Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Overskudd i kommunene Sammendrag av prosjekt utført for KS.
Advertisements

KomRev Trøndelag IKS Diverse regnskapspørsmål Temadager Desember 2013.
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
NØKKELTALL Sør 6 KOSTRA systematiserer kommunenes rapportering til Statistisk sentralbyrå i tre typer indikatorer og nøkkeltall:   Kommunenes prioritering.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Regnskap 2002 Noen hovedtall fra årsrapporten. Kort sammendrag ble betegnet som det vanskeligste budsjettåret etter kommunesammenslåingen Ny.
Levanger kommune Rådmannen Økonomiplan Presentasjon av foreløpig forslag – Formannskapet – Ola Stene 1 ØKONOMIPLAN 2006 – 2010 STAUSRAPPORT.
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
1 Informasjonsmøte Statsbudsjettet Fredrikstad Birger Overskott
1 Kommuneproposisjonsmøte Halden – Tema: Østfoldstatus kommuneøkonomi og inntektssystemet Moss 24. mars 2011 Birger Overskott
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
RÅBALANSE RÅBALANSEN VISER SUMMEN AV ALLE DEBET- OG KREDITPOSTERINGER SOM ER REGISTRERT PÅ HVER ENKELT KONTO I LØPET AV EN PERIODE, INKLUSIVE DE BEHOLDNINGENE.
Driftsrapport HNT 2007 Status pr. 30. april 2007.
1 Årsbudsjett som et sentralt politisk styringsinstrument Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november 2007.
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 358,3 (+ 43,2 %) –Direktesalg MNOK 114,4 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 241,8 (+ 53,8.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Presentasjon Regnskap for 4. kvartal 2006 av adm. direktør Olav Line Oslo, 13. februar 2007.
Status pr august / 2.tertial Helse Midt-Norge Regionalt brukerutvalg 29. september 2014.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Bildebredden må være 23,4cm Dialogmøte for økonomiansvarlige i kommunene onsdag
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Økonomisk status Tertialrapport 2 1. Prognose investeringer Regnskap 750 mill.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Erfaringskonferanse for Effektiviseringsnettverkene november 2004 En effektiv kommunesektor.
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
Budsjettprosessen i Bergen kommune
Hvilke forhold forklarer mest av variasjoner i driftsresultat?
1 Kommuneproposisjonsmøte Sarpsborg – Tema: Østfoldstatus Birger Overskott
Levanger kommune Regnskap 2004 Foreløpig presentasjon Kommunestyret
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Agenda Kaupang Hermansverk Finn Arthur Forstrøm Fylkeskommunes økonomi og driften i
Om undersøkelsen Kommunebarometeret er en undersøkelse rettet mot landets kommunepolitikere. Undersøkelsen er gjennomført elektronisk i perioden 23. mai.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Årsregnskap 2015 Ole Kristian Arntsen, regnskapssjef Ålesund kommune.
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
SpareBank 1 Lom og Skjåk Kapitalmarkedsdag Oslo 21. august 2013 Arne Henning Falkenhaug Administrerende Banksjef.
Skogbruksplanlegging Skogfaglig samling, Sandnes, Rogaland september 2010 Jan-Erik Ørnelund Nilsen Svein Ola Moum.
Økonomi - budsjett 2016 Økonomi - Budsjett og økonomistyring Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Økonomisjefsamling Økonomiplanlegging - Lett oppvarming Ålesund 1. oktober 2015 Martin G. Mortensen.
Økonominytt fra Fylkesmannen Økonomiforum Troms 7. og 8. september 2015.
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Østfoldstatus kommuneproposisjonsmøte Rakkestad 15. mai 2017
Vedlegg 1 Varekostanalyse
Sammendrag av prosjekt utført for KS
Presentasjon av ECON-rapport 75/02
Strategikonferanse – budsjett- og økonomiplanstatus
Rådmannens budsjettfremlegg
Sammendrag av prosjekt utført for KS
Budsjett og økonomiplan
Idrettens studieforbund ISF Årsberetning 2017
Sunnfjord kommune ØKONOMiPLANLEGGiNG Økonomisk situasjon for kommunane
Kostnadsutvikling fosterhjem
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Undervisning og barnehage
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Finansregnskap Kontantstrømoppstilling (2) Direkte og indirekte metode TK-Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
BUDSJETT 2020 OG ØKONOMIPLAN 2020 – 2023
Utskrift av presentasjonen:

Hva kjennetegner ROBEK kommuner ? En enkel analyse av kommuner registrert i ROBEK per 1. september 2003

Register for betinget godkjenning og kontroll - ROBEK Elektronisk register administrert av KRD Informasjon om registeret finnes på KRDs hjemmeside (www.dep.no/krd) under ”Databaser og registre” hvem er oppført lovhjemmel betydningen av å være oppført utgående brev o.l.

