 Utfordringer etter at «Opptrappingsplan for rus» er over..  Lovhjemler, rettigheter, organisering, mv. 10.07.2014 Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Spesialisert rehabilitering
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n - på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
AVLASTNING Melhus
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
INDIVIDUELL PLAN MED FENGSELET SOM ARENA. Hvem har krav på en individuell plan?  Det er personer som har behov for langvarige og koordinerte helse –
Individuell plan.
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Individuelle planer etter helse- og sosiallovgivningen
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Rehabiliteringskonferanse i Østfold
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Hva kan KS bidra med for at kommunene skal sikre bruker- representantene relevant opplæring? Spesialrådgiver Liv Kaatorp, KS Hedmark og Oppland.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Ny lovgivning – helse- og omsorgstjenesteloven Signe L
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Nasjonal rusmestringskonferanse
Oppsummering av FOU - prosjekt
Hvilke rettigheter har vi? Lov om sosiale tjenester
Velkommen til Tilsynsutvalgopplæring
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Status og utfordringer – samhandlingsreformen og nytt lovverk- rus og psykisk helse Inger Hilde Trandem Overlege sosialmedisin, Tromsø kommune.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Individuell plan og koordinerende enhet Innspill til KOSTRA arbeidsgruppen Seniorrådgiver May Cecilie Lossius.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Rehabiliteringskonferansen 2015 Variasjon i organisering av tjenestene.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Oppsummering av FOU - prosjekt
Helse- og omsorgstjenester
Fokus på koordinerende enhet
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Individuell plan og koordinator Hamar kommune
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Journalføring.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Velkommen til koordinatorskolen i Steinkjer kommune
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
KBL Boligkonferanse, Sarpsborg 29
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

 Utfordringer etter at «Opptrappingsplan for rus» er over..  Lovhjemler, rettigheter, organisering, mv Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen i Nordland1

 Sikre tjenester av god kvalitet til mennesker med psykiske lidelser  Bedre befolkningens psykiske helse  Større fokus på sammenhenger (eksempelvis rus og psykisk helse) Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen i Nordland

 Innhold, kvalitet, organisering: fortsatt utvikling  Dokumentasjon, rapportering  Kompetanseutvikling  Forholdet statlige myndigheter – kommunene  Informasjon og antistigma  Samlet økonomi  Samhandling  Lovforankring  Styrket brukermedvirkning  Videre utvikling: fora, råd, kanaler Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen i Nordland3

1. holdninger til lidelsene 2. holdninger til pasientene 3. holdninger til arbeidet Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen i Nordland4

 opptrappingsplaner  moralisering eller medikalisering?  sykdom eller noe helt annet?  quick fix eller livslange plager?  terapi eller solidaritet? Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen i Nordland5

 de har ikke valgt dette selv  det du ikke tåler, er det de feiler ◦ rus, personlighet  de gjør så godt de kan  men: ikke ta feil av symptom og strategi Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen i Nordland6

 opptaksområdet ◦ fra pasient til populasjon  gråsonene ◦ fra Barentshavet til Beiarn  brukerne ◦ fra objekt til aktør  samhandlingen ◦ fra stafett til lagspill  ressursene ◦ fra klagekultur til husholdning Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen i Nordland7

Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen i Nordland8

Lovens formål er særlig å: 1. forebygge, behandle og tilrettelegge for mestring av sykdom, skade, lidelse og nedsatt funksjonsevne, 2. fremme sosial trygghet, bedre levevilkårene for vanskeligstilte, bidra til likeverd og likestilling og forebygge sosiale problemer, 3. sikre at den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig og til å ha en aktiv og meningsfylt tilværelse i fellesskap med andre, 4. sikre tjenestetilbudets kvalitet og et likeverdig tjenestetilbud, 5. Sikre samhandling og at tjenestetilbudet blir tilgjengelig for pasient og bruker, samt sikre at tilbudet er tilpasset den enkeltes behov, 6. sikre at tjenestetilbudet tilrettelegges med respekt for den enkeltes integritet og verdighet og 7. bidra til at ressursene utnyttes best mulig Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen i Nordland9

 Loven gjelder for helse- og omsorgstjenester som tilbys eller ytes i riket av kommunen og private som har avtale med kommunen når ikke annet følger av loven her.  Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hva som er helse- og omsorgtjenester etter loven her Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen i Nordland10

