Utredningsgruppens forslag til endring av tapt tid under eksamensavvikling og alternative undervisingsdager.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Eksamensoppmelding for elever og privatister
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Informasjonsmøte om eksamen
Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder)
Slåtthaug videregående skole
Lokale arbeidstidsavtaler
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Informasjonsmøte om eksamen
EKSAMEN VGS.
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Lokal arbeidstidsavtale
VELKOMMEN Karrierveiledning på LAV Russetid Eksamen VITNEMÅL.
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Individuell vurdering
Inntaket 2010 – 2011 – nytt og nyttig ?. Hvilke emner skal vi gjennomgå ? 1.Hva betyr endringen i vurderingsforskriften fra for inntaket til.
Overgangsprosjektet NY GIV
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Eksamen i Kunnskapsløftet
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Borre ungdomsskole
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Ta fag fra videregående skole
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
FLÅ SKOLE OMORGANISERING AV SKOLEDAGEN Gjeldende fra skoleåret 2014/2015.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
VELKOMMEN Karriereveiledning på LAV Vitnemål Samordna opptak Eksamen
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Vi er inne i vårt 6. år Skoleår Elever 2008/ /2010 4
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Russetid Eksamen Vitnemål Skoleåret Viktige datoer og perioder: 13. mai til 21. juni: Eksamensperiode 18.mai: Siste ordinære skoledag for Vg3.
APALLØKKA SKOLE Ca. 400 elever, 14 klasser Tradisjonelle klasserom Kunnskapsrike lærere, gode klasseledere Kunnskapsløftet og kompetansemålene er pensum.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Velkommen til foreldremøte for VG3. Agenda: Russetid Vurdering og utviklingssamtaler Oppfølging fravær Heldagsprøver og eksamener Karriereveiledning og.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Skoleruta 2016 – 2017 Elever - Mindre grupper
Skoleruta mindre grupper
Velkommen til Riska ungdomsskole
Velkommen til Riska ungdomsskole
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Utdanningssystemet sitt årshjul
Skoleruta mindre grupper
"Tjuvstart på videregående" FORELDREMØTE FORSERT LØP 30.MAI 2018
Velkommen til foreldremøte
Utskrift av presentasjonen:

Utredningsgruppens forslag til endring av tapt tid under eksamensavvikling og alternative undervisingsdager

Mandat  Tilsyn med årstimetall i vgs i 2008 dokumenterer store utfordringer knyttet til å sikre antall timer elevene har krav på i hvert fag.  Arbeidsgruppe opprettet i mai Fem møter i regi av Utdanningsdirektoratet. Dessuten, to repr. Fra KS (Magne Nesvik og Erik T. Jørgensen), leder av elevorg., og fra Utdanningsforbundet, Rune Baklien.

Bakgrunn:  Bortfall av timer, spesielt ved skolestart, avslutning til jul og sommer, ulike aktivitetsdager og Operasjon dagsverk.  Bortfall av undervisning under eksamensperioden.

Spesielt for eksamen  Defineres som en del av opplæringen, som medfører at elevene kan få flere eller færre timer i enkelte fag.  Et alternativ vil være å legge eksamen etter endt opplæring.  Utfordringer: VG1, ca 20% en eksamen. Vg2 alle elevene en eksamen. Vg3 alle tre sentralgitte eksamener, pluss en lokalgitt.

I praksis:  Mister mange elever ca sju dager (alternativt opplegg).  ”Verdalsmodellen”: 5% av alle fag avsatt til felleaktiviteter knyttet til kompetansemål.  Fra minutters timer.  30 uker med fast timeplan, timeplan lagt ut over 35 uker, dvs at minstetimetall gjennomført før eksamen.  Timeplan lagt over 4 dager, med en ”bufferdag” (prøver, ta igjen timer, temadager, osv).

Eller,  Akershus’ skolerute: 194 undervisingsdager, og skolestart 17. august.

Tilsynet fra fylkesmennene i 2008 avslørte:  Manglende undervisning for elever som ikke har eksamen.  Hele skoledager disponeres til ”klassens dag”, OD-dag, messebesøk, aktivitetsdag, skolestart/avslutninger, skoleturer, osv. uten forankring i læreplaner.  Deler av skoledager brukes til andre aktiviteter.

Men, ”Fylkeskommunene har i ettertid stilt spørsmål om det kan stilles så eksakte krav til fylkeskommunens plikter, og om det er mulig og ønskelig å eksakt oppfylle fag- og timefordelingen.”

Opplæringsloven § 1-4  ”I Læreplanverket for Kunnskapsløftet er fag- og timefordelinga fastsett. Tida som går med til eksamen, medrekna eventuell førebuingstid som blir teken frå undervisinga, skal reknast som opplæringstid. Elevar som ikkje blir trekte ut til eksamen, skal ha ordinær opplæring.”

Forslag fra KS’ representanter i gruppen:  ”…en mulig løsning er at alternative dager kan arrangeres ved å utvide årstimetallet og således pålegge elevene et høyre årstimetall enn hva som fremgår av læreplanen. ” (s. 12).  Repr. fra Kunnskapsdirektoratet: Eleven har takket ja til et samlet opplæringstilbud fra fylkeskommunen. Ordinær videregående opplæring er obligatorisk på den måten at det føres fravær dersom eleven ikke møter til opplæringen.

Utfordringer ved avvikling av eksamen:  Klasserom og personalressurs.  De som ikke trekkes ut, får ofte fri, og dermed ikke oppfylt minstetimetallet i fag.  Hvordan gi meningsfull opplæring til eleven etter standpunktkarakterer er fastsatt, eller eksamen avlagt.

Mulig løsning:  Fastsatt dato for avsluttet opplæring før eksamensperiode (over ca 3 uker).  Unngår da sløsing med elevene tid, og manglende motivasjon.  Økt konsentrasjon for lærere som sensurerer eller involveres i eksamen.

Avslutning av skoleåret:  For vg2 og vg3: 23. mai.  For vg1: 1. juni.  Ingen ordinær undervising i eksamensperioden.  Ti undervisningsdager tidligere i året som kompensasjon for bortfall av opplæring, og ti dager omdisponert til eksamensformål.

Konsekvenser for lærerne:  Pr i dag 195 arbeidsdager (dvs 38 uker pluss en uke planlegging).  Ti dager med fremmøteplikt når eksamensperiode starter.  Tapt avspasering i elevenes høst- eller vinterferie, kan kompenseres gjennom ti fleksible dager ellers i skoleåret, når det passer arbeidsgiver og arbeidstaker, eventuelt i eksamensperioden.  De fleste lærere da i arbeid mellom 20.mai og 20. juni.

Forslag: 1. Forkorte eller forflytte deler av feriedager som gis som høst- eller vinterferie til eksamensperioden på slutten av skoleåret. 2. Tilby kvelds- eller ettermiddagsundervisning. 3. Starte skoleåret noe tidligere. 4. Bruke andre dager til undervising som trad. fridager, for eksempel inneklemte dager etter helligdager.