Lokalt utviklingsprosjekt Hovedprinsipp  Lokal tilpasning og utvikling av arbeidstidsordninger og andre rammebetingelser skal bygge på lokale målsettinger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
Advertisements

Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Hva er Fretex ?.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
TEMADAG: LOKALE ARBEIDSTIDSAVTALER HØST KS Forhandling HANDLINGSROMMET I DET SENTRALE AVTALEVERKET.
Barnevern i Drammen kommune i perioden
Tariffpolitiske utfordringer mot 2010 Tariffpolitiske utfordringer mot 2010 Mellomoppgjøret med fokus på pensjon KS strategikonferanser 2009 Hege.
Tariff prioriteringer for å møte arbeidskraftutfordringene Finnmark 9. februar Strategikonferansene 2010 Kirsti Vassbotn.
Lokal arbeidstidsavtale
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Arbeidstid på nettverksmøtet jan/feb 2011 Utdanningsforbundet Bergen.
Utdanningsforbundet Bergen
Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet
SFS 2213 SFS 2213 er ”hoved-særavtalen” for skoleverket.
Intensjoner og mål for opplæringen
Formålet med denne økta
Endringer i ny arbeidstidsavtale
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Arbeidstidsavtalen SFS 2213
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Arbeidstid barnehage – erfaringer etter oppstart Regionale kurs høsten 2012.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Hovedtariffoppgjøret 2008 Noen utfordringer i KS-området KS Forhandling.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Konferanser 1.TILSKUDDSORDNINGEN Hvordan skal kommunene sikre fremtidig drift av voksenopplæringen etter innføring av ny tilskuddsordning. Konsekvenser.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Tariff Strategikonferansene Tariffperioden Hovedoppgjøret 2008Hovedoppgjøret 2008 –Økonomisk ramme: 6,34 % –Søkelys på kompetanse.
Handlingsprogrammet. Intensjonsavtalen Bidra til å redusere energibruken i eksisterende og ny boligbebyggelse, næringsbygg og offentlige bygg gjennom.
Lønn og arbeidstid pr mai 2011
Tariffpolitiske utfordringer mot 2010 Tariffpolitiske utfordringer mot 2010 Mellomoppgjøret med fokus på pensjon KS strategikonferanser 2009 Hege.
NORSK FYSIOTERAPEUTFORBUND - et forbund i bevegelse Våren Hva bør dere vite om forhandlinger? Seminar for nye ledere og styremedlemmer i avdelinger.
Hvordan forbedre seksjonsarbeidet? Rammene Erfaringene Forslag til neste skoleår Seksjonsarbeid Realfag/Idrett1.
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Resultat: Det iverksettes sentrale tiltak med virkning fra : – generelle tillegg – økte minstelønnssatser Det er ikke avsatt økonomiske midler.
Hvordan forhandles det?
Lokal arbeidstidsavtale
Utdanningsforbundet Bergen Samling tillitsvalgte
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
SI DIN MENING OM LØNNSOPPGJØRET! TARIFFPERIODEN DM
Tariffpolitiske utfordringer mot 2010 Tariffpolitiske utfordringer mot 2010 Mellomoppgjøret med fokus på pensjon KS strategikonferanser 2009.
Arbeidstidsavtalen.
Medbestemmelse, rettigheter og plikter m.m.
Tariffpolitiske utfordringer mot 2010 Tariffpolitiske utfordringer mot 2010 Mellomoppgjøret med fokus på pensjon KS strategikonferanser 2009 Kirsti.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde
Arbeidstidsavtale SFS 2213
Alle lærerorganisasjonene har skrevet under avtalen.
Forskningsadministrativ avdeling Prosess faglig prioritering Plan for fase 3 (Aktiviteter på UiO-nivå) Oppdatert
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Arbeidstid i barnehagen Regional skulering haust 2011 Nina Beate Jensen, Utdanningsforbundet Hordaland.
Presentasjon 2008 Livskraftige kommuner – modell for samarbeid med andre land Gunnbjørg Nåvik Møte i KS’ internasjonalt nettverk september 2009.
Ungdomstrinn i utvikling
Krav eller kompromiss? Praktisk tillitsvalgtarbeid ATG-kurs november 2010 Mathea Ruud McGhie.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
1: SGS SGS 1010 Særavtale som gjelder turer og lignende og bemanna leirskole. Turer: max 9 timer per dag, 37,5 t uka. Overtid utover dette. Tid.
Fra streik til tillitsbygging. Forhandlinger og brudd Arbeidstidsavtalen er en særavtale (SFS 2213). Varighet var fram til Forhandlingene med.
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
Lærernes arbeidstid Evaluering av avtale om arbeidstid for undervisningspersonalet i skoleverket Utført av: Heidi Nicolaisen, Torgeir Nyen og.
arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU
Profesjonelle læringsfellesskap
Lærernes arbeidstid Evaluering av avtale om arbeidstid for undervisningspersonalet i skoleverket Utført av: Heidi Nicolaisen, Torgeir Nyen og.
Utskrift av presentasjonen:

