Den gode religions- og livssynslæreren Av Alf Rolin
Profesjonalitet Ytre profesjonalitet Tilegnelse av kunnskaper og ferdigheter av mer ”teknisk” art Indre profesjonalitet Arbeide med holdninger til yrkes- utøvelsen. Omfatter hele personligheten
Saklig undervisning Gi troverdig og sannferdig bilde av trostradisjonene Ikke krenke elevenes trosfrihet
Kultuformidling Innholdsbestemt kulturdefinisjon : Ideer, verdier, regler og normer et menneske overtar fra forrige generasjon og forsøker å bringe videre, oftest noe forandret til neste generasjon Formal kulturdefinisjon: Mønster av mening
Inndelinger av kulturen Har-kultur dokumentert kultur, det vi har i forskjellig mengde Er-kultur helheten i vårt liv, livsverdenen, det vi bærer i oss og som er rundt oss
Fagperson med to oppgaver To oppgaver gjør en religionslærer til fagperson i dobbelt forstand. Hun skal: utføre sin lærergjerning på en pedagogisk profesjonell måte bidra til at elevene tilegner seg religions- og livssynsfaglig stoff
Lærer og forbilde? Må en lærer være forbilde for elevene? Ja, en lærer er forbilde i alt han gjør
Livstolkning og perspektiver Både lærere og elever har livstolkninger Elevene skal få bevissthet om sine egne livstolkninger og utfordring til å utvikle dem Hvordan kan en lærer bruke innenfra-perspektivet og utenfra-perspektivet for å stimulere elevene til livstolkning? Ved å bruke dem med balanse, dvs. slik at ikke det ene får dominere
Mandat til å bestemme Hvem bestemmer RLE-undervisningen? Hvem har fortrinnsrett? Foreldrene har fortrinnsrett til å bestemme hva slags undervisning barna skal få ifølge FNs menneskerettighetserklæring art. 26. pkt. 3 (1948)
Elevenes selvbestemmelse Den religiøse myndighetsalderen er i Norge 15 år.