Den gode religions- og livssynslæreren

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret! 9. – 13. Desember
I.
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hvem skal bestemme?.
5 Kultur.
Samarbeid mellom skole og hjem
KIRKEN – ET MØTESTED PÅ VEIEN I ET FLERKULTURELT MILJØ.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Veiledet lesing Mørkved skole
Introduksjonssenteret
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori
Pedagogisk utviklingsarbeid
Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Undervisning om ulike trostradisjoner
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE TROSLINJE FØDSEL Guds skaperverk For du har skapt mitt indre, du har vevd meg i mors liv. Jeg takker deg fordi jeg.
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Religioner og livssyn i dag
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Mappemetodikk.
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Etikk og moral i lederskap
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Etikk i pedagogisk arbeid
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Mål og læring hos elever
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Barnehagens samfunnsmandat
Den entusiastiske lærer
Internasjonale menneskerettigheter Janne Tysnes Kaasin Rettsavdelingen, UD.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Elevforutsetninger for religionsundervisning
Kultur og sosialisering
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
Læring som en sosial og kulturell prosess
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
1 Livstolkning Litt om begrep og sak Se: Selander 2000.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Sosialkonstruktivisme
Hva er viktig for elevers læring?
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
MANDAG KRL FORELESER: PETTER HAGEN Barnehagens verdigrunnlag og maktdokumenter.
Barns utvikling: viktige begreper
Pedagogisk dokumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Den gode religions- og livssynslæreren Av Alf Rolin

Profesjonalitet Ytre profesjonalitet Tilegnelse av kunnskaper og ferdigheter av mer ”teknisk” art Indre profesjonalitet Arbeide med holdninger til yrkes- utøvelsen. Omfatter hele personligheten

Saklig undervisning Gi troverdig og sannferdig bilde av trostradisjonene Ikke krenke elevenes trosfrihet

Kultuformidling Innholdsbestemt kulturdefinisjon : Ideer, verdier, regler og normer et menneske overtar fra forrige generasjon og forsøker å bringe videre, oftest noe forandret til neste generasjon Formal kulturdefinisjon: Mønster av mening

Inndelinger av kulturen Har-kultur dokumentert kultur, det vi har i forskjellig mengde Er-kultur helheten i vårt liv, livsverdenen, det vi bærer i oss og som er rundt oss

Fagperson med to oppgaver To oppgaver gjør en religionslærer til fagperson i dobbelt forstand. Hun skal: utføre sin lærergjerning på en pedagogisk profesjonell måte bidra til at elevene tilegner seg religions- og livssynsfaglig stoff

Lærer og forbilde? Må en lærer være forbilde for elevene? Ja, en lærer er forbilde i alt han gjør

Livstolkning og perspektiver Både lærere og elever har livstolkninger Elevene skal få bevissthet om sine egne livstolkninger og utfordring til å utvikle dem Hvordan kan en lærer bruke innenfra-perspektivet og utenfra-perspektivet for å stimulere elevene til livstolkning? Ved å bruke dem med balanse, dvs. slik at ikke det ene får dominere

Mandat til å bestemme Hvem bestemmer RLE-undervisningen? Hvem har fortrinnsrett? Foreldrene har fortrinnsrett til å bestemme hva slags undervisning barna skal få ifølge FNs menneskerettighetserklæring art. 26. pkt. 3 (1948)

Elevenes selvbestemmelse Den religiøse myndighetsalderen er i Norge 15 år.