ikke tolereres!”. etter Jacob Inge Kristoffersen

samspillet Et godt miljø for mestring felles oppfatning av hva som er kjerneoppgaver åpenhet rundt feil og villighet til å lære av feil i fellesskap vedlikehold av kunnskap og kompetanse anerkjennelse for vel utført arbeid toleranse for ulikhet og verdsetting av forskjellige ferdigheter Anne Inga Hilsen

medarbeiderens fem bønner Fortell med hva du forventer av meg. Gi meg en forutsetning for å gjøre jobben. Fortell meg underveis hvordan det går. Hjelp meg når og hvor jeg behøver det. Bedøm og belønn min innsats rettferdig. PETER DRUKER

samspillet opposisjon avhengighet kontroll omsorg ”Jeg mener at …! Nei, hør nå her!!” … korrektiv og protest avhengighet lojalitet, lydighet, arbeidsom, flid kontroll fokus på mål, oppgaver, prosesser og prosedyrer omsorg ivareta og bruke energi på hverandre og relasjonene SNURREBASSMODELLEN!!

samspillet si hva du mener … fortell hva du bygger dine meninger på NOEN ENKLE RÅD FOR DIALOG si hva du mener … fortell hva du bygger dine meninger på spør og vis interesse for hva andre mener undersøk om du er forstått og har forstått andre riktig spør og gjenta ... og spør gjerne en gang til god tro, vennlighet og humor hjelper …

samspillet DET ER LOV Å VÆRE REALIST det viktigste på jobben er arbeidet godt kan være … godt nok det er ikke nødvendig å like eller bli likt av alle, … men å være vennlig og høflig mot alle alle sjefer … og arbeidstakere gjør feil sjefen har plikt til å bidra til et godt arbeidsmiljø … og det har du også! hvordan kan du bidra til et godt arbeidsmiljø? godt humør hjelper …

rammer og regi ”Arbeidsmiljøet er en verdi i seg selv, men det er også et virkemiddel for å nå et mål”! AG HILSEN

rammer og regi Et godt arbeidsmiljø bidrar til … økt kvalitet på gjennomført arbeid motivasjon, ansvar, utholdenhet, kreativitet … bedre samhandling positiv sosial atferd, hjelpsomhet, empati, omtanke, høyere beredskap mot konflikter … en styrket, mer robust organisasjon engasjement, lojalitet, ansvarsfølelse, kreativitet, ytelser, stabilitet, korpsånd … … og for det enkelte individet mer tid til arbeid – mindre til ”støy”, egenutvikling, sosial støtte, bedre helse

rammer og regi Et godt arbeidsmiljø er viktig … ressurs for arbeidsstedet fremmer ”produksjon” og reduserer kostnader skaper smidighet, fremmer fleksibilitet skaper trivsel fremmer helse, reduserer unødig stress fremmer gode relasjoner stimulerer ivaretakelse og fremmer toleranse gir rom for den enkelte og selvutfoldelse ivaretar den viktigste ressursen, den ansatte etter Jacob Inge Kristoffersen

organisasjonskulturen ”… de verdier, normer, holdninger og symboler som finnes i organisasjonen, - og som påvirker og er styrende for organisasjonens medlemmer og deres atferd”. skaper mening skaper identitet og gir tilhørighet gir forpliktende engasjement skaper stabilitet gir kontroll virker styrende på atferd reduserer usikkerhet og angst i organisasjonen gir standarder for atferd Jacob Inge Kristoffersen

organisasjonskulturen En positiv kultur … samsvarer med formelle verdier og mål bygger opp under organisasjonens behov er preget av åpenhet og toleranse er inkluderende, - og positiv overfor nye medarbeidere skaper trygghet og trivsel har toleranse for avvik og uenighet løser konflikter, er robust og tåler bedre omstillinger gir stabilitet medvirker til kvalitet

alarm ”U-ordene” …uvennlig, utilbørlig, utrivelig, usaklig, umulig, urimelig … mindre åpenhet, kreativitet og toleranse lengre skygger og smalere synsfelt konflikter som ikke blir løst, blokkeringer fra kultur til ukultur, subkulturer og revir mobbing … trakassering … spill av krefter på interne forhold på bekostning av primære oppgaver

Fra ord til handling! De små signalene med ord uten ord gjennom støy oppklaring takt og tone skikk og bruk

Fra ord til handling! De uformelle møtepunktene dagenes gang begivenhetene råd og hjelp ros på jobben ris på jobben kos på jobben!?

Fra ord til handling! De faste møtene stabsmøtene forskningsmøtene avdelingsmøtene arbeidsgruppene utvalgene …

Fra ord til handling! De målrettede møtene medarbeidersamtalen HMS-møtet den ”nødvendige” eller ”vanskelige” eller … samtalen konflikthåndtering …

Fra ord til handling! De nødvendige grepene for øvrig … ansvarsfordeling dokumentasjon prosedyrer opplæring HMS-runde … risikovurdering tiltak plan for handling …… Handlingsplan!

Enkel i form, forpliktende i innhold

HMS- HANDLINGSPLAN Med bakgrunn i kartlegginger og innspill fra ansatte skal leder i samarbeid med verneombud utarbeide handlingsplan for HMS. Vær realistisk med hensyn på tidsfrister og prioriteringer. Tiltak som planlegges, men ikke gjennomføres gir ”negativ” læring. Få fastsatt hvem som skal utføre de ulike tiltak innen fristene og at planen er tilgjengelig for de ansatte. Planen ajourføres fortløpende og revideres årlig....

veiledninger fra tilsynsmyndighetene lov forskrifter veiledninger fra tilsynsmyndighetene regler på arbeidsstedet praksis på arbeidsstedet

Referanser til tilsynsmyndigheter Arbeidstilsynet (www.arbeidstilsynet.no) Sosial- og helsedirektoratet (www.shdir.no) Folkehelseinstituttet (www.fhi.no) Statens strålevern (www.nrpa.no) … … og til lover og forskrifter direkte se www.lovdata.no eller aktuell tilsynsmyndighet

UTFORDRING! Er arbeid rettet mot ... god forskning og godt klinisk arbeid god undervisning og formidling effektiv ”markedsorientering” ... og helse-, miljø og sikkerhet i arbeidsmiljøet … ... kryssende, parallelle - eller sammenfallende prosesser?

”Hva er det de skal?” FRA ”TYRKEREN OG SØNDAGSMYSTERIET” BT, 1. august 2005 ”… har skrikende behov for en gourmet-restaurant!” YAVUZ KURT

etterarbeid: ”Hva trenger DU … DERE?!” Kan du nevne tre … eksempler på gode kvaliteter ved ditt arbeidsmiljø eksempler på ting som bør forbedres forslag til arbeidsmiljøtiltak som bør og kan gjennomføres Hvorfor bra … hvorfor behov for forbedring? Hva kan vi lære av erfaringene? Hva kan vi gjøre for å bli bedre!? Hvem skal gjør hva og når?