Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Åsmund Sollien Schau og
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Møte med Norrbottens len Siri Halsan, KS Utdanning
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Videregående opplæring i Hedmark – utfordringer og muligheter
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Komité for barn og unge Opplæring og oppvekst Anne-Grete Melby.
Overgangsprosjektet.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Overgangsprosjektet NY GIV
Rådgiversamling Levanger Torsdag 29. november. Kort repetisjon - Bakgrunn, mål og tiltak Bakgrunnen er et alt for stort frafall i vgo. Målet er å øke.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Ny GIV i Akershusskolen
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Tromsfylke.no Go Campus Tverretatlig oppstartssamling 10. april 2014 Randi Ovesen Ass.rektor SMI-skolen, og prosjektleder Ny GIV – Overgangsprosjektet.
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Overgangsprosjektet – NY GIV
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Praksiseksempel fra Lørenskog
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Ny GIV Rørvik Overgangsprosjekt Oppfølgingsprosjekt Statistikkprosjekt (Gjennomføringsbarometer)
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Utdanningssektoren Østlandssamarbeidet
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
NY GIV over i Ungdomstrinn i utvikling
Hva nå? Prosjektleder Knut Alfarnæs
Utskrift av presentasjonen:

Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune Prosjektleder Ny GIV – Overgangsprosjektet Randi Ovesen Troms fylkeskommune

Bakgrunnen for prosjekt Ny GIV Hvert år er det 4 – 5000 elever med under 30 grunnskolepoeng som begynner i videregående opplæring. Dersom elever med så lave karakterer skal lykkes i videregående opplæring, vil de ha behov for særskilt organisert støtte og oppfølging, særlig når det gjelder grunnleggende skrive, lese- og regneopplæring.

Formålet med Ny GIV er å øke andelen som fullfører og består videregående opplæring.

Mål: Målet med prosjektet er å skape varige samarbeidsrelasjoner mellom kommuner, fylkeskommuner og stat.

Videre skal prosjektet lage et bærekraftig, strukturert og målrettet system for å ruste ungdomsskoleelever med kritisk svake forutsetninger til å mestre overgangen mellom ungdomstrinn og videregående opplæring og å hjelpe dem fram til fag-svennebrev eller studiekompetanse.

Forts. mål: Kompetanseheving for den enkelte lærer, med todelt mål; - både nå ut til enkeltelever og bidra i utviklingsarbeid på skolen. Kompetanseutvikling i skolene. Kompetansespredning innad på skolen – rektors ansvar.

Ny formulering i Opplæringslovens § 13 – 3 c Fylkeskommunen skal etter oppdrag fra departementet veilede om og bidra til kvalitetsutvikling som kan gi god sammenheng mellom grunnskole og videregående opplæring.

Målgruppa for prosjektet De 10 % svakest presterende elever med potensiale til å fullføre og bestå videregående opplæring, etter 1. termin i 10.trinn, i hver av de kommunene som fylkeskommunen inviterer til å delta i prosjektet

Redefinering av målgruppa Målgruppa i prosjektet er de 10 % svakest presterende elevene etter 1. termin i 10. klasse i de kommunene som deltar. Disse elevene skal få tett oppfølging i siste termin i 10. klasse og tiltakene skal videreføres etter behov i overgangen til videregående opplæring og i videregående opplæring. Dette endres ikke.

Forts. redefinering målgruppa Men i tillegg åpner departementet opp for at elever som presterer svakt (på eller under kritisk grense) på obligatoriske kartleggingsprøver i norsk og matematikk høsten i Vg1 blir innlemmet i elevgruppa som omfattes av Ny GIV. Også her må det brukes skjønn i utvelgelsen av elevene, og fylkeskommunen må vurdere om det skal inngås noen form for avtale med disse elevene på samme måte som i grunnskolen.

