Timeplan ut uka Tirsdag: Vurdering og feltnøtter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Geofag Fra himmel til jord – fra jordens indre til ytterst i atmosfæren. Geofagene er studiene av planeten Jorden; atmosfæren, hydrosfæren inkludert hav,
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Faginformasjon om programfagene for
Teknologi og forskningslære
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Hvordan gjøre en god eksamen?
Læreplanen i eldre historie
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
EKSAMEN VGS.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Tidligere læreplaner.
Teamarbeid ved Avdeling for IT: Utarbeidelse av handlingsplaner Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Læreplanen Historie Vg2.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Kvalitative og kvantitative metoder
Velkommen til kjemi
Valgfag på Kastellet skole
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Slåtthaug ungdomsskole
Hovedoppgaveforberedende seminar
Tema: Økologi 1NXV Tre økter i våres: 9 mai: generell økologi
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Plan for uke 25 og 26 – 2. kl. Konsentrasjon om tegning av hus.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Info 10. trinn Vår Skriftlig eksamen Elevene skal opp til skriftlig eksamen i ett fag – norsk (både hovedmål og sidemål), matematikk eller engelsk.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Uke Norsk: Jeg kan fortelle med et klart og tydelig budskap, både skriftlig og muntlig. Matte: Jeg kan sette opp og regne divisjonsstykker.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
KUNNSKAPSLØFTET Ny struktur/nytt innhold i realfagene Den ”nye” eleven/studenten etter kunnskapsløftet.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Den naturlige skolesekken Utbygging av Fossum Bruk.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Den moderne steinalder! Digital jakt på mineraler
Utforsking 1 Økt 1.3.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Kjerneelementer under arbeid
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Valgfaget design og redesign
Periodeplan for februar 2019
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
GEOFAG GEO1100 Finse Høst 2019 – Karianne S. Lilleøren P.
Utskrift av presentasjonen:

Timeplan ut uka Tirsdag: Vurdering og feltnøtter Onsdag: Naturfag.no og feltnøtter Torsdag: Utstyrsliste og feltnøtter Fredag: GIS og feltnøtter Feltnøtt = feltaktivitet: Hva av dagens opplevelser kan dere ta med hjem? Har der fått andre ideer til feltnøtter

Vurdering i Geofag 1 og X

Hva sier planen om vurdering Geofag x Elevene kan trekkes ut til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Geofag 1 Geofag 2 Elevene kan trekkes ut til skriftlig eksamen eller muntlig-praktisk eksamen. Skriftlig eksamen blir utarbeidet og sensurert sentralt. Muntlig-praktisk eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Jorda i forandring Jorda er ikke statisk Prosesser former/påvirker gjøre rede for den geologiske tidsskalaen og metoder som brukes til å fastsette relativ og absolutt alder forklare dannelsen av magmatiske og metamorfe bergarter ved å bruke teorien om platetektonikk gjøre rede for dannelsen av sedimenter og sedimentære bergarter forklare klimatiske grunntrekk og værforhold ved å bruke teoriene om strålingsbalanse, vannets kretsløp og strømninger i atmosfæren observere, beskrive og navngi landskapsformer dannet av isbreer og vurdere hvilke prosesser som kan føre til disse formene Jorda er ikke statisk Prosesser former/påvirker Tidsperspektiv (sekunder til milliarder av år)

Naturkatastrofer Årsaken (naturlige prosesser – menneskeskapet) forklare årsaker til jordskjelv, tsunamier og vulkanutbrudd ved å bruke teorien om platetektonikk gjøre rede for årsaker til tropiske orkaner og andre typer ekstremvær beskrive forskjellige skredtyper og drøfte årsaker til skredene forklare årsaker til ekstrem flom og tørke lage sammendrag av ulike mediers presentasjon av en naturkatastrofe og vurdere kritisk de geofaglige beskrivelsene gi en oversikt over tiltak som kan forebygge skader ved naturkatastrofer gjøre rede for hvordan internasjonalt samarbeid kan bidra til å overvåke og varsle naturkatastrofer Årsaken (naturlige prosesser – menneskeskapet) Hvordan dekkes dette i media? Tiltak i forkant og etterkant

Geofaglig verktøykasse trekke ut og analysere informasjon fra forskjellige typer geofaglige kart, flybilder, radarplott og satellittbilder innhente, bearbeide og presentere geofaglig informasjon ved bruk av digitale verktøy Bruke geo- redskaper/verktøy og metoder for å samle inn geo-informasjon

Geofaglig forskning Samle inn geo-data i et området planlegge og gjennomføre utforsking av geofaglige forhold i en verdensdel, land eller område utenfor Skandinavia, med og uten digitale verktøy, og presentere resultatene gjøre rede for sammenhenger mellom berggrunn, landformer og geologiske ressurser i et valgt område gjøre rede for årsaker til klimatiske forhold i et valgt område kartlegge hydrologiske forhold og drøfte tilgang på ferskvann i et valgt område drøfte risiko for miljø- og naturkatastrofer og hvilke konsekvenser disse kan medføre i et valgt område Samle inn geo-data i et området og koble dem til geo-prosesser

Feltnøtter

Bruk av berggrunnskart HVA I klasserommet: De tre bergartenes dannelseshistorie Identifisere de tre bergartsgruppene Lese geologisk berggrunnskart Tegne kartet over geotopen Ut i felt: Gjenkjenne kartet ute i felt Ta en steinprøve av de mest typiske bergartene i området

Platetektonikk HVA I klasserom Ut i felt Koble bergarter til platetektonikk Platetektonikk – hvor hører geotopen hjemme Diskuterer hvilke spor etter platetektonikken man bør kunne finne i geotopen Ut i felt Finn sporene

Geotopens geologiske historie Samle sammen alle funnene/sporene Utarbeide en geologiske historie for geotopen gjennom en tegneserie

Strøk og fall målinger Fortell elever hva strøk og fall er Fortell hva strøk og fall kan fortelle oss Introduser kompasset La dem så få prøve ute i felt