Lokalt utviklingsprosjekt Hovedprinsipp  Lokal tilpasning og utvikling av arbeidstidsordninger og andre rammebetingelser skal bygge på lokale målsettinger og prioriteringer for utvikling av lærings- og arbeidsmiljø.  I dette ligger at for å oppnå en mer hensiktsmessig disponering av personalressursene, må det satses på tiltak og gjøres prioriteringer som synliggjør behovet for avtaleutvikling.  Det er gjort en kopling mellom utviklingsmål/- tiltak og den disponering av lærerressursene disse skaper behov for

Etter Irgens… Kollektivt orienterte skoler: Lærerne opplever mindre belastning Understøtter og gir mer variert undervisning Er skoler i utvikling De gode skoler – Skoler med etos! ”Generelle løsninger kan skape spesifikke problem.”

Etter mellomoppgjøret… Høsten 2009 Hovedavtalen SFS 2213 – Arbeidstidsavtalen + div bestemmelser - Utløp pr Reforhandling i tidsrommet okt. – des Kan gå inn i hovedtariffoppgj. pr 1. mai 2010 Ny avtale med virkning fra 1. august 2010 Forskning og utredning – Arbeidstid –Avtalesystem

Arbeidstid for undervisningspersonalet - avtalehistorikk Mars / / /2010 Større del av arb.tid på skolene, leseplikter m.v. videreført fra reglene i Staten System- endring m/ lokale avtaler. Sentral avtale gjelder i 2006/07 Lokale avtaler Skoleårene Lokal uenighet: Lokal uenighet: Sentral behandling. Kan kreve tilbakefall til sentral avtale Lokal uenighet: Lokal uenighet: (1) sentral bistand (2) sentral behandling (3) Sentral nemnd

Arbeidstid for undervisningspersonalet (SFS 2213) - hva nå? Reforhandling høsten 2009 ”Det store 3-årige utviklingsprosjektet” - har det blitt utvikling?  Hva med lokale prosesser og klima?  Er det skapt utviklingsmål og konkretisering av tiltak som grunnlag for avtaleutvikling?  Har det skjedd avtaleutvikling i tråd med lokale og sentrale intensjoner?

Arbeidstid for undervisningspersonalet (SFS 2213) – FoU KS må ha en kvalitativ god kunnskapsbase - en ”plattform” å stå på Bredt anlagt FoU-prosjekt for å kartlegge hva som faktisk har skjedd Faglig ansvarlige på både skole- og kommunenivå God forankring på rådmannsnivå for å kunne sammenholde med overordnede målsettinger og prioriteringer

Arbeidstid for undervisningspersonalet (SFS 2213) – FoU KS må få grunnlag i undersøkelsen til videre prioritering: Hva er veien videre? Er dagens avtalemodell hensiktsmessig? Hva er det i tilfelle ønskelig å endre? - selve modellen med lokal avtale? - intensjoner, prosess, prosedyrer? - innhold i sentral avtale? Håper og forventer lokalt engasjement for å få kvalitet i undersøkelsen

Så minner vi til slutt om målet