Skoleeierforum 19.02.14 «De beste skolene ligger i Nordland»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Noen utfordringer for skolene
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Ansvar og prosesser i skolen
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Vurdering for læring på Linderud skole
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Felles nasjonalt tilsyn
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Skolebasert vurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Overgang grunnskole – videregående opplæring.
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Regionale samlinger – veiledning knyttet til nasjonalt tilsyn Elevenes utbytte av opplæringen: skolens arbeid med opplæring i fag individuell.
Individuell vurdering
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nasjonale prøver.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Vurdering for læring.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Vurdering for læring i Fysikk 1
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»

Felles nasjonalt tilsyn Hva og hvorfor?

Bakgrunn for FNT St.meld. nr. 31 ( ) peker på at det er utfordringer knyttet til måten LK 06 er utformet på. Læreplanene har klare mål, men overlater arbeidet med operasjonaliseringen til det lokale nivået. OECDs rapport om evaluering og vurdering Elevvurdering avgjørende for læringsutbytte

Formål med tilsynet (hvorfor?) Det overordnede målet for tilsynet er å bidra til at alle elever i grunnopplæringen får et godt utbytte av den opplæringen som tilbys. I tillegg ønsker vi at tilsynet skal bedre regelforståelse og regeletterlevelse i kommuner og skoler.

Overordnete prinsipper: 1.Skal omfatte alle elevgrupper 2.Skal innrettes med en fellesdel og en spesiell del hvor FM kan velge aktuelle temaer basert på lokale risikovurderinger 3.Skal omfatte både veiledning og tilsyn

Tema: Elevenes utbytte av opplæringen

Skoleeiers ansvar Mange av pliktene er rettet mot skolen. Det er likevel alltid skoleeieren som har det overordnede ansvaret. Skoleeier må ha et forsvarlig system for å sikre at kravene i opplæringsloven og tilhørende forskrifter blir oppfylt. opplæringsloven §

Myndigheten til å fatte enkeltvedtak Skoleeier har myndigheten til å fatte enkeltvedtak. Skoleeieren kan delegere sin myndighet til rektor. Delegeringen må alltid være forsvarlig. –Det betyr at skoleeieren må sikre at rektor har den nødvendige kompetansen til å fatte enkeltvedtak.

Føringer for veiledningen Alle skoleeiere skal tidlig 2014 kjenne til - veiledningsmaterialet - egenvurderingsskjemaene Alle skoleeiere tilbud om veiledning i perioden Tilsyn gjennomføres 4-6 måneder etter at veiledningsmateriellet er «distribuert»

Innretning for skoleeier/skoler InformasjonVeiledningEgenvurderingVarsel om tilsynEgenvurderingVeiledningTilsyn

Aktivitetskrav FNT Igangsettes høsten 2014 – min 3 kommuner Varsel før sommerferien Mål: 60 % av fylkets skoleeiere i perioden Alle skal involveres i perioden Gjennomføres etter instruks gitt i Metodehåndbok

Tidsperspektiv Veiledning 1 – vår Veiledning 2 - høst Veiledning 3 – vår Veiledning 4 - høst Veiledning 5 – vår Veiledning 6 - høst Erfaringsbasert veiledning Tilsyn 1 – høstTilsyn 2 vår, Tilsyn 3 høst Tilsyn 4 vår Tilsyn 5 høst Tilsyn 6 – vår

Veiledningsmateriellet Veiledningshefte – de 3 temaene Kontrollspørsmål Hva som må til Hvem som har ansvaret for å oppfylle plikten Egenvurderingsskjema Mal for enkeltvedtak Lovhenvisninger Sjekkliste (hva må du som rektor/lærer sørge for?)

Skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen av opplæringen

Skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen omfatter: Skolens arbeid med opplæringen i fag Individuell underveisvurdering i fag Spesialundervisning Særskilt språkopplæring

Noen prinsipper 1.Elevene skal forstå hva de skal lære og hva som forventes av dem (tydelige mål og kriterier) 2.Elevene skal ha tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen 3.Elevene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg 4.Elevene skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og egen utvikling

Forvaltningskompetanse (saksbehandling)

Skolens saksbehandling Et utdrag av reglene om saksbehandling, ingen fullstendig kontroll av for eksempel spesialundervisningsinstituttet Skal foregå skriftlig

Kontrollen omfatter Spesialundervisning Særskilt språkopplæring Punktskriftopplæring Tegnspråkopplæring

Skolebasert vurdering

Skolens jevnlige vurdering av egen virksomhet og måloppnåelse Stedlig tilsyn