Forts. redefinering målgruppa Dette betyr altså at elevgruppa som tilhører Ny GIV i videregående opplæring, kan bestå av alle de som har hatt intensivopplæring i siste del av 10. klasse og de elevene som presterer svakt på de obligatoriske kartleggingsprøvene på høsten i Vg1. Departementet legger til grunn at denne nye ”Ny GIV-gruppa” følges tett opp, blant annet gjennom de midlene som er tildelt fra Utdanningsdirektoratet direkte. Oppfølgingsperioden utvides til å omfatte også overgangen mellom Vg2 og Vg3/inngåelse av lærekontrakt.

Organisatoriske utfordringer: Uforutsigbart og variabelt antall elever Organisatoriske utfordringer: Uforutsigbart og variabelt antall elever. Elever spredt på flere utd. program – ulike timeplaner, ulike bygninger. Hvordan er kulturen for teamarbeid på tvers av fag og trinn – er det nok rom for erfaringsutveksling mellom lærere. Er Ny GIV koordinert med andre satsningsområder ved skolen? Stor lokal frihet i hvordan dette skal organiseres – utfordring eller mulighet?

Andre utfordringer: Motivasjonen hos elevene – Ny GIV-elever og elever i redefinert gruppe. Arbeidsfordeling på skolen: Hvem har ansvar for hva? Ledelse, Ny GIV-lærere, kontaktlærere, rådgivere etc

Hva betyr dette i praksis for vgo? Det betyr at vi må se på organiseringen av Overgangsprosjektet i vgo på nytt! Igangsetting/fortgang i implementeringen på vgs. Ny GIV-team på vgs. (Rektor, Ny GIV-lærere, rådgivere, evt. spes.ped) Rekruttering/skolering av flere Ny GIV-lærere. Økt innsats mot rådgivergruppa. Flere fagdager i året med Ny GIV. Økt innsats/skolering av spesialpedagoger. Bruk av Ny GIV-metodikk i spesialundervisning. Bruk av Ny GIV-metodikk i fht fremmedspråklige elever. Økte lærerressurser til Ny GIV-lærere. Flere lokale skoleringer for de som arbeider med Ny GIV i vgo. Arbeide mot Universitetet for å se på mulig samarbeid fremover i fht skoleringer. Dette arbeides det mot KD for å få fortgang i. Lage et strukturert system på skolene og bruke PULS som verktøy.

Status totalt: fase 1 og fase 2 Fase 1: 5 ungdomsskoler og 5 videregående skoler i Tromsø. 94 elever fullførte intensivopplæring våren 2011. Fordeling: ca 80 % gutter og 20 % jenter. 84 av disse startet på vgo høsten 2011. Per i dag er 74 av disse med på Ny GIV i vgo. Fase 2: 32 ungdomsskoler og 11 vgo (herunder Longyearbyen og Stangnes 8-13. 9 kommuner + Svalbard + 2 skoler i Harstad. Tromsø-regionen: 127 elever. Nord-Troms-regionen: 35 elever. Stangnes 8-13: 6 elever. Totalt: 168 elever i fase 2. Fordeling: ca 60 % gutter og 40 % jenter.

Skolering av Ny GIV-lærere Vi får bare positive tilbakemeldinger fra våre lærere, dette gjelder både for fase 1 og 2. I fase 1 skolerte vi 20 lærere. I fase 2 skolerer vi 72 lærere. Lærerne har gitt 5-6 på terningen både når det gjelder den nasjonale og den lokale skoleringen  Viktige momenter i opplæringen er: Grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning. Læringsmiljø, relasjonsbygging og klassemiljø. Vurdering for læring.

Andre tiltak rettet mot vgo: Yrkesretting og relevans i fellesfagene på yrkesfag – FYR Sommeraktiviteter: - Sommerskole/sommercampus - Forkurs - Sommerjobb Arbeid med å få flere læreplasser Oppfølgingsprosjektet Gjennomføringsbarometeret