Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Felles barnevernstjeneste Orientering for Felles ordførermøte Huset mot Havet, Sjøvegan
Advertisements

Innherred samkommune 1 Erfaringer med Innherred samkommune - utfordringer og muligheter Ordfører Bjørn Iversen, Administrasjonssjef Ola Stene Steinkjer.
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Det kommunale og det statlige barnevern
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
8 Det politiske systemet i Norge
Advokat Øyvind Renslo, KS
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Formelt interkommunalt samarbeid
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Arbeidsseminar Innherred Samkommune november 2006 – Samkommunens framtid Samkommunens framtid Innledning på arbeidsseminar i regi av Innherred Samkommune.
Innherred samkommune 1 Status arbeidet med søknad om ISK 3 Administrasjonssjef Ola Stene
Orientering i samkommunestyret – Ola Stene 1 Søknaden blir vurdert etter forsøksloven § 1. Lovens formål Formålet.
Innherred samkommune 1 Kommunesamarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 – alternativer og konsekvenser Rapport fra forstudie ”ISK3” Administrasjonssjef.
Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Advokat Øyvind Renslo, KS
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Levanger kommune Rådmannen Status arbeidet med søknad om ISK 3 – Ola Stene. Kommunestyret Status arbeidet med søknad om ISK 3 Rådmann Ola Stene.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Hvem holder i hvilket ror? …og hva styrer de etter?
IKT-arkitektur og styringsmodeller: mellom politikk og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Juridiske hensyn ved selskapsetablering
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Samhandlingskonferanse 19. januar 2010 Hans Seierstad Ordfører Østre Toten KS Leder Oppland.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
JUS102 Advokat Lars Baklund. Ansvarlig selskap (ANS) og selskap med delt ansvar (DA) Minst to deltagere i ANS og DA, sel. § 1-1 Ubegrenset personlig ansvar.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Interkommunalt samarbeid Sigrid Stokstad Kommunalrett veiledning vår 2016.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Dosent Ingun Sletnes Presentasjonens tittel
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
3 Marius Stub.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Hva skjer i kommunalretten
3 Marius Stub.
Utskrift av presentasjonen:

Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller en god løsning ? Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene

Begrepet Presentasjon | 2007 Samarbeid: ”En koordinert fellesaktivitet rettet mot et felles mål”

Hva er interkommunalt samarbeid Presentasjon | 2007 Løsere avtalebaserte former: Uformelle nettverk, for kompetansebygging, erfaringsutveksling m.v. Kontakt i enkeltsaker Samarbeid om enkeltsaker Samarbeid om et saksområde Fysisk samlokalisering Overføring av beslutningsmyndighet til et felles beslutningsorgan egne styrer, selskaper m.v.

Felles beslutningsorgan - oversikt Tilbudet av organisasjonsmodeller Presentasjon | 2007 Felles styre etter kommuneloven § 27 Ansvarlig selskap (ANS el. DA) Interkommunalt selskap (IKS) Aksjeselskap (AS) Forening Samvirkeforetak ? Vertskommune Stiftelse ? (ikke samarbeid i eg. forstand..)

Bakgrunnen for lovendringen - vertskommunemodellen Presentasjon | 2007 Begrensede muligheter til å samarbeide om kommunenes ”kjerneoppgaver” Ingen tilpasset organisasjonsmodell fantes Behov for å åpne for samarbeid også om lovpålagte oppgaver og myndighetsutøvelse Lovgivers siktemål: Lage en samarbeidsmodell som ville gjøre det forsvarlig å delegere kompetanse/myndighet til en vertskommune, rettssikkerhetsmessig og i forhold til folkevalgt innflytelse KS Omstilling og konkurranse

Hovedpunkter Presentasjon | 2007 ”Offentligrettslig” samarbeidsmodell – for samarbeid om kommunens lovpålagte oppgaver Hva det gjelder: Overlate utførelsen av oppgaver, og beslutningsmyndigheten knyttet til oppgaveløsningen til en annen kommune – vertskommunen Ikke et eget (nytt) rettssubjekt Basert på en avtale – overordnede rammebetingelser vedtas av kommunestyret

Vertskommunens rolle Presentasjon | 2007 Vertskommunen er arbeidsgiver, utfører oppgavene og har beslutnings- myndigheten Den enkelte kommune er fortsatt ansvarlig overfor innbyggerne Vertskommunemodellen innebærer ingen ansvarsdifferensiering

