Helland/Wærp: Å lese drama

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Advertisements

Hva ser de andre når de ser meg?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Fra ord til liv Mars 2011.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Fra ord til liv August 2012.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Kpt. 5 og 6.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Litterære virkemidler
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
DIKT virkemidler.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Eventyr som litterær sjanger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Nasjonsbyggingen på 1800-tallet
Rune Sødal, NF og Odd Haddal, NKF
Roman- og novelleanalyse
Dramaets kommunikasjonssituasjon
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Mandag 8. November Powerpoint..
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Kapittel 2: Episk diktning
Henrik Ibsen Norsk verdensberømt forfatter
Forklaringstyper i historievitenskapen
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Litterære virkemidler
Henrik Ibsen
Ordklasser Inndelingen
Lek og Læring i barnehagen
Strukturell analyse -a short introduction
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Roman/Novelle Oppbygning og analyse.
Gjennomgang, 25. april 2013 v/Jon Gauslaa
Stemmer i Hamsuns romaner. Disposisjon 1.Stemmer; polyfoni og heteroglossia 2.Romanpersonenes stemmer 3.De eksplisitte fortellerstemmene 4.Den implisitte.
Et Dukkehjem.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Tema Vg1, kap 4.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
Henrik Ibsen: Vildanden
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Dramapedagogikk Fra estetisk pedagogikk til handling Modell
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Dramatikk LUT1, Gå sammen i grupper på 3 eller 4 og gjør følgende: 1. Idémyldring: Skriv ned stikkord om dramasjangeren. Hva kjennetegner et.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Henrik Ibsen: EN FOLKEFIENDE
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Hvorfor er Ibsen fortsatt så populær?
Å skrive noveller.
Adaptasjoner av et juleeventyr
Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Helland/Wærp: Å lese drama Kpt. 3 og 4

Kpt. 3 Fremstilling og kommunikasjon Postulat 1: «I litteraturen har alt betydning og relevans» (Roland Barthes) Dvs.: alt i teksten bærer signaler, alt kan tolkes, alt betyr noe Postulat 2: En dramatekst er en sammensatt tekst, en flermedial tekst Dvs.: i dramateksten finner vi signaler på mange nivåer, mange lag og i mange uttrykksmåter

Hovedtekst og sidetekst Hovedtekst: den teksten som de dramatiske personene sier; (replikkene) Sidetekst: alle andre tekstlige elementer: sceneanvisninger, regibemerkninger osv Historisk: i eldre teaterformer var det mindre utbredt med sidetekst. Opplysninger om hvorvidt personer kom og gikk osv. lå i replikkene. Bruken av sidetekst blir utbredt med Ibsen og kan i moderne teater omfatte lange nesten episke innslag

Sidetekst Hvem er sideteksten rettet til? Leseren eller tilskueren? Kan en tilskuer se sidetekesten? Hos Ibsen er sideteksten av svært stor betydning: For en så fullstendig forståelse som mulig av et Ibsendrama er det helt nødvendig å lese teksten. Hvis vi kun ser stykket på scenen, er vi prisgitt regissørens og skuespillernes tolkning av sidetekstens signaler.

Flerstemmighet Begrepet bygger på Bahktins teorier om flerstemmighet i litteraturen (det «kontrapunktiske») De handlende personene har hver sine forskjellige stemmer En person kan ha flere forskjellige stemmer alt etter hvilken situasjon han befinner seg i, hvilken sinnsstemning han er i osv. En person kan ikle seg en stemme han ikke behersker

Flerstemmighet (forts.) Sideteksten kan i seg ha en bestemt stemme enten ved siden av eller i motsetning til personenes stemmer. Enten: Objektiv sidetekst (som vi så i Gengangere) eller Mer subjektivt kvalifiserende sidetekst (eks. fra John Gabriel Borkman Dramatisk ironi: Vi får opplysninger som ikke dramaets personer vet noe om. Fenomenet ‘dramatisk ironi’ kan anta mange former fra de helt enkle og åpenbare til de mer subtile som først kan iakttas når vi foretar helhetlige tolkninger av dramaet

Spillet i spillet Egentlig en form for flerstemmighet Enkle former: som i Hamlet: På et bestemt sted i stykket skal en skuespillertrupp oppføre et teaterstykke for kongen Mer kompliserte former: eks. Noras tarantelladans i Et Dukkehjem der Thorvald Helmer instruerer henne De mer subtile, og tolkningsavhengige, formene: eks. Noras livsførsel: er den i sin helhet et spill?

Spillet i spillet (forts.) Funksjon: Kan fordoble budskapet i dramaet, ha en allegorisk virkning (‘allegori’ = en lengre fortelling, tekst som i sin helhet er et bilde; i mots. til ‘metafor’ der bare ett ord er et bilde) Kan motsi budskapet i dramaet

Spillet i spillet (forts.) Spørsmål: Kan vi betraktet folkemøtet i En Folkefiende og Heddas oppførsel overfor tante Julle som ‘spill i spillet’? Spiller alle personene i Ibsens samtidsdramaer egentlig bare et spill overfor hverandre? Har alle Ibsens personer skjulte agendaer?

