Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller en god løsning ? Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Begrepet Presentasjon | 2007 Samarbeid: ”En koordinert fellesaktivitet rettet mot et felles mål”
Hva er interkommunalt samarbeid Presentasjon | 2007 Løsere avtalebaserte former: Uformelle nettverk, for kompetansebygging, erfaringsutveksling m.v. Kontakt i enkeltsaker Samarbeid om enkeltsaker Samarbeid om et saksområde Fysisk samlokalisering Overføring av beslutningsmyndighet til et felles beslutningsorgan egne styrer, selskaper m.v.
Felles beslutningsorgan - oversikt Tilbudet av organisasjonsmodeller Presentasjon | 2007 Felles styre etter kommuneloven § 27 Ansvarlig selskap (ANS el. DA) Interkommunalt selskap (IKS) Aksjeselskap (AS) Forening Samvirkeforetak ? Vertskommune Stiftelse ? (ikke samarbeid i eg. forstand..)
Bakgrunnen for lovendringen - vertskommunemodellen Presentasjon | 2007 Begrensede muligheter til å samarbeide om kommunenes ”kjerneoppgaver” Ingen tilpasset organisasjonsmodell fantes Behov for å åpne for samarbeid også om lovpålagte oppgaver og myndighetsutøvelse Lovgivers siktemål: Lage en samarbeidsmodell som ville gjøre det forsvarlig å delegere kompetanse/myndighet til en vertskommune, rettssikkerhetsmessig og i forhold til folkevalgt innflytelse KS Omstilling og konkurranse
Hovedpunkter Presentasjon | 2007 ”Offentligrettslig” samarbeidsmodell – for samarbeid om kommunens lovpålagte oppgaver Hva det gjelder: Overlate utførelsen av oppgaver, og beslutningsmyndigheten knyttet til oppgaveløsningen til en annen kommune – vertskommunen Ikke et eget (nytt) rettssubjekt Basert på en avtale – overordnede rammebetingelser vedtas av kommunestyret
Vertskommunens rolle Presentasjon | 2007 Vertskommunen er arbeidsgiver, utfører oppgavene og har beslutnings- myndigheten Den enkelte kommune er fortsatt ansvarlig overfor innbyggerne Vertskommunemodellen innebærer ingen ansvarsdifferensiering
Noen sentrale begreper Presentasjon | 2007 ”Vertskommune” ”Samarbeidskommune(e)” ”Deltakerkommune(ne)” To varianter: Administrativt vertskommunesamarbeid Vertskommune m/nemnd Hovedskille – prinsipielle saker
Avgrensningskriteriet – saker av ”prinsipiell betydning” Presentasjon | 2007 Flere bestemmelser i kommuneloven bruker dette begrepet, bl.a: § 23 (adm. sjefen) § 10 (fast utvalg) Samme innhold i forhold til vertskommunesamarbeid Politisk skjønn Kurante saker
Administrativt vertskommunesamarbeid Kommune-styret i samarbeids-kommunen Kommune-styret i verts-kommunen Presentasjon | 2007 Avtale § 28e § 28b nr. 4 § 28b nr. 3 Instruks om delegasjon Administrasjons-sjef Delegasjon* Administrasjons-sjef § 28b jf. § 28a § 28b nr. 5 og 6 * Bare saker som ikke er av prinsipiell betydning KS Omstilling og konkurranse
Vertskommune med nemnd Avtale Kommune-styret i samarbeids-kommune A Kommune-styret i samarbeids-kommune B Kommune-styret i samarbeids-kommune C Kommune-styret i verts-kommunen Presentasjon | 2007 § 28c, nr. 6 § 28c nr. 3 Felles nemnd Delegasjon * § 28c nr. 3, jf. § 28a Delegasjon ** Administrasjon * Kan også delegere saker av prinsipiell betydning ** Bare saker som ikke er av prinsipiell betydning KS Omstilling og konkurranse
Særlige spørsmål i forhold til barnevernloven Presentasjon | 2007 Barnevernleder barnevernloven § 2-1 tredje ledd BFDs høringsuttalelse (gjengitt i Ot. Prp. Nr. 95 (2005-2006) s. 94: ”Barne- og familiedepartementet legger til grunn at heller ikke denne bestemmelsen er til hinder for interkommunalt samarbeid som beskrevet i høringsnotatet, men at barnevernadministrasjonen med dens leder kan ligge i den felles samkommunen eller i vertskommunen”
Særlige spørsmål på barnevernsområdet Presentasjon | 2007 Klientutvalg (barnevernloven § 2-1 femte ledd Myndigheten kan legges til en felles nemnd Nemnda kan i så fall ikke ha mer enn fem medlemmer Regulert i kommuneloven § 28c nr. 9
Særlig om delegasjon ved barnevernsamarbeid Presentasjon | 2007 Vanlig delegasjon: Kommunestyre til Rådmann til Rådmann Barnevernsamarbeid også utpeking av barnevernleder
Styringsmidler for deltakerne ved opprettelsen av samarbeidet Presentasjon | 2007 Avtalen (§ 28e) Vedtas av kommunestyret selv Minimumskrav til innhold i § 28e Står i utgangspunktet fritt til å ta inn bestemmelser om andre forhold Generelle instrukser - § 28c nr. 7 Representasjon i nemnda - § 28c nr. 4
Styringsmidler underveis i samarbeidet Presentasjon | 2007 Kommunestyret i vertskommunen har begrenset myndighet, jf. §§ 28b nr. 4 og 28c nr. 6 Spesielle instrukser § 28b nr. 5 (adm. samarbeid) § 28c nr. 7 (m/nemnd) Omgjøring § 28b nr. 6 (adm. samarbeid) § 28c nr. 8 (m/nemnd)
Oppløsning og uttreden - § 28i Presentasjon | 2007 Kan oppløses øyeblikkelig ved enighet Den enkelte kan uansett si opp med ett års varsel Annen oppsigelsesfrist kan avtales
Ulemper? Vertskommunen for sterk? Ulikt eierforhold mellom kommunene? Presentasjon | 2007 Vertskommunen for sterk? Ulikt eierforhold mellom kommunene? Mister man innflytelse? Samarbeidskommunene har betydelige styringsmuligheter Hva trenger man styring over? Barnevern sterkt regelstyrt Hva med forebyggende arbeid?
Fordeler ved samarbeid - barnevern Presentasjon | 2007 Større og mer robust fagmiljø Økt trivsel Bedre ”driftssikkerhet” Sterkere og mer stabil samarbeidspartner for andre instanser Mindre ”nærhet” Erfaringene