Lovhjemmel for innmelding i ROBEK Kommuneloven § 59 a En kommune registreres dersom den har; vedtatt et årsbudsjett i ubalanse vedtatt en økonomiplan i ubalanse vedtatt at et regnskapsmessig underskudd skal dekkes ut over det påfølgende budsjettår etter at regnskapet er lagt frem. ikke følger vedtatt plan for dekning av underskudd

Betydningen av å være oppført i ROBEK Kommuneloven § 59 a Fylkesmannen skal godkjenne vedtak om låneopptak godkjenne vedtak om leie av bygg, anlegg og varige driftsmidler som påfører kommunen utgifter utover de fire neste budsjettår foreta lovlighetskontroll av årsbudsjett

Hjemmel for registrering i ROBEK 101 kommuner var registrert i ROBEK per 1. september 2003. 36 av disse hadde blitt innmeldt i løpet av 2003 I inneværende år har en sett en relativ økning innmeldinger med hjemmel i punkt a og b, dvs. kommuner som ikke klarer sette opp budsjett eller økonomiplan i balanse

Akkumulert underskudd ROBEK fanger opp kommunene med størst økonomisk ubalanse De store akkumulerte underskuddene til enkelte kommuner som ikke er i ROBEK, skyldes bl.a. kurstap i aksjemarkedet Samlet netto driftsresultat på landsbasis var i 2002 på 0,1 pst av driftsinntektene. For ROBEK-kommunene var tallet –2,2 3 av 4 ROBEK-kommuner hadde negativt driftsresultat i 2002 Kun 2 kommuner hadde netto driftsresultat over 3 prosent Samlet akkumulert underskudd for ROBEK-kommunene utgjorde per 31.12.2002 1,6 mrd. kr, dvs. 4,0 pst. av driftsinntektene

Langsiktig gjeld Median for landet samlet og ROBEK er hhv. 145,5 og 153,4 pst. (inkl. pensjonsforpliktelser) (gjennomsnittet gir et dårligere bilde pga. at en så stor ROBEK-kommune som Bergen har veldig lav gjeldsbelastning (108,7)) Median for landet samlet og ROBEK er hhv. 145,5 og 153,4 pst. (inkl. pensjonsforpliktelser) Netto utgifter til renter og avdrag utgjorde hhv. 3,2 og 4,4 pst. Den høyere gjeldsbelastningen blant ROBEK-kommuner skyldes hovedsakelig lavere egenfinansiering

ROBEK-status – effekter på driftsresultat Figuren er å forstå som følger: Den rød søylen viser avviket fra landsgjennomsnittet for netto driftsresultat. Den blå viser hvor stor andel av dette som kan henføres til høyere utgifter til finansutgifter (hovedsakelig renter og avdrag, men også utbytte og kursendringer på investeringer i aksjer vil være tatt med). Den gule viser residualet, det som er igjen. Denne vil gi uttrykk for andelen av avviket i netto driftsresultat som kan knyttes til utgifter til administrasjon og tjenesteproduksjon. Langs x-aksen vises i det grå området avviket fra landsgjennomsnittet når alle de 101 ROBEK-kommunene er inkludert i beregningen. Deretter er disse delt opp i undergrupper igjen, gruppert etter hvor lang fartstid de har i registeret. De som har vært registrert i ROBEK siden registeret ble opprettet 1. januar 2001 står lengst til venstre av disse. Deretter følger de som ble meldt inn i løpet av 2001, 2002 og 2003. Illustrerende eksempel: Netto driftsresultat for kommunene på landsbasis var i 2002 0,1 prosent av driftsinntektene. 3,2 prosent av driftsinntektene var bundet opp i renter og avdrag (og andre finansutgifter). ROBEK-kommunene hadde i 2002 et samlet negativt driftsresultat på –2,2 prosent av driftsinntektene (gir en differanse på -2,3 prosentpoeng, som vist ved den rød søylen i det grå området i figuren). Samtidig er disse kommunene også tyngre gjeldsbelastet. 4,4 prosent av driftsinntektene gikk med til å betjene gjelden (og andre finansutgifter), dvs. 1,2 prosentpoeng mer enn tilsvarende størrelse på landsbasis. 1,2 prosentpoeng av avviket på 2,3 prosentpoeng kan m.a.o. henføres til høyere finansutgifter (som vist ved den blå søylen i figuren). Det resterende; 1,1 prosentpoeng (vist ved den gule søylen), skyldes relativt høyere utgifter til administrasjon og/eller tjenesteproduksjon. Svakere resultater skyldes både høyere utgifter til tjenesteproduksjon og høyere gjeldsbelastning ROBEK-kommuner effektiviserer driften

Korrigert inntektsnivå Inntektsnivå alene forklarer ikke hvilke kommuner som går inn i ROBEK De 85 kommunene med lavest inntektsnivå er ikke sterkere representert i ROBEK enn kommuner med opptil 25 pst. høyere inntektsnivå

Inntektsnivå og tjenestetilbud Noe høyere tjenesteproduksjon for ROBEK-kommuner i yttergruppene Tjenestetilbudet i ROBEK-kommuner ligger på omtrent samme nivå som for sammenlignbare kommuner

Innbyggertall Gjennomsnittlig indeksert inntektsnivå for de ulike gruppene er hhv. 107, 96, 93 og 94 Den lave andelen mindre kommuner må ses i sammenheng med inntektsnivået

ROBEK-kommuner – fylkesvis fordeling

Fylkesmannens rolle Opphevede vedtak omfatter kun vedtak som er opphevet som følge av økonomiske årsaker. Vedtak som har blitt opphevet av fylkesmannen som følge av formelle feil, ulovlig låneformål og lignende, er holdt utenfor. Positiv samvariasjon mellom opphevede budsjettvedtak og ROBEK-andel Ingen sammenheng mellom lånenekting og andel ROBEK-kommuner, men ofte vil kommunen motta signaler før en eventuell søknad blir sendt

Oppsummering ROBEK fanger opp kommuner med de største økonomiske utfordringer ROBEK-status skyldes ikke primært lavt inntektsnivå ROBEK-kommuner ”sliter” med høy gjeld ROBEK-status påvirker driftsresultat positivt Tjenestetilbud i ROBEK kommuner avviker ikke fra sammenlignbare kommuner Store variasjoner mellom fylkene Små kommuner er underrepresentert i ROBEK