Noen sentrale begreper Presentasjon | 2007 ”Vertskommune” ”Samarbeidskommune(e)” ”Deltakerkommune(ne)” To varianter: Administrativt vertskommunesamarbeid Vertskommune m/nemnd Hovedskille – prinsipielle saker

Avgrensningskriteriet – saker av ”prinsipiell betydning” Presentasjon | 2007 Flere bestemmelser i kommuneloven bruker dette begrepet, bl.a: § 23 (adm. sjefen) § 10 (fast utvalg) Samme innhold i forhold til vertskommunesamarbeid Politisk skjønn Kurante saker

Administrativt vertskommunesamarbeid Kommune-styret i samarbeids-kommunen Kommune-styret i verts-kommunen Presentasjon | 2007 Avtale § 28e § 28b nr. 4 § 28b nr. 3 Instruks om delegasjon Administrasjons-sjef Delegasjon* Administrasjons-sjef § 28b jf. § 28a § 28b nr. 5 og 6 * Bare saker som ikke er av prinsipiell betydning KS Omstilling og konkurranse

Vertskommune med nemnd Avtale Kommune-styret i samarbeids-kommune A Kommune-styret i samarbeids-kommune B Kommune-styret i samarbeids-kommune C Kommune-styret i verts-kommunen Presentasjon | 2007 § 28c, nr. 6 § 28c nr. 3 Felles nemnd Delegasjon * § 28c nr. 3, jf. § 28a Delegasjon ** Administrasjon * Kan også delegere saker av prinsipiell betydning ** Bare saker som ikke er av prinsipiell betydning KS Omstilling og konkurranse

Særlige spørsmål i forhold til barnevernloven Presentasjon | 2007 Barnevernleder barnevernloven § 2-1 tredje ledd BFDs høringsuttalelse (gjengitt i Ot. Prp. Nr. 95 (2005-2006) s. 94: ”Barne- og familiedepartementet legger til grunn at heller ikke denne bestemmelsen er til hinder for interkommunalt samarbeid som beskrevet i høringsnotatet, men at barnevernadministrasjonen med dens leder kan ligge i den felles samkommunen eller i vertskommunen”

Særlige spørsmål på barnevernsområdet Presentasjon | 2007 Klientutvalg (barnevernloven § 2-1 femte ledd Myndigheten kan legges til en felles nemnd Nemnda kan i så fall ikke ha mer enn fem medlemmer Regulert i kommuneloven § 28c nr. 9

Særlig om delegasjon ved barnevernsamarbeid Presentasjon | 2007 Vanlig delegasjon: Kommunestyre til Rådmann til Rådmann Barnevernsamarbeid også utpeking av barnevernleder

Styringsmidler for deltakerne ved opprettelsen av samarbeidet Presentasjon | 2007 Avtalen (§ 28e) Vedtas av kommunestyret selv Minimumskrav til innhold i § 28e Står i utgangspunktet fritt til å ta inn bestemmelser om andre forhold Generelle instrukser - § 28c nr. 7 Representasjon i nemnda - § 28c nr. 4

Styringsmidler underveis i samarbeidet Presentasjon | 2007 Kommunestyret i vertskommunen har begrenset myndighet, jf. §§ 28b nr. 4 og 28c nr. 6 Spesielle instrukser § 28b nr. 5 (adm. samarbeid) § 28c nr. 7 (m/nemnd) Omgjøring § 28b nr. 6 (adm. samarbeid) § 28c nr. 8 (m/nemnd)

Oppløsning og uttreden - § 28i Presentasjon | 2007 Kan oppløses øyeblikkelig ved enighet Den enkelte kan uansett si opp med ett års varsel Annen oppsigelsesfrist kan avtales

Ulemper? Vertskommunen for sterk? Ulikt eierforhold mellom kommunene? Presentasjon | 2007 Vertskommunen for sterk? Ulikt eierforhold mellom kommunene? Mister man innflytelse? Samarbeidskommunene har betydelige styringsmuligheter Hva trenger man styring over? Barnevern sterkt regelstyrt Hva med forebyggende arbeid?

Fordeler ved samarbeid - barnevern Presentasjon | 2007 Større og mer robust fagmiljø Økt trivsel Bedre ”driftssikkerhet” Sterkere og mer stabil samarbeidspartner for andre instanser Mindre ”nærhet” Erfaringene