Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utprøving av kursopplegg Bergen, 28. og 29. januar 2013
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Læringsledelse - prosess
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Velkommen til Erfaringsseminar november Gabelshus, Oslo
Skrivestien.
Melding til Stortinget…
Avsluttende samling Veilederkorpset 2012
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Hva arbeider vi med? Faggruppa spesifikke lærevansker.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
TOFU TimeOut For Utvikling
GNIST Kurs for LLL/HTV, Tromsø 8. og 9. mars 2010.
Regionkursene jan-feb 2010 Tidsbrukutvalget. Tidsbrukutvalget. Mandat Hensikten med utvalgets arbeid er å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av.
Prosjektleder Stein R. Hagen/GNIST
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Læringsdagene 2014 Rammeprogram.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Hva skal til for å få alle skolene godkjent?
Produktive mønstre i kollegasamarbeid og identifisering av god praksis
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Ungdomstrinn i utvikling
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Skolebasert kompetanseutvikling
Ungdomstrinn i Utvikling 4. samling i pulje 2
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Velkommen til regional samling 25. – 26. april
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13 v/Gnist-prosjektleder i Oppland Kirsti E. Grinaker

Program for dagen 08.30-09.00 Registrering/kaffe og rundstykker   Registrering/kaffe og rundstykker 09.00-09.15 Innledning v/Kirsti E. Grinaker, Gnist-prosjektleder 09.15-09.30 Erfaringer fra Øystre-Slidre ungdomsskole v/Pål Lundby, rektor 09.30-12.00 Klasseledelse og skolebasert kompetanseutvikling v/Lars Myhr Pauser blir lagt inn underveis 12.00-13.00 Lunsj 13.00-14.55 14.55-15.00 Avslutning v/Kirsti E. Grinaker 15.00 Vel hjem!

GNIST ble etablert i 2009 som et partnerskap for en helhetlig lærersatsing Utdanningsforbundet, KS, NHO, LO, Pedagogstudentene, Norsk Studentorganisasjon, Norsk Lektorlag, Skolenes landsforbund, Kunnskapsdepartementet, Nasjonalt råd for lærerutdanning, Skolelederforbundet, Elevorganisasjonen og Fylkesmannen. Satsingsområder: Rekruttering, omdømmebygging, veiledning av nyutdannede og videreutdanning. Strategien for ungdomstrinnet Det ble inngått avtale mellom de involverte partene i utdanningssektoren:

Skoleeiere Skoleledere Skoler Styringsgruppe Prosjektleder Referansegruppe Skoleeiere Skoleledere LO Utdanningsforbundet HIL HIHM OFK KS Skoleeier Pedagogstudentene Fylkesmannen Det er skoleeier som har ansvar for at de endringene det blir lagt opp til blir implementert. Skoleeiers eget initiativ er viktig for at satsingsområdene skal føre til endring helt inn i klasserommet. Det må legges til rette for et økt profesjonsfellesskap gjennom samarbeid, refleksjon og erfaringsdeling. Skoleeiere og skoleledere må legge forholdene til rette slik at lærere får rom til å diskutere og samarbeide om strategien. Prosessen er sterkt påvirket av systematisk samarbeid og samhandling mellom de ulike aktørene og nivåene. 12 skoler i Oppland er deltakende i pulje 1. 5 skoler i Gjøvik regionen og 7 skoler i Valdres regionen Skoler Oppland

Felles satsing på: klasseledelse, regning, lesing, skriving

Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse, regning, lesing, skriving Vurdering for læring Kollektivt orienterte skoler Organisasjons-læring «Skolebasert kompetanseutvikling innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Hensikten er å utvikle skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter når det gjelder læring, undervisning og samarbeid»

Skolen kan ha en kultur som er mottakelig for satsingen eller ikke (Qvortrup (2001:107)) Dette nytter/nytter ikke! Hvordan organiseres erfaringsdeling på din skole? «Vi har rutiner her for å dele kunnskap på vår arbeidsplass sier man! Hvordan blir det gjort?» Jmf. Knut Roald Er møtene/samlingene forberedt? Hvordan vil du dele erfaringer fra denne fagdagen på din arbeidsplass? IGP: Individ, gruppe, plenum? Når settes det av tid til satsingen på din arbeidsplass? Langsiktighet Felles mål Oppland

Hvor er vi nå? Hvor vil vi? SWOT-analyse er et effektivt verktøy for å få en rask oversikt over indre og ytre styrker og svakheter i avdelingen /organisasjonen. De fire bokstavene «SWOT» representerer forbokstaven i de engelske ordene Strengths (styrker), Weaknesses (svakheter), Opportunities (muligheter) og Threats (trusler). SWOT-analyse gir et godt utgangspunkt for å ta beslutninger, og kan være et nyttig verktøy for å identifisere områder for forbedring.

Lederansvar – Utvikling Det er ledelsens ansvar å forankre prosessene i personalet å prioritere mål og tiltak å legge til rette for at planer blir lagt og iverksatt å sørge for at sluttresultat blir levert Skoleeier må støtte prosessene. Hvordan måle effekt? Se på resultater av satsingen?

Forankring Hvor kjent er strategien for ungdomstrinnet NÅ? - I Oppland fylke - blant skoleeiere - blant skoleledere -blant lærere -blant elever Hvordan er strategien forankret på din skole? Oppland

NTNU-rapporten «En undersøkelse av den skolebaserte kompetanseutviklingen i piloten 2012-2013 Suksessfaktorer og fallgruver (Uttalt fra lærerutdanningene, skoleeiere, skoleledere og lærere) Rektors engasjement løftes fram som avgjørende Lærere påpeker at arbeid med nettressursene ikke er satt i system Det er skoleeiers og skoleleders oppgave å legge forholdene til rette for læring i et kollegium Studien viser at utviklingen er forankret i skolens kultur og dens evne til å lære og kjenne egen praksis Oppland

Utvelgelse til pulje 2 FM, skoleeiere og Gnist samarbeider om utvelgelsen av skoler/kommuner til pulje 2. Samsvar mellom etterspørsels - og tilbydersiden Klynger eller allerede eksisterende nettverk lokalt Oppland

Hva med de som ikke er i pulje… 4 puljer totalt Oppland

Framover... Fagsamling i lesing v/Sture Nome 6.nov på Lillehammer hotell 2 regionsamlinger for pulje 1 før jul Nasjonale samlinger Koble på pulje 2 etter jul Dele erfaringer fra pulje 1→2→3→4 Oppland

Ny Giv og Gnist Kommunale prosjektledere i Ny Giv Ressurslærere kan være Ny Giv lærere Spre gode erfaringer fra Ny Giv inn i satsingen på ungdomstrinnet Praktiske og varierte arbeidsmetoder

Forberedelse til i dag Lese bakgrunnsdokumentet om klasseledelse Problemstillinger: Hvordan jobber skolen/kommunen helhetlig med klasseledelse? Hvilke erfaringer har skolen/kommunen med skolebasert kompetanseutvikling? Hva mener dere forventes av skoleeiere, skoleledere, lærere og tillitsvalgte i skolebasert kompetanseutvikling?