 Kommunen skal sørge for at personer som oppholder seg i kommunen, tilbys nødvendige helse- og omsorgstjenester.  Kommunens ansvar omfatter alle pasient- og brukergrupper, herunder personer med somatisk eller psykisk sykdom, skade eller lidelse, rusmiddelproblem, sosiale problemer eller nedsatt funksjonsevne.  Kommunens ansvar etter første ledd innebærer også en plikt til å planlegge, gjennomføre, evaluere og korrigere virksomheten, slik at tjenestenes omfang og innhold er i samsvar med krav fastsatt i lov eller forskrift. Konge kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om pliktens innhold.  Kommunens helse- og omsorgstjeneste omfatter offentlig organiserte helse- og omsorgstjenester som ikke hører under stat eller fylkeskommune.  Tjenester som nevnt i første ledd, kan ytes av kommunen selv eller ved at kommunen inngår avtale med andre offentlige eller private tjenesteytere. Avtalene kan ikke overdras Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen i Nordland11

§ 4-1. Forsvarlighet Helse- og omsorgstjenester som tilbys eller ytes etter loven her skal være forsvarlige. Kommunen skal tilrettelegge tjenestene slik at: a) den enkelte pasient eller bruker gis et helhetlig og koordinert helse- og omsorgstjenestetilbud, b) den enkelte pasient eller bruker gis et verdig tjenestetilbud, c) helse- og omsorgstjenesten og personell som utfører tjenestene blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter og d) tilstrekkelig fagkompetanse sikres i tjenestene. § 4-2. Kvalitetsforbedring og pasient – og brukersikkerhet Enhver som yter helse- og omsorgstjenester etter loven her skal sørge for atvirksomheten arbeider systematisk for kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen i Nordland12

Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen i Nordland13

Kommunen skal utarbeide individuell plan for pasienter og brukere med behov for langvarige og koordinerte tjenester etter loven her. Kommunen skal samarbeide med andre tjenesteytere om planen for å bidra til et helhetlig tilbud for den enkelte. Dersom en pasient eller bruker har behov for tilbud både etter loven her og spesialisthelsetjenesteloven eller psykisk helsevernloven, skal kommunen sørge for at det blir utarbeidet en individuell plan, og at planarbeidet koordineres Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen i Nordland14

 For pasienter og brukere med behov for langvarige og koordinerte tjenester etter loven her, skal kommunen tilby koordinator. Koordinatoren skal sørge for nødvendig oppfølging av den enkelte pasient eller bruker, samt sikre samordning av tjenestetilbudet og fremdrift i arbeidet med individuell plan Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen i Nordland15

 Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne enheten skal ha overordnet ansvar for arbeidet med individuell plan, og for oppnevning, opplæring og veiledning av koordinator etter §§ 7-1 og Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen i Nordland16

 Fragmentert, ofte udokumentert og erfaringsbasert - ”taus kunnskap”  Tvetydig, med fokus på de dilemmaer og den usikkerhet som preger arbeidet  Har ofte en lang vei til operasjonelle, standardiserte retningslinjer (”lange koplinger”)  Et legitimitetsproblem knyttet til at resultater ofte ikke har blitt dokumentert vitenskapelig  Er ”kontekstuell” – til tross for bestrebelser på å lage universelle retningslinjer er kunnskapen ofte sterkt preget av å være knyttet til handlinger som skal utføres gjennom et komplekst hjelpeapparat, der lokale forhold spiller en stor rolle  Koplet til organisasjons- og styringsformer som er lokale, fragmenterte og komplekse, og ofte i disharmoni med etablerte ledelses- og styringsformer Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen i Nordland17

Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen i Nordland18

En (ytterligere) oppsplitting av kunnskaps- og tjenestefeltet innebærer at det blir ennå sterkere behov for å fokusere på samordning og samhandling, blant annet for å unngå utviklingen av den ”negative samordning” som preget feltet for 20 år siden. Men også kunnskapsgrunnlaget for samordnings- og samarbeidsstrategier er relativt svakt. Slik jeg ser det er det et stort behov for å systematisere kunnskapene for å bidra til utviklingen av helhetlige tiltak og tjenester som et eget kunnskapsfelt Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen i Nordland19

◦Hvordan er samarbeidet hos deg? ◦Har dere god brukermedvirkning? ◦Kjenner innbyggerne til tjenestene? ◦Vet kommuneledelsen hvilken kompetanse som behøves? ◦ Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen i Nordland