Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
NESOs Formannskole klasse / 2014
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Hvordan gjøre en god eksamen?
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Skriveseminar på Norsk 103
Om å skrive om litterære tekster
Hva er Fronter.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag Gruppearbeid eller.
Prosjekt og forskningsrapport
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Essay er en skriftlig sjanger.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Resonnerende tekst.
«Lese og løse oppgaver»
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
RAPPORT saklig og informativ
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Hvordan skrive egne dilemma
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Om arbeidet med bacheloroppgave, DRI3001
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Prosjekt og forskningsrapport
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Enkel brukerveiledning
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1

Hva bør en fagartikkel inneholde? Her er forslag til en grovskisse: Innledning Bakgrunn for valg av oppgave Problemstilling Eventuell begrepspresisering – bruk teori Oppbygging av oppgaven/angrepsmåte (Her skal du si hva du gjør i hvilken rekkefølge; Først vil jeg … deretter vil jeg … til sist vil jeg …) Hoveddel Bruk teori og bygg systematisk opp en tekst som har som mål å besvare problemstillingen (du kan se egne praksiserfaringer i lys av teorien, men teorien er det vesentligste) Avslutning I avslutningen må du ikke komme med nye momenter, men vise at du gjennom oppgaven har fått svar på problemstillingen din. (Det er ikke alltid du finner svar eller at det du finner er entydig, men da sier du det.

Aktuelle temaer (tenk undervisningsstoff og praksis 1. semester) Lærerprofesjonen Identitet/sosialisering Læring læringsteorier Læringsstrategier IKT og læring Skolens planer

Tidsrom Arbeidsprosessen Arbeidsform/ansvar Uke 1 Idemyldring i forbindelse med tema først individuelt så i plenum Sette sammen responsgrupper på bakgrunn av temavalg (gruppestørrelse 5-6 personer) Formulere førsteutkast problemstilling individuelt ”Analysere” og gi respons på hverandres problemstilling – diskutere mulig litteratur og angrepsmåte responsgruppe Uke 1 - 4 Arbeide med førsteutkast til artikkelen Uke 3 Veiledning av faglærer Lærerne setter opp møtetidspunkt som studentene må følge Innen 29/1 Sende førsteutkast (som vedlegg til e-post) til de andre i responsgruppa Uke 5 Lese hver av de andres tekster og skrive kommentarer i margen (kommentarene skal være positivt uttrykt – gjerne i form av spørsmål) Uke 6 10/2 9.15-12 Den enkelte artikkelforfatter får muntlig tilbakemelding på bakgrunn av det arbeidet de andre i responsgruppa har gjort med teksten (mulighet for veiledning fra Ray/Kari) responsgruppe (husk å bestille grupperom) Uke 7-12 Artikkelforfatteren skriver videre på bakgrunn av de kommentarene som er gitt i responsgruppa (mulighet for videre respons på eget initiativ med responsgruppa) Innen 26/3 Artikkelen sendes Ray som vedlegg til e-post Innen 16/4 Tilbakemelding dersom artikkelen ikke er godkjent Våren 2011 Artikkelen brukes som utgangspunkt for artikkelskriving i 2. klasse – da blir det gitt tilbakemelding fra pedagogikklærer

Responsgrupper Velg gruppe på bakgrunn av temavalg Fyll inn tema i skjemaet Fyll inn opplysninger om den enkelte deltaker Ray/Kari fyller inn navn på veileder (pedagogikklærer) NB! Alle studentene skal tilhøre en responsgruppe

Problemstilling (se PP HPW 30.09.09) Formuler et spørsmål med utgangspunkt i det temaet du har valgt – hva er du nysgjerrig på? Gå sammen i responsgrupper ”Analyser” og gi respons på hverandres problemstilling diskutere mulig litteratur og mulig angrepsmåte

Artikkelskriving Planlegg arbeidet – sett opp en tidsplan Innhent stoff - husk at det du finner på nettet skal vise til en forfatter som har kompetanse på området – let i artikkelbasene Lag en disposisjon – tenk hele tiden at det du skriver er viktig for å gi svar på problemstillingen Jo mer du har skrevet før førsteutkastet sendes til respons (29/1) jo mer vil du få respons på! LYKKE TIL 