Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
“Arrogant, autoritær, uforståelig, for travel eller skremmende.”
Møteplass for etisk refleksjon
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Brukermedvirkning og pasientmakt
KOLLEGASTØTTEORDNING VED SYKEHUSET I VESTFOLD
HTV-konferanse 28. oktober 2013
KLASSELEDELSE.
Hverdagsrehabilitering
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Helse og sykdomsbegrepet
- roller og forventinger
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Tilpassede helsetjenester
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Rolighetsmoen barnehage
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Overgrep mot eldre som bor på sykehjem
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
DEMENSFYRTÅRN LOFOTEN Berit Mosseng Sjølie Prosjektleder
Aust-Agder og Vest-Agder
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
Samhandling og kommunikasjon
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
Samstemming og riktig legemiddelbruk i hjemmebaserte tjenester. Kick-off samling tirsdag 19. mars 2013 I trygge hender.
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Legemiddelhåndtering
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
DE SISTE DAGER OG TIMER.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
For lokale tillitsvalgte
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
Definisjon av ulike HMS-begreper
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Hvordan komme godt i gang? En lang reise mot et Soria Moria…
Kvalitets- og miljøpolitikk, Elcom Signatur daglig leder:
Kvalitet, risiko og avvik
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
”I pasientens fotspor”
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Likeverdige helsetjenester for eldre
Skole- hjem samarbeid.
Utskrift av presentasjonen:

Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv

Brukerperspektiv Alle er pasienter og/eller pårørende Brukererfaring satt i system - på individnivå - på tjenestenivå - på systemnivå God kvalitet forutsetter at brukerens og pasientenes erfaringer og synspunkter påvirker tjenestene. (Regjeringen.no)

Hva er pasientsikkerhet? Pasientsikkerhet handler om å lære av uønskede hendelser, og forebygge at de gjentar seg. (Siv.no) Pasientsikkerhet - konsekvens: uønskede hendelser Pasientopplevd sikkerhet - konsekvens: utrygghet og usikkerhet

Pasientsikkerhet i brukerperspektiv Pasientopplevd pasientsikkerhet = Opplevelse av trygghet og tillitt

Pasientopplevd sikkerhet Når pasienten føler seg sett og respektert oppleves det som trygt og sikkert. Når pasienten har tillit til pleiepersonalet føler han seg trygg og sikker. Når pasienten er informert om hva som skjer føler han seg trygg og sikker. Når pasienten får være med på å ta valg i saker som kan gi konsekvenser for han selv føler han seg trykk og sikker Pasienter inkluderer ofte organisering, kommunikasjon og renhold som en del av Pasientsikkerheten

Pasientopplevd sikkerhet Trygghet Respekt Tillitt Kommunikasjon

Trygghet Tilstedeværelse Kontinuitet Informasjon Tid Forutsigbarhet Pass på meg Vær hyggelig mot meg Hjelp meg Dersom den emosjonelle sikkerheten ikke er tilstede vil partnerne være mistenksomme på hverandre og på utkikk etter mulige skjulte betydninger og potensielle trusler i hverandres ord og atferd.

Respekt Definisjon: annerkjennelse av en annen som vår likemann eller overmann Det motsatte av respekt er forakt… Det er viktig at pasienten føler seg respektert som menneske/ likemann For at pasienten skal føle tillitt og trygghet må de føle respekt for pleiepersonellet

Tillit Hvordan oppnå tillit? Tillit innebærer at man gjør seg sårbar gjennom å bli avhengig av at tillitsmottakeren lever opp til forventningene. Tilliten styrkes ved at den som gis tillit, viser dyktighet, velvilje og integritet. Tillit innebærer at du stoler på at den andre parten ikke oppfører seg på en slik måte at vedkommendes handlinger skader deg. Tillit er ikke spesielle handlinger; tillit er en holdning til andre mennesker som reflekteres i handling.

Kommunikasjon Informasjon Samme språk Tid til spørsmål Kroppsspråk - er ikke mottatt før den er forstått Samme språk Tid til spørsmål Kroppsspråk Taushetsplikt

Pasientsikkerhetskampanjen • Trygg kirurgi
• Samstemming av legemiddellister
• Riktig legemiddelbruk i sykehjem
• Samstemming av legemiddellister og riktig legemiddelbruk i hjemmetjenesten
• Behandling av hjerneslag
• Forebygging av selvmord i døgnpsykiatriske avdelinger
• Forebygging av overdosedødsfall etter utskrivelse fra institusjon
• Forebygging av infeksjon ved sentralt venekateter 
• Forebygging av trykksår
• Forebygging av fall i helseinstitusjoner 
• Forebygging av urinveisinfeksjoner i forbindelse med kateterbruk

Konsekvens av manglende pasientsikkerhet Lengre sykdomsforløp Reoperasjon Smerter Død Men også: fysiske problemer psykiske problemer sosiale problemer arbeidsmessige problemer økonomiske problemer I tillegg vil det føre til at pasienter mister tillitten til leger og helsevesen

Uønskede hendelser Pasientens forståelse/opplevelse av uønskede hendelser er forskjellig fra legers forståelse. Pasienter fremhever de emosjonelle og strukturelle konsekvensene. Pasienter kan identifisere problemer som ikke fremkommer ved andre typer rapporteringssystemer Pasienter kan identifisere svakheter og løsninger ved svakheter ved pasientsikkerhet som ikke pleiepersonellet ser

Uungåelige skader Pasienter kan ha vanskelig for å skille hva som er uunngåelige skader/bivirkninger og hva som er uønskede hendelser. Informasjon, i forkant, om vanlige komplikasjoner er derfor viktig.

Tiltak Tiltak ut i fra et pasientperspektiv på pasientsikkerhet:  Pasienter ønsker full åpenhet og en unnskyldning eller forklaring ved feil For å forhindre uheldige hendelser ønsker pasienter:   mer tid med behandlende lege (klinikere)   at uheldige hendelser blir rapportert   at slike rapporter blir offentliggjort   tiltak for å hindre uheldig hendelser   sanksjoner til helsepersonell som er ansvarlige for den uønskede hendelsen Kilde: KSS

Takk for meg!