Metadrama En avansert form for ‘spill i spillet’: teksten kommenterer seg selv (svært mye brukt i moderne teater) Klassiske eksempler: 5. akt av Peer Gynt: Den fremmede passasjer: «Man dør ej midt i femte akt. Funksjon: bryter med illusjonsteateret (vi finner det altså sannsynligvis ikke i Ibsens samtidsdramaer, men det er et spørsmål om ikke «Når vi døde vågner» kan leses som et metadrama; dvs. et drama om dramaet som kunstnerisk sjanger

Kpt. 4 De dramatiske personene Dramatiske personer, dramatiske karakterer eller dramatiske figurer? Drøfter de tre begrepene ‘Karakter’: snevrer inn begrepet og ‘karakter’ er brukt om en spesiell undersjanger (‘karakterkomedie’) ‘Figur’: gir assosisjoner til f. eks. sjakkbrikker ‘person’ betyr opprinnelig ‘maske’ boka faller ned på begrepet «dramatiske personer» Definisjon: det er i realiteten fiktive størrelser selv om de likner på mennesker; språklige konstruksjoner

Måter å karakterisere de dramatiske personene på De tre hovedkategoriene: Individualisering Typifisering Personifisering Oversikten går fra den mest nyanserte til den mest endimensjonale kategorien, men det er gradvise overganger mellom disse tre kategoriene.

Måter å karakterisere de dramatiske personene på (forts.) Stilisering og nyansering: Flate og runde dramatiske personer Flate: har bare ett eller få stabile trekk Runde: har mange trekk og forandrer seg Statiske og dynamiske dramatiske personer Statiske: personer som ikke forandrer seg Dynamiske: personer som endrer seg Åpne og lukkede dramatiske personer Åpne: personer som er gåtefulle; kan tolkes forskjellig Lukkede: personer som er forklarte; ferdig tolket av teksten

Typifiserte dramatiske personer (synonym: ‘karakteren’) Universelle menneskelige trekk Ett dominerende særtrekk Mindre flerdimensjonal og dynamisk enn den individualiserte personen (gradsforskjell) Sentralt element i komediediktningen (eks.: Holbergs ‘karakterkomedier’) Karakterkomedier har ofte tittel etter hovedpersonens dominerende særtrekk («Den Gjerrige», «Den Stundesløse» osv.) Spørsmål: er det mulig å se karaktertrekk hos personene i et Ibsen-skuespill? Gregers Werle? Doktor Stockmann? Eller de andre personene i En Folkefiende?

Individualiserte dramatiske personer Flerdimensjonale Har mange ulike, differensierte, karaktertrekk Komplekst sammensatte Sammensetningen av karaktertrekk er unik for denne personen Dynamiske personer

Personifiserte dramatiske personer Personifiseringsbegrepet: sml. Lyrikken: ikke-menneskelige ting, gjenstander, begreper får menneskelige egenskaper Endimensjonal Statisk Kjennes særlig fra middelalderens moraliteter, men utgjør også et vesentlig element i Peer Gynt.

Måter å karakterisere på Scene- og regianvisningene i sideteksten Replikkene i hovedteksten Teksten som helhet

Måter å karakterisere på (forts.) Gjennom sideteksten: Førstegangsbeskrivelsen Ibsens lange, innledende scenebeskrivelser (de blir gjennomgående lengre og lengre i løpet av forfatterskapet, til slutt blir de nesten som portretter) Etterfølgende regibeskrivelser: Det kan ligge mye implisitt karakteristikk i regianvisninger som angir hvordan personer beveger seg, oppfører seg, bruker stemmen osv.

Måter å karakterisere på (forts.) Gjennom hovedteksten Eksplisitt karakteristikk Personene kan bli karakterisert av selv (‘selvkarakterisering’) eller av andre. Her vil vi i begge tilfeller stå overfor troverdighetsproblemet. Implisitt karakteristikk Karakterisering gjennom det personene sier og gjør; krever tolkingsaktivitet av leseren/tilskueren

Måter å karakterisere på (forts.) «Gjennom dramaet som helhet» – krever tolkingsaktivitet av leseren/tilskueren. Tolkningen må ta hensyn til: Bildespråk Enkeltpersonenes status i det samlede persongalleriet Komposisjon Temaer og motiver Verdi- og normsystem

Måter å karakterisere på (forts.) «Gjennom dramaet som helhet» De dramatiske personenes status: Hvordan en person står i forhold til en annen person (venn, fiende, elsker osv.) Karakteriserende navnebruk Markert og umarkert: ytterpunktene Mange mellomformer: personene har navn som ser normale ut, men som likevel være bærere av symbolikk

Dramatisk person, rolle og skuespiller Teaterets dobbelthet: Den dramatiske personen blir fremstilt av en skuespiller og virker dermed mer virkelig enn for eksempel en romanperson Skal skuespilleren vise innlevelse eller avstand til rollen? Paravbase-begrepet: når skuespilleren trer ut av rollen og henvender seg til publikum