God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Noen utfordringer for skolene
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Fagforbundets barneby i Angola er åpnet
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Nettverkssamling om barnefattigdom
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Arve Negaard Kunnskapsutvikling i og mellom kommuner og sykehus Helse Sør-Øst – Erfaringskonferanse Lovfestet veiledningsplikt som grunnlag for kompetanseutvikling.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Generelle betraktninger Kommunesektoren skal legge til rette for gode liv for innbyggerne i det lange løp. Det normale er at konjunkturene svinger. Buffer.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Internasjonal satsing i Bydel Sagene
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Etisk kompetanseheving i Stange kommune
Båtsfjord 2100 innbyggere, alle kan fisk Alle bor på et sted, 90 km til neste sted med 1000 innbyggere Tette bånd mellom industri og det offentlige Utdanning.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Erfaringer fra Høylandet
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Fra kommunevisjon til ”hel ved” i det pedagogiske mangfoldet. Erling Barlindhaug Skole- og barnehagesjef Øvre Eiker.
Våler kommune Presentasjon 7.mars 2016 «ET GIR EKSTRA» Tre T’er: 1.Trafikk 2.Tre 3.Turisme.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
REalfagskommune!.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold Tron Bamrud, rådmann Sande i Vestfold

Kort om Sande 8 300 innbyggere. 6 mil sydvest for Oslo – og en del av pendlingsomlandet. Trygg økonomisk og politisk styring med overskudd. Ca. 460 årsverk. Samarbeider med andre bilateralt, i Vestfold, Drammensregionen, Vestregionen og Osloregionen.

Skoler og barnehager 3 kommunale barnehager, mange private 4 barneskoler, 3 med 120-160 elever 1 ungdomsskole Videregående skole God bemanning PPT og barnevern

Utfordringer Pleie og omsorg foran skole. Dårlige resultater ved nasjonale prøver på de små skolene. Manglende engasjement fra foreldre og innbyggere. Manglende resultatfokus blant lærerne Innbyggerne er fornøyd

Hvorfor økt fokus på oppvekst ? Fremtidig verdiskaping og suksess for lokalsamfunnet avhenger av hvorvidt vi lykkes med humankapitalen. Vri fokuset generelt fra forbruk nå (omsorg) til investering som gir avkastning i fremtiden. Læring er veien til lange og gode liv.

God oppvekst i Vestfold 2008-2018 Bakgrunn i høye frafallstall fra vgs. Felles forankring blant stat, kommune, fylkeskommune, politi, NAV, psykiatrien, LO, NHO om å gjøre noe. Fokus på generell satsing i tillegg til spesifikke tiltak.

Status Politisk god forankring. Plan for god oppvekst i Vestfold ble forankret i 2009 i alle 14 kommunene. Plan for god oppvekst i Sande forankres før sommeren 2010 – er i skrivefasen nå.

Hva nå ? Ordfører, hovedutvalgsleder, rådmann og kommunalsjef går på BI-program om styring av utdanning – felles referansebakgrunn.

Vi har lært at: Ressursbruken i norsk skole er høy, først og fremst pga. få elever pr. lærer. Gjennomsnitt OECD 30 pst. under Norge. Ingen sammenheng mellom utdanningslengde hos lærerne og resultater hos elevene. Små skoler gir gjennomsnittlig dårligere resultater og læringsmiljøer enn store. It’s [almost] all in the family. Læreren viktig – men vi vet ikke helt hva som avgjør.

Vi gjør mye i dag UNIK i vgs: Spesielt tilrettelagt studietilbud på videregående skole Ung UNIK: Ønsker å dra de gode erfaringene fra UNIK på Sande vgs ned i ungdomsskolen for å gi tilsvarende tilrettelagte opplegg til elever på 9. og 10.trinn Kultur i barnehage og skole; den kulturelle bæremeisen og den kulturelle skolesekken Borgestadklinikken, barn av rusmisbrukere, Mappevurdering, IKT basert dokumentasjon. Videreføre dokumentasjon som har betydning for barn og ungdoms utvikling (barnehage/skole/fritid.) Utvikle/tilpasse IKT verktøy som benyttes til IP til å gjelde alle barn og unge gjennom hele oppvekstløpet – fra 0 til 23 år.(Individuell utviklingsplan; IUP/individuell opplæringsplan; IOP/individuell plan; IP) Kompetanseheving Skolerte ansatte som kan sine fag. Spesielt fokus på basisfagene norsk, matematikk og engelsk, fagnettverksgrupper på tvers av skoler Veiledning av ufaglærte assistenter for å motivere dem til å ta utdannelse som fagarbeidere God ledelse barnehage og skole, avdelingsledelse – barnehageledelse, klasseromsledelse – skoleledelse.

Fremover Fra 4 til 3 barneskoler – en syretest på politisk vilje når vi har råd til 4. Rotasjon av lærere – en syretest på omstillingsevne hos lærerne (og Utd.forb.). Øke kravene til foreldrene – en syretest på omsorgsevnen hos foreldrene. Tidlig innsats for å få elevene med i ordinært løp.

Våre forankrede verdier Lojalitet Ærlighet Respekt Engasjement